Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 APRIL 1928
No.
2656Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
Een goed modern stuk:
The adding machine, door Elmer Rice
T~\ E machine" bezielt de jonge generatie, gelijk
^~^ ,,de ongelukkige liefde" het de oudere deed.
Er kan tegen eenige verfrissching in de kunst op
zichzelf nooit iets in te brengen zijn, en de reden
dat we de machine" misschien nog niet allen zoo
dierbaar in ons hart hebben gesloten als wijlen de
ongelukkige liefde, ligt m.i. slechts daarin, dat het
onderwerp tot dusver nog niet altijd tot de
gewenschte kunstwerken heeft geleid.
Intusschen heb ik nu toch in den loop van dezen
winter het geluk gehad zulk een machine-stuk van
een jongen Amerikaan te zien vertoonen, dat mij
met al wat men zoo modern" noemt expres
sionistisch mijnentwege ??? volledig zou hebben
verzoend, indien er n.l. iets van vooringenomen
heid tegen een bepaalde kunstsoort in mij kon
bestaan. Elmer Rice maakt het ons alleen wat
gemakkelijker. Zijn werk, dat met vele andere
werken van dezen tijd zijn uiterlijke trekken
gemeen heeft, onderscheidt zich n.l. daarin, dat het
weer van een menschelijke ontroering uitgaat,
niet uitsluitend een vorm met inhoud geeft. Met
gevolg dat wij behalve geboeid, ook even aan
gegrepen worden door het actueel geval en zijn
perspectieven: een employé, die na
vijfentwintigjarigen diensttijd plotseling gedaan" krijgt, omdat
de aangeschafte optel-machine sneller werkt dan
zijn brein; een persoonlijk en nochtans algemeen
geval, dat ons aan den lijve misschien altijd nog
meer doet dan de werking van het massale en het
theoretisch effect.
' De droeve held van The adding machine",
mijnheer Nul", zou indien hij in zijn onbenullig
heid minder modern gecompliceerd was, een
Elckerlyc" van den tegenwoordige!! tijd zijn
geworden; aan den anderen kant is hij beurte
lings individu en type weer te simpel om
als tragische figuur meer dan oppervlakkig te
ontroeren. Om sentimentaliteiten is liet den
modernen schrijver trouwens allerminst te doen
geweest; wat zich daarvan als het bloed dat
kruipt waar het niet gaan kan in zijn expos
mengde, kwam er onbewust in, uit de natuurlijke
bewogenheid van het onloochenbaar menschelijk
gemoed. En dat is het dan ook juist, wat aan dit
werk zijn onbewuste warmte bijbrengt, waardoor
het ons bijblijft, en tevens de moderne techniek
toont op haar gunstigst: verruimend, bevrijdend
en doeltreffend in het tempo van den tijd. Dat
deze moderne techniek minstens van Strindberg
stamt, mogen wij er dan bij aanteekenen, in het
belang eener generatie, die zich te goeder trouw
verbeeldt, dat er vóór haar nog nooit iemand in de
kunst iets heeft gepraesteerd.
Mijnheer Nul, beambte in een groot Warenhuis,
is er een uit velen, die, wat aanleg en begaafdheid
betreft, voorbestemd zijn om in het gareel te
loopen; die echter, bij de eentonigheid van dezen
nagenoeg machinalen hersenarbeid, zijn
verheeldingsleven niet meer dan ordinaire sensualiteit
voldoende heeft kunnen koesteren om naast
de plichten, die hij overigens met gepaste /.elf
voldoening en nederige eerzucht vervult een
zeker menschelijk bewustzijn in zich wakker te
houden, en met gematigden hartstocht te reik
halzen naar weelderiger bevrediging.
Aldus vinden wij hem, op zijn hooge kruk ge
zeten, met tegenover hem, aan denzelfden kalen
lessenaar, zijn collega van ongetelde jaren: juffrouw
Daisy, cijferend beiden, en inmiddels hard-op
droomend, elk uit zijn eigen schamele vervuldheid.
Juffrouw Daisy, de vrouw, heeft de romantiek in
zich tot de hoogste droomen opgevoerd, /.ij weet
niet beter of zij bemint dezen heer Nul niet al het
vuur eener geheime liefde. Naar vermogen, bleef
ook Nul niet geheel onverschillig voor juffrouw
Daisy. Zijn vrouw is hem, na vijfentwintigjarige
echtvereeniging, nog slechts een di ukken de ge
woonte, een aanleiding tot meeningsverschillen.
en een beletsel de hand uit te steken naar het
veileidelijk prostituéetje, dat in hun huis woont. Maar
met dit al laat hij juffrouw Daisy smachten, omdat
hij er, onbewust sadist, nog meer voldoening in
vindt om het verouderende meisje te'doen lijden.
en deze [houding^veiligei^ ook metj_het oog_op
zijn positie" en zijn vrouw, initiatief en daden
uitsluit.
Boven alles toch vervult hem op dezen middel
baren leeftijd zijn ambitie, in het feit van zijn
vijfentwintig-jarig jubileum culmineerend; vijfen
twintig jaren op deze kruk. ... en niet n dag
verzuimd ! Wat daaruit voort kan komen. . . . een
tevredenheidsbetuiging. . . . een promotie, die hoe
langer hoe grootscher vormen aanneemt.... In zijn
verbeelding ziet hij zijn machtigen chef al komen.
Van zenuwachtigheid weet hij nauwelijks raad meer
met de kleverige juffrouw Daisy, die maar draalt
om van de mannelijke apotheose getuige te mogen
zijn.
Dan verschijnt inderdaad het chefje, gansch
onbewust van wat daar fuifde in het overspannen
brein van den ouden klerk, en deelt hem kort en
zakelijk mede, dat hij, wegens de in werkingtreding
der nieuwe optel-machine, met behoud van een
maand salaris, gaan kan. ... En dan heft Nul, die
geen mug kwaad zou hebben gedaan, in n
geweldigen, impuls van zijn uit-het-lood-gezakt
lichaam, zijn vuist boven den dikken kop van den
glimlachenden superieur", en iedereen in de zaal
maakt het gebaar als het ware mee.... We zien
die vuist als een moker dalen. . . . Snel sluit het
doek.
Dit is feitelijk het voorspel. Het stuk is dan:
alles wat er omgaat in het hoofd van den man,
opgeschokt uit het negatief van zijn braaf bestaan,
in die ne seconde, waarin de vuist zich heft, de
zinnen zich wreken, een kwart eeuw van fatsoen,
plichtsbesef en bangelijkheid bezwijkt voor den
drang van het oogenblik. Zooals in Teirlinck's
Vertraagde film" datgene, wat op het moment van
verdrinken tuimelt langs den menschelijken geest,
gestalte aanneemt, zoo zien wij hier iu zes tafereelen
de gedroomde gevolgen van Nul's daad" in
afgeronde, vertraagde beelden, gelijk ze door zijn
kop schieten. Doen of niet doen? In zijn verbeelding
heeft hij het reeds gedaan. Hij komt thuis, zegt
niets, zijn vrouw dekt de tafel, zij eten. . . 's Ave >nds
komt er visite, andere echtparen Nul, ze
converseeren met elkaar. . . . liet zou gewoon kunnen
zijn.... Maar achter de deur.... niemand ziet
hem nog Nul alleen staat hij al.... de politic
agent. Of u mij maar volgen wilt, mijnheer Nul".
En, trots doodsangst, voelt hij, even, zich de held !
Dit tooneel is niet beter dan zoogezegd ex
pressionistisch uit te beelden, zooals het in de
Studio" te Parijs, waar ik 't zag. gedaan word.
Alles als in den droom, een verbeeldingskamer.
waarin het meubilair als op een glijbaan staat en
hangt, een maaltijd, als van kinderen, zonder iets
substantiëels, de monden bewegen, men hoort
geen geluid, het tafellaken, dat de vrouw op wil
vouwen, lijkt vanzelf dicht te klappen onder haar
handen. Onwezenlijk, of ze werden
voortgeschoven, treedt de zwijgende visite aan.... hoekig
en machinaal zijn de gebaren.... Onze gaiische
aandacht blijft geconcentreerd op den moordenaar
en omdat wij weten wat er in hem omgaat, omdat
wij ons herinneren, dat zijn zaak rechtvaardig
was. ... is het allerbeklemmendst !
Het tweede tafereel geeft het Gerechtshof. Nul,
zichzelf verdedigend vóór het doek. In een zijloge
van de zaal een rijtje wassen koppen: de rechtere.
Het pleidooi is de ouderwetsche alleen-spraak.
in eere hersteld, zou ik zeggen. In weerwil van dit
uitstekend en redelijk pleit: de electrische stoel !
Alles in Nul's verbeelding. Tn IV zit hij. of liever.
ziet hij zich zitten, op zijn eigen grafzerk, in gesprek
met een anderen moordenaar. In V. een kostelijk
tooneel, vinden we hem iri de Elyseesche
Velden.
Daar treedt hem. in de gedaante van een engel
achtige jonkvrouw (caricaturaal) de oude Daisy
tegen, die zelfmoord pleegde uit verdriet om zijn
wreeden dood. en hem eindelijk, na zooveel trouw.
haar vergeefsche liefde alsnog wil belijden. Alles wat
Nul in zijn leven had kunnen zijn, had kunnen berei
ken. . liefde, . . rozeiigeur en lu-melsche muziek . .
Maar wat kan een mensch van zijn middehnatigen
aanleg met al deze dichterlijke zaken aanvangen?
Maar half op zijn gemak voelt hij zich in dit vreem
de land. zonder kantoor, zonder politie, waai'
niemand hem vertelt wat, hij doen en laten moet.
waar de zekerheid der routine, zijn eenige houding.
hem ontvalt. Het waren in den grond toch niet
deze droomen van liefde en geluk, waar zijn
rekenhart aan hechtte, niet deze poëzie, waarom hij
treurde bij zijn dood. In VI heeft hij . . altijd
nog in Elysium .. zijn persoonlijk ideaal ge
vonden, zijn levensdoel bereikt: een reusachtige
optelmachine, die hij alleen bedienen mag !
Helaas, niets is bestendig, ook daar niet. Leven
en sterven: een eindelooze cirkelgang. Een soort
Engel Gabriël in uniform verwijst hem naar de
aarde terug. Daar zal hij als dit dan zijn ideaal
is voortaan in een kolenmijn aan een optelmachine
van de allernieuwste vinding staan. Bij het gewillig
afdalen zweeft een gestalte hem vóór: Hoop", de
eeuwige, die geen mensch, zelfs geen Nul'
verlaat. . . .
liet schijnt, dat men La Machine a Calculer" 1<
Parija eenigszins gewijzigd speelt, en. dat het
oorspronkelijk stuk hiermede sluit. Een wijziging.
die stellig een verbetering moet zijn. Ik heb het
gedrukte stuk niet kunnen krijgen en vertelde den
inhoud naar ik hoop niet al te onjuist naai
de Fransche vertooning. Daar gaat, na deze zes
droomtafereelen, het doek weer open voor hetzelfde
tooneel, waar we feitelijk gebleven waren: Nul met
geheven vuist achter zijn chef in het kantoortje.
Wat dan verder gebeurt lijkt mij in do lijn van het
werk de logische oplossing. Hij laat zijn vuist
machteloos zakken, en vóór zijn chef, vertrekkend.
ook maar naar hem heeft omgekeken, staat hij
alweer in slaven-houding, en buigt, een verslagen
en weerloos mensch, die zich zijn eenige oogen
blik" wijselijk liet ontgaan.
Baty heeft van deze zuivere tragi-comedie, die
een beetje te veelaan Molnar's Liliom" herinnert
e n in de laatste tafereelen niet geheel houdt wat ze
beloofde, een zeer bijzondere vertooning gemaakt,
met Jack Daroy, als de man zone er ruggegraat,
uitstekend in do hoofdrol. De Studio" kwam
hiei dezen winter met een school-vei tooning van
Beaumarchais. Misschien ligt het op den weg au.
Nedr riand-Erankrijk om in het volgend seizoen dit
moderne werk een kans te geven.
Tentoonstellingen
Tndanthron-Uuis. Amsterdam, Decoratie ei'.
Bichtteehniek.
«u.
IA.
De Bron, Zoutinaiistraat, hoek van Speyckstraa.t
43, den Haag. Werken van E. V. van Uytvanck
Tot l Mei.
Galerij van Moderne Kunst, Vondelstraat 10 .
Amsterdam. Werken, van B. Westendorp-Osieek..
Tot l Mei.
Willem Brok, Hilversum. Werken van Suze
Bis-schop?Hobertsoii en Corry Demmiiik. Tot l Mei .
De Bron, Zoutmanstraat hoek v. Speykstraal
4.'ï, Den Haag. Lebeau-glasuitBohemen. Tot l Mei
De la Paix", Coolsingel 103, Rotterdam
Opbouw", Internationale Architectuur. Tot l Mei..
Kunstzaal van. Lier. Amsterdam. Schilderijen er.
teckrniiigen door 11. van de Velde. Tot 6 Mei.
Voor de kunst", Nobelstraat 12. L'trecht .
Werken van Kinderportretten uit alle tijden..
Tot 7 Mei.
Galerie d'Art Erancais, J. E. v. Deene, Keizers
gracht 752. Werken van Jean Bersier, Mauriec
Brianchon, Georges Lecaron, Raymoiid Lequeult.
Philippe Ie Molt, Tot 9 Mei.
National(; Kunsthandel. Amsterdam. Werkenva.i.:.
('lara, Klinghoffer. Tot 12 Mei.
Buffa & Zonen, Amsterdam. Teekeningeii v«ir
Olaf G ulbraiisson. Tot 13 Mei.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA"
SPANJAARD&C*
FABRIEK ESPANA
UTRECHT