Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 MEI 1928
No. 2659
Muziek in de hoofdstad
deo*. CONSTANT VAN WESSEM
Nogmaals Jules Verne
door HERMAN ROBBERS
, -f??3""'" Concertgebottw-jnbÜcumi II
f* Huldiginfl van Wülem Kes
T_I f?r 4l;-jarig jubileum van het Concertgebouw
is thans afgeloopen. De artistieke daad was
een ieeks prachtige uitvoeringen vau de
glansnumHiers van het Concertgebouw-orkest, waarbij
de 9ab symphonie van Beethoven het begin vormde
(het ffed. programma behield uiteraard te veel het
karajiter van een hommage" aan den
Nederlandsschen componist) en Mahler's ,,l)as Lied
von $er Brde" hot besluit. Binnen dit kader kregen
wij een Kichard Strauss-programma, een
Strawinsiy-programma (waarover wij reeds schreven),
Mahter's tweede symphonie, een voorloopige
8chu»ert-herdenking en niet te vergeten, een zeer
fraai^dein concert door een kamermuziekorkest in
de 10. Zaal onder leiding van Mengelberg.
Néast -al dit prachtigs, waarover wij niet meer
in (ffetail behoeven te treden Mengelberg's
directie van de genoemde meesterwerken is hier
ter. jplaatse al meermalen besproken (neen, n
uitzondering moeten wij maken, voor Schubert's
Staiudchen, dat door Ilona Durigo en een klein
vrouwenkoor zoo verrukkelijk werd gezongen,
en dit zulk een charme had, dat het herhaald moest
wordien) gaf nog bijzondere voldoening de hul
diging van Kes.
B^eds aan het eind van het eerste buitengewone
feestiConcert, waarop, als een soort herinnering
aan Idie andere uitvoering op 11 April 1888, de
9e symphonie van Beethoven werd gegeven, .was
midsen in den storm van geweldige toejuichingen
de grijze figuur van den 72-jarigen Willem Kes op
het podium verschenen en de storm van applaus
barstte toen met vernieuwde kracht los. Deze
grootsche erkenning van de verdiensten van hem,
die eens de grondlegger is geweest van den roem
van bet Concertgebouw, van het orkest en van de
geperfectioneerde uitvoering, werd een mooie daad,
waaraan een korte toespraak namens het bestuur en
een jÈrans nog meerderen nadruk gaven en die door
den grijaer» dirigent, arm in arm met Mengelberg,
met enthousiasten dank naar het publiek,
poignées" aan het orkest en kushandjes naar de dames
van het Toonkunst-koor werd beantwoord. Maar
het bleef niet alleen bij deze huldiging. Men
pffr^erde Kes zelfs den dirigeerstok voor de
leiding van Schubert's Unvollendete". Dat was
op h&t laatste concert. Waren er velen, die zich
Kes' - directie nog herinnerden? Het publiek,
dat de Concertgebouw-zaal vulde, is in latere
jaren zeer gewisseld. Maar velen, vooral oudere
toonkunstenaars en. dirigenten van buiten de stad
waren gekomen en voor dezen was het ongetwijfeld
e,en opfrissching van oude herinneringen. Kes
bleek aan accuratesse van directie, aan fijngevoelige
dichterlijke opvatting nog niets te hebben ingeboet
en, zijn voordracht van Schubert's symphonie werd
een zeer persoonlijke en belangwekkende prestatie,
die met hartelijke en langdurige toejuichingen werd
gehuldigd.
Zoo verliep dit jubileum-feest zeur feestelijk,
hartelijk, .niet pompeus, democratisch zou men
haast zeggen (evenals de veranderde tijden sinds
1888 t), met een intiem dansje toe en een avond
revue Hallo! Concertgebouw", met Mengelberg
en pantouffles" - en waarop de eenmaal door de
strenge hand van Kes uit de zaal verbannen
kellners thans met vliegende vaandels, d.w.z.
vliegende presenteerblaadjes, weer binnen mochten
komen.
DIT
Greatest
Artista
MERK
Finest
Recordlng
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAA<?
Int. Muziek tentoonstelling Oenève 1927
Hoogste onderscheiding.
T K heb een alleraardigste levensgeschiedenis
van Jules Verne gelezen en het is mij een behoef te
dit mee te deeleu aan mijn mede-vereerders en
-vrienden van dien even geestigen als formidabel
verbeeldingsrijken schrijver, en hen op te wekken
mijn voorbeeld te volgen, liet boekje is geschreven
door een achterneef van Yerne: M. Allotte de lii.
Fuyc en. verschenen bij Simon Kra te Parijs, liet
is boeiend en amusant van begin tot einde ? het
geen misschien minstens even/.eer aan het beschre
ven leven ligt (een leven zoo levend als maar wei
nige !) als aan den, overigens zeer geanimeerdeu
"en toegewijden beschrijver. Zelfs de, gelukkig zeld
zame, beklagenswaardigen, die Verne nog niet uit
zijn boeken kennen, zullen deze biografie van hem
met groot genoegen lezen.
Hoe allerdwaast is toch het verhaaltje, dat
omtrent den schrijver van De Reis om de Wereld"
en van Twintig Duizend Mijlen onder Zee" hier
te lande de ronde doet ik weet niet welke opper
vlakkige journalist het heeft verzonnen om er wat
schamele copie viit te slaan ! het verhaaltje
dat Verne eigenlijk zijn leven lang een vriendelijk
oud heertje zou zijn geweest, een heertje
burgerlijkbraaf en geregeld voortvegeteerend als de eerste de
beste stadhuis-beambte. De uitvinder van dit klets
praatje vond het zeker zoo'n grappige tegenstelling:
de schrijver van ,,De Reis naar de Maan" en Naar
het Middelpunt der Aarde" een provinciaal
dienstdoenertje, die zijn hielen nooit buiten zijn woon
plaats zette. ./Pant pis" voor hem, want er is niets
van waar ! Jules Verne's hart trok van jongsaf naar
r/.ee. Wie zijn eerste horizon" (te Nantes) in dit
boekje ziet afgebeeld, zal het zich kunnen begrijpen.
Van zijn eerste spaarpenningen kocht hij een boot,
de Saint Michel l". Met den Saint Michel III, een
funk stoomjacht, in rijker dagen gekocht, bezocht
hij Schotland, Noorwegen en Zweden, de geheele
Middellandsche Zee, en als een jonge gek hem, den
toen al 58-javige, niet in den voet geschc >ten, niet voor
goed kreupel gemaakt had. wie weet welke reizen
nog ge\ olgd waren. O!raag inspecteerde Verne zelf
het terrein van zijn eerstvolgend verhaal. Zijn
broer, en dierbaarste kameraad, Paul Verne, was
zeeman geworden. Maar ook wie Jules op lateren
leeftijd ontmoette, kreeg den indruk een zeeman
voor zich te hebben. Verne ontvluchtte graag de
wereld, hij was bescheiden, oneerzuchtig, leefde in
zijn fantasieën en beminde de beschaafde maat
schappij in geeuen deele. Hij bleef daarenboven, bij
»1 zijn wetenschappelijke kennis en groote schrijvers
gaven, een Kinderlijke grappeauitwier. ^ .. ^
"'ii^eenvoudig vertelt Allotte op blz. 225 van zijn boek
je: Mathias Sandorf est uu succes. Claretie et
Dumas décident presque leur bon cainarade a pose r
sa candidature ;i l'Académie. Il est tenté, puis
recule. Faire des visites? Ganter de chevreau ses
mains boucanées? Et puis.... est-il réellement
un homme serieus l1.... Lu voici qui, en février
1880" (Verne is dan 57 jaar) donna un second bal
travesti et s'y amuse normément. L'ne affiche est
apposée sur son seuil: Grande suiberge. du Tour
du Monde ! Gratuitement a boire, a manavv. a
danser !"
Behalve het schot in zijn voet heeft Verne in zijn
59e jaar iets zeer smartclijks ondervonden. Zijn
biograaf spreekt er met groote discretie over en
hijzelf heeft zorgvuldig gewaakt, dat geen snuf f
elasri's er het juiste van te weten kunnen komen.
..La mort a coupéIe fil d'une correspondance pr
oieuse", zegt Allotte. La Sirene, l'unique sirene,
est ensévelie dans Ie cimetière de Corail". Laten \\ U
niet indiscreter zijn en begrijpen dat, kreupel ge
schoten, 'on. met een wond ook in zijn hart, een
zestigjarig schrijver geen sportieve reizen meer
maakt en zich liever terugtrekt achter zijn schrijf
tafel.
Van Verne's tintelende geestigheid en van
den zeer gevarieerden inhoud zijner biografie hier
een staaltje te geven, ik kan er me niet van terug
houden. Als jonge man, in Parijs levend, lyrisch
dichter toen, arm aan geld, een Croesus naar geest
en fantasie, schreef hij het volgende.... o, niet aan
iemand tegenover wie hij met zijn gaven behoefde
te eoquetteeren !. . . . schreef hij aan zijn moeder
o.a. dit Je t'assure, ma chère maman, que'j'e n'ai
point l'air d'un poète lyrique, et que je suis fort
bien mis sur les boulevards de Paris. Je ne sais
qui a pu te donner de moi cette idee désastreuse.
Je n'igrxoie point qu'il y a des chevaux de'bonne
familie et des chiens de haute naissance, qui sont
mieux habillés que moi, mais il n'est pas donn
a tout Ie monde de piaffer devant les calèches
ou de coucher dans Ie lit des duchesses. Mais
enfin, pour un nomrne, je suis convenablwnent
mis, presqa' aussi bien qu'unlaquais du boulevard
Saint-Germain. Il est vrai que je dois touföurs
t'envoyer un modèle de chemises, avec
recommandations corpographiques, car j'en manque. Il
m'airive de laisser la manche de l'une d'elles dans
celle de mon habit; d'autres sont ornées d'un
effilé, qui vaudrait cher au bord d'un chale. J'en
possède une qui n'a plus conservéque la part ie
supérieure. Je ne sais pourquoi je l'honore du nom
de fihemise, ce n'est réellement qu'un faux-ool !
..Kt l'article bas, ma chère maman ! D'abord
mes bas de laine. lis sont morts et enterrés avec
les honneurs qui leur sont dus. Ceux que jemettrai
l'hiver prochain, sont encore a paitre les vertes
plaines du Berry. Les bas de coton que je portc
ressemblent a une toile d'araignée dans laquello
un hippopotame aurait séjournéplusieurs heures.
Mon oncle Prudent, qui est tres remarquable dans
ce genre, est loin d'en avoir d'aussi troués. Jamais
Ie Ti'ou n'a encore donnéla preuve d'une fécondit
pareille. La réalitém'entoure encore Ie mollet, mais
je foule Ie néant aux pieds. . . . Et cetera !"
Zoo was, en zoo bleef tot in den ouderdom ecu
van de beroemdste schrijvers van zijn tijd, Jules
Verne, de man wiens werken in twintig talen
waren vertaald, die, niet alleen door vele
jeugdgeneraties, maar tevens door de grootste schrijvers
en geleerden, uitvinders en ontdekkers, die zijn
werken kenden, vereerd werd als het genie dat hij
ontegenzeggelijk is geweest. Dat ware grootheid
meestal samengaat met beminnelijkheid en een
voud, zijn leven is er een treffend bewijs van.
geweest.
Ballets -usses classiques"
Zullen wij nogmaals den klaagzang aanheffen
der onvoldoende muzikale vertolking bij de bal
letten, die door gast-troepen bij ons worden op
gevoerd? Ongetwijfeld, een orkest te laten mee
reizen op deze zwerftochten wordt voor een im
presario een te kostbaar ding. Maar aan den ande
ren kant: kon men geen betere samenstelling vinden
dan nu voor de muziek bij de voorstellingen der
Ballets russes classiques" van Vera Nemchinova
en Dolin voldoende werd geacht: een in vele
opzichten middelmatig bioscoop-orkes-tje, voor de
klankverhoudingen zeer vreemdsoortig bezet (toe
gegeven, dat de orkest-ruimte in het Hika
Hoppertheater voor een i.itgebreider orkest te klein is --?
een der muzikanten zat zelfs in de zaal)? Al had
de muziek in de opgevoerde balletten niet dr
pretentie speciale' voor het ballet gecomponeerde
muziek te zijn, zooals die van het Russische ballet
vji.ii Diaghilew, waartoe de muzikale krachten van
begaafde componisten worden te werk gesteld en
bleef zij meer aanleiding" dan stuwkracht'
bij de ballrts-divertisscments, oen eenigszins
beschaafde en stijlvolle uitvoering van deze, op
zich zelf aan goede componisten ontleende muziek
was toch wel een vereischte om een voornaam peil
vau. het geheel te kunnen handhaven.
In ieder geval had de muzikale vertolking door
betere orkestsamenstelling en seriuuse orkestrepeti
ties meer voldoening kunnen schenken dan /.ij
thans aan de ooren der luisteraars gaf. En. al is er
ook een strooming bij de dans-pbilosophen aan
het overheerschen, het ballet het meest gebaat te
achten met het eere-herstel van liet primitieve
tam-tam, en al bezit dit richtsnoer voor de toe
komstige ballet-muziek ongetwijfeld een grond van
waarheid, speciaal een .,ballet classique" kan voor
stemming en stijl niet buiten een
kleurig-romantische vertolking der begeleidende muziek, die in
dit verband niet te verwaarloozen is.. 21
Hoponlijk zijn wij niet al te ver van den tfjn. ver
wijderd, dat een impresario de noodzakelijkheid
van. een. goede verzorging der begeleidende muziek
bij een ballet zal inzien, beter nog, zal nastreven.
Men dient de muziek bij een ballet toch einde
lijk anders te beschouwen dan als ei-n noodzake
lijk kwaad".