De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 14 april pagina 13

14 april 1928 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2654 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 APRIL 1928 13 JRembrandt. Portret van zijn broeder Adriaan. Louvre, Parijs Oud-Hollandsche Schilderkunst door Prof. Dr. W. MARTIN Tentoonstelling te Rome TL-T ET is een merkwaardig verschijnsel, en een bewijs van de behoefte der Italianen om ook «oude kunst van andere landen te leeren kennen, dat men thans te Rome, in dezelfde zalen der Galeria Borghese waar anders Titiaan's Hemelsche en Aardsche Liefde en Correggio's Danaëhangen, een verzameling van oude Hollandsche schilder kunst heeft ten toon gesteld, die duizenden be zoekers trekt en wier succes met den dag toeneemt. Deze tentoonstelling, onder patronaat van Mussolini ontstaan en door het Iteliaansche koningspaar plechtig ge opend, bevat niet minder dan 130 schilderijen. Deze zijn ingezonden ?door de uffizi te Florence, de Musea te Berganio, Napels, Turijn en Venetië, enkele Romeinsche musea en particuliere collecties, eenige particulieren te Turijn, Lucca en elders, en voorts door het Louvre. liet museum te Neurenberg, het Rijksmuseum te Amsterdam, het Mauritshuis, het museum Boymans *n eenige Xederlandsche verzame laars en handelaars. De Nederlandscho inzending, per specialen wagon onder deskundig geleide naar Rome gebracht, bevat l (i schilderijen, waaronder 2 Vermeers. 2 Rembrandts, drie Hals'en, een gt-ooten Jan Steen een S. Koninck, een Terborch enz. Het geheel maakt een zeer goeden indruk. Het eerste vertrek be vat o.m. het groote waterverfschilderij van Lucas van Leyden, voorstellende Mozes, water uit de rots slaande en afkomstig uit het museum te Neurenberg. Voorts vindt men hier het aanlokkelijke portretje van Agatha van Schoon hoven door Jan van Score! en nog ander werk van Lucas en van diens leermeester. Na aldus een zeer goeden, zij het compacton indruk te hebben gekregen van de Noord-Nederlandsche hoofdmeesters der 10e eeuw, komt men in een groote zaal, waar aanstonds de prachtige .?groote Jan Steen der fa. Douwes de aandacht trekt: ^en vroolijke familie in een prieel, een der voor naamste werken uit 's meesters laten tijd. Daar.naast twee prachtige late portretten van Hals. Nederlandsche Munt Holland'i beste 10 cents sigaar eigendom der Fa. Goudstikker. Tegenover dezen wand hangt het Meisjeskopje van Vermeer, door iederen bezoeker als de groote attractie dor ten toonstelling bewonderd en door de geheele Ita liaan sche pers vereerd en zelfs bezongen. Daarboven een bijzonder fraai stilleven met een dooden zwaan, door J. Weenix (collectie Perez, Rome). Frans Hals is in deze zaal verder nog vertegenwoordigd inet een vrouweportret, levensgroot kniestuk.uit het Louvre, met het pittige predikantenportretje uit het Rijks museum, met een strandlooper, vlotte, ongemeen virtuose studie van den meester, ingezonden door Conte Contini te Rome. Dit is de eenige Frans Hals in Italiaansch bezit, want zelfs de Haliaansche musea bezitten geen werk van dezen grooten Haar lemmer. Dan hangen nog in deze zaal de Brief van Ver meer (Rijksmuseum), koeien van Potter (museum te Turijn), een mooie vroege Wijnants, portretten door Westerhaan. Honthorst, e. a. De daarop volgende zaal is geheel gewijd aan Rembrandt en zijn kring. Dit geheel is zeer im posant en deze Hollandsche koning onder de schil ders, van wien nog nooit zooveel werken onder den Italiaanschen hemel bijeen waren, legt hier een ieder een eerbiedig stilzwijgen op. Van de 14 werken, hier op zijn naam, vallen er drie te betwijfelen, maar de andere zijn des te in drukwekkender. Das,r is o.a. het groote portret van den opperrabbijn Saul Levy Morteyra, geda teerd löfil en ingezonden door Florence. In zijn grootsche kracht maakt dit hier, te midden der overige Rembrandts, een veel koninklijker indruk dan in de uffizi. Het hangt tusschen het portret van Rembrandts broer uit het Louvre en het zelfportret van den ouden Rembrandt met de barret uit de uffizi. Ook het jeugdportret van den meester, elegant en fleurig van opvatting, hebben de uffizi ingezonden. Dan is er o.a. de H. Familie van 1631. uit München, de slapende grijsaard van 1029 uit Turijn, de Paulus uit Neurenberg, de Suzanna uit het Mauritshuis, het landschap met de brug uit het Rijksmuseum en de Non uit Epinal. Laatstgenoemd schilderij, waarover in den laatsten tijd nogal geschreven is, is veel vooruit gegaan sinds wij het vijf jaar geleden zagen. Het was toen in deplorabelen toestand en. is sedei't verdoekt, 7-oodat van verder afvallen der verf Jammer gelukkig geen sprake meer kan zijn. genoeg is deze gelegenheid de Hercules SugJiers. Landschap. Uffizi, Florence ongeveer 10 cM. breede strook, die onderaan is toegevoegd, niet verwijderd en heeft men ook den later geschilderden rozekrans (want Rembrandt heeft geenszins bedoeld, een non af te beelden) niet weggenomen. Bovendien heeft men enkele partijen wel. andere niet schoongemaakt, zoodat de harmonie zoek is. Reconstrueert men echter het geheel in gedachten,, dar; blijkt het een kunstwerk van groote kracht, niet alleen door techniek, toon, kleur en lichtwerking, maai' ook dooi' de innige weemoedig heid dor verschijning. Hot doek is voluit gemerkt en 1001 gedateerd. De omlijsting is meer dan leelijk. In 't algemeen x.ijn de Rembrandts. vooral die uit de rtaliaansctie musea, veel te barok omlijst, liet goud is te schreeuwerig en, de lijst-vormcn missen de soberheid, die bij Rembrandts kunst past. Dat de moderne Italianen dit grit' toegeven, belooft veel voor de toekomst. In, deze /aal hangt verder het magistrale meester werk van Hercules Seghers, het landschap uit de uffizi. Dan Kuisdftel's, groote doek ..Ie coup de Soleil", uit het Louvre, geheel onder Rembrandts G. Dou. Meisje aan 't venster. Museum Turijn invloed geschilderd, en voorts werk van meesters uit zijn sfeer: Lievens. B. Fabritius, l*, de Hooch, e. a. Naast de genoemde twee; groote zalen bevinden zich nog drie vertrekken, waarin tal van kabinet stukken zijn geplaatst: werken van Dou, Metsu, Terborch (een uit het Louvre en een uit het Rijks museum), van Goyen, W. Kalf (een prachtig stil leven uit particulier Romeinsch bezit, een der meesterwerken van dezen schilder), Heda (coll. S. F. van Oss. den Haag), Sweerts (curieuse werken uit de Accademia di San Lu c a te Rome), S. Ruysdael (een prachtstuk uit de verzameling Andriesso te Amsterdam). Th. de Keyser (mansportret uit Napels, wellicht beter toe te schrijven aan Elias), en voorts een reeks van karakteristieke werken van de voornaamste Hollandsche schilders, die in Italiëhebben gewerkt, waarvan het mooiste is de zoogenaamde ,,/aeke Geit" van. K. du Jardin, uit München. Men ziet. dit is een waarlijk goed geslaagd beknopt overzicht van onze 17e eeuwsche kunst productie, dat wij danken aan Dr. Jloogewerff's keuze. Het succes dezer tentoonstelling zal zonder twijfel het verzamelen, van oud- Hollandsche kunst in Itali doen toenemen en. r/.al misschien, in de eerste plaats ten gevolge heli ben. dat Frans Hals in. een der Italiaaasche musea wordt, ver tegenwoordigd. Wij mogen dus Dr. Hoogewerf dankbaar zijn voor wat liij in dezen wederom voor Holland 's naam in den vreemde heeft gedaan. Onze reputatie op schilderkunstig gebied heeft weliswaar ook buiten de landsgrenzen een gooden klank, maar het is toch goed van tijd oude wapenschild weer een te doen tijv.. liet blinken. Nieuwe uitgaven De directie van Vueren's Garage geeft, tor gelegenheid van het vijfjarig bestaan der firma. een aardig reclameboekje uit, verlucht mot teekeningon van Bernard van Vlijmen, waarin den automobilisten kond wordt gedaan op welke uitstekende wijze zij in van Vueren's Garage worden behandeld. Plllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllll NlllllllimiUUIimmmUIIUIIIIIIimillUU l J. B, BENNËR & ZOON ^ PIANOHANDFT = ri^.lNV^ll/\lNJ_yC,l_, = DEN HAAG ("!VHSTI"" 97 HOFLKVEKANC1KUS NOORDEINDE

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl