Historisch Archief 1877-1940
No. 2657
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 MEI 1928
Voor vrouwen:
Anna Maria van ScKurman
4 Mei 1678 op Waltha-state te Wiewerd
op 69-jarige leeftijd overleden
door H. G. CANNEGIETER
"p EN merkwaardige vrouw was het, die 4 Mei
1078, dus gisteren vóór tweehonderdvijftig
jaar, is overleden. Anna Maria van Schurman, be
zongen door Christiaan Huygens, Jacob Cats en
tientallen hunner dichtlievende tijdgenooten, in het
Latijn, in het Fransen-, in het Duitsch, in het
Italiaansch, in het Hollandsch; Anna Maria van Schur
man, bezocht door koningen, stadhouders en prin
sen, in voortdurende briefwisseling met de geleerde
wereld van geheel Europa; Anna Maria van Schur
man, bij het volk voortlevend in legendarische ver
halen als dat van de spinnen, die zij op haar boter
ham at; de heilige maagd van Waltha-state, wier
lijk als mummie te pronk stond in den
geheimzinnigen grafkelder te Wieuwerd en wier kunstige
knipsels, krulletters, borduurwerken en miniatuur
schilderingen nog steeds het middelpunt zijn van
het museum in het Franeker stadhuis, zij mag
onder de vrouwen in Nederland niet onherdacht
blijven.
Reeds in haar jeugd behoort zij tot de wonder
kinderen, die om hun vroegrijpheid door het na
geslacht meer worden beklaagd dan benijd. Nog
vóór haar derden verjaardag las zij Bijbel en
Catechismus en zoodra zij een pen kon hanteeren,
verbaasde zij de omstanders door de sierlijkheid
van haar schrift. Grieksche, Arabische,
Hebreeuwsche, Syrische en Ethiopische letters teekeiide zij op
albumblaadjes, welke door haar schoonschrift
waarde kregen voor den bezitter. Als kind van vijf
jaar begon zij papieren knipsels te snijden, soms
naar het model van een schilderij, maar vaak ook
als uiting van haar vrije verbeelding.
Bloemen en vogeltjes, kantwerk, vlinders, insec
ten maakte zij op minutieuze wijze na in bevallige
lijnen. Spoedig gaf haar schaar, zooals een van haar
bewonderaars het uitdrukt, ook onsterfelijkheid aan
vorsten, vorstinnen en geleerden, wier
conterfeitsels zij in sprekende gelijkenis nabootste. Acht jaar
oud, verwisselde zij de schaar voor teekenpen en
penseel en ook hiermee verwierf zij zich een even
groote vermaardheid als welke zij kort nadien met
haar beeldhouw- en boetsecrwerk zou maken. In
marmer, ivoor en hout grifte haar mes
wondergewrochten, welke door niemand minder dan den
schilder Gerard Hoiidhorst als kunstwerken werden
gewaardeerd.
* *
*
Toen zij elf jaar oud was. leerde zij in drie uren
de borduurnaald hanteeren en met den diamant
trok zij zwierige figuren, beeltenissen en letters op
de bokalen, welke men op deftige gastmalen placht
te gebruiken. Zelden is een vrouw zoo veelzijdig
begaafd geweest als Anna Maria van Schurman,
die, naarmate zij rijpte in leeftijd, zichzelf, veelal
zonder stelselmatige leiding, ontwikkelen zou in de
verschillende wetenschappen, waarvan letterkunde
en godgeleerdheid haar inzonderheid behaagden.
Zij stond in onafgebroken betrekking met alles
wat de kunsten en wetenschappen harer dagen
heeft verpersoonlijkt; niet alleen de dichters reeds
bovengenoemd, maar ook schilders als Nicolaas
Maes, Ferdinand Bol en de Cuypen wedijverden om
haar vriendschap. De Dordtsche geneesheer Johan
van Beverwijck, een der vermaardste mannen van
Europa, correspondeerde geregeld met haar in het
Latijn en het Grieksch. Hij zond haar zijn werken,
vergezeld met lofdichten, in den gezwollen trant
van zijn tijd.
Anna Maria van Schurman moet, getuige bij
gaand portret, volstrekt niet den indruk hebben ge
maakt van een blauwkous. Zij was geenszins mis
deeld van vrouwelijke bekoorlijkheid. Toch is zij
levenslang ongehuwd gebleven en de reden, waarom
zij de natuurlijke aanvechtingen van de liefde weer
staan heeft, was niet gelegen in een overdreven
zucht naar zelfstandigheid of geleerdheid, maar in
een piëteit, welke naar modern besef ongeoorloofd
zou heeten.
Haar vader, Frederik van Schurman, een vroom
en streng patriciër, beminnaar van de wiskunde,
had van den aanvang af een naijverige zorg ge
koesterd voor de ongerepte deugd zijner dochter
en bad haar op zijn sterfbed, zich van het huwelijk
te onthouden, opdat zij zich niet onvoorzichtig
in de strikken der wereld mocht wikkelen". Als
een gehoorzaam dochter heeft zij dezen wensch ge
erbiedigd en sedert nam zij het woord van den
kerkvader Ignatius mijn liefde is gekruisigd"
tot levensspreuk.
«*.
In haar later leven zou zij ook haar liefde voor
haar kunst en haar wetenschap met die voor den
minnaar kruisigen. De devote, ascetische zin, welke
reeds uit haar gehoorzaamheid aan den lichamelijken
vader spreekt, breidde zich steeds meer uit tot een
algeheele overgave aan den in Christus gestalte
gekregen hebbenden Vadergod. Het is vooral de
vermaarde TJtrechtsche theoloog Gysbertus
Voetius geweest, onder wiens invloed zij allengs is ge
komen tot een min of meer dweepzuchtig piëtisme.
Voetius, die tevens haar leermeester is geweest in
het Grieksch, Hebreeuwsch en Rabbijnsch, werd
haar tot een geestelijken vader, wien zij even oot
moedig leerde gehoorzamen als zij dit haar
vlooschelijken vader gedaan had.
Grooter invloed dan Voetius heeft echter op haar
leven Jean de Labadie uitgeoefend, de Geneefsche,
prediker, van wiens volmaakte vroomheid zij reeds
zooveel had gehoord door haar broer, die bij hem
ingewoond had. Toen Voetius tot Waalsch predi
kant te Middelburg was beroepen, sloot zij zich
onmiddellijk bij dezen apostel aan. Zij tartte de
hoon en den tegenstand, welke, de zachtmoedige
man van het grove en spotzieke publiek ter wille
van zijn Heiland trotseeren moest.
In het kleine kringetje getrouwen, dat zich als
een gemeenschap van heiligen rondom Jean de
Labadie schaarde, werd Anna Maria van Schur
man op den duur een vooraanstaande fisaiur. Toen
de meester op een der gemeenschappelijke zwerf
tochten te Altona in hare armen was overleden.
nam zij, zonder het te willen, allengs zijn leidende
plaats over.
Op het slot, dat de freules van Aerssen van
Sommelsdijk te Wieuwerd in Friesland hadden ge
rfd, stichtte de secte der Labadisten een soort
klooster, waarvan Anna Maria van Schurman do
moeder-overste werd. Onder haar woldadigen in
vloed bleef de kleine gemeenschap op Waltha-state
verschoond van de uitwassen, welke gemeenlijk
de broeikas-achtige vroomheid van zulk een
,.huisgemeente" pleeen te ontsieren; als een non en een
heilige verzachtte zij met haar puriteinsche be
minnelijkheid de sfeer en zuiverde die louter reeds
door haar aanwezigheid.
Haar godsdienstige gedachten heeft zij neer
geschreven in de Eulderia of Verkiczinr/ van hel
'beste deel, in het Latijn opgesteld en in het
Hoogen Nederduitsch overgezet. In dit boek, dat de
bekende theoloog ,,vader" Brakel. haar tijdgenoot
en vriend .,een der Hoffelijkste bloemen in den hof
der Labadisten gekweekt" heeft, genoemd, geeft.
zij het verhaal van haar leven en knoopt aan die
biografie haar beschouwingen en opvattingen om
trent den godsdienst, de kerk en de levenshouding
harer dagen vast.
Er is van deze begaafde en vrome vrouw, wier
begaafdheid en vroomheid steeds het kenmerk van
het menschelijke en do bekoring van het vrouwe
lijke hebbon behouden, een vèrstrokkonden invloed
uitgegaan.
Een fleurige middag
van Ons H
door M. J. WENTHOLT
.99
t_I ET doel van de vereeniging Ons Huis" om
kinderen eenige uren in de week, buiten den
schooltijd om, bezig te houden o.a. met handen
arbeid en om ouderen een gelegenheid te geven een
avond per week in clubs samen te komen om ver
schillend soort van handwerken te beoefenen, het
is velen van ons reeds bekend.
Dat er in een stad als Amsterdam aan dergelijke
instellingen een groote behoefte is, wordt bewezen
door het feit. dat nri de oprichting van hot club
gebouw in de Rozenstraat, verscheidene andere
.,Ons Huis-en" zijn opgericht, zoowel groote als
kleine in uiteenliggende wijken. De animo op de
clubs is zeer groot en de clubleden worden steeds
talrijker, hetgeen niet te verwonderen is, want de
geest die er heerscht is vertrouwelijk en prettig.
Alle clubs tezamen vormen als het ware n groot
gezin, waarvan de leden voor elkaar klaar staan en
waarin de vaste leiding gegevea wordt door
leid(st)ers, die ten alle tijden bereid zijn om hulp en raad
te verschaffen, waar deze noodig mogen zijn.
Maar dergelijke instellingen leven niet van de
wind. Zoodoende kwam men op de gelukkige ge
dachte, als propaganda, een fleurige middag" te
organiseeren.
Hoeveel zorg en tijd, hoeveel energie en toewij
ding de leid(st)ers voor dit werk hebben, is Zater
dagmiddag duidelijk gebleken. Want om een
dergelijken middag te organiseeren niet alleen, maar
tevens zoo vlot van stapel te kunnen laten loopen,
daar is behalve een dosis geduld, een oneindig aan
tal koeren repeteeren voor noodig geweest.
Er werden eenige vertooninkjes gegeven door de
clubkinderen. De pakjes en jurkjes ervoor maakten
de vrouwen en meisjes op de avondclubs; zoo waren
ook de paarden, koeien, eenden, die bij het Hol
landsch landschap onmogelijk gemist konden wor
den, op Ons Huis vervaardigd. Op deze wijze
werden de onkosten tot een. minimum beperkt.
Hot was een genoegen den bowusten middag, den
98en April, den Stadsschouwburg binnen te komen.
Slechts hier on daar was een enkele plaats onbezet.
Welk een roezernoezig. fleurig en enthousiast pu
bliek, in hoofdzaak klein grut", in de mooiste
f eest jurken gestoken, wuivend en lachend tegen
schoolmakkers en vriendinnetjes, met gezichtjes
vol spanning wat er komen ging. en genietend van
bonbons en chooolaadjes, door meisjes verkocht.
in kleurige spanen doosjes, door Ons Huis-ers"
beschilderd.
De voorstelling zette in met het Voorjaars
weitje", door mej. van Asperen van de Velde ge
maakt. Dit was, dunkt me, wel hét succesnummer
van den middag; klein en groot, jongens en meisjes.
deden er aan mee. Wat genoten degenen, die mee
speelden, wat genoten degenen, die in de zaal
zaten.... Do kleine meisjes, die bloemen v oor
stelden, zagen er bijzonder lief uit in hun kleurige
bloeinonpakjes; de jongens kwamen met de
kleppermarscli op en daarna volgden de jubelende zin
gende clubmeisjes met wuivende bloesemtakken.
Maar ook de volgende nummers waren buiten
gewoon geslaagd, o.a. een zangspel waaraan ruim
30 kinderen meededen, en de reeks volksdansen
door oudere meisjes in Hollandscho
boerenkleederdraeht !
Aardig dat de stukjes uit vele kleine rolletjes
bestonden, zoodat menig ons Huis-ertje zelf de
beurt kreeg om iets tot het slagen van den middag
bij te dragen. Aan het Ons Huis-symphonie-orkest
komt een woord van lof toe. In de pa.u/.e kroeg men
bij verkoopsters van allerlei lekkernijen en bij de
grabbelton gelegenheid eens extra voor het goede
doel te offeren.
Kyn nuttige instelling, die onze hoofdstad rijk is !
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk ?
Hofstede Oud-Bussem"
Kerkstraat 67 Tel. 37344