Historisch Archief 1877-1940
Nö. 265»
DE GROENE AMSTERDAMMER'iVftN.A4 APRIL 1928
Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
In oud Batavia
Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer" door J. G. SINIA
Het Rotterdamsch-Hofstadtooneel: Madame
Sans-Gêne
T T hebt 't in de krant geschreven, dat ik dat
5? maar eens spelen moest", zei mevrouw van
der Lugt Melsert, toen zij me van den winter het
plan voor een Sans Gêne"-reprise vertelde. Zij
zei het op den zwaarmoedigen van Eezen-toon en
met de kennelijke bedoeling: de gevolgen mogen
over uw hoofd komen." En zij verwachtte, geloof
ik, dat ons deze ietwat fabelachtige vervulling van
een particulieren wensch, en mijn argeloos aandeel
in de verantwoordelijkheid der onderneming, ook
wel een beetje zouden drukken op den duur.
Niet in 't minst. In de eerste plaats weet ik zeer
goed wat ik in de krant schrijf", in de tweede had
ik genoeg vertrouwen in Sardou, die een knappe
actrice zóó vast in de hand houdt, haar pad met
zooveel rozen van beproefd theatereffect bestrooit,
dat er al een ongeluk moet gebeuren, wil een en
ander niet tot het gewenscht resultaat leiden, en
in de derde plaats wist ik, op grond van lange er
varing, dat Annie van E es niet alleen zulk een
uiterlijk en innerlijk knappe actrice was, maar ook
dat zij, al vele jaren uitmuntend in de vrijmoedige
meisjes-met-een-hart-van-goud, in elk geval dit
talent der niet-op-haar-mondje-gevallen
waschvrouw voortreffelijk zou kunnen geven. Trouwens,
met alle respect voor Sardou, een dilettante, zelfs de
onvervaardste, zou 't wel uit haar hoofd laten
Madame Sans-Gêne te spelen wat komt er al
niet kijken bij dezen fortuinlijken levensgang van
marketenster tot Hertogin van Dantzig ! het
zijn de beste namen, die aan de rol verbonden
blijven: Béjane, mevrouw Manu, mevrouw van
Eijsden, Magda Janssens, en thans onze jongste:
Annie van Ees. En geen dezer talentvolle vrouwen,
die als de Maréchale" een rol uit duizend als je
spelen kunt en er aardig uitziet niet ook in
artistieken zin den maarschalkstaf verdiend heeft,
niet een beminnelijke, en waarlijk onuitwischbare
herinnering liet. Terwijl wij het stuk thans voor
de zooveelste maal zagen vertoonen, in een jonge
bezetting, décalqueerde zich daar doorheen, als
werden de oude paneelen er mede opgehaald en
opnieuw vernist, het levend beeld der vroegere
opvoeringen, en ons hart wist s yms ternauwernood
te kiezen. Wij hoorden, door den lagen
kwajongslach van Annie van Ees heen, de gulle gam
ma's van Marie van Eysden?Vink; wij zagen
het lange ooglid van Réjane, waarmee zij
zooveel verrukkelijke verstandhouding schiep,
knippen naar Napoleon; iets dergelijks maar nog
malicieuser van mevrouw Mann de lastigste en
imposantste aller Cathaïina's" ! ; wij erkenden
in de elegante dans-kuiten van Eduard Palmers, de
stijve, en toch zoo beminnelijke, als porcelein
broze spillebeentjes van den goeden ouden Hosier
Faassen; wij meenden, terwijl Piet Bron toch een
hartelijke Lefèbvre" was, dat zooals Willem van
Zuylen zijn Catrientje kuste, het op deze wereld
geen waschvrouw meer beschoren kón zijn. en
zagen in de handen van Schwab (Fouché) eens
klaps weer de snuifdoos van Dirk Haspels, als een
dierbaar reliquie. . . . Rn ten slotte trok langs onze
oogen en langs onzen geest het défiléder moer en
minder geslaagde Napoleons, om ons terstond te
doen besluiten: de laatste zal de eerste zijn. Zoo
als feitelijk deze geheele jongste opvoering, af
gezien van de individueele vertolking der voor
naamste rollen, de eerste mag heeten, de eerste
niet uitsluitend op het effect berekende, maar
fijndoorwerkte en in den romantischen stijl beheerschte
vertooning, de beste, die ik in mijn herinnering
vinden kan.
Het stuk zelf valt, op de keper beschouwd en
daartoe verleidde ons deze opvoering misschien wel
even te veel stellig niet meer mee. Ondankbaar
tegenover het genoegen, dat wij er allen, zonder
uitzondering, nog, en altijd weer aan beleven, zou
ik critisch er haast geen goed woord van weten te
zeggen. Zoo prullig zit dit historisch (!) getimmerte
in elkaar, zoo poover is de karakteristiek dei' groote
figuren, zoo onhandig en nauwelijks boeiend de
intrigue (het geval Neipperg) zoo slap de dialoog,
zoodra de Hertogin, in wier merkwaardig vocabu
laire zich al het litteraire merg ophoopte, het
tooneel verlaat. Behalve de rol var. Catharina H
bscher heeft geen enkele rol. of het moest de slimme
vos Fouchézijn, eenigermate gekregen wat haar
ItiMffUriiiiitiii
Niet ver verwijderd van de oude Pinant/poort, merkwaardig, maar tevens leelijk, overblijfsel van hel oude
versterkte Batavia, ligt op het z.g. Kasteelsbuitenplein, iets terzijde van den weg, nog een andere
merkwaardigheid uit lang vervlogen tijden: een oud kanon, dat, half verzonken tusschen het gras, daar al sinds onheugelijke
tijden ligt en over welks herkomst wel vele gissingen bestaan, doch waaromtrent niemand uitsluitsel heeft ge
geven. Het is maar een eenvoudig stuk gietwerk, nagenoeg zonder eenige versiering, doch met
vormde druif, waaraan door den Inlander miraculeuse kracht wordt toegeschreven. Deze
vorm van een gesloten hand, waarbij duim en beide voorste vingers op bijzondere wijze geplaatst zijn, doet hem
denken aan de linga", het teeken, waaronder Siva, de verdelger, maar tegelijk ook de wederopbouwer wordt
vereerd ook nog door den Javaan, al is hij dan in naam Mahomedaan en daarom moet er wel een
vrachtbaarmakende kracht van uitgaan.
Gehuwde vrouwen booze tongen hebben wel eens beweerd, dat dit niet altijd Inlandsche zijn die tevergeefs
op kinderzegen gewacht hebben, plegen hier te offeren en vruchtbaarheid af te smeeken. Of hiermede echter ooit
eenig succes bereikt is? Wanneer men afging op de vele resten van offerandes, welke men steeds ter plaatse
aantreft, zou men haast zeggen van ja, want anders zou men hier zoo druk niet offeren, terwijl het gezond
verstand weer. . . . Maar waarom zou het niet kunnen de natuur is vaak zoo wonderlijk; zou auto-suggestie
ook hier geen rol kunnen spelen?
toekwam. Van de figuur van Napoleon kan men
alleen zeggen dat er, dank zij ook eenige marquante
uiterlijke middelen, door den tooneelspeler nog
juist zooveel van t:; maken is, dat de illusie er niet
bij verliest.
Zóó concentreert y\ ;h dan alles op de heldin,
1'enf.int chérie van den wijzen, the iterman. Zij werd
iii het kader een tooneel-ii^uur van zeldzame be
koring, zij werd wal meer wil zeggen trots
haar operette-aanleg een mensch.
Nu en dan ben ik wel eens bang geweest voor
Annie van Ees; bij al het, menigmaal boven de
verwachting uitgaande, kranige en fijne relief, dat
ze aan de rol wist te geven, dreigde soms juist dit
menschelijke" onder een zekere charge verdrukt
te raken. Het volkomen natuurlijke van een vrouw.
die haar ha-t op de rechte plaats draagt en, voor
de rest geen fratsen kent. werkt hier al vanzelf,
louter door de tegenstelling met haar opgemaakte
en corrupte omgeving, sterk genoeg. Het oorspron
kelijke en aantrekkelijke aan deze jongste Herto
gin van Dantzig is au fond: de volkomen afwezig
heid van toon<>el-coquetterie, van alle zelfingeno
menheid der actrice. Geen haver vóórgangsters had
haar kinderlijke onbevangenheid, haav overgave,
en haar spontaniteit, liet aanzetten van sommige
effecten kwam dan ook voor mijn gevoelen aller
minst uit behaagzucht voort, maai' leek een gevolg
van de omstandigheid, dat Annie van Ees noch
het postuur van d" vierkante waschvrouw. iv>chhet
natuurlijk overwicht der resolute, i'1- zichzelf en in
haar man allen steun vindende Maavschalksche
heeft, en dat /.ij, geboren ..gamine", vreesde langs
dien kant te kort te zullen schieten indien zij aan
den anderen, kant niet iets meer gaf. . dan van haar
werd gevraagd. Op haar wijze niemand kan
/.ijn natuurlijk wezen geweld aandoen - i.s liet
echter een te groote er te origineele pra-'statie
om nog iets van overdrijving te behoeven..
In het ..voorspel" frisch en tintelend van leven,
bekoorlijk als een portret van Yigce-Lebrun;
in het eerste bedrijf, fijn vermakelijk bij dans
les en verkleedpartij, zonnig en. innig mét haar
bemiivl'-n Lefèbvre. natuurlijk en waavdig tegen
over Neipperg. Te kind'-rachtig onbeholpen volgde
daarop haai' entree op d«- receptie, doch in. d"
repliek tegenover de booze zusters van Napoleon
trof zij voortreffelijk weel d'-n breed"!'., van veront
waardiging diep-in bevenden toon. wa'ivmee zij
ook in d" laatste bedrijven telkens een ontroeriii1;'
wekte, dieper dan men bij het oppervlakkig niveau
dezer romantiek zou durven verwachten.
Allen lof aan de regie, Oor van der Ijugt Melsert.
Wij wisten het nog van de opvoering van liomain
Rolland's ,.I)anton", vóór eenige jaren op het
-Rotterdamsch tooneel, hoe deze i'egiseur met
betrekkelijk geringe middelen den achtergrond der
revolutie weet te laten leven. Hier vond hij. op
een and"i' plan, in dezerichtinglooïi'Midertaak. Wij
waren er onmiddellijk in, in dat woelige eerste
tafereel, wij bleven erin, voelden aldoor: den, tijd,
met zijn vitaliteit en. zijn tragiek. De decors van
Veterman werkten tot den feilen, indruk overal
mede. Zelden zagen wij op het tooivel een zoo
voorname eft levendige ..receptie" a!s bij deze
Hertogin van Dantzig. De toeschouwers mengden
zich als het ware tusschen de gasten. Hoe goed ook
waren daav de twee prineessen geplaatst: twee
actrices van wie vooral de eene (Elisa) geen. spel
van beteekei'is gat' .Jo van Walraven (Koningin,
van Napels) was de betere voldeden nochtans,
doordat zij houding hadden en streng in st ijl bleven.
Fraai was het ('abitvt van den Keizer, met de
boekerij op den achtergrond, d'; figuur van Napo
leon ivoor-bleek als op een miniatuur -?? aan
zijn schrijftafel, of staande, met den. voet op het
fendei- van d*'ii haard, in gepeins. In d" weinige
korte, driftige scèn"S belichaamde van d"i- Lugt
zoowel de illusie als de ..idee" Napoleon, voor
7.00ver dit m"t d»n tekst maar even overeen ii- bren
gen was.
10r bleek onder de spelers Veel genegenheid voor
d"ze gemoedelijke romantiek, geen. die niet door
toewijding en vrijwillige discipline voor zijn ge
meenlijk klein," taak berekend scheen.
Schwab was een fijn" en looze ..Foucjié". .Jan.
van Ees een nobele ..Nei)>perg". l'iel Bron, een
brave ..Let'èbvre". Balledux een, pracht v;1.n een
Mameluk ..lioestan". Ik mocht wen H-hen, dat
alles wat ik van mijn leven ,,in de krant schreef".
tot zulke gelukkige gevolgen had geleid Madame
Sans-G rv !
DEBE5TEVARIf1A5