Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 APRIL 1928
No. 2655
Dintrifissr.hool in Suriname
rei
door G. J. STAAL
Oud-gouverneur van Suriname
i t
(Slot)
De bont geschakeerde gemeenschap in Suriname
leeft onder n en dezelfde wet, onder volkomen
eglijke bedeeling van rechten en plichten, en alleen
op die manier is het met den onmisbaren ste;un
van de gezamenlijke intellectueele e>n ge;e'ste'lijke
vorming mogelijk emi ne>g ze>e> goed ele>e>nlijk
een geest van saamhoorigheid te bevorderen en
te bewaren. Ik acht het volstrekt, niet. zeie)als ele
Ondernemersraad, een dwaasheid ele; nieuwe
Javaansche beve>lking te willen assimileeren aan
de oude, al zij het misschien tejt e'en mindt;rheid
iuslinkende, Creolenmaatschappij; e-n ele> onder
stelling van den Kaad, elat latere geslachten er
van zelf toe zullen komen e>m mee-r met ('re'eile'n in
contact te treden en te; zamen een nieuwe1 kolemiale
maatschappij te vormen, lijkt mij ongegremd. e)t'
liever om het objectiever uit te drukken
niet overtuigend, daar immers ele' onderlinge
band, die zelfs nu nog te; les blijft. ne>g leisser moet
worden indien het Javaansche deel eh'r be;ve>lking
opzette;lijk wordt buitengesloten van ele
e-eiihcidsyorming dor je;ugd. waaruit ele volge>nde geslachten
zullen opgre>eie>n.
In dit verbanel een e'nkel woord over he't aan
hangig denkbee;ld e>rn e;en ambte'naar ele'r inspe;ctie
van het Inlandsen onderwijs in Oe)st-Ineliönaar
Suriname te zenden e>m elaar, aan de hanel van
zijne Indische ervaring, ve>e>rlichting met
beJavaansche Kinderen
trekking tejt hervorming van het onderwijs te
geven. Wanneer het niet in ele bedoeling van ele
Hegeering mocht liggvn e>m speciaal ve>or de
Javaansche' kinderen e'e-n uitzondering e>p elen
algemeenen regel te maken, zou elie zending mijns
inzi<;ns gei'ust achterwege kunnen blijven, want
elie inspecteur zou er ove-rgelijkbare factoren
emtdekken, andere toestanden, andere eischen,
een ander emtwikkelingspe'il van de gemeenschap.
Il ij zou al spe>eelig ervaren, dat het Indisch
ve>Iksonderwijs - ik elenk hier in het, bijzemder aan
ele desa-schejol. want het gaat iinme'rs e>m he:t
primair onderwijs in Suriname', er noch plaats
vervangend kan we>rden teiegepast, noch leiddraad
voor eene hervorming kan zijn. te;n ware als. . . .
breekijzer voor he't sleieipe-n van het met ze>rg en
toewijding opgetrokken gebemw, dat wezenlijk
niet ze>e> slecht bewoemei we>relt a.ls het kwaad
gerucht wil.
Men zegt: de resultate-n zijn gering. Kr zemelen
we'l sprekende voorbeelden gene>emel kunnen
worele'n, elie er ee'n andei'e;n kijk e>p geven, voe>ral als
daarbij in aanmerking geneime-n werd. dat ele'
geen'ganise'erele maatscha]>pij en he't ge'Oi'ganise'erel
e>nelerwijs in Suriname pas e'ejn halve eeuw emel
zijn. .Maar elat zem te; lang we>rden: laat ik
ve>lstaan met ee-n vraag: toe. houelt l" e'e'ns ele' tien
eerste; ele beste e>pgesche>te'n loopjejugens aan,
elie- l" hier op straat emtmeiet en laat hen e'e'ii
eenve>udigen brief voe>r l' schrijven. De'iikt- ge',
elat het L' zal meevallen?. ? ? ? Tejch is het
vejlksonderwijs hier wel ee'n be'e'tje1 e>uder dan vijftig
jaar ! Kn wij zijn n \an heden e;n verleden.
Er is geklaagd e>vcr ele methoden, over ele1
lee'rmidele>le;n. Niemand ontkent., eieik in Suriname1
?/.elf niet. dat er te verbetere-n valt. Kr worden.
voorbeelden aangehaald te>r illustratie; van ele;
fe>ute;n, nu we;er bij ele begroe>tingsdiscussiën in
ele Tweede Kame;r. Mij zijn er e>e>k l)e;ke'nd, uit
verhalen en uit persejemlijke ervaring,
vei'makelijke zelfs, maar aan dat vermakelijke; was elan
e>eik we;l ee;n bittere; bijsmaak, als de; oe>rzaak
bleek te; liggen in.... armoe'ele', geldgebrek ve>or
de; aanschaffing van passe'nele; le-e-rmielde-le-n. Dikwijls
stammen zulke voorbeelden al uit een vre>ege-ren
tijd en bij het reciteeren weirelt er geen re'ke'tiing
mede gehouden, dat ine;n er in Suriname' we;l
elejgelijk e>p bedacht is e>m de leerstof e>e>k te;
ontle-enen en aan te sluiten aan ele omgeving e>n he-t
dagelijksch leven. De ke>rt geleden te-rugge-keerele
Inspecteur van het onderwijs, de; he'er Caljé,
hee;ft er bijzonder voor geijve;rel en heel bruik
bare, echt-Surinaamsche' le'e'i'boe'kje'S zijn al gee-n
zeldzaamheid meer. Me;er dan e'e-ris heb ik in ele'
schellen hooren rek(;nen met maten e>n elinge'ii
van het land, kettinglengten (20 M.), akke;rs en
balen spie;re;n (mais). Bij ele- pogingen tot
be>ve>rdering van zulk ee'n voor de; kinderen levend
onderwijs heb ik echter oeik waargene >me'n hoe de
armelijke financiëe-le te>e;stand van Suriname; te;lke'ns
e;en beletsel oplevert tegen ele uitvoering van
plannen, die overigens zichzelf aanbevelen en de;
'T VELTHUIJS", Hattem.
Geh. jaar geopend. Kamers met
stroomend water. Eigen
dennenbosch van 5 H.A. Tennisbaan.
Garage. Tel. 17.
kansen op verwijt en spot verkleinen. Het zal
intusschen geen betoog behoeven, dat liet natuur
lijk niet aangaat alleen en uitsluitend binnen.
de grenzen van het eigen land te blijven. Dat
gebeurt nergens en is ook niet vol te houden.
/ou ..A is een aapje" in Holland wel best. en ..S
is de slede" in Suriname; nonsens zijn r* De vraag
is alleen, en hiervoor vind ik aanleiding in.
hetgeen in de Kamer is aangehaald uit een les
over Dommel en Aa en het hoogveen in Drenthe.
hoe ver men gaat en dat is iets van persoon
lijke geschiktheid van den onderwijzer, niet v;m.
de algemeene deugdelijkheid der grondslagen.
Ik herhaal, ei' valt wel te verbeteren; daarvan
is men zich in Suriname zeer wel bewust en per
soonlijk voel ik zeer veel voor de verbinding van
arbeidsopvoeding aan de schoolopleiding, juist in.
Suriname, om daar, waar de arbeidswaardeering
zoo zwaar beproefd is geworden door de slavernij.
het besef te vestigen, dat het werk der handen.
niet minder waard is dan het werk van het hoofd:
zooveel, dat ik het betreuren blijf, dat indertijd
een voorstel om handenarbeid op te nemen onder
de verplichte vakken van de gewone lagere school
geen meerderheid heeft gevonden.
Niet dus tegen arbeidsopvoeding als verbonden.
aan het schoolonderwijs gaat mijne bedenking.
maar wel tegen vakopleiding op de primaire
volksschool, die daarvoor niet liet instituut kan zijn:
wél tegen eene organieke' verlaging van het peil
van het volksonderwijs in Suriname; wél tegen.
zulk eene verlaging specia.al voor liet Javaarisclie
kind.
Beduchtheid voor zulke gevolgen, van de lier
haalde; aarivalle>n eip lu;t e>nde>rwijs in Suriname
heeft mij er toe gebracht daartegen, te waarschu
wen: want dat is afbraak, dat zijn stee-nen-iii-de
ruite'n.
'Nieuwe uitgaven
..Alf/oiici'ii Adrcxlmeli nni .\i'/lerlinid roor Hiiiuli'1.
J^ft itdbiiuic. Xijret'hcid en I 'c/7.vrr". uitgegeven eloor
ele' N .V. Uudolf Mosse. Amsterdam.
Ook bij ele bewerking del' zoeie-\'en verse'hencn
uitgave 1SI2S heeft ele uitgeefster kraclit igen steun
omle'rvemeleii van ele NedeTliindse'he' ltcgejering.
Kamers van Koophanelel. (iemeeivtebe'sture'n en/..
waarde>e>r e'en nauwkeurige- bewei-king van hel
gewe'lelige1 mate-riaal ge'waarborgel is.
J)e' indee'ling ile'r uitgave' l !)2S komt overeen
met die' der vorige el.w./., hel beiek he'stant uit
twee- hoeifelde'eleri. ii.l. Adresse'U- e'ii Hranche1- Inelex.
De Ailrrxxi'n-Inilr.r bevat, alle Fii'ma's ge'rangse'hikt
ve>lge'iis plaatse'Ti e'ii bi'anches. in ele grextte ste'elen
be>ve'Tidie'ii e'en n,l))habe'tise-he nar.mlijst. De'
Jtrun<?/«?] iidc.r ve>rmt e'en sleut.el eij) elen Adi'e'Mse'Ti- Inele'X en
ge-e'ft een zee>r levendig })e'e'lel van elen
te'ge'iiweienelige'Ti stand van het zake'iileve'ii in ons land. Het
aelresboe-k bevat elan nog eenige spee'iale1 geelee-lte-n.
waarvan wij slee'lits noemen het zeV'r geelet;t,illeereli
/'IdtilfOitniit'ii-Jtct/ïxler. e'en uitgebiviele Hnlt'lij'idx.
ve)e)ral van belang voor rei/.e'iiele1 /.aUenme-ïise'hen
en ee-n ze'e'i' int ere'ssant Hu itcnld tidxcli (it'(lccl\<\
Het is een lijvig elee'l van me-cr dan 200(1 pagina V.
])e technische1 uit.voe-ring. zoowel ele druk a.ls liet
bindwe'i'k, is keurig. Deze uitgave zal elen zaken
man uitsteke-iiele die'Tiste'ii be'wijze'ii.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
?*?*(?£ DEN HAAG M evs M
AMSTERDAM - ARNHEM
Verhuizingen per Auto-Trein