De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 19 mei pagina 6

19 mei 1928 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 MEI 1928 No. 2659 Tikblaadjes door Dr. R. FEENSTRA T N het begin van Mei kwamen uit Cassel en Rüsselsheim allerlei vreemde geruchten. De technische fantasie was blijkbaar aan het uitloopen als het jonge heesterhout. En bontpapieren bloemen openden en sloten zich voor ons als de Nachtkoningin en do Vic toria regia. De T.U., de Telegraphen Union en Wolff werkten tegen elkaar op om de doorgeschoten fantasie weer in de technische ontwikkelingslijn neer te buigen. En wat wij zoo als basaal in het fantasie-nieuws omtrent de Raketenfliegerei, die bij de Opel-werken op stapel stond, eindelijk te herkennen kregen, was nog buitenissig genoeg. 1. De Opel-raketen-ren-auto, de eer ste auto volgens het vuurpijlprincipe ingericht, stond voor het laatste laagje lak; en kort na Hemelsvaartdag, in ieder geval voor Pinkster, zou de jonge directeur Fritz von Opel er zelf mee op de Avus-baan uitkomen. 2. Het raketen-Flugzexig, dat de Opelwerke samen met de RaabKatzensteinerwerke in Cassel bouw den, stond ook in vergevordenden staat van aanbouw. Het was onzin, dat het voor een reis in de wereldruim te werd ingericht. In de bedoeling lagen: proefvluchten boven het vliegterrein in Waldau bij Cassel. De chefpiloot Raab, uit den oorlog bekend, en recentelijk berucht door het op trekken en oplaten van zeilvliegtuigen, zou bestuurder van het vuurpijl vliegtuig worden. Het was mogelijk, dat hij er later mee in de stratosfeer zou doordringen; maar dan toch alleen in de onderste lagen, waar in den wereldoorlog ook de kogels door gesuisd hadden, die Parijs op 130 kilometer afstand in een hoogen boog moesten halen. Dan toch alleen in den zelfkant, den zoom, tusschen atmos feer en stratosfeer in. 3. Dat de menschen inmiddels gek geworden waren door de groote kopjes in hun krant: Bevorstehender Abschusz der Luftrakete" -?dat kon de leiding der Opelwerke bevestigen. Honderden brieven waren bij haar binnengekomen van menschen, die de stratosfeer in wilden, de hemelruimte in., weg, los van deze aarde. Inge nieurs, piloten, ex-officieren, ettelijke dames boden hun levens aan tegen wat reclame en voor een idee. De eerste passagierslijst van een werkelijk Weltraums-schiff zou een lengte kun nen halen, waar die van een Sibayak of een Statendam niet meer dan een EASYCIUURS 5ERIE-FABRIKATIE IN DE PRIJZEN VAN 65.-.75.-.ö5.-?95.-JO5: DAAD WüDEZE EASY-CHAIRS BU GROOTE 5ERIE5 VERVAARDIGEN ZIJN W'J IN STAAT VOOR ZEER LAGE PRUZEN TE LEVEREN AFBEELDINGEN FRANCO bescheiden waschlijstje naast was te genover een eompleeten inboedel staat. Men leest het; on schudt zijn wij/e hoofd. Wat is dit ? Is dit Mei ? Is dit het voorteeken van onderaardsch mensch en maatschappij-gerommel? Of is het in dezen technischen tijd een demon stratie der bereidheid? Of humbug:' Tn ieder geval: Die Opelwerke haben den Plieger Raab als ersten Weltraum-piloten engagiert" stond dik in de Duitsohe kranten. En al was dit dikke dik-opgelegd; en al moet men dit wereldruimte-vliegen aldus vertalen, dat Raab misschien 15 kilo meter hoog boven Waldau zal uit klimmen ; tegen den recordhouder van het motorvliegtuig zoowat elf een technisch feit schijnt het wel te /.ijn: dat de raket-motor er ,,is." Dat is dan een stap. Want hoewel er reeds lang te doen i? over den raket motor van den Zevenburgschen pro fessor Oberth die een alcoholzuurstof seriepijl wilde doen opzwirreleii; hoewel van jaar tot jaar de tech nici ir. Dreszler, ir. Valier en vele anderen kwamen getuigen voor de mogelijkheid van vuurpijlprincipe-toe passing; nog verleden jaar waren er hooggeleerden die schreven: het gaat niet. De vuurpijl moet voortdurend afstooten. Voortdurend moeten gassen verbranden, om hem zetjes te geven. Daarbij krijgt men veel te hooge temperatuur. Hoe gauw is een kanon niet heetgeloopen. Waarom moet een machinegeweer reeds een koelinrichting hebben? Bij het voort durende barnen der explosiestoffen in den raket-motor zouden temperaturen ontstaan, die geen enkel materiaal van heden, hetzij uit metaal, hetzij uit vuurvasten stoen gemaakt kan uithouden. Daarom zal de constructie van een raketmotor nog wel eventjes op zich laten wachten ! En nu een jaar later, is de construc tie er. Men heeft een Betriebsstoff gevonden, die de temperatuur niet te hoog op laat loopen; de terugstootloopen zijn bekleed met een materiaal, dat bij uren lang proefploffen vol deed. En straks op de Avus baan komt do eerste auto die volgens een nieuw principe op gang jaagt; die veel harder vooruit zal komen, dan met den gewonen explosiemotor. De vuurpijl is oud, de idee, waaruit hij opzwirrelde, is dat ook. Maar de mensch stelt voortdurend nieuwe problemen; gaat om met nieuwe mogelijkheden, corrigeert aan ieder plagiaat. Ons heek' maatschappelijk leven is n groot vuurwerk geworden. liet knalpot en explodeert part out door onzen dag en onzen nacht. De epignoiien van Jules Vcrne hebben ons reeds ettelijke tochten naar de maan per Raketen-flugzeug" be schreven. De navolgers van, Xungesser en ('io wagen zich straks boven wind. wolken en regen nog niet buiten" <lo atmosfeer, nog niet ,.in" de strato sfeer. Opel?Raab?Katzenstein-Oassel Waldau; gelukkig ligt, dat alles wat verder van ons af dan Schiphol of ?Soesterberg. Want nog iedere vuurpijl is op aarde terecht gekomen; met de zwaartekracht als uitsluitendr-i.1 moteur. TWEE NIEUWE MODELLEN VAN FIAT TYPE 509 Cond.Int.Syst. Weymann Spider .... f 2200 Torpedo . . . 2400 Cabr. Spider. 2500 Twee nieuwe modellen hebben van type 509 nu?voor elck wat wils" gemaakt. De Coup Spider is door ruimte en comfort DE wagen voor dokter, reiziger en zakenman. De CoupéSpider Cond ,nt Syst< Wey. CoupéSpider f,2600, mann is zoowel inCond. Int.(2 port.). . . . 2600j a|s uitwendig een luxe Cond. Int. (4 port.) wagen bij uitnemendSyst. Weymann 2750 heid. J. LEONARD LANG, 'i4 Amsterdam. HET OORDEEL VAN EEN BEZITTER VAN EEN Het bovenstaande is ontleend aan een brief van een gebruiker van een ViSpring matras en geeft naar waarheid de meening weer van duizenden enthou siasten bezitters van Vi-Spring ma trassen. VRAAG NOG HEDEN GEI LLUSTREERDEN GRATIS CATALOGUS AAN U zult daarin lezen, waarom de Vi-Spring matras in zoo vele goedingerichte woningen en in de beste hotels over de geheele wereld in gebruik is. 'Ie verkrijgen bij alle eerste klas Bedden of Meubelzaken. Geïllustreerde catalogus gratis en franco op aanvraag. Gewaal-Agent VOO! Holland: B. M. L, A, WILLEISE, ALB. THIIBSTEAAT 32. AMSTERDAM, TeM. Nu. 29432. Benige Fabrikanten: THE MARSHALL PATENT MATTRESS Co. Ltd. 15, Vi-Spring Works, Victoria Road, Willesden Junction, London N.W. 10. Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen en tevens verkrijgbaar bij de firma KOLDEWEY & CORBIÈRE Leidschestraat 30 Amsterdam* PHOENIX-MEUBELEN" Voor WONING en KANTOOR rijn GOED, GOED KOOP en worden onder GARANTIE geleverd ? ro BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <*> <*= <*o <**> <^ <K> Fabriek-Toonkamer» Warmoësstraat 141 Tel. 42689 VICTORIA-WATER Bij geregeld gebruik OBERLAHHSTEIH digestie bevorderend

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl