De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 2 juni pagina 9

2 juni 1928 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2661 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 JUNI 1928 VOOR VROUWEN: Moderne vrouwen en -vraagstukken door Emmy J. Belinfante WA T DE MODE BRENGT Teekening voor de Groene Amsterdammer door Hermine Yzerdraat Opvoeding voor het leven PRINSES Cantacuzeno, de Roemeensche v;cepresidente van den Int. Vrouwenraad, die reeds zeer veel heeft gedaan voor de cultuur van haar land, is onlangs gekozen tot vicepresidente der begrootingscommissie van den gemeenteraad te Boekarest, waarvan zij lid is. Het doet altijd nog een beetje vreemd aan een vrouw benoemd te zien in een financieele positie. De vrouwen hebben den naam geen verstand" te hebben van financieele vraagstukken en met het haar aangeboren minderwaardigheidsgevoel ver beelden zij zich ook op dit gebied weinig te kunnen praesteeren. Heet het niet, dat de meisjes op school over het algemeen slecht in rekenen zijn en zijn er niet huisvrouwen, die nooit met haar kleedgeld kunnen uitkomen? En toch.... toch vervullen tal van vrouwen de rol van penningmeesteres in vereenigingen en comité's; toch verstaat menige huismoeder de kunst zuinig te zijn op dubbeltjes en kwartjes; toch is het merk waardig hoe ook de vrouwen, die aan het openbare leven deelnemen, beproeven op elk gebied van de huishouding van gemeente of rijk te bezuinigen. Er bestaan tegenwoordig vrouwelijke bankiers, en accountants, zelfs werken vrouwen aan de financieele rubriek van bladen. Wezenlijk, het is niet zoo vreemd meer, dat een vrouw vice-presidente wordt van een begrootingscommissie, al zou de elegante Roemeensche, die ook op pacifistisch gebied zeer scherp omlijnde ideeën heeft en die haar Fransch spreekt met de welsprekendheid van de geboren Francaise de laatste zijn, bij wie men bijzondere belangstelling voor dorre cijfers zou zoeken. Maar.. .. die dorre cijfers zijn alleen dor voor wie ze niet weet te doen leven. Het is bijv. bekend, dat Marie Jungius, van wie toch zeker niet kan worden gezegd, dat zij de poëzie in het leven niet verstond, zeer wel de beteekenis van cijfers begreep en zonder eenigen tegenzin er mee werkte. En zijn er niet artisten geweest, die op wiskundig gebied zeer begaafd waren? Waarom zou dan de vrouw aangeboren dom moeten zijn met betrekking tot de financiën? Wellicht is het veeleer de omstandigheid, dat het haar wordt ingepraat, dat zij er geen verstand van heeft, die haar doet besluiten zich maar geen moeite te geven ! Zooveel gemakzucht wordt in de wereld voor domheid of onbekwaamheid aangezien. De gaven, welke nooit ontwikkeld worden, worden als afwezig beschouwd, terwijl er soms slechts een kleinigheid noodig is, om ze tot haar recht te doen komen. Een moeder, die bijzonder de Montessorischool bewonderde, waarvan alleen haar jongste kind. een meisje, had geprofiteerd, verzekerde ons, dat het heerlijk was te zien, hoe tevreden dit kind haar sommetjes maakte, terwijl al haar andere kinderen altijd wanhopige moeite hadden met rekenen. Het lag h.i. aan de methode. Het kan natuurlijk ook aan den aanleg van dit kind hebben gelegen, maar zeker is het dat de methode zeer veel vermag, en dat de liefde voor een of ander vak menigmaal alleen te danken is aan de wijze, waarop het is geleerd. En die methode moet misschien voor het meisje anders zijn dan voor den jongen. Het meisje, dat in haar rekenboek vraagstukken ziet, die niet voor haar leven, zal wellicht over dat boek heen kijken bij de oplossing der vraagstukken en verzekeren, dat zij het niet kan; en als zij MODERNE KLOKKEN In speciale uitvoering A. D. SPILLNER Vijzelstraat 83 AMSTERDAM daarentegen winkeltje mag spelen en dezelfde vraagstukken voor haar leven krijgt, kan zij uit haar hoofd met de grootste gemakkelijkheid op tellen en aftrekken. Practisch onderwijs, onderwijs voor het leveni is een der leuzen van dezen tijd en op de arbeidsscholen, werk- en leerscholen, waar de meisjes, die van de lagere school komen nog een paar jaar voortgezet onderwijs ontvangen tezamen met huishoudonderwijs, of liever de beginselen van de vakken, welke in kook-, huishoud- en vakschool meer uitgebreid worden onderwezen, deze scholen geven wel onderwijs voor het leven. De meisjes leeren er ook wel omgaan met quitanties, postwissels enz. Jammer, dat niet alle meisjes, die het aanvangs onderwijs hebben genoten, op deze wijze worden voorbereid voor het leven, voordat zij moeten geld verdienen", wat beteekent in het leven zelf door schade en schande wijs worden. Er zijn er, die dadelijk een dienstje moeten zoeken, en, als zij niet bij een goede mevrouw of een bekwame hulp in de huishouding terecht komen, nooit haar taak met lust en belangstelling verrichten. Belangstelling. . . . alle onderwijs moest belang stelling wekken en zoo weinig onderwijs leidt eigenlijk tot zelfwerkzaamheid, tot zelf denken en zelf handelen. En nu wordt alle hoop weer gevestigd op het 7e leerjaar, op wat daar zal worden geboden. Op voeding van de jongens en meisjes voor het leven. dat is de eisch van hen, die beseffen, dat thans van opvoeding voor het leven heel weinig sprake is. Of men er alleen zal komen met het 7e leerjaar als er in de vorige leerjaren niet is begonnen? Of men alleen zal geholpen zijn met een bepaalde leerstof? Opvoeding voor het leven, is zij niet iets anders dan oefening van de handen, is zij ook niet die zedelijke opvoeding, welke het plichtsgevoel en het verantwoordelijkheidsgevoel versterkt? Moet de opvoeding voor het leven niet vooral ge vonden worden in nieuwe wegen inde opvoeding in het gezin en in de geheele school? Er is veel voor te zeggen cm toe te zien wat van het 7e leerjaar zal worden gemaakt, er is nog meer voor te zeggen. om bij het geheele onderwijs uit te gaan van do gedachte, dat kennis niet doel is maar middel om menschen te vormen, bruikbare menschen. maai' ook menschen met karakter en verantwoordelijk heidsgevoel en vooral met gemeenschapszin. Men denke aan den strijd over het kleedgeld der Amerikaansche vrouwelijke studenten. In sommige kringen achtte men 250 dollar buiten sporig veel, in andere vond men het belachelijk weinig en achtte men UOO dollar het minimum. waarmede de vrouw, die zich goed wil kleeden, kan uitkomen. En er zullen er zijn. die 000 dollar weer niets vinden enz. De eeno vrouw zal met een zelfde bedrag veel meer kunnen doen dan de andere. Zoo is het in de kleeding, zoo is het in de huishouding. Onderwijs voor het leven moet allen meisjes leeren inzien, dat zij aan de gemeenschap verplicht zijn mot het kleinstmogelijke bedrag uit te komen en dat zij daarom moeten beginnen zich rekenschap te geven van haar uitgaven. Wezenlijk, rekenonderwijs is onmisbaar voor de aanstaande huismoeder, mits het haar belang stelling wekt voor het vraagstuk van zuinigheid en verspilling en de beteekenis daarvan voor do gemeenschap. In een tijd, waarin het woord corruptie helaas zoo menipmaal moet- worden gebezigd, zien wij achter de mannen, die oneerlijk zijn gezinnen en vooral vrouwen, die te veel uitgeven en den man tot oneerlijke practijken brengen. Het is goed, dat er vrouwen worden gekozen in de leiding van een begrootingscommissie, als bewijs, dat vrouwen wel verstand hebben van financiën, maar het is nog van moer belang dat het onderwijs allen vrouwen een beter inzicht geve in quaesties van financieel beheer en in economische aangelegenheden en haar doordringo- van haar persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte van de gemeenschap. (ickleeie jurk van bleu <:rê)>e yeoryelte met schouderversiering van oud-rose v'Mbloemen HOOFIEN'S ROOMBOTER WORDT SPECIAAL BEREID Over boeken en tijdschriften ''" Kunsihandtcfiven, door Elis. M. Rogge en l.ouise II. Wildt. Geïllustreerde handleiding ten gebruike van school en nuis voor het aanleeren der tech nieken van kunst- en spoelwoven op den handweefstoel. Tweede druk, geheel omgewerkt, door Klis. M. Rogge en Geertruid de G raaf f. Van Holkema en Warendorf, Uitg.-Mij. Amsterdam. Kunst-handweven is een door de uitgevers keurig verzorgd handboek, dat zeker den lust tot weven bij vele jonge vrouwen zal aanwakkeren. Het boek is thans voorzien mot tal van weofpatronon voor de verschillende technieken en vele foto's naar belangrijk weefselwerk van Xederlandsche weefYters. Het handweven heeft tegen woordig de belangstelling van velen; geen wonder. het is van groot practisch nut bij de woninginrichting. Moge dit boek er toe bijdragen om deze volks kunst in ons land meer algemeen bekend te maken. Hartekijiilje n/i reis, door Josophino Siebe. Xederl. bewerking, van A van Kempen. Geil], door E. ten Harmsen van der Beek. Van ITolkema on Warendorfs l'itg. Mij., Amsterdam. Met dozo. vroolijki', kluchtige geschiedenis van Harlekijntje zullea de kinderen van ongevoc r 12 jaar zich bijzonder vermaken. Do zotte avonturen van het Jan Klaassenmaimetjo, sprookjesachtig ver teld, zijn met vele oolijko teokoningon ruim ge llustreerd. DRINK WEINIG MELK maar goede melk, van betrouwbaar GEZOND VEE. HOFSTEDE OUD-BUSSEM. KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl