Historisch Archief 1877-1940
No, 2660
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 MEI 1928
Wetenschappelijke Varia
' Een film met echte
sterren als filmsterren
DE beschaafde mensch groeit door zijn bescha
ving van de natuur weg. Dit feit mogen we be
treuren, maar het is een feit. Evenals het asfalt de
bloeiende oppervlakte der aarde bedekt, zoo
overstraalt het kunstlicht 's nachts den van sterren bloei
enden hemel. Wie bij maanlicht nog baadt in de
prikkelende zeebranding, of. in een stille duinpan,
luistert naar duizende nachtegalen om hem heen,
is een uitzondering, voor zichzelf gelukkig, voor
rnderen onbegrepen. De meeste menschen echter
moeten geholpen worden door middel van
overcekte zweminrichtingen en nachtegaal-opnamen op
grammophoonplaten. Zoo is de beschaafde
leekstadsbewoner ook geleidelijk weggedreven van
den sterrenhemel. Dit wil niet zeggen dat men geen
belangstelling meer heeft in sterrenkunde ! Dat
weet ik wel beter, want populaire artikelen van de
nieuwste astronomische snufjes leest men graag en
bovendien kreeg ik nog kort geleden twee brieven
v^in brave dienstmeisjes, die mij vroegen haar
horoscoop te trekken ! ! Dus er is wel belangstel
ling. Maar wat ik bedoel is dat de studie van den
stferrenhemel zelf, de wisseling der gterrebeelden
5if den loop der seizoenen, den loop der zon door
de sterrebeelden langs den dierenriem' de eigen
aardige lussen die de dwaalsterren aan den hemel
toeschrijven, het achteruitkrabbelen van de maan
langs den hemel in den loop der weken, dat dit
alles wel uit boeken gelezen en geleerd wordt,
maar dat weinigen zich met deze feiten vertrouwd
maken uit eigen aanschouwing, wat toch maar je
ware" is.
Dit is geen wonder want er behoort een
flinke portie geduld toe om do nachtelijke koude te
trotseeren, telkens teleurgesteld te worden door
ons wonderlijk klimaat met betrokken luchten en
bovendien te bemerken dat de hemelsche gebeur
tenissen zoo uitermate langzaam zich afspelen,
dat men op een dozijn avonden nog geen merkbare
vorderingen gemaakt heeft in de hemelkennis.
Men kan het betreuren, dat de menschheid hier
voor grootendeels geen geduld meer heeft, of zooals
men liever met een zelf-verontschuldiging zegt:
geen tijd meer heeft", alsof een menschenleven
vroeger langer duurde dan thans, maar men kan
ook erin berusten en beproeven op een andere wijze
den mensch weer tot den sterrenhemel te brengen,
nml. door den sterrenhemel te transporteeron naar
den mensch. Dit kunststuk is volbracht door Zeiss
te Jena. Deze bekende firma heeft het tegenover
gestelde gedaan vande?vertraagde-film"-opnemers,
die snelle gebeurtenissen vertraagd projortoeren en
daardoor beter doen bestudeeron ; zij heeft integen
deel de tijd versneld, door de gebeurtenissen te
comKRONIEK
Het projectieapparaat
Inwendige van den koepel van het Zeiss-planetarium.
In het midden liet projectieapparaat, dat de
fitsrrenlieriiél projecteert op de binnenzijde van den koepel.
Link-i de explicateur, die met een geprojecteerd
lichtpijltje aanwijzingen kan doen.
primeeren. In haar planetarium laat zij dat wat aan
den sterrenhemel gebeurt in 24 uur. afloopen in n
tot vier minuten, dus 1440 maal sneller dan nor
maal. En wat er in een jaar gebeurd aan den hemel
is door Zeiss verkort tot 4 minuten en zelfs tot 7
seconden. Het jaar wordt dus 125.000 a 4000.000
maal korter ! In het jaar 1928, nu het 100 jaar
geleden is dat Eise Eisinga stierf, wiens beroemde
planetarium te Franeker iedere beschaafde Neder
lander ten minste bij name kent, behoef ik er niet
aan te herinneren dat hot mogelijk is door middel
van modellen en machinerieën den loop der planeten
om de zon voor oogen te voeren. Maar dit en vele
andere planetaria zijn, bij al hun vernuftige
merkwaardigheden, slechts zwakke nabootsingen
van de werkelijkheid en de impressie, die de nach
telijke hemel op ons maakt, is er voor geen greintje
in terug te vinden. Zeiss heeft echter naeenige jaren
van proefnemingen en studie, een apparaat in
elkaar gezet, dat de natuur heel dicht benadert.
Eerst te Jena, daarna in verschillende andere
Duitsche steden werden reusachtige koepelvormige
ruimten gebouwd, tot 30 Meter middellijn en
ruimte gevend voor honderden bezoekers tegelijk !
In het midden van deze hal kwam het vernuftig
bedachte projectie-apparaat te staan, dat in de
laatste, verbeterde vorm, in onze afbeelding te
zien is, een toestel dat nergens op lijkt wat tot nu
toe gebouwd is en dat aan. een fantasie uit Wcll's
griezelverhalen doet denken, het meest nog op het
eigendom van een Mar.s-bewoner uit The war
between two woiids".
De twee dikke knoppen (ruim een halfbol
telkens), dio aan de uiteinden van een
verbindingscylinder zitten, bevatten krachtige pro
jectielampen en projecteeren een samenstel van
lantaarnplaatjes, door verschillende openingen,
naar alle kanten, de eene halfbol het noordelijk
halfrond, de andere het zuidelijk halfrond; do
lantaarnplaatsjes zijn pikzwart niet hier en daar
de grootere of kleinere gaatjes-stippen, die do
sterren te voorschijn roepen op don binnenkant
van don donkoren koopel. De sterren tot de zesde
grootte worden zoo zichtbaar door middel van 32
projectieapparaten in de halfbollon. In den
verbindingscylindor zitton de apparaten, die door
motoren bewogen worden en vanwaar uit de ver
schillende planeten,do maande zon,enz. op den ster
renhemel geprojecteerd worden on daar do banen
doorloopen,die zij aan don workolijkon hemel ook
doorloopen.
Een volgend maal zal ik het toestel uitvoeriger
beschrijven en. wat men ermee bereiken kan op
didaktisch-astrononüs'ch gebied. Maar dit keer
wilde ik speciaal wijzon op het feit, dat hior in
Amsterdam reeds weldoordachte plannen bestaan
om een dergelijk Zeiss-planetarium aan te schaffen
on te oxploitooren. Wij bezitten in het
Panoramagebouw in de Plantage oen ideaal-gelegenheid voor
den aanleg van eori kunstmatiger! sterrenhemel.
De ruimte binnon den koepol is meer dan groot
genoeg om een Zeiss-projectie-koepol to bouwen,
met ruimte voor 400 a 500 bezoekers of liever
toehoorders,want onder het projecteoren moet tekst
en uitleg gegeven worden om alles te doen verwer
ken wat ons voor oogen gevoerd wordt. Het toe
stel is duur, de bouw van don koepel niet goedkoop.
maar men meent toch, dat do exploitatie aan rede
lijke eischen zal voldoen. Natuurlijk bevat zelfs
Amsterdam niet genoeg belangstellenden om zelfs
bij herhaald bezoek, voldoende inkomsten op te
leveren, maar Zeiss zelf rekent bij don aanleg der
Duitsche planetaria op oen werkingsfoor van 100
K.M., d.w.z. dat uit oen gebied, mot eon straal
van 100 K.M. om. eon stad getrokken, nog
belangDe Olympiade
EEN Olympiade is, als ik het wel begrijp, net
als een Wereldtentoonstelling. Vroeger was
men dol op wereldtentoonstellingen. Elk jaar werd
er wel ergens een gehouden en om de elf jaar zeker
een in Parijs, die al meer uitgroeide. De Eifeltoren
is er nog een akelig bewijs van. En toen hoorde
men ook dezelfde geluiden als thans bij de Olym
piades of -den. Vreedzame mededinging, edele
wedijver, onderlinge waardeering, verbroedering der
volken, winst der beschaving. En zoo meer. Het was
nog vóór den oorlog. Tenslotte raakte de aardigheid
van het uitstallen af, bij de exposanten, die niet
voldoende verkochten, bij de bezoekers, die niet
voldoende opkwamen, bij de ondernemers, die
er to veel bij verloren. Toen vond men, wil ik
veronderstellen, ter vervanging de Olympiade.
Die kostte minder van installatie en eischtc minder
universoele medewerking. En steunde wat ook
niet weinig beteekende op klassieke basis.
Men kon er de oudheid bij citeeren; mens sana in
corpore sano. En velen, die vroeger naar de
stands" kwamen kijken, ijlden nu naar de Stadions
om de spelen te zien, want de menschheid was,
vreemd genoeg, in weinige jaren zeer --port- en
spelbelust geworden. Of zullen wij liever van be
hoefte aan verplaatsing en sensatie spreken?
In elk geval werd het doel er mee bereikt. Als
vroeger bij de tentoonstellingen, stroomen dui
zenden toe en wordt er een aardige duit verdiend
in het land, waar al dio vreemde vogels neerstrijken.
Maar in geestelijk opzicht lijkt do nieuwe affaire
geen vooruitgang, nademaal deze sportkermissen
toch wel maller en onnoozoler zijn dan de ten
toonstellingen. En ruwer bovendien, trots hun
classiek aureool. Men kan gevoelen voor sport
on voor gezonde, lenige lichamen, doch de viering
van kracht en behendigheid als gelijken, zoo niet
meerderen, van den geest, is wel zonderling voor een
menschheid, dio er altijd prat op gaat zich door haar
geest boven het gedierte te verheffen. Een python,
oen kangoeroe, oen zeehond en oen ezel kunnen
voel beter worstelen, boksen, zwemmen en schoppen
dan welke sportheldon ook. Maar zielenadol is langs
dien weg niet op to doen, en de nationale ijdelheden
worden aldus maar op rare kaarten gezet. De
wereldtentoonstellingen waren dan tenminste
wat zij waren, maar moeten dio speciaal getrainde,
alleenige elftallen", die zich hior komen ,,meten".
de vreedzame wedijver, do verbroedering dor
volken on do internationale waardeoriug voor
stellen ? Of de hoogo lichaamscultuur van het volk
dor Hellenen? Dio paar menschen van elk land,
dio al maandenlang niets anders dan sport deden?
Words, words. words zei Shakespc..re.
Maar de café- on pensionhouders zullen er wol
zij bij spinnen en aan eerelint voor do
desbegeerigen behoeft 't niot te ontbroken. E. C.
stellenden (niet alleen scholieren, maar ook vol
wassenen) do inrichting bezoeken. Waarom zou
men hior in Amsterdam ook niet op zoo i ets mogen
rekenen ?
Als merkwaardigheid kan ik er dit keer nog aan
toevoegen dat de acoustiok in den koepel een der
technische moeilijkheden look, dio echter opgelost
is. De oorspronkelijke betonnen koepel gaf oen
zeer hinderlijke echo, daar in den bol een geluid
brandpunt ontstaat, dat als tweede" spreker
optrad on don eersten, echten spreker onver
staanbaar maakte. Dit is verholpen door den
koopel to maken van gespannon linnen, dat slechts
l U percent van het geluid terugkaatst on de rest
doorlaat. Dit doorgelaten geluid wordt door eon
groot aantal dunne platen blik, die tusschen dit
gespannen linnen 011 den eigenlijken ij/.eren
koopelwand hangen, wol teruggekaatst, maar do
plaatsing van dozo blik-platon is zoo gekozen dat
het geluid verstrooid wordt on zich niot in n brand
punt vereenigt. l lierdoor is het niot alleen mogelijk
dat iedere toeschouwer do toelichting kan volgen,
maai' bovendien is do koepol, na het vvogrojlen
van het planetarium-apparaat, ook prachtig te
gebruiken als lezingzaal of concertzaal. Voor de
exploitatie zelf is dit een gunstige factor.
Dr. P. v. Ol.ST.
PANDBRIEVEN BEURSKOERS ,
DIRECTIE M? 5J.VAriZlJ5T MpJ.F.VERSTEEVEH