Historisch Archief 1877-1940
No. 2656
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 APRIL 1928
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Het einde van het vrijgezellen'leven
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan.
Strawinsky's Oedipns Rex
"D INNEN het kader van de Feestconcerten van
het Concertgebouw werd Strawinsky's opera
oratorium Oedipus Rex" uitgevoerd onder leiding
van den componist. Het Concertgebouw-orkest, het
mannenkoor van Apollo", vijf solisten en een
spreker (Paul Huf), ziedaar het apparaat.dat daartoe
te werk werd gesteld.
Het is noodig over dit nieuwe werk van
Strawinsky eerst eenige ophelderingen te geven.
In den eersten plaats de tekst.
Sophocles is een Griek en schreef zijn drama in
het Grieksch. Strawinsky liet er Jean Cocteau een
korte, speciaal op het dramatische in Sophocles'
werk geconcentreerde, samenvatting als oratorium
tekst van maken, die door Danielou in het Latijn
werd overgezet. Waarom in het Latijn? Omdat
Strawinsky in den klank van het Latijn een inniger
verband als geluidswaarde, als
homophoon-symphonische waarde, met de opzet van zijn eigen
muzikale uitdrukking vond dan in den klank van
het zooveel melodieusere Grieksch. Deze bewer
king" heeft men te respecteeren van een componist,
die niet het Grieksche drama, maar het
algemeenmenschelijk monument, dat het behelst, voor zijn
schepping aanvaardde. Maar in het Latijn werd de
inhoud van het werk voor een niet klassiek onder
legd publiek onverstaanbaar: men zou de woorden
als symphonisch bestanddeel van het geheel
moeielijk aanvaarden. Als wegwijzer treedt nu de spreker
op. Deze spreker is niet de verteller van de
Histoire du Soldat". Hij is er inderdaad: om het pu
bliek wegwijs te maken in de dramatische voort
gang van het geheel. In Parijs sprak hij daarom
in het Fransch, bij ons, terecht, in het Hollandsch.
De gepubliceerde bewerking in het Fransch, die
Cocteau bij de Roseau d'or" uitgaf van deze
Oedipus Rex" maakt de taak van den spreker van
zelf overbodig en wat hij zegt is daar dan ook
weggelaten. Overigens geeft deze Fransche bewer
king een bewerking voor het tooneel, afwijkend van
de Latijnsche bewerking voor het oratorium van
Strawinsky.
In den tweeden plaats de vorm.
Strawinsky noemt zijn schepping een opera
oratorium. Inderdaad worden op een tooneel de
vertolkers der hoofdrollen door maskers aangege
ven, echter zonder handelend, d.w.z. handelend in
den zin van een dramatische actie, op te treden.
Zij bewaren een stijl, die men een standbeeld-stijl
zou kunnen noemen, de stijl van bewegende beelden.
Bij de Parijsche première, die ik verleden jaar
mocht medemaken werd de tooneel-vertooning
niet gegeven, wat aanvankelijk verwarrend werkte
bij een publiek, dat, op een voorstelling der Rus
sische balletten samengekomen, een ballet ver
wachtte en niet een oratorium, gezongen door
mannen in zwarte rok en witte das, voor een donkere
draperie opgesteld. Onder de voorbereiding had
men ten slotte de gewone oratorium-stijl voor de
opvoering voldoende gevonden, van den nood een
deugd makend, omdat de tooneel-vertooning niet
gereed was gekomen; maar volgens den opzet ver
loor men daar niet zooveel aan, indien dit tijdig was
aangekondigd geworden: het had alleen het rythme
van dit werk eenigszins verduidelijkt, dat een
aanpassing van het oude gegeven aan hetryhtme
van onzen eigen tijd" wil wezen.
In de derde plaats de muziek.
Men weet dat Strawinsky in zijn latere werken
DIT
Oreatest
Artiste
MERK
Finest
Recording
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N,V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMVTERD. VEERKADE 22A DEN HAA0
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
OPGEPAST, PRIMO! VOORTAAN BEN JE SECUNDO'
d'; Russische folklore geheel verliet, dat hij de
eigenaardigheden" van zijn muziek verliet om
tot een soort westersche, neo-klassieken stijl over
te gaan, een muziek zonder individualiteit" of
lyriek", muziek in de onpersoonlijke
polyphonezin van het woord. Zulk een muziek vond hij terug
bij Bach. Aan Bach ontleende hij den
musiceerenden stijl der polyphoiie stemvoering (sonate,
piano-concert), aan Haendel den homophonen,,
harmonischen gezangstijl voor zijn oratorium
..Oedipus Rex". Maar van Haendel zoowel als van Bach
adopteerde hij alleen de schrijfwijze. De harde
kleurloosheid" is geheel modern en geeft zelfs
aan den drieklank geen melodischen zin.
Men kan tegenover een dergelijke voor ons drooge
latent-melodische, op een zwaar stug rytlime zich
bewegende muziek met afkeer staan, men kan hot
een algehecle verdwazing" van Strawirisky's
muziekbegrip vinden, liet is niet te loochenen, dat
deze muziek de kracht der onverzettelijke conse
quentie, de consequentie van Strawinsky's eenmaal
aanvaarde opvatting bezit, dat zij
afgrijsc-lijk-moiiotoon werkt voor ieder, die in de dramatiek niet he.t
lyrisch accent van de persoonlijke aandoeningen
kan missen, maar dat men niet aan den induik
ontkomt, dat zich in de/.e muziek een zwart blind
noodlot in een even /.warte en blinde mu/.iek vol
trekt, en dat er in liet geheele verloop een spanning
groeit, die, wanneer men hem eenmaal ervaart,
zijn werking niet mist.
Deze muziek schijnt ondanks haar vrij
eeiivoudigen harmonischen bouwzeermoeilijktevertolken.
De uitvoering te Parijs werd muzikaal een echec
en ook de Amsterdamsche uitvoering, hoewel
oneindig veel beter, had haar zwakke en ontsporen
de momenten. Lag het aan Strawinsky's persoon
lijke leiding met de nerveuse, roeiende gebaren, die
weinig rustig werkte ! Lag het aan de ongewendheid
met een muziek, die den musici weinig gelegenheid
geeft uit te blinken, zich thuis" te voelen? Het
publiek, hoewel het den componist Strawinsky
huldigde, heeft vermoedelijk ook hier tot het werk
geen toegang gevonden, geen weg geweten n de
grauwe, granieten massa van Strawinsky's zoo
weinig zingende" koren, zoo weinig ..spelende"
instrumentalisten.
Natuurlijk verlangt men naar een tweede uit
voering om zijn indrukken, te verifieereu en indien
mogelijk, liefst te wijzigen. Maar kunnen wij zulk
een herhaling verwachten:' Hoeveel liever hoort
men hier het bekoorlijke L'oiseau du feu", liet
bewegelijke, bonte, meeslepende Petrouclika" en
hoe spontaner was de ovatie, die Strawinsky na
zij n directie van dit laatste in ontvangst mocht
nemen !
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar