Historisch Archief 1877-1940
No. 2661
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 JUNI 1928
VOOR VROUWEN:
Moderne vrouwen en -vraagstukken
door Emmy J. Belinfante
WA T DE MODE BRENGT
Teekening voor de Groene Amsterdammer
door Hermine Yzerdraat
Opvoeding voor het leven
PRINSES Cantacuzeno, de Roemeensche
v;cepresidente van den Int. Vrouwenraad, die
reeds zeer veel heeft gedaan voor de cultuur
van haar land, is onlangs gekozen tot
vicepresidente der begrootingscommissie van den
gemeenteraad te Boekarest, waarvan zij lid is.
Het doet altijd nog een beetje vreemd aan een
vrouw benoemd te zien in een financieele positie.
De vrouwen hebben den naam geen verstand" te
hebben van financieele vraagstukken en met het
haar aangeboren minderwaardigheidsgevoel ver
beelden zij zich ook op dit gebied weinig te kunnen
praesteeren. Heet het niet, dat de meisjes op school
over het algemeen slecht in rekenen zijn en zijn er
niet huisvrouwen, die nooit met haar kleedgeld
kunnen uitkomen?
En toch.... toch vervullen tal van vrouwen de rol
van penningmeesteres in vereenigingen en comité's;
toch verstaat menige huismoeder de kunst zuinig
te zijn op dubbeltjes en kwartjes; toch is het merk
waardig hoe ook de vrouwen, die aan het openbare
leven deelnemen, beproeven op elk gebied van de
huishouding van gemeente of rijk te bezuinigen.
Er bestaan tegenwoordig vrouwelijke bankiers,
en accountants, zelfs werken vrouwen aan de
financieele rubriek van bladen. Wezenlijk, het is
niet zoo vreemd meer, dat een vrouw
vice-presidente wordt van een begrootingscommissie, al zou
de elegante Roemeensche, die ook op pacifistisch
gebied zeer scherp omlijnde ideeën heeft en die haar
Fransch spreekt met de welsprekendheid van de
geboren Francaise de laatste zijn, bij wie men
bijzondere belangstelling voor dorre cijfers zou
zoeken.
Maar.. .. die dorre cijfers zijn alleen dor voor
wie ze niet weet te doen leven. Het is bijv. bekend,
dat Marie Jungius, van wie toch zeker niet kan
worden gezegd, dat zij de poëzie in het leven niet
verstond, zeer wel de beteekenis van cijfers begreep
en zonder eenigen tegenzin er mee werkte. En zijn
er niet artisten geweest, die op wiskundig gebied
zeer begaafd waren?
Waarom zou dan de vrouw aangeboren dom
moeten zijn met betrekking tot de financiën?
Wellicht is het veeleer de omstandigheid, dat het
haar wordt ingepraat, dat zij er geen verstand van
heeft, die haar doet besluiten zich maar geen
moeite te geven ! Zooveel gemakzucht wordt in de
wereld voor domheid of onbekwaamheid aangezien.
De gaven, welke nooit ontwikkeld worden, worden
als afwezig beschouwd, terwijl er soms slechts een
kleinigheid noodig is, om ze tot haar recht te doen
komen.
Een moeder, die bijzonder de Montessorischool
bewonderde, waarvan alleen haar jongste kind.
een meisje, had geprofiteerd, verzekerde ons, dat
het heerlijk was te zien, hoe tevreden dit kind haar
sommetjes maakte, terwijl al haar andere kinderen
altijd wanhopige moeite hadden met rekenen. Het
lag h.i. aan de methode. Het kan natuurlijk ook
aan den aanleg van dit kind hebben gelegen, maar
zeker is het dat de methode zeer veel vermag, en
dat de liefde voor een of ander vak menigmaal
alleen te danken is aan de wijze, waarop het is
geleerd. En die methode moet misschien voor het
meisje anders zijn dan voor den jongen. Het
meisje, dat in haar rekenboek vraagstukken ziet,
die niet voor haar leven, zal wellicht over dat
boek heen kijken bij de oplossing der vraagstukken
en verzekeren, dat zij het niet kan; en als zij
MODERNE
KLOKKEN
In speciale uitvoering
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83
AMSTERDAM
daarentegen winkeltje mag spelen en dezelfde
vraagstukken voor haar leven krijgt, kan zij uit
haar hoofd met de grootste gemakkelijkheid op
tellen en aftrekken.
Practisch onderwijs, onderwijs voor het leveni
is een der leuzen van dezen tijd en op de
arbeidsscholen, werk- en leerscholen, waar de meisjes,
die van de lagere school komen nog een paar jaar
voortgezet onderwijs ontvangen tezamen met
huishoudonderwijs, of liever de beginselen van de
vakken, welke in kook-, huishoud- en vakschool
meer uitgebreid worden onderwezen, deze scholen
geven wel onderwijs voor het leven. De meisjes
leeren er ook wel omgaan met quitanties,
postwissels enz.
Jammer, dat niet alle meisjes, die het aanvangs
onderwijs hebben genoten, op deze wijze worden
voorbereid voor het leven, voordat zij moeten
geld verdienen", wat beteekent in het leven zelf
door schade en schande wijs worden. Er zijn er,
die dadelijk een dienstje moeten zoeken, en, als zij
niet bij een goede mevrouw of een bekwame hulp
in de huishouding terecht komen, nooit haar taak
met lust en belangstelling verrichten.
Belangstelling. . . . alle onderwijs moest belang
stelling wekken en zoo weinig onderwijs leidt
eigenlijk tot zelfwerkzaamheid, tot zelf denken en
zelf handelen.
En nu wordt alle hoop weer gevestigd op het
7e leerjaar, op wat daar zal worden geboden. Op
voeding van de jongens en meisjes voor het leven.
dat is de eisch van hen, die beseffen, dat thans van
opvoeding voor het leven heel weinig sprake is.
Of men er alleen zal komen met het 7e leerjaar als
er in de vorige leerjaren niet is begonnen? Of men
alleen zal geholpen zijn met een bepaalde leerstof?
Opvoeding voor het leven, is zij niet iets anders
dan oefening van de handen, is zij ook niet die
zedelijke opvoeding, welke het plichtsgevoel en
het verantwoordelijkheidsgevoel versterkt?
Moet de opvoeding voor het leven niet vooral
ge vonden worden in nieuwe wegen inde opvoeding
in het gezin en in de geheele school? Er is veel voor
te zeggen cm toe te zien wat van het 7e leerjaar
zal worden gemaakt, er is nog meer voor te zeggen.
om bij het geheele onderwijs uit te gaan van do
gedachte, dat kennis niet doel is maar middel om
menschen te vormen, bruikbare menschen. maai'
ook menschen met karakter en verantwoordelijk
heidsgevoel en vooral met gemeenschapszin.
Men denke aan den strijd over het kleedgeld
der Amerikaansche vrouwelijke studenten. In
sommige kringen achtte men 250 dollar buiten
sporig veel, in andere vond men het belachelijk
weinig en achtte men UOO dollar het minimum.
waarmede de vrouw, die zich goed wil kleeden, kan
uitkomen. En er zullen er zijn. die 000 dollar weer
niets vinden enz. De eeno vrouw zal met een zelfde
bedrag veel meer kunnen doen dan de andere. Zoo
is het in de kleeding, zoo is het in de huishouding.
Onderwijs voor het leven moet allen meisjes leeren
inzien, dat zij aan de gemeenschap verplicht zijn
mot het kleinstmogelijke bedrag uit te komen en
dat zij daarom moeten beginnen zich rekenschap te
geven van haar uitgaven.
Wezenlijk, rekenonderwijs is onmisbaar voor de
aanstaande huismoeder, mits het haar belang
stelling wekt voor het vraagstuk van zuinigheid en
verspilling en de beteekenis daarvan voor do
gemeenschap. In een tijd, waarin het woord
corruptie helaas zoo menipmaal moet- worden
gebezigd, zien wij achter de mannen, die oneerlijk
zijn gezinnen en vooral vrouwen, die te veel
uitgeven en den man tot oneerlijke practijken
brengen.
Het is goed, dat er vrouwen worden gekozen
in de leiding van een begrootingscommissie, als
bewijs, dat vrouwen wel verstand hebben van
financiën, maar het is nog van moer belang dat
het onderwijs allen vrouwen een beter inzicht geve
in quaesties van financieel beheer en in economische
aangelegenheden en haar doordringo- van haar
persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte
van de gemeenschap.
(ickleeie jurk van bleu <:rê)>e yeoryelte met
schouderversiering van oud-rose v'Mbloemen
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Over boeken en tijdschriften
''" Kunsihandtcfiven, door Elis. M. Rogge en l.ouise
II. Wildt. Geïllustreerde handleiding ten gebruike
van school en nuis voor het aanleeren der tech
nieken van kunst- en spoelwoven op den
handweefstoel. Tweede druk, geheel omgewerkt, door
Klis. M. Rogge en Geertruid de G raaf f. Van
Holkema en Warendorf, Uitg.-Mij. Amsterdam.
Kunst-handweven is een door de uitgevers
keurig verzorgd handboek, dat zeker den lust tot
weven bij vele jonge vrouwen zal aanwakkeren.
Het boek is thans voorzien mot tal van
weofpatronon voor de verschillende technieken en vele
foto's naar belangrijk weefselwerk van
Xederlandsche weefYters. Het handweven heeft tegen
woordig de belangstelling van velen; geen wonder.
het is van groot practisch nut bij de
woninginrichting.
Moge dit boek er toe bijdragen om deze volks
kunst in ons land meer algemeen bekend te maken.
Hartekijiilje n/i reis, door Josophino Siebe.
Xederl. bewerking, van A van Kempen. Geil], door
E. ten Harmsen van der Beek. Van ITolkema on
Warendorfs l'itg. Mij., Amsterdam.
Met dozo. vroolijki', kluchtige geschiedenis van
Harlekijntje zullea de kinderen van ongevoc r 12 jaar
zich bijzonder vermaken. Do zotte avonturen van
het Jan Klaassenmaimetjo, sprookjesachtig ver
teld, zijn met vele oolijko teokoningon ruim ge
llustreerd.
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344