Historisch Archief 1877-1940
No. 2661
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 JUNI 1928
Schilderkunst
door A. Plasschaert
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
Belgische kunst te'Antwerpen en Parijs
Sommigen, die. over de Belgische Schi'derkunst
schrijven op vlotte maai- niet -zeer zuivere wijs.
willen haar maken tot een samenstel van VlaatuscJie
kunst en van Waalsche kunst, en redden zich door
te zeggen, dat de Waalsche kunst alleen anders is
dan de Vlaamsche. Het is misschien hier overbodig
op te merken, dat er Ylaamsche kunst enaars. en
ook Waalsche kunstenaars zijn. maar wanneer ge
de dingen in het algemeen wilt omlijnen, dan is de
waarheid, dat er in België' een \"laamsche kunst is.
en dat de7.e daar de grootste is en was. en het
meest de natuurlijke diept n; van het si'hildei eu etc.
bezit; dal (lic Vliiiimvcite kmiffl lutiuurlijkcrii'iJK liet
rijkste is. Ook nu. Want. tegenover Stobbaerts.
Rik Wouters en Permeke, wien /.uilen, de Wale.i
daartegenover stellen en wien tegenover
Braekeleer? Kr is in Stobbuerix de kunde \an een '/.eer groot
meester, de toch hartstochtelijke zekerheid, waar
tegen alle weerspraak niets is dan betweterij. Want
wie kou een slagerij zóó schilderen in on/.en tijd als
hij? Stobbaerts is een schilder van dieren, ook
van naakt er.. Het is, geloof ik, tegenwoordig
bon ton, om de naakten te pi-ijzen ten koste van de
koebeesteu, maai' ik moet daar verschillen van
meening. Natuurlijk zijn de naakten van den
schilder Stobbaerts, maar toch lijken die naakten
maar <niasie = subliemi? koeienhuiden etc., erilijkei'.
de koeien mij wezeiitlijke. sublieme wezens, door
vorm. en door een geheim van licht, dat ze soms
omvangt, als een rijk doornen, en soms als een ster
van Bethlehem aan hun voorhoofd of elders blinkt.
Kr zijn inderdaad in de beste Stobbaeiïs twee ze.-r
groote wezenstrckke:!: de kundigheid, waa.nnee
den vorm groot gemodelleerd is. en da er in die
kunde toch de hartstochtelijkheid van !;et bloed
duidelijk blijft en d ".n. ten i we,'de. !.-, ei- bet liei:t
(in denstal of om de beesten heen), dat niets- iets is
los van die dieren, ma c r in en om is en soüisuit die
die"e2i la,ngzaam als <-e i groote. dralende glans
komt oprijzen. Deze wezenstrekken maken meer
dan de wat afzonderlijke ??.aakten Stobha.erts
grootheid gewis en liet schilderlijk geweld, dal
in hem was. . . .
lJernn'L'e. ik prees hein nc u- aanleiding van y.ijn
groote tentoonstelling t'1 Ant werpen: om zi,;n
teekeningeii en om sommige si hilderi.ien. l n
Kotterdam iri den Kunstkring liervom' ik hem mei een
vijftal ('?) werken, en hij mankt'.1 de anderen die
daar ook waren tot illustraties van het leven: hij
was het gewone, zeer groote leven ze!!'. Ik zag hem
nu pas op de tentoonstelling H)l)-ja.ar Antwerjische
kunst, en te Parijs in 't .Museum du .leu de Vaunie.
Ik ervoer daar, wat ik wist. d:i( er twee soorten
l'ermeke's zijn: die der expressie, en die der schoon
heid onafwijsbaar deel blijken. Vaut niets anders
dan het laatste is de Slager, hef schilderij daar.
dat ik lang verlangde te zien. liet heeft de ge
slotenheid der schoonheid aan zich. en het heeft
iets, dat de ware Ternieke is. dien de meesten in
Holland niet kennen. Het is een schilderij in licht
bruin, groen en ros. er is een wit in van een huisje.
Het is een kerel, die een stuk vleesch loshakf op
een blok, met figuren er rond. eu met de natuur er
rond. De natuur met haar verschijningen, liet in DJ
deze uit de aarde zirclle». naar buiten gestulpt door
een groote kracht, en zulke zwellingen van de
aarde zijn hier de meiischen eveneens. Dit schil
derij uit 191t> het heeft de onstuimige volheid
van een in zware vegetaties rijzende streek.
Tooi'o|>. hij Krorller. <lcn IIMag
Meer dan vijftig werken vormen deze tentoon
stelling. Ongetwijfeld is het een belangrijke ver
zameling, al kon wat van het kleine goed zijn weg
gelaten; al kon hier en daal' de katalogus nauw
keuriger zijn (het zoo geheeteu zelfportret is een
portret van Lourijsen) en al zou het mij een over
winning kosten do Meditatie uit plm. 1S!)."> (volgens
katalogus) zonder weifeling aan Toorop toe te
schrijven (evenals de Nijd,. Xo. '.iTl. Maar dey.e
tentoonstelling bevat toch veel werk. dut wij elders
niet zagen; zij begint met vroeg.
Wanneer wij het werk za,al na. zaal behandelen.
zooals het ook in den ongeordenden katalogus is te
vinden, dan vinden wij in zaal l ten eerste een
portret (in. fijne groenen) van Henry de roux,
Toorop's vriend, met wien hij o.m. te Machelen was
en die daar, naar Toorop's verhaal, pleinair's in
den kelder schilderde. We zien wat vroege land
schappen als de schaatsenrijders (plm. 85?) maar
uit hetzelfde jaar ,.het einde van den maaltijd".
drie figuren in waterverf, in wit (dat van het laken)
en weer in groenen, en we vinden er. met 'een sterken
invloed van Knsor ..de brusselsche familie". Hen
goed werk is Verleiding (I88(j). de man en de vrouw
bij een boom met rondom een landschap: uit
he'./.elfde jaar is de Bloemenmarkt te Londen etc.,
Da.ii komen wij tot de eerste Katwijksche periode,
wiiivr d" zee in het werk sterk haar voren komt, de
/eo voor wie Toorop altijd een liefde zou houden.
(ie ziet dan uit '90: het. vertrek van een bonischuit,
de Schelpenvissohoi's uit 01, de zee vol regen (Xo.
17), terwijl uit '!)1 ook is het Moederschap (een
teekeiiing met wasveri' etc.; gedateerd op den
kinderstoel) wat ge Toorop's ,.Fécondité" zoudt
kunnen noemen; met een rood.cn achtergrond, en
met d" welige moeder, en met al de kinderen in
wier oogeu de Tooropsche dwang van expressie
reeds duidelijk is, de oogen van hen, die gedreven
worden (iets wat de laat-vindende van Konijnen
burg vele jaren daarna zou her-vinden:') Twee
werken zijn dan hier nog te vermelden: de .Melan
cholie (een stemming!): een vrouw aan een deur.
da-.wiiaiist in een al duister tuintje een schaap, en
naast d" deur de zonnebloem, en ten tweede Xade
\Verkstaking met den doode, wat Lacrmaiis ook
schilderde. m:;,a.r hier is. als steeds bij Toorop. een
kind (de tiekone-t !) onder de begeleidende».
In Z/tnl II vinden wij het portret, van Aeg.
Timmerman (uit l!)l)(). niet uit. ISJMl) en drie
gediviseeide landscha.pjes. waarvan In de duinen niet
het /eeiiwsche kindje wel verfijnd is.
In Xnnl III zijn de symbolische (eekeningen
gegroepeerd. De belangrijkste daarvan is zonder
twijfel ..de Drie Bruiden (gedateerd IS!)!!), die
meer gebonden is. daa de /.eer kleurige Kódeiirs en
dan Fatalisme (met de vrouw in 't zwart) dat mij
nooit /.eer heeft kunnen roeren, en m.i. wat uiterlijk
bleeï. ../elfinkeer zou waf het kijken aangaat
invloed hebben op de Neree's werk. terwijl
..Kvolution" de twee vrouwen ziend naar een liggend
figuurtje een zeldzamer voorbeeld is van Toorop's
wijze vorm te geven. Over Meditatie schreef ik in
't begin.
'/.nul l\ beval de subtiele t eekeningen van de
vrouwen van Marken, de kinderlijke Mcditaücn:
en een aantal sneller notities, waarvan ik noem
Yerriest. Moderne Laokoon. een breiend
visschersmeisje. Ie cri vers l'étcrnitéetc.
Bij ingang van /aal l vindt ge zooals ik zei. liet
portret van l.ourijsen (Nijmegen lul Meen kleurige
neerzet.
Kr is hier «lus van allerlei, en ook belangrijks.
II. lirnyilrr. in ..!><? Vuiu'slag" <Ieii llauu
Kruydei' is een schilder, wiens werk ge bij de
Bois in. Haarlem van tijd tot tijd kondt zien. De
weinigi' malen, «lat ik liet za.g. heeft het mij steeds
bewezen werk te zijn van een irezeiitlijk taletii.
Het was modern in dien zin dat liet breed was, en
dat di' kleur een zekere zwaarte steeds bezat. J let
was naar den vorm v lak. en dien vorm s lam vattend.
Het werk in ..de Vuui'slag" vertoont nieuwe ele
menten ten op/.ichte van het voorgaande. Het werk
is nog steeds zwaar, maar er is een satirische trek
bij gekomen, geopenbaard. «Uen ik er niet vroeger
niet zoo uitgesproken in zag. Het is daarenboven
'icviger in de kleur, rijtender, /.onder daarom
schraal te zijn. Het talent is. als vroeger, zeker:
di1 voordracht is meer afzonderlijk geworden. De
vormen van een aantal landschappen zijn sterker
a.ls schemata gegeven; de kleur-conti'asteii meer
typisch. Xiet alle werk in den Vunrslag is van dit
uitgcsuroketi karakter maar het meeste is (.och
zoo. De vier kinderen bij liet huisje niet. de boomenis
'n zedig werk tegenover den. pastoor, die door de
doi'pstraut gaaf, en die in zijn zwarte kleereii de
kracht (ook in satirischen zin) van het werk is.
Sa.tirisch is eveneens de kater bij de crocussen; sterk
decoratief is het werk met de varkens, en met den
mcnsrlieiikop. Kr is iets modern Ylaamseh in
Kruyder's uitingen: dat is ook in de vrouw (rood).
KRONIEK
.ï11 j^end ver inittl n nestel len
FïKNJGKX tijd geleden las ik, dat nu ook in
f Ween.cn een insl tuut geopend was. gelijk
soortig aan die al in verschillende Duitse! e steden
bestonden, n.l. «'en ...l ugcndverniittlungstelle".
Ken Duitsche zakenman, die den nood zijns tijds
begreep en de vele jeugdzclfmoordeii zag heeft «leii
inval gehad bureau* op te richten, waar de jonge
menschen van beiderlei geslacht raad en voorlich
ting kunnen halen van mannen en vrouwen, die
daartoe competent geacht worden en die taak on
baatzuchtig op zich nemen, liet jonge mensch be
hoeft zijn naam niet te zeggen: hij of zij neemt ook
geeiierlei verplichting op zich, kan komen of weg
blijven, naar 't hem goeddunkt eii al of niet de
gegeven raad opvolgen. Het is maar. wilde de
stichter, dat erergensecn pla.ats/ou zijn, waar de be
narde en angstige jeugd kan vernemen al wat zij
thuis niet vragen durft en wat op schooi niet
«!«'leei'd wordt. In 't algemeen, zoo begreep hij. worden
in de/e tijden tusschcii kinderen en ouders r.iet an
ders verhandeld dan de gebeurtenissen en nooilen
van het oppervlakkigste leven, en zijn vaderen
moeder wel de laatsten tot wie een schuwe, ge
sloten jongen of meisje zich met hun moeilijk
heden wendt. Sedert eeiiige geslachten is il'it al
zo!>. sedert in «Ie vorige eeuw. na d.e vijlt i^ ja ren
ongweer. de g.-sloten gemeenschap uil elkaar be
gon ti' vallen en de persoonlijkheid /ich :iog eens
we!1!' deeil gel«len Toen hra.keii er kloveM ' uss hè,:
oudere en jonge generatie, die er i;i die i1' en
soms we! /eer tragisch uit/.agc.:. Kei: li.'\e ilhis;.1
uit den romant ischen tijd: liet onvoorwaardelijk
vert rouwen van moeder en tlochtei1 (' ? edele
kameraadschap v;.n v,;der en zoon. werd er
wreedelijk «looi' verstomd in huiselijke scènes, HM t
tranen (ei- eeiie en biltere gegriefdheid ter a'u'-.'re
zijde. Ma.ar de toestand werd er niet heler om.
alleen gewende men zich langzamerhand, de vaders
niet meer de beste vrienden van hun zoons te zijn.
de moeders van het innerlijk leven hunner dochters
bijna niets te weten en nog minder te begrijpen
Kilde familiebanden werden allengs losser, soms
enkel materieel.
Intusschen echter hadden die ontluikende hall' of
kwart persoonlijkheden meer dan de vroegere
^-esla.ehten behoefte aan begrip hunner noodeii en
raad of voorlicht ing voor hun handelen, /ij richtten
zich dan. lukraak, tot uie toevallig bij de hand was
en a-ls er zoo niemand was. gingen zij bij elkaar te
rade met al de gevaren daaraan vcrhomlen. Kn
daar willen nu die bureaux in voorzien, in da,t ge
mis aan moivele hulp en verstandelijke inlichting.
die het ge/in niet meer geeft en de school nooit
gegeven heeft en die toch zoo noodig zijn als brood.
\Ya.nt er zijn ontelbaar vele ..jongeren", die met
zich zelf en de wereld hopeloos in den war zitten,
al zijn ze ook veel te trotsch da.t openlijk te doen
blijken.
K. C.
N. V.: ). S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-den Haag
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Teederder is de vogelverschrikker. Uoed de
ueraiiium op het' tafeltje, krachtig en niet een feilen
r ij k!'n rooden a.«-ht erg rond. z n di ? ca et usseii en den
gelen kandelaar.
Het werk van Krtiyder is. ik herhaal hier sleehts
een vroegere bevinding. Werk van een schilder, die
belangst elling verdient. ' /' xit'tin.
litffflHJOTiRjTDPTH^l
TUYNENBUPG HUYS
SCHILDERS