Historisch Archief 1877-1940
No. 2656
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 APRIL 1928
17
De Star" en de kunstenaar
Maorice de Féraudy in Crainquebille"
Filmliga
"\*7 ANNEEB Jannings in The Way of all
* flesh", de fameuze draak, die zoo ijselijk in
het Hollandsche hart greep", een ouden
landlooper voorstelt, doet hij het dusdanig, dat men
zich eigenlijk verwonderd afvraagt, waarom de
menigte, tusschen welke hij zich beweegt, niet
aanstonds eerbiedig ruim baan maakt voor zulk
een groot acteur. Immers wij, toeschouwers, die
n.b. niet eens in het geheim zijn, ruiken reeds
op kilometers afstand den beroemden comediant.
En wij vragen ons verbaasd af, hoe het mogelijk
is, dat gezegde menigte dezen indrukwekkenden
rampzalige, met den Mozeskop en het pathetische
gebaar niet aanstonds dóór heeft !
Dat is de star".
Wanneer de Féraudy zijn entree maakt, zien
we een rimpelig ouwe-mannetjeshoofd boven een
hoog-opgetaste groentenkar uitsteken en hij heeft
waarachtig wel wat anders te doen, dan den grooten
en beminden acteur uit te hangen. Hij moet
met zijn wagentje door de zeer onwellevende
herrie van een Parijsche volksbuurt heenlaveeren
hij heeft al zijn aandacht noodig voor het straat
handeltje, dat hij met koortsachtigen ijver drijft
en hij is tenslotte in een ernstig conflict gewikkeld
met een agent, altemaal dingen, die een klein
koopmannetje den tijd en de lust benemen óók
nog comedie te spelen. Alleen de tragische loop der
gebeurtenissen schijnen hem in het eind ontroerend
en belangwekkend te maken. Zeer tot zijn eigen
weerstrevend onbehagen overigens....!
Dat is de kunstenaar !
* *
*
Wij vechten tegen de star" 's ! Omdat hun
wezen tegenover dat der film staat. De film is een
continuïteit van harmonische beweging, met een
universeel rhythme rustig en regelmatig, als
de hartslag van een gezond organisme. De star"
heeft beweging en rhythme op zijn eigen houtje
hij is een archaïsme uit den tijd van vóór (ialile
en meent, dat het uitspansel rondom zijn belang
rijkheid draait. De star" is het lompe, storende
element, dat het fijne weefsel van de film onbe
schaamd vernietigt. De star" is het Wien
Neerlandsch Bloed" midden in een sonnet van
Jacques Perk. De star" negeert de sublieme;
zelfverloochening, welke de rhythmische eenheid
van de film eischt; hij grijpt" bij voorkeur in
iets zoo substantieels, als het Hollandsche hart".
De star" is de antipode van den kunstenaar
de doodsvijand van de filmkunst. Daarom haten
wij de star" en daarom buigen wij ons eerbiedig
voor een creatie, als de Féraudy's Crainquebille" !
In al zijn eenvoud in al zijn bescheidenheid,
is deze Crainquebille" eigenlijk een wonder.
Ziehier een belangrijk acteur, van huis uit geen
EVEN ALS ANTIEKE
MEUBELEN.hEBBEN
GOEDE MEUBELEN
IN MODERNEN 5T'JL
BIJZONDERE WAARDf
BEIDE VINDT U B U
ONS
OUD-MOLL RENAISSANCE
EETKAMEB / ISA-5
MODEBNE EETKAHEÖEIKEN
METWORTELNOTCN / I3OO
DEN MAAGW
filmspeler, die aanstonds een dergelijke fijne
intuitie voor de essentie der film toont, dat hij
van alle speel"-succes afstand doet en nederig
mee opgaat in de groote artistieke eenheid van het
cinegral'ische werk. Het curieuse verschijnsel doet
zich aldus voor, dat de filmspeler Jannings, langza
merhand weer acteur" wordt, terwijl de acteur"
de Féraudy zich een excellent filmspeler toont. Im
mers terwijl de Vader" uit Theway of allflesh"
een opdringerige, zelfingenomen creatie is, waar de
film-zelf zoo'n beetje verlegen en ongelukkig om
heendraait schikt de Féraudy's Crainquebille"
zich in volmaakte overgave binnen het kader en het
tempo van de film. Is hij niet het ventertje
Crainquebille, een minuscuul onderdeel van het
enorme stuk Parijs, dat de film in n groot, har
monisch rhythme voor ons voorbij doet golven:'
Zijn persoonlijkheid, noch zijn lot zijn ook maar
een haar belangrijker, dan dat van zijn
buurmanventer of van het straathondje dat tegen de
café-stoelen piest of van de cartonnetjes met
,,00 centimes" ..erop, die zijn koopwaar versieren.
Hij is alleen belangrijk, omdat het kleine hoekje
van den metropool, waar hij zijn benepen zorgjes
en kleine misère uitleeft, toevallig voor de came
ralens gewenteld werd. Zoo scharrelt de Féraudy
midden door het gedender en lawaai der Halles"
kleintjes sluw brutaal en stumperig.
Hij wordt liefst niet te veel opgemerkt: notoriëteit
is goed voor magistraten, of rijke menschen, of
beroemde acteurs maar niets voor Crainque
bille (Jérome). En dus doet hij zijn best met zijn
wagentje uit den weg te komen, tracht hij in den
pas te blijven, met het snelle leven. . . .
Dit is de opvatting van de Féraudy. Kn door
het inzicht van den goeden vakman n door
de intuitie van den kunstenaar, blijft hij n met
het stroomende, levende fluïdum van de film.
Aldus vereenigt hij twee eigenschappen, die uiterst
moeilijk te combineeren zijn en die niettemin.
voor de film (in dit tijdsgewricht althans) van
vitaal belang zijn: hij paart de creatieve bewust
heid van den artist aan de onbevangenheid en de
rhythmische natuurlijkheid van den toevalligen
anonvmus.
Hoewel de film van Feyder lang niet slecht is
en hier en daar zeer mooie -momenten heeft, ligt
haar groote beteekenis, toch naar ik meen, vooral
in het verschijnsel: de Féraudy. Hierm.ee is het
tegenwicht geschapen voor den langzamerhand
onduldbaar wordenden Jannings voor den.
bazigen, ijdelen, comediant voor den ..let-op
nou-korn-ik !" acteur. Tegenover het ranzige zelf
beklag en het stiekeme welbehagen, waarmee de
boezemjagenele ellende van den Vader" wordt
opgedischt, staat do zuivere eenvoud van Crain
quebille". De tegenspoed, die den Vader" treft,
wordt opgeblazen tot een wereldcatastrofe: alle
gebeuren staat stil, om ons vooral te laten zien,
hoe ijselijk het den beroemden heer Jannings
vergaat en het beetje leven, dat zoo'n film nog
heeft, wordt met plezier genekt terwille van de
contorsionnistische; fratsen van den ..star". Zie
daai' tegenover Crainquebille in de rechtzaal,
waar door veertien dagen hechtenis wegens
beleediging van een ambtenaar in functie" een
existentie vernietigd wordt, even zeker, even
genadeloos als door de akeligste
misstap-rnetberooving-en-moord". Zie hot gerimpelde, onbe
wegelijke masker met den kriolneus en den
druipsnor, waarop niets te lezen staat behalve verbazing
zeker gén fraaie, diepgevoelde expressie. Zie
het simpele gebaar, waarmee hij het vonnis aan
vaardt, dat zijn ondergang zal worden; het even
opheffen van de handen en het berustend kruisen
van de armen het gebaar, waarmee hij verder
alle slagen van het noodlot incasseert. Hij denkt
er niet aan de wereld in opschudding te brengen
met zijn particuliere; emoties, hij stribbelt wat
tegen, stuntelig, hulpeloos - - wordt verpletterd
onder de raderen van het noodlot - en het leven
rolt verder !
Xogeens?liet is goed, dat wij in
..('rain<|iiebille" de voorname zelfverloochening welke de
film eischt, zien gedemonstreerd met de autoriteit
vaneen Fransehen kunsteniuir. De Kussen hebben
het weliswaar reeds huig aangetoond, maa.r zij
hebben nu eenmaal weinig vertrouwen en weinig
crediel ook in de kunstwereld....
Tenslotte;: Als de (lui;- aanbreekt, \erbleeken ,l,:
sterren" !
ccas'on.tutovleygel
(Lipp-Kastner), klein mo
del, met rollen, garantie
* f * zeer billijk.
J B DCTMMETD A. "9*+ CewPft iss.
. D. BC. IV l* t K 01 £.11. Hofleveranciers
97 NOORDEINDE DEN HAAG.
Schilderkunst
door A. PLASSCHAERT
Enkele opmerkingen nog over \Viegersma'&
tentoonstelling in het stedelijk museum
Het gaat hier niet om de namen Ie noemen, waar
aan dingen in Wiegersma's schilderijen doen denker,.
(Bruegel, Greco, Dammer), maar het is meer om
te betreuren, dat wie de tentoonstelling hing, de'
landschappen etc. uit 1925 voegde bij de overigen..
Het heeft de tentoonstelling haar eenheid ontno
men: ten eerste, omdat het werk uit. 1925
nietWiegersma nog is, zooals hij als geheel wordt.
erkend juist op deze tentoonstelling, ententweede.
omdat het door de kleur, die dat werk in 't alge
meen bezit, tevens door den vorm, botst tegsn
het overige. Dit euvel kan niet weggeredcneerd
worden door te-/.eggen, dat het noodig was hier
begiu en verschil bij het voortgaan van den schilder
te doen zien; Wiegersma is nog te kort bezig om.
nu reeds een historische? tentoonstelling van zijn
werk te zien geven. Wat het werk zelf aangaat,
dus dat van 1020 af tot en met nu het handhaaft
zich in onze waardeering ook bij een nieuw bezoek,
De motorrijder (1920) met den stillen achtergrond;
de portiotton van mevrouw W. (1920 en 1927), de
groote figuren uit de jaren 27 en 28, de drie
menschen (met het geheime erin), de Boer uit de Peel,
de Man met den bolhoed, de koninklijke verlaten
mensch: de Man met den schouder-mantel, etc.,.
met, de zelfportretten en enkele der teekeningeu»
zij bewijzen, dat wij een innerlijkeii schilder
meerte! len in Holland, en dat, gegeven de onstuimigheid
van Wiegersma, we tMt leven nog niet af kunnen
spellen; te verwachten zijn verrassingen.
Arti, Amsterdam
Ook deze tentoonstelling bewijst, dat Arti zonder
de Amsterdamsche J offers zeker armer zou zijn.
Deze Joffers hebben als alle andere menschen,
picturaal gespioken, soms nioeiclijke oogonblikken,
soms maanden, soms wel eens een jaar, maar zij
blijken wat zij verloren te kunnen herstellen, en de
vrouwelijke spontaniteit krijgt do oude bekoring.
weer. Zoo is 't nu op Arti. Ik ben een tijdje be
vreesd geweest voor 't werk van I.izzy Ansingh,
maar wat ik hier en daar zag in dun laatsten tijd,
genas mij daarvan; ('oba Kitsema, is de
broedgevoelige, die soms in de kleur een ..langzame''
schoonheid heeft; Mej. van Kegteren Altena kan
beschaafd en bloeyend tegelijk: een ander
juffer, /.ooals hier 't geval is, vertoont in een
zwaar rood, dat zij wat do emotie aangaat,
diepeibewogen kan zijn, dan ge nu xoudt verwachten.
En verder: het portretje van Hartz is levend; het
kindje op Havermans' Moeder en Kind heeft iet.s
t.refferids-ongewooris in kleuren uitdrukking; isaiic
Israels' altijd open schilderingen, altijd verfijnd
levende kleur ziet ge in het schilderij met al de
rooden" zoowel als in de vrouw met den barzoï.
Ken portret van Jan Sluyturs (van den h eer S.) heeft,
niet omdat deze een jood is, maar door een levendig
heid, die als om een meeprater vraagt, iets alsof
het door een jood was geschilderd: Karsen ver
toont/.ijii vasthoudende afzonderlijkheid. Knz
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE KEDACTIK
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN D E
GROENE A M STERDAM M K R"
KEIZERSo R AC H T IJ33, AMSTERDAM.
DÜBESTEVARiriAS