Historisch Archief 1877-1940
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 MEI 1928
No. 2658
De Hollandsche film
Joris Ivens ,.De Brug". Filmliga.
Aafjes. Handelsblddfilm''. Tuschinsky
en Filmliga.
r\ e gedachte aan een oorspronkelijke Hollandsehe
filmproductie is niet nieuw. Herhaalde malen
heeft men getracht-, iets dergelijks in het leven te
roepen: Holland is zoo pittoresk, heette het dan.
en verleidelijke droomen van een lovendigeri export
naar het zwaar-betalend Amerika zullen aan die po
gingen wel niet vreemd zijn geweest. Helaas het
wilde niet. De Hollandsche molentjes en klompen
bleken hun aantrekkelijkheid verloren te hebben.
dank zij Cook en de concurrentie. De Amerikanen
immers maakten in Hollywood Yolendammer
binnenhuisjes, nog veel snoeziger en opzettelijker,
dan de krampachtig bewaarde origineelen. Het is
waar wij hadden onze prachtige, onnavolg
bare Amsterdamsche grachten, maar per slot van
rekening bezaten wij geen filmspelers van
beteekenis. Zelfs met de primitieve begrippen van die
dagen voelde men, dat de heftig gebarende schim
van een Louis Bouwmeester en de lenende gigant,
twee totaal verschillende dingen waren. Er werd
wat geëxperimenteerd met de weinige Hollandsche
tooneelspelers, die zich niet al te zonderling erv
bevangen voor de lens gedroegen, maar het eind
van het lied was toch, dat men de zaak maar opgaf.
na heel wat goeden wil, energie en kosten verspild
te hebben.
Wij hadden geen filmspelers en geen geld om
daverende super-films te maken en daarmee ver
dwenen de filmplamien. Nu wij geen HoUandseheii
Jannings of een Volendammer Pola Negri op de
menschheid konden loslaten, deden wij het best
er maar heelemaal met filmen uit te scheiden.
Aan den filmdichter, den cineast, dacht niemand.
Het is tcckenerid voor den keritereiiden geest dis,
tijds, dit de jonge Hollandsche filmkunstenaars,
die nu voor het eerst weer met oorspronkelijk werk
voor den dag komen, van een gansch ander stand
punt uitgaan. Zij hebben er niet aan gedacht, al
vorens hun arbeid aan te vangen, zich de mede
werking te verzekeren van een tooneelspelend
heermet-karakterkop, of van een winkeljuffrouw met
volmaakte beenen. Zij voelen daarbij Holland niet
meer als het land van Eerelman en Mauve maar als
het land van Berlage en de Klerk.
En zoo werd ,,De Brug" van Ivens niet het rus
tieke middelpunt van een operett.e-libretto'tje.
maar een filmische visie van de nieuwe bef brug over
de Koningshavon te Rotterdam. Het mag stellig
een belangrijke gebeurtenis genoemd worden, wan
neer een jong cineast den moed heeft met werk
voor den dag te komen, dat geen enkel uitzicht
opent op aangename finantieelo perspectieven,
noch zelfs op een bescheiden ,,bioscoop"-succes.
Want het staat wel vast, dat zoomin de heer Jan
Publiek, als die pers, welke uit puren, gezonden
eenvoud, naar en ddör Z.Ed.'s oogen ziet, eenige
belangstelling, laat staan waardeering zullen
betoonen voor een film zonder moord of slotkus.
Eerst veel later, wanneer het almachtige gjtal
ziüh achter dit streven zal hebben geplaatst.
INNIEUWCVORhCN
KAN UW INTERIEUR
MET ZELFDE
DOELI1ATIGE,DU5TIGVOOC
NAME HEBBEN DAT
WJ WAARNEMEN IN
DE DEGEL'JKE OUD
lïOLLANDSCHE
BINNENHUIZEN
VRAAGT VOORLICHTING
AAN ON7EN BINNENHUIS
ARCHITECT ANTON W3J i
MEUBEL =f=ABRlEI"v
PARKSTQAAT]/^
DEN HAAGlVJ
zullen de loftuitingen in frisschen overvloed los
komen.
Aan ons de eer, reeds nu een woord van hulde
en respect te uiten vuov deze zuiver idealistische
daad.
In aanmerking genomen, dat n Ivens. n
Aafjes met eerstelingen uitkomen, is het verwon
derlijk, hoe buitengewoon goed beide debutanten
geslaagd zijn. Wanneer ik Tvens' werk boven de
..Hande!sblad"-film stel, is dit wel in hoofdzaak.
omdat mij .,T)e -Brug" als conceptie moediger en
zelfstandiger lijkt. In strenge zelftucht toch. kiest
Ivens zich een onderwerp. d:it door geen opdracht
gesteund en bepaald, uit eigen vrijen wil en over
tuiging van alle convent ioncele aantrekkelijkheid
afstand doet. Immers hij had ook film" kunnen
maken in den zuiveren vorm, door liein nagestreefd.
wanneer hij lichter aansprekende motieven had.
gebruikt. Ik denk b.v. aan het oude Amsterdam.
Maar neen hem trekt nu eenmaal de zeer zware
en ondankbare opgave, die hij zich gesteld heeft:
De Brug'' te herscheppen gelijk hij haai' ziet. ,,l>e
Brug", het logische wonder het klare mysterie.
liet monumentale monster, dat uit nietige
potloodcijfertjes werd geboren, het logge gevaarte,
dood, inert en niettemin tot geheimzinnige bewe
ging in staat. De cineast klautert onder den buik
van dezen ichtyosaurus-in-staal-en-beton, hij
verzinkt in holen van duisternis, door lansen van
licht doorkliefd. Hij hangt aan de ijzeren bogen, die
het geheel overspannen en ziet beklemd en verrukt,
hoe de ontzaglijke kaken van het monster splijten
en zich openen, traag en onweerstaanbaar als de
muil van een alligator. Hij raast met den trein over
de spiegelende rails, verblind door do
voorbijschie1-ende silhouetten der steunspanten: felle slagen
van zwart in een fonkelend-witte stilte, een zicht
baar geworden rhythme. . . . zwart. . . . wit. . . .
zwart. . . . wit. . . . zwart. . . . wit. . . . En tusschen
al deze mechanische- onverzettelijkheid, wonderlijk
grillig en bekoorlijk, het wemelend beweeg van het
water, de warme, levende expressie van een
menschengezicht. Het goedkoope
kinamo-toestelletje draait draait. . . . om den overstelpenden
vloed van indrukken te verwerken. En als de roes
van het opnemen voorbij is, trekt de cineast zich
terug in de stilte van de studio om te keuren, te
verwerpen, te schikken eii te ordenen. Hij gooit den
boel uit elkaar en begint opnieuw te componeeren.
wanhopig tegenover de grootheid vau zijn onder
werp, maar vastbesloten niet af te laten, om althans
iets van zijn taak terecht te brengen. En wanneer
wij dan eindelijk, in den kleinen kring, die zich voor
dit streven openstelt, de resultaten aan onze oogen
zien voorbijtrekken, gaat onze warme sympathie
uit naar den jongen werker. Onze sympathie en
i mzp waardeering !
De ,,Handelsblad"-tïhn, door den operateur
Aafjes voor de ,.Polygoon" te Haarlem vervaar
digd, presenteert zich uiteraard rustiger en zake
lijker, dan de koene daad van Ivens. Hier gold het
de positieve opdracht, om een modern
krantenbedrijf in film vast te loggen. Kekbaar begrip overi
gens en gevaarlijk in zoov-erre als velerlei
deraillementen mogelijk waren. Maar goddank de ordi
naire reclamefilm bleef ons bespaard. Geen honderd
meter drukkerij, honderd meier administratie en
vijftig meter expeditie-auto's -- afgewisseld door
de portretten vau zenuwachtige en verlegen glim
lachende i'edactieled'.-ii. Geen gelegenheidsdrama
vau deu lieer, die dom' een abonnement op hel
..Handelsblad" van een wissen dood werd gered
- of van de juffrouw, die om dezelfde reden tot
een. gelukkige en voordeelige echt verbintenis komt.
De ,,llandelsblad"-film is de voortreffelijke syn
these geworden van een uitgebreid modern
bedrijf klaar, evenwichtig. instructief
met goeden smaak en uitnemend vakmanschap
gecomponeerd. Daarmee werd aan den eersten eiscli:
doelmatigheid, beantwoord. Maar evenals het ar
tistieke affiche door zijn doelmatigheid artistiek
en door zijn artisticiteit, doelmatig wordt, is de
efficiency van de/.e reclamcfilm bereikt door een
onmiskenbare kunstzinnigheid. De constructie.
de tjroc.':. als het ware van het bedrijf uit zijn
elementaiie componenten: drukkerij, redactie,
administiatie is met zorg ontworpen en streng volgehouden.
IJe beeldafwisseling is boeiend, het tempo straf en
de compositie intelligent af en toe zelfs geestig.
Als film het best geslaagd zijn de opnamen van het
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Jasz-dansspel; Kuban kozakkenkoor
De romans, die in bars voorvallen, koos Milhaud
reeds tot onderwerp van zijn Boeuf sur Ie toit",
op een e.rmtinuo van Braziliaausehe tango's.
Wilhelm (irosz' ..Baby in der Bar", grotesk
dansspel van Be.la Balacz herinnert eenigszins aan dat
oudere werk. Hier ook een ja.zzband-milZK'k en een
dans op jazz-rythmen. Doch Gro.«z' partituur zoekt
uitdrukking te geven aan de nostalgie der bars.
waar jazzbands een muziek spelen, die ons ge
makkelijk in melancholiek»; en vroolijke droomen
ka-.i doen geraken, terwijl Milhaud een ..onafhan
kelijke" mu/.iek schreef,'die louter een
beweginq'sachtergrond. zouder voor d" handeling expressieve
doeleinden, wil zijn. Bij Grosz is de dans
handeling en verbeelding der muziek, houdt er
rythmisch en melodisch een streng verband mee.
Het is jazz en aa,n jazz verwante beweging, evenals
de mu/.iek het timbre en de stem der jazz weer
geeft met behulp van een sober jazz-orkest in kleine
bezetting van twee piano's, een paar strijkers en
de gebruikelijke blazers met hun schorre en huilend
weemoedige melodieën. De aardig bewerkte parti
tuur werd niet al te voortreffelijk uitgevoerd door
het gelegenheidsorkestje, da,t Grosz zelf leidde op
den dansavond van Yvonne Georgi en Harold
Kreutzberg in het Hika Hopper-theater.
In datzelfde theater kon men het
Kuban-kozakken-koor hoorcn, dat onder zijn leider den gewezen
officier Wladimir Prigailo een Europeesche tournee
maakt. Wij kennen het Don-kozakken-koor. De
eigenschappen van dit zingen waarin hooge solo
stemmen door orgelende bas-stemmen worden be
geleid als door een orkest, vinden wij ook bij die
Kuban-kozakken-koor terug, nog rijker gescha
keerd, nog gedisciplineerde!1, nog pitterig in de be
geleiding (zooals de trom- en marsch-imitaties in
Orloff's Marsch-Sei'onade).
DIT
Greatest
Artists
MERK
Fin est
Reeording
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAO>
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hooeste ondorseheidinar.
machinale bedrijf, als compositie en inventie de
rubriceering van de krant. Buitenland, binnenland.
kunst en wetenschappen, gemengd nieuws. . . . het
is alles raak en toch met vlotten, lichten toets
neergezet. Keu voorbeeld van reclame-kunst !
* *
*
Zoo blijkt het. dat in Xederland een filmkunst
wil opbloeien, zich voorshands uitende in den
stillen, ernstigen arbeid van twee jonge kunste
naars. Ken arbeid, die eveiiver afstaat van. de
blournbollen- en molentjes-pantomimen, als van de
onnoozele sterret jeswichelarij der ta.llooze Truus van
A alten-aanbidders.
Maar een arbeid, die de hoop doet leven in het
hart van ieder, die twee belangrijker vindt dan
honderdduizend !
De laatste dagen van St. Petersburg" Roxy-theater
Even voor het ter perse gaan van dit nummer zag
ik in t rade-show de/.e nieuwe film van l'udowkin.
den regisseur van de beroemde Moeder",
l'hcnomenaal werk, waarop ik volgende week uitvoerig
terugkom. Steeds klemmender doet zich de vraag
voor, wanneer de tijd aanbreekt, waarop deze
ruige kunst - deze hartstochtelijke, bloedige
ernst eindelijk eens zal wol-den onttrokken aan de
amuseinentst'abriek: de bioscoop r
Fairbanks uit de hand gekleurd" ???- l'ola
versch gestucadoord en Haranovskaja. . . . het is
beschamend !