Historisch Archief 1877-1940
DEJGROENE AMSTERDAMMER VAN 5 MEI 1928
No. 2657
T i kb laad j es
door Dr. R. FEENSTRA
Reis-journalisme
T) E Japansche krant Hotschie"
te Tokio heeft de beide journa
listen. Matsui en Araki uitgezonden
voor een reis om de wereld, de een
in westelijke richting, de andere naar
het Oosten. De start had 11 April
in Tokio plaats. De kruising ongeveer
aan de oevers van de Maas op
25 April, nadat Matsui den 24sten
April in Berlijn en Araki denzelfden
nacht gedeeltelijk in Londen had
doorgebracht.
Men leest het. En men zegt: nu ja
Japanners, met hun kinderlijke
plaatjes, hun Oostersche pas droog
gelegde fantasie. Gotweet hoe mooi
zoo'n Japanner het vindt, dat een
meneer die de krant voor hem schrijft
rechts uit de coulissen treedt, een
ander links, en dat dan mooie globe
kaartjes en Yankeesch opgemaakte
telegrammen in zijn avondblad ver
schijnen. Natuurlijk is zooiets prach
tig voor Japanners. Een harakiri-jaap
is er schier nuchteren naast.
Men leest eens na wat Politiken
van Palle Huid heeft gemaakt; tech
nisch. Ten slotte was Jules Verne een
halve eeuw lang een knapenboeier.
Ten slotte is het voor de jongensver
beelding van de opgroeiende abonné's
wat waard een rendement van O, O aan
visueel impressionnisme op te werken
tot een Jules Verne-achtig
padvinderlij k feuilleton, dat aan elkaar
hangt van de technische inslagdraad
jes, zooals ieder behoorlijk geoutil
leerd reisbureau ze ook had kunnen
leveren.
Maar dat nu ook" j Hollanders dit
werk gaan bestaan, en dat daaronder
Mr. van Bossem behoort, een van
het halve dozijn menschen in dit land,
die first class reis-journalisme kunnen
leveren, wanneer men hun oogen
den tijd laat om te zien" dat heeft
mij toch werkelijk den kop laten
schudden.
Is dit de strijd om het bestaan, die
zonder eigen journalistieke
boeiingspower in een soort crisis maar
raak grist in de sensatiekassen, waar
anderen ook bloemetjes uit plukten?
Of is dit: de tijd? en moet iedere
tijd, verrukt en verzot over zijn eigen
communicatiemiddelen, daar af en
toe een kinderlijke demonstratie van
genieten?
Ik las nog deze week in een honderd
jarig herdcnkingsfeuilleton, dat in
de zucht om de concurrentie voor te
wezen, zeven jaren te vroeg verscheen,
hoe men in Duitschland in het jaar
1835 toen de eerste spoorlijn van
Fürth naar Neurenberg was aange
legd, bij drommen zich opmaakte
om dit traject per pedes af te leggen.
De wegen langs de spoorbaan leken
EASYCHAIRS
5ERIE-FABRIKATIE IN DE
PPIJZEN VAN
,65.-,75.-,85.-,95-lO5:
DAAQ WU DEZE
EASV-CHAIHS BU GROOTE
5ERIE5 VERVAARDIGEN ZIJN
WU IN STAAT VOOR ZEER
LAGE PKUZEN TE LEVEREN
AFBEELDINGEN FRANCO
de opmarschweg van een leger. Uit
Würzburg, uit München, ja van veel
verder nog was men gekomen, ten
eerste om de machines en spoortjes
te zien, ten tweede om goed het
verschil waar te nemen tusschen
boemeltrein-snelheid en
voetgangersvitesse. Bij ieder treintje, waardoor
men gelapt werd, was er een
kopschudden,dat als het halmenruischen
met wind en weg meeliep. Nein
doch dat zooiets mogelijk was !
Moet deze tijd af en toe zien,"
dat men niet alleen naar Indiëof den
Congo kan vliegen; maar ook dat men
met een koffertje in de hand en specie
in de portefeuille, mits men zich
slechts als colli overgeeft, en nachten
in de treinen slaapt, in even veertig
dagen het toertje rond kan?
Arme tijd dan: want in twintig
jaren zal men het in een kwart van
dezen tijd kunnen.
De wereld wordt straks n; en dat
is verdrietelijk genoeg. Het is
verdrietelijk dat men in Arabiëniet meer
de waterzakken uit dierenhuiden,
maar petroleum-blikken vindt; het
is verdrietelijk, dat de Abessyniërs
radiofuiken op hun daken hebben
staan, dat het laatste Friesche oorijzer
in het Friesch museum straks be
landt.
Het is te bejammeren, dat het
Bregenzer-Wald-jakje met haarkroon
er net zoo uitgaat als de opank bij
den Montenegrijn; dat in alle steden
de grande hotellerie n snit kreeg;
dat men kaasbelletje en trenchcoat
ziet van Brisbane tot Napels; dat de
merken van dezelfde automobielen
over een eender asfalten wegdek
kruisen.
gl. Maar ten slotte: de wereld is onder
weg naar de gelijkheid en gelijkvor
migheid; maar zij heeft die eindstatie
van deze tumultueuze via dolorosa
nog niet bereikt.
Er is nog reisjournalisme" te
leveren, dat beter dan een fototoestel
de lijnen van een vreemd leven
knipt en onthult; dat dieper etst dan
op broomzilvergelatine. Het is jammer
dat onze Nederlandsche couranten daar
zoo bitter weinig van brengen.
Er is nog een reis-proza, dat pakt
als de schroef van een steamer, dat
uit de diepte parelen-bellen slaat.
Er bleef goddank fantasie en poëzie
aan het reizen. Een express die onder
een overkapping te puffen staat; of
een boeg, die de haven uitkomt en
zich naar de open zee wendt ??dat
werkt op de meesten van ons,
gebondenen en hokvasten, als een aperitief
op een eeuwig rammelende maag.
14 Waarom gaat men versnijden aan
de tapkast? Waarom uit een tech
nische snelkraan leveren, steeds
machinaler van destillaat, wat nog onder
eigen merk als natuurproduct den
lezer kon worden geschonken?
Nog is de wereld vol donkere steeg
jes, oude facades, steden aan het
water, steden onder bergringdijken,
,,linde laue Sommemachte", vol ver
schillend daglicht coloriet, be
gaafde vulpennen of tikmachinetjes
waardig.
Reeds begint de wasch die aan de
Napelsche drooglijnen hangt te lijken
op die buiten Stockholm.
Nog wat Hotschi"-potschi; en ook
deze geestelijk verkwikkende proefjes
zijn ons voor altijd ontfutseld.
WAT EEN GEBRUIKER ZEGT VAN DE
Deze woorden uit een schrijven
van een enthousiasten bezitter
van een Vi-Spring matras ty
peeren vele duizenden soort
gelijke brieven, welke alle ge
tuigen van de groote waar
deering voor comfort en duur
zaamheid dier matrassen.
Te verkrijgen bij alle
eerste klas Bedden of
Meubelzaken. Geïllustreer
de catalogus gratis en
franco op aanvraag.
LAAT U ONZEN GEILLUSTREERDEN
CATALOGUS GRATIS TOEZENDEN
Allen, die van plan zijn een matras te koopen,
zullen goed doen onzen catalogus aan te vragen.
Daarin kunt U lezen, waarom deze beroemde
matras over de geheele wereld in de meeste
goed-ingerichte woningen en in de beste hotels
gebruikt wordt.
Beniraal-Agent voor Mand: B. M, L. A. WILLEMSE, ALB. THIIMSTRAAT 32. AMSTERDAM, Telel. NO. 29432.
Eenige Fabrikanten: THE MARSHALL PATENT MATTRESS Co. Ltd.
15, Vi-Spring Works, Victoria Road, Willesden Junction, London N.W. 10
Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen
en tevens verkrijgbaar bij de firma
KOLDEWEY & CORBIÈRE
Leidschestraat 30 Amsterdam»
IN MEI EN JUNI NAAR ZEE
Hotel GROOT BADHUIS'
ZANDVOORT
Kamers met volledig pension vanaf f 8.50.
Pension t/t Matthijssenhout"
BLARICUM (Gooi)
VOORTIJD F 3.5O "
Prospectus op aanvraag Telefoon 442
HOTEL?VELSERBEEK" VELSEN (bij de Pont)
Gemakkelijk te bereiken per autobus en Electrische Spoor.
Schitterende omgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ
LUNCH DINER SOUPER
Het geheele jaar geopend. Tel. 504 G. L. v. TOOMBERGEN.
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <? *
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 ? ? <? cv= c^ ?
Fabriek-Toonkamer. Warmoesstraat 141 Tel. 42689