Historisch Archief 1877-1940
NP. 2663
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928
Olympische spelen
door G. F. van Dam
Baron A. Schimmelpenninck v. d. Oye,
Voorzitter van het N.O.C.
,,Wir sicgen ..."
HEEL ernstige en beschaafde
menschen spreken met elkander over
de gewichtige en gewone dingen des
levens en een oppervlakkig toe
schouwer zou meenen, dat er geen
wedstrijd Duitschland?Uruguay was
geweest. Maar er moet maar een heer
met gemillimeterd haar of een platte
zeilpet, een automobiel met Duitsche
nummer- en letterteekens voorbijgaan
of de brandende lucifer ligt weer in
het stroo. Dan zijn zij onmiddellijk
olympisch bezig.
Nadat de Duitschers Zondag j.l.
het Damrak met hun ,,Wir plegen. ..."
onveilig hadden gemaakt, daarna in
het Stadion bij een demonstratie van
abattoir-voetbal, alles hadden verlo
ren, zelfs de eer, zijn de berichten
steeds schokkender geworden, liet
laatste: dat de uit het veld verwij
derde Duitschers door don Duitschen
Voetbalbond zullen worden geschorst.
De mededeeling, dat zij door beroeps
boksers worden vervangen is waar
schijnlijk uit de lucht gegrepen.
Het is jammer, ook van die
menschen. En wij hadden zulke goede
verwachtingen, nadat wij deze regels
van den heer, die Duitsche artikelen
schrijft in De Telegraaf", lazen:
Die Deutsche Mannschaft ist in
bester Verfassung. Sie führt draussen in
Zandvoort an der See ein herrliches
Freiluftleben, belreut von ihrem Trainer
Nerz, beaufsichtigt von zwei eigenen
Sportdrzten, unter ihnen den
Berühmten Dr. Brustmann, der erst
eigentlich Peltzer zu dem
Weltrckordtiiufer machte, der er ist. Ein deutscher
Koch bereitet die Mahlzeiten, selbst eine
Quarzlampe und ein Meistermasseur
(Schuldt) sind aus Dcutschland
mitgenommen worden. Ks wird nicht nur
sportlich, sondern a.uch
sporticisscnschaftlich gearbeitet, studiert und M
uterial gesammelt".
Hoevele spijkers uit de knieën der
TJrugeezen moesten worden getrokken,
wanneer de Duitschers eens niet
sportwetenschappelijk te werk waren
gegaan, valt slechts te gissen. Den
volgenden keer is het wellicht eens te
probeeren met Thomas a Kempis of
Epictetus. Allicht lukt het dan beter.
En die lieve tegenstanders. Wij
wilden het nooit gelooven, maar de
feiten hebben het bevestigd: de
Uruguayers zijn lammeren, met een ver
rukkelijk zacht, donzig velletje, die
nimmer een vlieg kwaad doen. Deze
jongelieden gaan nu niet meer, na
afloop der wedstrijden, met de autobus
naar Velserbeek, maar zij vliegen
daarheen met zacht, melodieus ge
klepper van snoezige vleugeltjes, dio
zij sinds Zondag plotseling blijken te
bezitten.
C. van Rossem, Atg. Secr, N.O.C.
Die dotten !
Die honneponneii.
Het klinkt een beetje overdreven,
maar toch zijn zij dat in vergelijk niet
^ van de sportwetenschappelijke
Duitsche Mannschaft", die op dien
gedenkwaardige!! middag zoo ver
schrikkelijk noodig aan sport moesten
doen.
Dat voetbal eenigszins ruw kan zijn,
weten wij allemaal. Er is niet voor
niets een scheidsrechter noodig. Hebt
U ooit behoefde aan zoo'n man
wanneer U klok-en-hamer, ganzen
bord, kien of dam speelt? Maar bij
voetbal kan het wel eens een keertje
hard toe gaan. In het uitzicht daarop
loopt het Stadion vol.
Tot Zondag j.l., waren velen in hun
verwachtingen teleurgesteld. Er werd
,.fair" en sportief gespeeld. Misschien
hebben de Slaven van over de Oost
grens gemeend, dat het publiek zich
bekocht moest gevoelen en zij hebben
getracht waar voor het geld te leveren
Zij zijn daar redelijk in geslaagd
Zooals het publifk de aanvoerders van Duitschland en Uruguay voor den wedstrijd zag
en hoe zij zich gevoelden
Vacantieklacht
door MELIS STOKE
Ik ben alleen in stad. . . . Naar buiten zijn de mijnen.
Mij resten slechts dit huis, n kat en twee konijnen.
En suffig tikt de klok de lange weken af
Ken kater brengt mijn kat een klagelijke aubade.
't Konijnentweetal knaagt eentonig zijn satade,
en in mijn kamer hangt de stilte van het graf.
Op 't ordelijkst geschikt staan de geboende meubelen,
en nergens zwerft een pop of af fat van het fröbelen.
Juk bock staat op zijn plaats, 'k Hoor niet het lichtst gedruisc1.',
Nu heb 'k dien toestand (hts waar ik zoo vaak naar haakte.
wanneer de kinderen een lielsch spektakel maakten,
en niet kun speelgoed sjouwden door het heele huis.
Hoe vaak werd deze zang niet feestelijk geboren
onder zóó'n groot tumult dat ik kon zien noch, hooren,
en tusschen elk couplet moest strijden om 't gezag.
't Is met mijn muze zoo, dat zij alleen kan kweelen,
wanneer haar meester haar den arbeidstijd doet deelen
met de beteugeling van jeugdig wangedrag.
ATM zit ik met mijn kat en suffige konijnen
en trek op 't wit papier gedachtelooze lijnen. . . .
Ondanks de handicap was 't wekelijksch werk zeer licht ....
Vergiffenis redacteur... 't M oog sabotage schijnen,
ii,aar het gezelschap van mijn kat en tu-ee konijnen
on'neemt mij elke kracht voor 't wekelijksch gedicht.
Nieuwe uitgaven
Dr. K. Miedcma. Christus in
de Beel'lende Kunst, Van
dorcum en Co., Assen. 1027
Dit werkje, een ,,vlugschrift van de
studieclub van moderne theologen", is
eei! sobere, hoewel hier en daar iets te
veel met aanhalingen overladen, voor
dracht die eerderteu doel heeft bel
uigwekkende vergezichten te openen, dan
wel naar bepaalde slotsommen heen
te sturen of een volgens strengen
chronologischen regel geordende, inleidende
studie te geven. Uitgaande van enkele
tijdvakken en kunstenaars die zijn
bizondere voorliefde hadden, is de
schrijver gaan denken over de velerlei
merischlijke en meer dan menschlijke
verbeeldingen van. den Christus, door
volken, tijden, klassen en personen.
Merkwaardig is het vooreerst te zien
hoe deze voorstellingen zich bijna
steeds afzijdig houden van
bijbclverklaringen of dogmon. 7<oo zal,
om liet eenvoudigste voorbeeld te
nemen, de leer van ,lezus' volmaakte
goddelijkheid door de plastiek niet
aanvaard kunnen worden, daar in liet
beeld het menschelijke niet weg te
vagen valt. Zoo zal, om iets positiefs
aan to voeren, het verlangen van den
ontwrichten modernen naar de ge
dachte (.Ier Opstanding uitgaan cii zal
hij zich vol liefde wijden aan den
tragisclieii triomf van het K ruis,zonder
dat hem een dergelijke zienswijze bij
voorkeur tevoren door de theologie
werd opgelegd, /oo zal de socialist
allereerst denken aan den kameraad,
den volksvriend die door een huichel
achtige heerschende kaste den marte
laarsdood vond.
Dr. Miedema geeft voorbeelden als
deze. liet ze verluchten door een vijf
tiental afbeeldingen en geeft er zijn.
overwegingen bij. .Meer heeft hij niet
willen doen, en het is juist doordat de
keuze van de op de voorgrond li'eslelde,
uitingen zeer persoonlijk en wille
keurig bleef, dat' deze lezing aan zijn
bedoeling van gedachten opwekken
beantwoordt. Ken exakte titel (hoewel
natuurlijk om redenen van beknopt
heid te verwerpen) zou luiden: een
aantal uitbeeldingen van Christus den
man. als uitgangspunt genomen tot
enkele algemecnc opmerkingen.
Dit waardevolle boekje werd ruim
en smaakvol gedrukt.
lik BHUtiMAN.S
Lc Fauconni'.'r; inleiding van
Jules Iionidins; Scheur,
uilgever
Iemand, cue den invloed van L»;
Faucoiuiier zou vergeten op de nieu
were Hollandsche schilderkunst, zou
iets vergeten van werkelijk belang.
De nieuwere Hollandsche schilder
kunst vertoonde, en vertoont inder
daad nog, sporen van het werk van
dezen Franschen schilder, die jaren
lang in Holland verbleef. Daarvoor
waren verschillende redenen. Ten
eerste is Li; Fauconnier een ctilorint van
beteekenis, en wij, die zijn bloem
stukken kennen met hun klankrijke
zwaarte van kleur, begrijpen, dat
reeds daardoor een invloed mogelijk
was. Die kleur, rijk, werd tragisch en
bleef rijk, in de schilderingen als ,,de
geboorte" etc. De vorm van Le
Faucoimior was, toen hij pas in
Holland kwam, de vereenvoudigde van
den culjisf. Ook als zoodanig is >e
Faueonnier's invloed onbetwistbaar.
Xatuurlijk waren ook wij jiande neiging
tot den grooteii, sa.ungevat.ten vorm
toe. anders zonden wij ze niet toege
past hebben. Maar l .u Fnuconniei
bracht dat cubisme toch, vereend met
een belangrijke kleur. Dit zijn dingen.
die in een juist begrip van den gang
dor schilderkunst niet weggelaten
kunnen worden.
Het boek, met de inleiding van
Jules Komaiiis, herinnert ons aan dezi
gaven en aan dezen steun aan de
llollandscbe schilderkunst. Dat is de
eerste waarde van dit werk. dat in het
bezit moet. zijn van ieder, die zich \ ooi
zulke dingen interesseert. Ten tweede
geeft het een overzicht van den c ml
wikkelingsgang van den schilder dooi
de reproducties, die chronologisch zijn
geiaiigschikt. en dat is bel tweede nut
van dit noodige boek.
ri.AS.SCHAKKT