Historisch Archief 1877-1940
No. 2656
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN'28 APRIL 1928
11
door Prof Dr. H. BRUGMANS
LI. Het Vondelpark 1)
A MSTERDAM heeft geen omstreken, is al
"^^ dikwijls en in zeer verschillende toonaarden
geklaagd. Het is maar de vraag, wat men onder
omstreken verstaat. Bosch en heide vindt men in,
de omgeving der hoofdstad natuurlijk niet; wie
zulk natuurschooii zoekt,komt in het Hollandsche
polderland bedrogen, uit. Maar wie oog heeft voor
het echt Hollandsche landschap van weide en
weg, boomen en water in de diffuse atmosfeer
van de Hollandsche luchten, die wordt om Am
sterdam nooit teleurgesteld. Maar dat neemt niet
weg, dat de groote stad /.elf weinig open ruimte
bood voor opfrissching van den burger in de vrije
natuur en dat van oudsher menige parkaanle-g in
en om de stad tot wandelen noodigde.
Het is trouwens de vraag, of onze voorouders
wel veel wandelden; men krijgt wel eens den. in
druk, dat zij het er te druk voor hadden. Xie ik
goed, dan komt de behoefte en de gewoonte van
het wandelen eerst in de achttiende eeuw; men zal
het wel in verband moeten brengen met de kalme
rust der toenmalige maatschappij en ook wel niet
de neiging tot de natuur, die in de eeuw van
Rousseau zeer algemeen verbreid was. In tal van
onze steden, waar men van ouds geen bosschen
had als te Haarlem en in Den Haag, werden in
dien tijd, liefst binnen de wallen, zoogenaamde
plantages aangelegd, waar men zieh aangenaam
kon vorpoozen. \V)j zullen ook wel eens gelegen
heid hebben over de Amsterdamsehe Plantage te
sproken.
Kerst in de negentiende eeuw is men op dien weg
voortgegaan. Amsterdam heeft niet als ('trecht
gebruik gemaakt van de gunstige gelegenheid,
die de slooping der wallen omstreeks l Si 10 bood,
om hier een groenen gordel van plantsoen, om de
stad te scheppen. Kr is wel iets gebeurd; er is op
het oude Westerhoofd een plantsoen aangelegd,
dat door het graven van hot West,i>rkaii.aal weer
is verdwenen; er is een Weteringplantsoen aan
gelegd, dat wij nog bezitten; dat is vrij wel alles
wat wij van onze wallen hebben overgehouden.
Er was dus blijkbaar in het midden der negentiende
eeuw weinig oog voor de behoefte van het
.\msterdamsche mensehdom aan e>pe-n lucht en groen. Dat
de behoefte wel bestond, is zeker: wij hooren haast
in alle tijden, dat de Amsterdammers, ook die van
de smalle gemeente, des Zondags en ook wel op
weekdagen naar llaavlem togen om dtv.ir in den
Hout te vinden.' wat men dichterbij (.evergeefs
zocht. Men kan ev de ('eim. r<i Olutruru op nalezen.
Dat was dus in !S:i7. liet zou nog meer dan
twintig jaar duven, voordat Amsterdam iets kreeg.
dat met den Haarlemmerhout kon worden ver
geleken. De Hout was van ouds stadsbey.it. Maar
nog na 1800 beschouwd" men in Amsterdam het
aanleggen van een park als liggende buiten de.
sfeer der bemoeiingen van de overheid, (ielukkig
vulde het particulier initiatief aan wat de stad in.
dozen te kort kwam. liet was C. P. van Keghen,
die het initiatief nam tot het stichten van de
Ve-reeniging tot aanleg van een rij- en wandelpark
te Amsterdam; men verkreeg daarbij de mede
werking, \vel niet van het gemeentebestuur, maar
toch van den burgemeester Messchert van
Volleiihoven. .Met niet al te veel moeite werd de eerste
/ Sji.OOO bijeengebracht voor den. e!ersten aanlig;
er kon een stuk land worden aangekocht aan den
buitensingel buiten de Leidsche poort. Men had
bovendien liet geluk zich van de dienst en te kunnen
ver/.ekereii \ an den bekwamen 1 uiiKU'chitect.
Louis David Zoeher, die inderdaad iets heeft ge
leverd van groote beteekenis. naar wien t ei-echt
een nieuwe straat lanus het park is genoemd.
/eiehe-r werkte in den toen veel geliefden
Kngelschen laiidsehapstijl. die geheel den indruk trachtte
te geven van de ongerepte natuur en dat feitelijk
ook wel deed. Terecht werkte hij ook in dit polder
land zeer veel met water, wat praelisch ook groole
voordeden had. Ook wist hij door handige
greie-peering der boomgroepen het park grooter te doen
schijnen dan het werkelijk is. Nog een ander be
zwaar, deiilanggerekten vorm, heeft hij meesterlijk
weten te markeereïi. M;iar het grootste be-zwaa,r.
dat trouwens thans bij de uitbreiding der stad
minder klemt dan vroeger, heeft bij niet kunnen
meest (u' worden: het park lag met zijn korte zijde
naar de bewoonde stad toe en niet met zijn. lange
zijde, zoodat het voor de burgerij moeilijker te
bereiken was dan eigenlijk noodig ware geweest.
In ISli") werd het park, dat toen nog alleen l
i.jeii Wandelpark heette, voor het publiek geopend.
In ISliT werd Vondels standbeeld onthuld en
sedert heet het Vondelpark, of eigenlijk eerst,
Vondelspark, met een geheel overbodigen
ve-rbineiingse-onsonant. liet ligt nu geheel t\issclien de
bebouwde kom der gemeente! en kan dus als af
gesloten worden beschouwd. Maai' dal lot deelt
het Vondelpark niet zoo goed als alle stadsparken.
Ook zoo. in zijn afgesloten vorm is bet Vondelpark
in den loop der jaren dooi- den aangroei van het
geboomte steeds aantrekkelijker geworden, liet
park is een weelde eil een \ erheuging. In a.lle jaar
getijden, in de lachende lente, den bloeienden
zomer, den bruinen herfst, den koelen winter is
het park boeiend in de hoogste ma,te.
Wat de bevolking van.\msterdam a-MI het Vondel
park heeft te danken, is niet te zeggen-. schatten
stellig van gezondheid, levenslust en levensmoed.
levenskracht ook. .\msterdam '/.ondel- bet Vondel
park is niet meer denkbaar: aan de ing.-logen
schoonheid der ovide stad voegt y.ich thans het
blijde natuurse-lioon van dit moderne park.
\) Jfct Tor't'jc (trlikt'l O/v/.s' ceiïnuinincr te InjoJ
(n deze reekx </<'jjJ««<s{.
N. V.: J. S. MEUWSEN, HoH. A'dam-R'dam-den Haag;
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
TENTOONSTELLINGEN
door OTTO VAN TUSSENBROEK
Suze Bisschop Robertson en Corry Demmink
e Hilversum, in de kunstzaal .Brok, wordt
eene tentoonstelling gehouden van nagelaten
werken door wijlen mevrouw Sii-c Jiinxr/io/i
Robertwm en eeiiig beeldhouwwerk door Corri/
Donmiiil'.
In stillevens, landschappen en figunrstukken
geeft deze goed gearrangeerde tentoonstelling een
voortreffelijk overzicht van het veelzijdig talent
eener kun.stenare-s.se: i r ie. hel schildert:» in /iet bloed
zilt. Zij onderscheidde! zich te midden van vele
minder begaafden door de zware en zwoele klem
(waarin zwart soms te welig werd gebezigd) en
door den (vaak te weinig gebrcidelden) harts
tocht. Doch o'idanks deze bedenkingen: n die
hart had en die de dingen groot wist aan te zien
en groot te geven.
Na al hetgeen reeds over haar werk geschreven.
werd, vallen hier geien nieuwe indrukken te; be
lichten, doch wél zij nogmaals de erkentenis gedaan
elat met haar een waarachtig artlste! werd weg
genomen, want zóó sterk e;n tegelijkertijd zóó
gevoelig we k valt er (althans etp elit memient/
onder de talrijke schilderessen (noch onder
elieeler oudere school, iiocli onder elie- de-r moderne
richtingen) ge-en aan te wijzen. . . .
Wat Corri/ Dcnnnlnk geeft is met liefde- en toe
wijding gedaan. Haar wen-k is echter nog te;
sche>e>lseh (ik meen elat zij elen l'rix ele- J'onie-
be-haalele-) en te zeer le-elig van inhoud. -Maar zij he-e-ft
dan eieik liie-r aan ele! schilderes e-ene! gevaarlijke
buur. Mocht ik haar ei-n goe-de-n raad ge-ven, elan
ze>u he-t ele-ze! zijn: neem ee-n brok iu\ve-n steen
en e-en hamer e-n beitel e-n hak en beuk e-r e>p Ie>s !
Maar laat el<- kle-i te-rzijele. opdat e-r levensdrift
groe-ie- !.. .
Verkeers-veiligheid-sluitzegels
Op initiatie-I' van elen He-er C. Bakker, ('hef van
het Bui-e-au ..Verkeerswezen" te Amstereü'.m werd
een vijf e-n twintigtal frisse-he e-n fleurige' sluit,zege-ls
uitgege-vcn ter bevordering van het ve-iliu verkeer
ejp ele- openbare wegen.
Ontwerpers ele-zer /.egels (iii /.wart e-n rooel op
witle-n ondergrond gedrukt- eloeir ./. //. </<? JJIIXNI/
te .\insterdarn) zijn Slciini Srlilexiityi'i' en (ï. ./. ./.
l 'erliei-k.
Kerstge-noe-mele (eekende va,li he-t totaal aantal
sle-e-hts ze-s exe-mplaren maar hij wint he-t venv van
zijn vakgenoot door e-cnvoud van vliik-verdeeling,
doe ir bijzemder bese-haafele- vooi'elra,i-ht en ve>eira.I
etoeir ele uitermate fra,aie e-n zuivere! bele-1 lering
zijner zegels welke, e-lk voor zich, volkomen
e-ve-nwieht ig werde-n opge-leist. Ve-rbeek diiare-Mtegeii gaf
menigmaal (wellicht omdat hij waarlijk niet ele;
gemakke-lijkste opgave te ve-rwerken kree-g waara-an
vaak e-e-n overvloed van tekst wei'd toegeveie-gel)
een te veel waardoor aan e-e-ne- zekere-
ve-rhreikkeling van he-t ge-hee-l niet werd eint kemie-n.
Het best geslaagel zijn int usscheii ele ze-gel.s \\e-lke
ee-nvouelig bleven e-n waa.ro]) ele hoofelzaak waai
het e<m gaat, he-t sterkst e-n elnielelijkst naar voren
tie-eelt.
Dit is oorza.-ik elat, lV/-,'><r//s ze-gels nn-t ele
spe-lenele! kinde-ren te weinig waa,rschu\\ end 11 >( elen.
be-se-lie-rnie-i- sj)reken te-rwijl elaare-nte-ge-n zijne- ont
werpen met, ee-lle enke'le. se-he-mat ise'lle
Ve-rke-e-rsaanwijzing. hier uitstekend aan he-t doe-l
be-ant\\-eien-den.
Inf iissche-n verdient ele li-ieling van. he-l
\e-rke-ersbure-au ten volle ee-ne prijzende- ve-rme-lding veioi
ele kunstzinnige wijze waareip zij hare- ]iublieat
ieuitgaven (men ke-nt ele hie-rvore-n in eh-n breeele
be-s]>roken re-clame-bilje-tt e-n) verzorgt. Dit komt
niet allee-)! lie-t veilig verkee'i- maar ook.... de
kunst ten goeete.