Historisch Archief 1877-1940
No. 2662
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928
Het Duitsche elftal, dat Zondag jl. met 4?J
van Uruguay verloor
Een tiental menscheneters op N. Guinea. De elfde is naar
huis gestuurd wegens eten met vork en mes
Schilderkunst
PRISMAKIJKERS
JOS. HARTOG.
8 x vergrootend, ons speciaal merk
Cristal-Prisma, onovertroffen
fl.45.bij Kroeller, Den Haag
|l Het werk van Dirk Nijland het is ten
eenenmale, een ieder weet dat, kenmerkend-Hollandsch.
Het is dat niet op hemelstormende wijs, noch op
een groote ruige manier; zoover reikt het niet. Maar
het is van een hardnekkig realisme tegenover de
stoffen; tegenover de verschijningen; zelden ver
groot het die geduldig beschouwde werkelijkheid"
of waagt, bevreemd, te varen op de schuit der
phantaisie.Het doel is niet: een weidsche, vermoede
oplossing te vinden van iets waarnaar ook anderen
zochten; het probleem is: water, schip, golf en soms
maar licht, zoo getrouw entechnisch-deeglijkuitto
drukken in 't zwart-en-wit der teekening, van do
houtsnede etc. Dat is zonder twijfel Hollandsch,
doordat er nog een bepaalde nuchtere, calvinistische
humor bijkomt, een verborgen boereleukheid, die
geen dupe is van fratsen, maar die toch ook geen
ongekende continenten ontdekt. Maar dat hoeft
ook niet, want wat zou de waereld groot worden,
en voor Dirk Nijland zijn de grenzen van zijn
gebied niet dagreizen ver van 't centrum, den
schilder, uitgerekend. De grenzen van dezen ij verigen
teekenaar zijn meer en meer bepaald door de gren
zen van de Hollandsche en Zeeuwsche stroomen.
Daar is hij thuis en gewis; daar is 't al naar zijn
aard, en daar moet hij zich gezellig voelen op of
bij dat water en bij al die zeilende, visschende Calvi
nisten. Hij doet dat. Ik weet dat zeker. Hij teekent
ook wel elders, maar in die streek ligt hij met do
natuur onder een deken, als ik mi j zoo, en zoo
weinig calvinistisch over hem mag uitlaten. Dirk
Nijland is dus een calvinistische waterkaiiter, zoo
als Toorop een waterkanter was van andere be
geerte. En hij is een zoeker, een opspoorder van
de kleine plaatsjes langs die ziltgerande eilanden en
polders, en van de gebeurtenissen, rustig en pot
sierlijk te gelijk, die daar aan de oogen voorbijgaan
als een begrafenisje met de mannekes, met de
hooge hoeden op, daarachter, of zooals de domino
uit Bruinisse over den rand hangt van den preek
stoel, en van zulk zicht uitgaande kan hij de concert
gevers ook zóó zien, of het renteniertje bij zijn
huisje. Maar er is nog meer. Xijland is
techiiischgeïnteresseerd. Ook dat heeft hij niet gestolen.
Fabrieken, kranen, booten, interesseeren hem de
twee laatste hooren bij het water als b.v. ook
landhoofden) en de bezitters van booten, landings
plaatsen begrijpen hem; hij is hun verwant. Tech
nische, menschelijke bezigheid van allerlei geaard
heid is dus in dit werk; dat is de grootvader van.
moeder's kant in dezen llollandschen Dirk. Van
daar komt de weergave van bedrijvigheid, van
menschelijk-lichamelijke bedrijvigheid; daden voor
dezen realist. De phantaisie is bij hem niet groot,
maar toch heeft de oorlog zelfs hem tot voorstel
lingen kunnen bi engen. die meer v ei moed waren dan
gezien. Het ethisch element, dat ge eveneens nu en
dan bij hem vondt, is mij nooit zeer werkelijk ge
weest; het is meer humor, <>t' boere-ironie geworden
zoodra hij zich zelf werd. Maar de lust tot het water
en tot de uitgebreidheid die een Zeeuwsche stroom
kan hebben, heeft Xijland nu en dan weidseher spek
takel doen teekenen, dan. ge zoudt vermoeden.
Door deze begaafdheid en dooi' de daden, die
eenvoudig-weg daaruit voortkwamen, moest Xij
land tot een gerechtvaardigde bekendheid komen.
Ons volk houdt van. water, leeft door het water
en wat daarmee verband houdt; de voordracht van
dezen Dirk is een heldere, soms saamvatteiide;
zij verlangt geen groote psychische inspanning; zij
is gemiddeld zooals zijn geestigheid. Het welslagen
is er dus, vooral ook (zeer Hollandsch !) daar het
,,type" eveneens hier wordt gevonden.
Nijland is een eerzuchtige; ik zou willen zeggen:
hij heeft den schuwen hoogmoed van den realist,
die in de natuur" zijn tegenpartij erkent, en er
vaart. Het was dus te verwachten dat hij zou gaan
schilderen, en we hebben dat inderdaad aan hem
beleefd. Het is altijd een heele gang voor iemand,
gewend in zwart-en-wit te werken, om met kleur"
te beginnen, vooral als hij
Bremmerachtig-geduIdig (Nijland heeft natuurlijk meer spanning in zijn
werk) alle détail en alle stof wil uitdrukken. Het
gevaar bij zulken lust tot détail is, dat het schilderij
niet een geheel wordt (naast de moeilijkheid om
kleur" te bereiken) maar dat het blijft een. ver
zameling deelen in n lijst; dat het schilderij dus
niet een gesloten" geheel is. Deze dingen vindt
ge inderdaad in het werk van Xijland; een schilderij
lijkt soms 4 schilderijtjes; een ander heeft geen eind
maar stoort willekeurig tegen de lijst. Dan is er
nog een probleem: dat van het licht buiten, het
kleurende en gekleurde; buitenlicht. Ook daar heeft
deze Dirk moeiten mee gehad, maar er zijn hier
tusscheii de schilderijen toch enkele, waar het
schilderij als schilderij" is gelukt. Het begrafenisje
(1) heef t kleur, en ironie; de boeken plus kaarten (15)
zijn een goed stilleven; in 13, de man op het lick,
is eenigszins de buitenlucht gegeven; 11. een
havenaanleg, daarentegen is meer een aardige illu
stratie dan een goede kleur. Typeering (ietwat iro
nisch) vindt ge weer in de loodsen"; Xo. 7. Het
hangend schip is een schilderij in deelen: ik noem
ten slotte het schip en do schaal met vise-h....
Kunst van lieden, Antwerpen. Piet Verliuert
Ik wist toevallig welk goed schilder Tiet
Yerliaert kon wezen. Wal t er Yaes toch bezit drie van
de vier schilderijtjes, die mij opnieuw hier op de
tentoonstelling troffen, en Wel het portret van het
Doode Kind, de. bolbaaii. eu een ge/.icht op Ant
werpen, waarbij een ander ge/.icht op dezelfde stüd
van. Fr. I'Yaiiek te voegen is. Het Doode Kind
o(> zijn doodsbedjo is een uitmuntend schilderijtje.
liet is vol sobere zekerheid geschilderd, maar het
mist alle ui moe die soms met zulke soberlieid
1esa.am ga;:t; het is van een teedere zekerheid. dat,
ge hier y.oudt moeten spreken. Meer ..kracht" heeft
het schilderijtje de Bolbaan. De kleur laat zich hiel'
flonkender gelden, eu als in liet portret vau 't
Dood.e kindje, doet de eenvoudige directheid der
weel-gave aangenaam aan. Dat T. Verhaert, de leer
meester van Vaes. een zoo klaar eil licht doorspeeld
landschap en stadsgezicht kon schilderen als
d-beide gezichten op Antwerpen zijn. was, ineen ik.
\ oor de meest en een verra,ssing. (ie zoudl de/.e
^,'ey.ichten op Ant \\ orpen op elke tentoonstelling als
bekoorlijke werken ervaren, /e leven (och. vul
Hebt en vol lucht. Daarenboven hebl-en ze ee'.i
Hoofdsteeg 17
Rotterdam.
Nobelstraat 2»
Utrecht.
opgeruimdheid in de schildering, die eiken plek vait
het schilderij met een opgewekt gevoel doet
be.kijken en het gevoel geeft van. een geestig discours
met do natuur. Het is eeu realisme, dat uit een
vroolijke ontroering tegenover de verschijning;
ontstond. PLASSCJIAEKT
Galerie il'art Francais. 50e expositie
P. K. Clairin
Do heer van Deene heeft voor de vijftigste ex
positie in zijn galerie d'art Francais een gelukkige
keus gedaan. De betrekkelijk jonge Kranschman
wiens werk hij laat zien, is een. schilder zonder
pretentie en zonder theoretische vooroordeelen.
Dit is te opmerkelijker omdat hij gevormd werd door
Paul Serrugiez, den nu vijf en zestig-jarigen, die bij
uitstek do theoreticus was onder de schilders
diezich in 1888 om Oanguin verzamelden. Seriugiez.
heeft met behulp van de intuïtieve en aj
odictiseheuitspraken van (ïanguin een nit synthese en .sym
boliek opgebouwd systeem gecreëerd dat voor
Mauriee Denis iu zijn ..theorie" met voorliefde.
is ontwikkeld. Men zou zeggen dat het voor
Serrugiez pleit dat zijn leerling de dogma's van zijn leer
meester zoo klaarblijkelijk links kon laten liggen.
en toch diens leerling kon zijn. Want het is duidelijk
dat Pierre Kug'èno Clairin een school doorloopen
heeft. Hij is te lyrisch om rcoht-af formeel te zijn,
maar men voelt zelfs in zijn m est göembrouilleerdi;
landschappen (Ia lande a perdru) dat de lijn. als
leidend element ook daarin niet werd verwaarloosd.
In zijn stillevens en naakten is dat duidelijker. Kn
nog duidelijker is do invloed van een, leidend en
beradend element in ('lairins kleur. Deze
Kransehma.il is vóór alles schilder en vooral in zijn naakten
soms een hartstochtelijk schilder. ,Maar een klein
naakt, een bloenistilleveii en oen vruchteiistilleven
bewijzen hoe y.uivor en eenvoudig hij blijft in zijn
zeer harmonieuse kleurigheid. Het zijn wel iiiel de.
pure kleuren van (ianguin die bij gebruikt, maav het
is een doordacht en doorwoold samenstel van hel~
derc en fonkelende verven. De invloed van een
lange cultuur is in dit werk naspeurbaar,
zoozeerdat in een groot modern en met veel hrio geschil
derd naakt, toch even a,aii Houeher herinnerd
wordt. Onder de vele moderne Franschen v-m na«mi
die de heer van. Deene introduceerde i^ Clairin
een van de best onderlegden. een viuide natuurlijkst'.
begaafden en een dien ge bet liefst teniu y.oudt
zien. l lij werd in l S! 17 geboren, diende in den
oorloals vliegenier-verkenner en werd door Sei ruii'iez.
gewonnen voor het Uretonsehe landschap. wa"rv;>n
hij de sobere en wat sombere groot heid niet durf.
met kracht en (och met de beschaafde
inu'etogenheiil ;>.:'M meer v;*,n zijn land^vnooteii eiu'en. in eeii_
hier aanwezig doek heeft vertolkt'.
II ICXXl'S.
DEöESTEVARHïA