Historisch Archief 1877-1940
No. 2658
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 MEI 1928
Modebrieven uit Parijs
door STÉFAN
dagelijks
het Bois
Dit kind
Kinderkleeding
^ OG altijd bestaat het Pransche
kindje dat met een kneepje van
de friseertang in zijn haartjes, een
beetje rouge van zijn moeders
toilettafel en een apejurkje van kant en
strikjes op de réceptions mag bin
nenkomen, uitbundig wordt bewon
derd en met bonbons opgepropt
naar zijn onsmakelijke nursery
terugkeert ---- maar dat is het kind
van de flodder-madam".
De Parisienne, la véritable
Parisieune, lieve lezeres, is geen
floddermadam.
Ik wil schrijven vanhetParijsche
kindje dat een zorgzame nurse
of een moderne moeder bezit, dat
wordt gebaad en wordt afgestapt in
de Boulogne of het Pare Monceau.
draagt geen zijde of het is shantung naturel, toile
de soie of kinderlijk wit taffetas; geen fluweel,
weinig kant, geen hoedjes met kwikken en strikken.
Het draagt wél hagelwit organdi, crème mousse
line, zacht grijsblauw linnen of viyella.kasha natu
rel, jersey ; en peau de pêche, velours de laine, covert
coat en gabardine vóór jasjes, grijs duffel, soepel
tweed en homespun voor jekkers en regenhoedjes.
Serge is alleen mooi voor matrozenpakken. Kort
gerokt en flink gegaiterd" stapt het sportieve
kindje langs de paden van het Bois; en laat ons
hopen dat Ie Bon Dieu" hem zijn roode wangetjes
heeft geschonken.
Wilt ge nieuws weten omtrent zijn kleeding?
Roemeensch borduursel, kruissteek, liefst in n
tint, alleen blauw of groen of geel op linnen of
katoen ; soms iets veel-tintigs op het simpele wollen
jurkje. Veel vetersluiting en liggende boordjes.
En vél gesmookt. Nid^d'Abeilles heet dat hier.
zooals ge weet. Ook kleurig
kettingsteekborduursel. En geen
pyjama's meer voor meisjes.
Geen bont op de jasjes of mut
sen. Beige en lichtgrijze vilten
of popeline hoedjes of, voor hel
voorjaar, fijn sterk naturel stroo.
duur maar duurzaam en stijlvol.
liefst Breton-modellen. Nog al
tijd matrozenpakken voor jon
gens, maar alleen voor kleine
jongens en dan met lange broe
ken en alleen als ze werkelijk
.,first rate" kunnen zijn en geen
naaistersgepruts. Dan veel betev
jerseypakjes. Truien altijd met
kraag. Nooit pull-overs voor
kinderen, nooit cardigans. Wei
nig uitgebreide garderobe, maar
goed materiaal en allfs
wasclibaar.
Laat het kind even goede kleeren dragen als wij
zelf. Het kind is evengoed als wij, of beter. Wilt ge
kleuren, kiest dan voor het blonde kind: crème.
roze, zacht aardbeirood; voor het donkere kind:
zacht geel, zacht framboosrood, zacht blauw. Nooit
hooge laarsjes; molières alleen voor jongens van vijf
jaar af en meisjes van acht af. Anders gewone lage
schoentjes. Voor jongens: hoedjes of bérets basques
bij fantaisie-jasjes, en bij tweed of
gabardine-jekkers altijd een goede flinke Engelsche pet. En
zoodra het mooie weer daar is: blootshoofd.
Geen afgezakte sokjes, dan veel liever lichtgrijze.
of lichtbeige effen knie-kousen met ingewerkt
elastiek. Overdag nooit zwarte schoentjes. De best
gekleede kinderen zijn hier misschien de Spaansohe
van goeden huize. Zij dragen bijna niets dan natu
rel-tinten. Ieder gezond kind dat dagelijks goed
gebaad wordt en wiens haar zorgvuldig is geknipt
ziet er daar het aardigste mee uit, geloof ik.
Het merkwaardige geval doet zich voor. dat ge
in Parijs komend of ongehoorde sommen voor
kinderkleeding moet uitgeven óf in. de
grandsmagasins minderwaardig spul aantreft, slecht
materiaal en veel opdril.
Het monopolie is bij zeer enkele huizen zooals
Fairyland, Welcomme Moro, Mignapouf,
MarieLaure.
Natuurlijk zijn jongens makkelijker te kleeden
dan meisjes. Met een blouse en een hoog opgeknoopt
broekje, kort van snit, kniekousen en lage schoenen,
een raglan-jekker en een pet ziet iedere jongen
er behoorlijk uit. Men late ze lang zoo en houde
het eigenwijze Norfolk-jasje verre.
Meisjes zien er bijna allen aardig uit in lichtbeige
of lichtgrijs jersey met korte plooi-rok. Lange mou
wen ook in 't voorjaar, nooit half-lange en alleen
bij werkelijk heel warm weer bloote armen, maar
dan ook geheel. Bij bebloemd cretonne jurkjes al
tijd kleine patronen en altijd gepaste soberheid bij
alle fraicheur. Als een jurk te veel te vertellen heeft
zegt de Franc.aise: cette robe tue Penfant". Zoekt
nooit te veel kleurigheid, de blozende wangen moe
ten altijd de hoofdschotel blijven. Zacht roze
kleertjes kunnen een teer, bleek gezichtje ophalen, felle
tinten doen dat nooit.
Kant- of strikkentooi heeft nooit een spichtig
ineiske weten op te halen; alle overdaad en opdril
schaadt slechts. Wel kan wat crème, blank-wolkige
fijne tulle of mousseline gratie geven aan het al te
frêle; en plissé's doen" het in zoo'n geval ook
veelal wel.
Kleed uw meisjes kort, ook haar dessous"
kort. Broekjes mogen nooit zichtbaar zijn als
het meisje rechtop staat. Kiest nooit
directoirebroekjes of lingerie van precies dezelfde stof als het
jurkje, want dit maakt van de meest gracieuze
meisjesjurk een kruip-pak. De taille zij altijd zoo
hoog en kinderlijk mogelijk aangebracht, wanneer
deze gemarkeerd wordt.
Manteltjes zijn het aardigste wijd, liefst met
raglan-mouwen en even lang als de jurken.
Zomermantels van lichtgrijze tint harmonieeren nog het
beste met de zomerjurkjes eronder. Witte mantel
tjes zijn alleen eigenlijk aardig als ze heel sportief
van snit zijn en vooral niet poes-mooi.
Nieuw zijn raglan-mouwen voor effen jurkjes van
het chemisier-genre. De meest sympathieke meisjes
jurken lijken mij echter wel de gesmookte. En de
eenvoudigste, mits met goed ingezette, niet te
nauwe of te korte, mouwen, voldoen altijd het best.
Zou dat niet zijn omdat elk kindergezicht, ook het
meest gewone, eigenlijk te edel is voor opsmuk?
-A.
Tentoonstellingen
Indanthren-Huis, Amsterdam, Decoratie en
Lichttechniek.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen en
teekeningen door H. van de Velde. Tot 13 Mei.
Buffa & Zonen, Amsterdam. Teekeningen van
Olaf Gulbransson. Tot 13 Mei.
Nationale Kunsthandel, Heerengracht 435, Am
sterdam. Beeldhouwwerken van Ttenée Sintenis.
Tot 13 Mei.
Vereenigingsgebouw Korte Kerkstraat 13«,
's Hertogenbosch. Schilderijen en teekeningen van
Frans Slager. Tot 14 Mei.
Huize van Hasselt, Schiedamsche Singel 35,
Kotterdam. Teekeningen en beeldhouwwerken van
Jules Vermeire. Tot 21 Mei.
Huize van. Hasselt, Kotterdarn. Werken door
!Sara van Heukelom. Tot 20 Mei.
Kunst/.aal Willem Brok, Hilversum. Werken
van Bern. A. van Beek. Tot l Juni.
De Vuurslag, Doornstraat 6(i, Den Haag
Scheveningen. Teekeningen en Litho's van Herman
Kruyder. Tot l Juni.
Kunstzaal d'Audretsch, Noordeinde 11!.), den
Haag. Werken van Leonid en Himma Brailowsky.
Tot l Juni.
Huize Kröller, Lange Voorhout l, den Haag.
Herinneringstentoonstelling Jan Toorop.Tot l Juni.
Kunsthandel D. G. Santee Landweer, Amster
dam. Graphisch werk van Jean Donnay. Tot
15 Juni.
Z^CORSETItRE L
KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM
l i 'TLLEF. 57iy H
! i ATELIECWÜDBPEW.BATN ---. IL.
l>4 DENM\.V, f-L'fN VH,:AC Mcrei. CENTBAL
Het bloeiende tr,eurkersje
door TINE COOL
'T IE het boompje, het bloeiende boompje !
Daar staat het.
Jong, pas opgekomen gras in het verdiepte gazon
verlevendigt en vormt een tapijt en laat het
boompje in ongekende teederheid er te midden van
opbloeien.
Klein, gracieus, vriendelijk^ Kersje, dat niet
treurt al ben je een treurboompje, je prijkt toch
met een beschroomdheid, verinnerlijkt in dezen vorm,
door al dat fijn gebloemte bekleed."
En dit is het moment, vandaag in dit licht, in den
windloozen voorjaarsdag, waarin alleen een vogel
zingt; gaan wij het niet voorbij !
Het bloeiende boompje prijkt temidden van een
gedeelte van den tuin.
Wij staan op den weg die er langs voert. Een
zware, breede hulsthaag weert ons, deze is
golfvormig geknipt geweest en gedurende jaren zóó
teruggehouden. Nu zien wij het wonderschoone
boompje in een van de golvingen gevat. Soms kan
het gebeuren dat men tusschen neergaande blonde
duinen ineens de glorie van de blauwe zee ontdekt,
hoe intens is dan de kleur door het contrast.
Ontleent het boompje zijnteerheidaan de nabij
heid van de scherpe hulstheg, waarvan maar enkele
blaadjes licht opvangen en glanzen?
De heg keert rechthoekig mee met den opgang
naar het huis; nu is zij een recht geschoren haag
met telkens weerkomende bolvormige versieringen
en het zien van deze voert ons terug naar den tijd
dat bij boerenbehuizingen zulke heggen waren.
Het landhuis is de achtergrond van het boompje,
met de dwergdennen die er in compacte, opgaand"
groep vóór groeien.
Het huis is mooi, rustig en heeft een fijne portiek,
het rieten dak beschermt en gaat hoog, een gouden
schip bekroont. Zonnestralen glijden over het dak,
toch zijn er daar donkere plekken ook.
Het boompje prijkt vóór dit huis, maar niet zóó
of het er ter wille van hem is, neen, alles is er voor
het boompje. Er is een beslotenheid om het kersje,
de voorgevel, die in de schaduw ligt, versterkt dit,
maar de inkijk in den verderen tuin, terzijde van
het huis, zorgt dat er geen beklemdheid opkomt.
Geheimzinnig houden andere lenteheesters. die in
knop nog zijn en over heggen zich welven, wel de
verten gevangen van tuin en weiden er achter,
maar de blik weet er door heen te dringen, en de
laaiing van de zon te vinden.
Maar alles is er om het boompje, dat er niets
zelf van weet. Het is het bruidsboompje. Hoe
beschroomd staat het te bloeien.
Klein boompje, wie heeft er je neergezet? Wie
heeft dat zoo goed begrepen, op deze plek? Wie
heeft er die Juniperus daar geplant, die zich grillig
hebben gevormd in den loop der jaren en nu in df>
nabijheid zijn?"
Het was een die wist wat een tuin toch vraagt;
momenten door het geheele jaar, zooals wij er nu
n mochten zien en wel in de lente het bruids
boompje omringd, niet verdrongen, maai' omgeven
door het welgezinde.
De voeding van een zuigeling
met KARNEMELK van
OUD BUSSEM
'%' kost 30 cent per dag
~jKerkstraat 67 Telefoon 37344