Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928
No. 2662
De Schouwburgruimte in de hoofdstad
door Dirk Verbeek
Ken noodzakelijk vervolg
,<np kan niet! "
J. Langen tijd geleden woonde er in Nederland
een zekere heer Jan Salie, wiens afstammelingen
in rechte lijn blijken uitgestorven te zijn, want in
de registers van den burgerlijken stand (daar zit
iets smakelijks in, vindt u niet?) komt zijn naam
niet meer voor, maar wiens nakroost, echt en on
echt, zeer talrijk moet zijn niet alleen, maar
onkrenkbaar trouw aan het devies van Jan Salie den
eerste, hetwelk luidde: 't kan niet."
In de laatste decenniën heeft dit nakroost zich
vaak en dapper geweerd. Ik herinner bijv. aan de
dagen toen er plannen gemaakt werden om in
Amsterdam taxi's in te voeren.
Wat ?", schreeuwden de afstammelingen van wij
len Jan Salie, ,,in Amsterdam waar de afstanden zoo
.klein, de trams zoo vele en de burgers zoo zuinig
zjjn? dat kan niet!"
Maar de taxi's zijn er en 't kan.
Toen er sprake was van een vliegveld bij Am
sterdam en van luchtverbindingen met Londen,
Parijs en Berlijn, gilde het nakroost: 't kan niet !"
en 't was er weken lang schor van.
Maar het vliegveld en de K.L.M, zijn er.
Na mijn artikel over het Museumtheater zijn er
eenige van 't nakroost mij komen vertellen dat 't
niet kon.
Wat kan niet?" vroeg ik.
Een opera kan in Nederland niet bestaan."
Ik wil deze heeren (en dames) slechts wijzen op
dit eene feit: dat wij jaren lang in Den Haag een
Pransche Opera hebben gehad met als eenigen of
nagenoeg eenigen steun een subsidie van ? 25.000
van de koningin; dat deze opera heel behoorlijke
dingen deed en dat ik in de herinnering terugroep
een op voering van Debussy's PelléasetMélisande",
onder Roosen, ruim tien jaar geleden, een opvoe
ring, die volstrekt niet zooveel minder was (vooral
niet wat de monteering betreft) dan die welke de,
Wagnervereeniging verleden jaar liet geven. Ik
herinner aan de opvoering van Charpentier's
Louise", aan het drukke bezoek, dat de voorstel
lingen dezer opera te Amsterdam genoten, aan d"
geruimen tijd zeer levendig(! belangstelling in het
werk dezer instelling. *
Natuurlijk zou een eventueele Nederlarid.sche
opera niet iederen avond te Amsterdam moeten
optreden. Ik stel mij voor dat ze vier avonden per
week speelt, of misschien zelfs slechts drie; voorts
n avond per week in Den Haag, n avond per
AAN DE INZENDERS
Alle voor het redactioneele gedeelte
bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
..DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM.
zonder vermelding van persoonsnamen.
De geschiktste omvang van artikelen
bedraagt ten hoogste 1800 woorden.
Indien de bijdrage voor lllustreering
met foto's in aanmerking komt, gelieve
de inzender, zoo mogelijk, de foto's
die niet reeds in andere week- of dag
bladen mogen zijn gereproduceerd
tegelijk met het artikel in te zenden,
De copy moet in machineschrift zijn
geschreven. terwijl slechts n zijde
van het papier raag zijn gebruikt.
Indien inzenders prijs stellen op terug
zending van ongevraagde bijdragen,
wanneer deze niet worden geplaatst,
dan moet daarvoor porto worden
ingesloten.
week in Rotterdam, eenmaal in de veertien dagen
in Haarlem en Utrecht, kleine tournees, gedurende
den tijd dat het Museumtheater voor langere
perioden bezet zou zijn, naar Arnhem. Nijmegen,
Groningen, Leeuwarden enz.
Er schuilt slechts n gevaar in het plan: hel
gevaar van den te grootschen opzet. En dal gevaar
schuilt in den geheeleii opzet van het .Museum
theater en alles wat daarmede annex is.
Ken logisch gevolg van het drijven der Jan Salie's
is, dat hun pessimisme prikkelt tot een verzet, dat
te krachtig wordt en tot overdrijving in de tegen
gestelde richting leidt. Verklaarbaar, maar niet te
verontschuldigen. De groote kracht van het
Eransche volk ligt in zijn modération". Laten wij die
hier in 's hemelsnaam ook betrachten.
Een schouwburg met 1100 zitplaatsen is te klein;
maar een met 2000 zitplaatsen is te groot.
Ik zal twee voorbeelden noemen, ecu uit eigen
land, een uit het buitenland. In Den I laag is het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen met /.ijn
ruim 2000 zitplaatsen welbeschouwd een misluk
king. Het is te groot; voor tooneelvoorslelliiigeii
zeker en voor opera-voorstellingen ook.
In Parijs is het prachtige, groote TliéAtre des
Champs Elysées (oneindig veel beter gebouwd dan
het Haagsche Gebouw voor K. en W.) evenzeer
mislukt en afgestaan aan revue en bioscoop. Die
twee voorbeelden zeggen m.i. genoeg.
Een schouwburg met 1500 werkelijk goede zit
plaatsen is ruimschoots voldoende.
Daarbij komt nog dit. J\iist die laatste over
bodige 500 zitplaatsen zullen in bouw en exploitatie
beteekenen een nüllioeii gulden en juist dit laatste
millioen maakt een exploitatie onmogelijk. Daar
door zou de huur per avond moeten worden / 5(10
en dat is te veel. liet huurcijfer moet gebracht
kunnen worden op ongeveer ? :i75 per avond. Op
die basis is een exploitatie volkomen verzekerd.
Wij en de andere bespelers van den Stadsschouw
burg betalen als regel ? '.'>'?'>'?'> per avond; liij uit
zondering wordt- op feestdagen en bepa.a.lde
opera-avonden ? 400 betaald. Daarom is ecu
huurprijs van ? 375 per avond voor het .Museum
theater in normale gevallen en van / 400 tot / 125
voor uitzonderingsgevallen rationeel.
Mijn conclusies zijn deze:
Men bouwe een Muscumtheater met 1500 goede
plaatsen. Men geve dit ter exploitatie aan een
Nederlandsehe Opera. (Geen gemeente-exploitatie,
want die is, hoe goed ze, als bijv. in den Stads
schouwburg, ook kan zijn, te duur). Aan deze opera
worde een voorloopig subsidie toegekend, waarop
een voorschot wordt verleend voor oprichtings
kosten enz. De exploitatie geschiedt ouder bepaalde
voorwaarden (cahier des charges) waardoor de
belangen van derden worden beschermd.
Deze opera spele drie a vier avonden pel' week.
(Men zal eens zien IKK; druk deze vc orstellingeii be
zocht zullen zijn, vooral ook doorliet Joodsche deel
der .\msterdamsche burgerij, zonder 't welk geei>
schouwburg hier zou kunnen bestaan). De exploi
tatie worde 'Zoo ingericht, dat jaarlijks minstens
twee aandeelen van / 5000 kunnen worden ,'i.fgelost
(bij loting) om aan het dooi' mijn compagnon
Verkade bestreden euvel der vrijplaatsen zoo spoedig
mogelijk een, einde; te maken. Wanneer dan boven
dien bij den bouw - met alle respect voor het
groote talent' van architect Staal -?vakkundige
assistentie, wordt, verleend, zal Amsterdam een
schouwburg rijker zijn. waarover we ons tot in
lengte van jaren /.uilen verheugen.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
SPREEKZAAL
Past op de zakkenrollers. . . ?
Geachte Redactie,
Ofschoon ik een zeer volgzaam meiisch ben. heb
ik mij bij het artikel van den heer Zeehandelaar in
uw Pinksternnmmer dadelijk voorgenomen, aan /.ijn
oproep gceti gevolg te geven. Kr wordt tegen
woordig waarlijk te veel van. ons gevergd, en ik
vind dat de zakkenrollers maar op zich zelf moeten.
passen. Ik veronderstel dat zij voor het meerendeel
oud en wijs genoeg zijn. om op zichzelf te passen,
en zelfs indien dit niet het geval ware, voel ik mij
niet geroepen, hun hoeder te zijn. .la, als ik reden
heb te vermoeden dat zij zich in de iia.bijheid
bevinden, voel ik veel meer neiging op mijn
portemonnaie te passen dan op hen.
Overtuigd als ik ben. namens velen te spreken,
kan ik niet nalaten dit kort maar krachtig protest
te doen hooren tegen zooveel misplaatste sentimen
taliteit.
Met alle achting.
rORXKMS VKT1I
P.S. Daar schiet mij te binnen, dat de schrijver
misschien bedoeld heeft: Past op roor de zakken
rollers ! Dat zou de zaak een geheel ander aan/.ieii
geven. Maar waarom het dan niet gezegd?
Het Rijksmuseum en de Beurs"
DE zoon van Dr. ('uypers. de heer .los. Th. .1.
("iiypers. architect en civiel-ingenieur. heeft
indertijd meegedeeld, dat bij. .los. ('.. Der Kinderen
met zijn vader in kennis heeft gebracht om te
trachten Der Kinderen te winnen voor het ver
sieren van het Rijksmuseum. 'Tien minuten slechts
hebben Dr. ('uypers en Der Kinderen met elkander
geconfereerd. 'Poen was het reeds beslist. Van samen
werking kon niets komen. Die twee geprononceerde
en 'zelfstandige karakters stonden direct tegenover
elkaar. Dr. ('uypers wilde te veel medezeggenschap
behouden. Der Kinderen wilde geheel de vrije
hand hebben bij het versieren. Van toegeven wilde
geen van beiden weten.
Tentoonstellingen
Indanthreii-Huis. Amsterdam. Decoratie en
Lichttechniek.
Ver. Voor de Kunst''. Utrecht. Werken door
J. Nieweg. Tot 10 Juni.
Academiegebouw, Ooolsingel t>7, Rotterdam.
Werken door leden van ,.De Brug". Tot 11 Juni.
Kunsthandel D. G. Santeo Landweer, Amster
dam. Graphisch werk van. Jean Donnay. Tot
15 Juni.
Krans Bnft'a en/onen. Amsterdam. Werken door
Kniest o Armaui. Tot lli Juni.
Nederlandse hèVrouwenclub, Keizersgracht 5 S O
5S2, Amsterdam. Werken door twaalf Ned.
Schilderessen. Tot 22 Juni.
Huize van Hasselt. Sehieda,iHschesiiigel :;5.
Hottcrdam. Werken dooi- l,eo Piron. Tol 2li Juni.
,,Kigeii Haard". Wijde Kapelsteeg 1. Amsterdam'
Oostersche kunst. Tot l Juli.
Kunsthandel liogmans en Vos. l.aren.
Weef\Verkei\ va,n ..het (ietomv' . Kvinst a;u'tle\\ vrk ..Me
lïijn". Tot 2t> Juni. Werken door Willetn van
Scha.ik. Tot l (i Juli.
BERGT UWEN INBOEDEL
BIJ VOORGENOMKN VESTIGING IN
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BIJ DE FIRMA BATENBURG & FOLMER
TE 'S-GRAVENHAGE,lluiJGENSFARK 22
TELEFOON 11030
EIGEN GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
SPEO. BlNNENL. EN INTERN. TRANSPORTEN
*) Zit; urt. run 'J Juni /.V.'.S'.