Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 MEI 1928
No. 2659
Tikblaadjes
door Dr. R. FEENSTRA
T N het begin van Mei kwamen uit
Cassel en Rüsselsheim allerlei vreemde
geruchten. De technische fantasie was
blijkbaar aan het uitloopen als het
jonge heesterhout. En bontpapieren
bloemen openden en sloten zich voor
ons als de Nachtkoningin en do Vic
toria regia.
De T.U., de Telegraphen Union
en Wolff werkten tegen elkaar op om
de doorgeschoten fantasie weer in de
technische ontwikkelingslijn neer te
buigen.
En wat wij zoo als basaal in het
fantasie-nieuws omtrent de
Raketenfliegerei, die bij de Opel-werken op
stapel stond, eindelijk te herkennen
kregen, was nog buitenissig genoeg.
1. De Opel-raketen-ren-auto, de eer
ste auto volgens het vuurpijlprincipe
ingericht, stond voor het laatste laagje
lak; en kort na Hemelsvaartdag, in
ieder geval voor Pinkster, zou de
jonge directeur Fritz von Opel er
zelf mee op de Avus-baan uitkomen.
2. Het raketen-Flugzexig, dat de
Opelwerke samen met de
RaabKatzensteinerwerke in Cassel bouw
den, stond ook in vergevordenden
staat van aanbouw. Het was onzin,
dat het voor een reis in de wereldruim
te werd ingericht. In de bedoeling
lagen: proefvluchten boven het
vliegterrein in Waldau bij Cassel. De
chefpiloot Raab, uit den oorlog bekend,
en recentelijk berucht door het op
trekken en oplaten van zeilvliegtuigen,
zou bestuurder van het vuurpijl
vliegtuig worden. Het was mogelijk,
dat hij er later mee in de stratosfeer
zou doordringen; maar dan toch
alleen in de onderste lagen, waar in
den wereldoorlog ook de kogels door
gesuisd hadden, die Parijs op 130
kilometer afstand in een hoogen boog
moesten halen. Dan toch alleen in den
zelfkant, den zoom, tusschen atmos
feer en stratosfeer in.
3. Dat de menschen inmiddels gek
geworden waren door de groote kopjes
in hun krant: Bevorstehender
Abschusz der Luftrakete" -?dat kon de
leiding der Opelwerke bevestigen.
Honderden brieven waren bij haar
binnengekomen van menschen, die
de stratosfeer in wilden, de
hemelruimte in., weg, los van deze aarde. Inge
nieurs, piloten, ex-officieren, ettelijke
dames boden hun levens aan tegen
wat reclame en voor een idee. De
eerste passagierslijst van een werkelijk
Weltraums-schiff zou een lengte kun
nen halen, waar die van een Sibayak
of een Statendam niet meer dan een
EASYCIUURS
5ERIE-FABRIKATIE IN DE
PRIJZEN VAN
65.-.75.-.ö5.-?95.-JO5:
DAAD WüDEZE
EASY-CHAIRS BU GROOTE
5ERIE5 VERVAARDIGEN ZIJN
W'J IN STAAT VOOR ZEER
LAGE PRUZEN TE LEVEREN
AFBEELDINGEN FRANCO
bescheiden waschlijstje naast was te
genover een eompleeten inboedel
staat.
Men leest het; on schudt zijn wij/e
hoofd. Wat is dit ? Is dit Mei ? Is dit het
voorteeken van onderaardsch mensch
en maatschappij-gerommel? Of is het
in dezen technischen tijd een demon
stratie der bereidheid? Of humbug:'
Tn ieder geval: Die Opelwerke
haben den Plieger Raab als ersten
Weltraum-piloten engagiert" stond
dik in de Duitsohe kranten. En al was
dit dikke dik-opgelegd; en al moet
men dit wereldruimte-vliegen aldus
vertalen, dat Raab misschien 15 kilo
meter hoog boven Waldau zal uit
klimmen ; tegen den recordhouder van
het motorvliegtuig zoowat elf een
technisch feit schijnt het wel te /.ijn:
dat de raket-motor er ,,is."
Dat is dan een stap. Want hoewel
er reeds lang te doen i? over den raket
motor van den Zevenburgschen pro
fessor Oberth die een
alcoholzuurstof seriepijl wilde doen
opzwirreleii; hoewel van jaar tot jaar de tech
nici ir. Dreszler, ir. Valier en vele
anderen kwamen getuigen voor de
mogelijkheid van vuurpijlprincipe-toe
passing; nog verleden jaar waren er
hooggeleerden die schreven: het gaat
niet. De vuurpijl moet voortdurend
afstooten. Voortdurend moeten gassen
verbranden, om hem zetjes te geven.
Daarbij krijgt men veel te hooge
temperatuur. Hoe gauw is een kanon
niet heetgeloopen. Waarom moet
een machinegeweer reeds een
koelinrichting hebben? Bij het voort
durende barnen der explosiestoffen in
den raket-motor zouden temperaturen
ontstaan, die geen enkel materiaal
van heden, hetzij uit metaal, hetzij
uit vuurvasten stoen gemaakt kan
uithouden. Daarom zal de constructie
van een raketmotor nog wel eventjes
op zich laten wachten !
En nu een jaar later, is de construc
tie er. Men heeft een Betriebsstoff
gevonden, die de temperatuur niet te
hoog op laat loopen; de
terugstootloopen zijn bekleed met een materiaal,
dat bij uren lang proefploffen vol
deed. En straks op de Avus baan
komt do eerste auto die volgens
een nieuw principe op gang jaagt; die
veel harder vooruit zal komen, dan
met den gewonen explosiemotor.
De vuurpijl is oud, de idee, waaruit
hij opzwirrelde, is dat ook. Maar de
mensch stelt voortdurend nieuwe
problemen; gaat om met nieuwe
mogelijkheden, corrigeert aan ieder
plagiaat. Ons heek' maatschappelijk
leven is n groot vuurwerk geworden.
liet knalpot en explodeert part out
door onzen dag en onzen nacht.
De epignoiien van Jules Vcrne hebben
ons reeds ettelijke tochten naar de
maan per Raketen-flugzeug" be
schreven. De navolgers van, Xungesser
en ('io wagen zich straks boven wind.
wolken en regen nog niet buiten"
<lo atmosfeer, nog niet ,.in" de strato
sfeer.
Opel?Raab?Katzenstein-Oassel
Waldau; gelukkig ligt, dat alles wat
verder van ons af dan Schiphol of
?Soesterberg. Want nog iedere vuurpijl
is op aarde terecht gekomen; met
de zwaartekracht als uitsluitendr-i.1
moteur.
TWEE NIEUWE MODELLEN
VAN FIAT TYPE 509
Cond.Int.Syst. Weymann
Spider .... f 2200
Torpedo . . . 2400
Cabr. Spider. 2500
Twee nieuwe modellen
hebben van type 509
nu?voor elck wat wils"
gemaakt. De Coup
Spider is door ruimte
en comfort DE wagen
voor dokter, reiziger
en zakenman. De
CoupéSpider Cond ,nt Syst< Wey.
CoupéSpider f,2600, mann is zoowel
inCond. Int.(2 port.). . . . 2600j a|s uitwendig een luxe
Cond. Int. (4 port.) wagen bij
uitnemendSyst. Weymann 2750 heid.
J. LEONARD LANG,
'i4 Amsterdam.
HET OORDEEL VAN EEN BEZITTER VAN EEN
Het bovenstaande is ontleend aan een
brief van een gebruiker van een
ViSpring matras en geeft naar waarheid
de meening weer van duizenden enthou
siasten bezitters van Vi-Spring ma
trassen.
VRAAG NOG HEDEN GEI LLUSTREERDEN
GRATIS CATALOGUS AAN
U zult daarin lezen, waarom de Vi-Spring matras in zoo vele goedingerichte
woningen en in de beste hotels over de geheele wereld in gebruik is.
'Ie verkrijgen bij alle eerste klas Bedden of Meubelzaken.
Geïllustreerde catalogus gratis en franco op aanvraag.
Gewaal-Agent VOO! Holland: B. M. L, A, WILLEISE, ALB. THIIBSTEAAT 32. AMSTERDAM, TeM. Nu. 29432.
Benige Fabrikanten: THE MARSHALL PATENT MATTRESS Co. Ltd.
15, Vi-Spring Works, Victoria Road, Willesden Junction, London N.W. 10.
Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen
en tevens verkrijgbaar bij de firma
KOLDEWEY & CORBIÈRE
Leidschestraat 30 Amsterdam*
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR rijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd ? ro
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <*> <*= <*o <**> <^ <K>
Fabriek-Toonkamer» Warmoësstraat 141 Tel. 42689
VICTORIA-WATER
Bij geregeld
gebruik
OBERLAHHSTEIH
digestie
bevorderend