De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 5 mei pagina 6

5 mei 1928 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DEJGROENE AMSTERDAMMER VAN 5 MEI 1928 No. 2657 T i kb laad j es door Dr. R. FEENSTRA Reis-journalisme T) E Japansche krant Hotschie" te Tokio heeft de beide journa listen. Matsui en Araki uitgezonden voor een reis om de wereld, de een in westelijke richting, de andere naar het Oosten. De start had 11 April in Tokio plaats. De kruising ongeveer aan de oevers van de Maas op 25 April, nadat Matsui den 24sten April in Berlijn en Araki denzelfden nacht gedeeltelijk in Londen had doorgebracht. Men leest het. En men zegt: nu ja Japanners, met hun kinderlijke plaatjes, hun Oostersche pas droog gelegde fantasie. Gotweet hoe mooi zoo'n Japanner het vindt, dat een meneer die de krant voor hem schrijft rechts uit de coulissen treedt, een ander links, en dat dan mooie globe kaartjes en Yankeesch opgemaakte telegrammen in zijn avondblad ver schijnen. Natuurlijk is zooiets prach tig voor Japanners. Een harakiri-jaap is er schier nuchteren naast. Men leest eens na wat Politiken van Palle Huid heeft gemaakt; tech nisch. Ten slotte was Jules Verne een halve eeuw lang een knapenboeier. Ten slotte is het voor de jongensver beelding van de opgroeiende abonné's wat waard een rendement van O, O aan visueel impressionnisme op te werken tot een Jules Verne-achtig padvinderlij k feuilleton, dat aan elkaar hangt van de technische inslagdraad jes, zooals ieder behoorlijk geoutil leerd reisbureau ze ook had kunnen leveren. Maar dat nu ook" j Hollanders dit werk gaan bestaan, en dat daaronder Mr. van Bossem behoort, een van het halve dozijn menschen in dit land, die first class reis-journalisme kunnen leveren, wanneer men hun oogen den tijd laat om te zien" dat heeft mij toch werkelijk den kop laten schudden. Is dit de strijd om het bestaan, die zonder eigen journalistieke boeiingspower in een soort crisis maar raak grist in de sensatiekassen, waar anderen ook bloemetjes uit plukten? Of is dit: de tijd? en moet iedere tijd, verrukt en verzot over zijn eigen communicatiemiddelen, daar af en toe een kinderlijke demonstratie van genieten? Ik las nog deze week in een honderd jarig herdcnkingsfeuilleton, dat in de zucht om de concurrentie voor te wezen, zeven jaren te vroeg verscheen, hoe men in Duitschland in het jaar 1835 toen de eerste spoorlijn van Fürth naar Neurenberg was aange legd, bij drommen zich opmaakte om dit traject per pedes af te leggen. De wegen langs de spoorbaan leken EASYCHAIRS 5ERIE-FABRIKATIE IN DE PPIJZEN VAN ,65.-,75.-,85.-,95-lO5: DAAQ WU DEZE EASV-CHAIHS BU GROOTE 5ERIE5 VERVAARDIGEN ZIJN WU IN STAAT VOOR ZEER LAGE PKUZEN TE LEVEREN AFBEELDINGEN FRANCO de opmarschweg van een leger. Uit Würzburg, uit München, ja van veel verder nog was men gekomen, ten eerste om de machines en spoortjes te zien, ten tweede om goed het verschil waar te nemen tusschen boemeltrein-snelheid en voetgangersvitesse. Bij ieder treintje, waardoor men gelapt werd, was er een kopschudden,dat als het halmenruischen met wind en weg meeliep. Nein doch dat zooiets mogelijk was ! Moet deze tijd af en toe zien," dat men niet alleen naar Indiëof den Congo kan vliegen; maar ook dat men met een koffertje in de hand en specie in de portefeuille, mits men zich slechts als colli overgeeft, en nachten in de treinen slaapt, in even veertig dagen het toertje rond kan? Arme tijd dan: want in twintig jaren zal men het in een kwart van dezen tijd kunnen. De wereld wordt straks n; en dat is verdrietelijk genoeg. Het is verdrietelijk dat men in Arabiëniet meer de waterzakken uit dierenhuiden, maar petroleum-blikken vindt; het is verdrietelijk, dat de Abessyniërs radiofuiken op hun daken hebben staan, dat het laatste Friesche oorijzer in het Friesch museum straks be landt. Het is te bejammeren, dat het Bregenzer-Wald-jakje met haarkroon er net zoo uitgaat als de opank bij den Montenegrijn; dat in alle steden de grande hotellerie n snit kreeg; dat men kaasbelletje en trenchcoat ziet van Brisbane tot Napels; dat de merken van dezelfde automobielen over een eender asfalten wegdek kruisen. gl. Maar ten slotte: de wereld is onder weg naar de gelijkheid en gelijkvor migheid; maar zij heeft die eindstatie van deze tumultueuze via dolorosa nog niet bereikt. Er is nog reisjournalisme" te leveren, dat beter dan een fototoestel de lijnen van een vreemd leven knipt en onthult; dat dieper etst dan op broomzilvergelatine. Het is jammer dat onze Nederlandsche couranten daar zoo bitter weinig van brengen. Er is nog een reis-proza, dat pakt als de schroef van een steamer, dat uit de diepte parelen-bellen slaat. Er bleef goddank fantasie en poëzie aan het reizen. Een express die onder een overkapping te puffen staat; of een boeg, die de haven uitkomt en zich naar de open zee wendt ??dat werkt op de meesten van ons, gebondenen en hokvasten, als een aperitief op een eeuwig rammelende maag. 14 Waarom gaat men versnijden aan de tapkast? Waarom uit een tech nische snelkraan leveren, steeds machinaler van destillaat, wat nog onder eigen merk als natuurproduct den lezer kon worden geschonken? Nog is de wereld vol donkere steeg jes, oude facades, steden aan het water, steden onder bergringdijken, ,,linde laue Sommemachte", vol ver schillend daglicht coloriet, be gaafde vulpennen of tikmachinetjes waardig. Reeds begint de wasch die aan de Napelsche drooglijnen hangt te lijken op die buiten Stockholm. Nog wat Hotschi"-potschi; en ook deze geestelijk verkwikkende proefjes zijn ons voor altijd ontfutseld. WAT EEN GEBRUIKER ZEGT VAN DE Deze woorden uit een schrijven van een enthousiasten bezitter van een Vi-Spring matras ty peeren vele duizenden soort gelijke brieven, welke alle ge tuigen van de groote waar deering voor comfort en duur zaamheid dier matrassen. Te verkrijgen bij alle eerste klas Bedden of Meubelzaken. Geïllustreer de catalogus gratis en franco op aanvraag. LAAT U ONZEN GEILLUSTREERDEN CATALOGUS GRATIS TOEZENDEN Allen, die van plan zijn een matras te koopen, zullen goed doen onzen catalogus aan te vragen. Daarin kunt U lezen, waarom deze beroemde matras over de geheele wereld in de meeste goed-ingerichte woningen en in de beste hotels gebruikt wordt. Beniraal-Agent voor Mand: B. M, L. A. WILLEMSE, ALB. THIIMSTRAAT 32. AMSTERDAM, Telel. NO. 29432. Eenige Fabrikanten: THE MARSHALL PATENT MATTRESS Co. Ltd. 15, Vi-Spring Works, Victoria Road, Willesden Junction, London N.W. 10 Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen en tevens verkrijgbaar bij de firma KOLDEWEY & CORBIÈRE Leidschestraat 30 Amsterdam» IN MEI EN JUNI NAAR ZEE Hotel GROOT BADHUIS' ZANDVOORT Kamers met volledig pension vanaf f 8.50. Pension t/t Matthijssenhout" BLARICUM (Gooi) VOORTIJD F 3.5O " Prospectus op aanvraag Telefoon 442 HOTEL?VELSERBEEK" VELSEN (bij de Pont) Gemakkelijk te bereiken per autobus en Electrische Spoor. Schitterende omgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ LUNCH DINER SOUPER Het geheele jaar geopend. Tel. 504 G. L. v. TOOMBERGEN. PHOENIX-MEUBELEN" Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <? * BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 ? ? <? cv= c^ ? Fabriek-Toonkamer. Warmoesstraat 141 Tel. 42689

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl