De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 9 juni pagina 5

9 juni 1928 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

Ne. 2662' DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928 TOEGEPASTE KUNST door Jan D. Voskuil De Olymptademarsch Deze surprise van de N .V. Uitgevers Mij. Haarlem" te Haarlem, wordt bij duizenden verspreid op het sportterrein. Doch hoe op gewekt wij ook getracht hebben het lied mee te zingen, het mocht ons niet gelukken. De ouderwetsche snit van zijn confectiepak en de verschoten kleur bleef voor ons enthousiasme een "onover komelijke hinderpaal. Het doodsche blauw en fletse oranje kan ons, evenals de alledaagsche letters met hun kapseizende o's, bezwaarlijk in een feestelijke stemming brengen. En dit laatste moet toch de bedoeling van de:i dichter" geweest zijn, die niet al leen sport en Olympiade met gepaste geestdrift heeft te ^bezingen, maar ook schoone zaken zooals do eer van het Vaderland en algemeene vc rLroedering, niet ongemoeid heeft kunnen laten. Bij zulk een gelegenheidsvers behoort luisterrijker tooi dan Mathévan der Weiden het schonk. Nu zitten wij echter met dit barbaarsche brok typographie leelijk opgescheept. En ieder oogenblik als wij weer op dit duffe Haarlemmer halletje getracteerd wor den, begluren wij onrustig het gezicht van onzen buurman uit Uruguay of wie weet welken uithoek der wereld, maar hij is zoo hoffelijk niets van het bijsmaakje te laten bemerken en met zijn Hollandsche sportbroeders tracht hij mee te galmen: Daar, waar allen sport vereenigt, vindt men Holland op zijn best!" En zoo voegt de ironie van het lot de dingen op de zonderlingste wijze samen. Ook de papieren op mijn tafel heeft zij niet met rust gelaten, want naast den Olympiademarsch ligt toevallig een schrijven van het Ned. Olympisch Comitémet het gave en duidelijke brievenhoofd, dat een voorbeeld is van goede typographische verzorging. De vlotte, levendige letters zij a zorg vuldig in de eenvoudige vlakvcrdeeling, die helder getint is, opgenomen en ten slotte rest mij nog te vermelden, dat de ontwerper mij onbekend bleef. Ko Keezer n den kunsthandel van Ijïcr te Amsterdam Wie van bekoorlijke kleeduig houdt, zal aan het werk van de jeugdige Ito Keczer veel vreugd be leven. Haar ontwerpen voor costumes en kleine reclamebiljetten, benevens de bonte tafreflen uit het hedendaagsche leven en den ouden tijd, be zitten door hun zwierige lijnen en. het frissche coloriet een natuurlijke gratie. De menschen uit het mondaine leven amuseereii haar en telkens weet zij hen te verrassen, wanneer zij er allerminst op bedacht zijn. Bij zulke situaties blijft de humor zelden thuis. Ik denk aan Applaus", waarin dedomheid van de quasi deftige bevolking eener loge in pompeus avondtoilet, gehekeld wordt, of aan het kleurige Paris 1700". oen volksfeest. tijdens de beruchte omwenteling, wanneer de jolijt haar hoogtepunt bereikt in een wilden rondedans van het grillig gecostumeerd gepeupel. Trouwens Parijs, waar Ko Keezer haar opleiding ontving, met zijn rijkdom aan mode en wereldsch leven, heeft voor haar uitverkoren onderwerpen, waarvan deze expositie duidelijk blijk geeft. Ook haar reclamewerk bezit veel charme. Zoo schenkt eed aaneenschakeling van fijne motiefjes in blauw gamma, den indruk van het fonkelen der bijoute rieën, waarvoor dit biljet de opmerkzaamheid vraagt, terwijl een ander met twee geestige kopjes en een vlot opschrift de voorbijgangers juist vol doende attent maakt op de prestaties van modiste Agnès. Even ontroerend als grappig is het droomerige In het bosch" met een vrijend tweetal, dat ondanks modern en modieus costuuni, het eeuwen oude wonder beleeft van de liefde. We zonden, voor een geheel rechtvaardige beoordeeling, dit werk eens naast den arbeid van hen, die dezelfde school bezochten dienen te zien, doch het lijkt zeker niet voorbarig nu reeds vast te stellen, dat Ro Keezer als ontwerpster voor modes en als illustratice een bijzonder talent heeft ! E ff i ciency De Volkenbond behandelt het verschil tusschen de Nederlandsche regeering en den Voorzitter van het Permanent Hof in zake den voorrang der rechters van het Hof bij officieele aangelegenheden. wW'<^ Jumbo moet koffiemolen MUZIEK door Constant van Wessem Muzikale ae t lier-golven DE Fransche musicus Maurico Martenof heeft. zij het dan in een wat anderen vorm. de voor stelling der Grieken over een muziek der sferen'' of van Von Dalberg over een ..muziek der geesten'' met zij 11 ,,ondes musicales" werkelijkheid gemaakt. Door middel van zijn uitvinding, gebaseerd op de radio-techniek, laat hij inderdaad ..de aether'1 zingen. De uitvinding is niet zoo mysterieus als /ij er uit ziet. Alleen het maken van toonhoogten uil niets", in casu een electrische stroomkring door een condensator en een inductie-spoel, behoort tot het muzikale bestanddeel van deze uitvinding. De vibraties, anders onhoorbaar, worden versterkt langs een electrischen draad naar een soort Joudspeaker geleid en, nu duidelijk verneembuar, tot geprononceerde toonhoogten omgeschapen. J let regelen dier toonhoogten dus het maken van muziek - geschiedt dooi' middel van een modula tor, bediend niet de rechterhand die een celluloidring, wa.-iraan een koperdraad, vasthoudt. en. dichter of verder van het toestel brengt. Deze ..afstand" omvat een tonengamma va.ti /.even octaven. IK: toonproductie zelf, haai- korte of lange duur (portamento, staccato, enz.) wordt weer geregeld door middel van. den regulator, die niet de linker hand wordt bediend. Wal Marteiiot's instrument tot een muziek instrument maakt is dat het befifieelil moet worden. dat de intensiteit en de zuiverheid van den toon zelf niet mechanisch, doch op het gehoor gemaakt moet worden. Het is dus geen mechanisch instru ment, als b.v. do pianola. Het heeft: een eigen timbre, hoewel op bepaalde toonhoogten do klank herinneringen wekt aan do flageolet van een viool (in de hoogte), aan een orgel (in de laagte), aan het mezza voce van de menschelijke stem en aan de zingende zaag. Wat Voor Martenot's uitvinding minder voordeelig bleek was het moeten gebruik maken van. gel ranspoiieevde muziek. DIT G i'eatcst Artists MERK Finest Record in g. IS EEN WAARBORG VOOR ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERK4DE 22A DEN HAAG int. Muziek tentoonstelling Genève 1027 Hoogste onderscheiding

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl