Historisch Archief 1877-1940
Ne. 2662'
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928
TOEGEPASTE KUNST
door Jan D. Voskuil
De Olymptademarsch
Deze surprise van de N .V. Uitgevers Mij.
Haarlem" te Haarlem, wordt bij duizenden
verspreid op het sportterrein. Doch hoe op
gewekt wij ook getracht hebben het lied mee te
zingen, het mocht ons niet gelukken. De
ouderwetsche snit van zijn confectiepak en de verschoten
kleur bleef voor ons enthousiasme een "onover
komelijke hinderpaal. Het doodsche blauw en fletse
oranje kan ons, evenals de alledaagsche letters met
hun kapseizende o's, bezwaarlijk in een feestelijke
stemming brengen. En dit laatste moet toch de
bedoeling van de:i dichter" geweest zijn, die niet al
leen sport en Olympiade met gepaste geestdrift heeft
te ^bezingen, maar ook schoone zaken zooals do
eer van het Vaderland en algemeene vc rLroedering,
niet ongemoeid heeft kunnen laten. Bij zulk een
gelegenheidsvers behoort luisterrijker tooi dan
Mathévan der Weiden het schonk. Nu zitten wij
echter met dit barbaarsche brok typographie
leelijk opgescheept. En ieder oogenblik als wij weer
op dit duffe Haarlemmer halletje getracteerd wor
den, begluren wij onrustig het gezicht van onzen
buurman uit Uruguay of wie weet welken uithoek
der wereld, maar hij is zoo hoffelijk niets van het
bijsmaakje te laten bemerken en met zijn
Hollandsche sportbroeders tracht hij mee te galmen:
Daar, waar allen sport vereenigt, vindt men
Holland op zijn best!" En zoo voegt de ironie van
het lot de dingen op de zonderlingste wijze samen.
Ook de papieren op mijn tafel heeft zij niet met
rust gelaten, want naast den Olympiademarsch ligt
toevallig een schrijven van het Ned. Olympisch
Comitémet het gave en duidelijke brievenhoofd,
dat een voorbeeld is van goede typographische
verzorging. De vlotte, levendige letters zij a zorg
vuldig in de eenvoudige vlakvcrdeeling, die helder
getint is, opgenomen en ten slotte rest mij nog
te vermelden, dat de ontwerper mij onbekend bleef.
Ko Keezer n den kunsthandel van Ijïcr
te Amsterdam
Wie van bekoorlijke kleeduig houdt, zal aan het
werk van de jeugdige Ito Keczer veel vreugd be
leven. Haar ontwerpen voor costumes en kleine
reclamebiljetten, benevens de bonte tafreflen uit
het hedendaagsche leven en den ouden tijd, be
zitten door hun zwierige lijnen en. het frissche
coloriet een natuurlijke gratie. De menschen uit
het mondaine leven amuseereii haar en telkens
weet zij hen te verrassen, wanneer zij er allerminst
op bedacht zijn. Bij zulke situaties blijft de humor
zelden thuis. Ik denk aan Applaus", waarin
dedomheid van de quasi deftige bevolking eener
loge in pompeus avondtoilet, gehekeld wordt, of
aan het kleurige Paris 1700". oen volksfeest.
tijdens de beruchte omwenteling, wanneer de jolijt
haar hoogtepunt bereikt in een wilden rondedans
van het grillig gecostumeerd gepeupel. Trouwens
Parijs, waar Ko Keezer haar opleiding ontving,
met zijn rijkdom aan mode en wereldsch leven,
heeft voor haar uitverkoren onderwerpen, waarvan
deze expositie duidelijk blijk geeft. Ook haar
reclamewerk bezit veel charme. Zoo schenkt eed
aaneenschakeling van fijne motiefjes in blauw
gamma, den indruk van het fonkelen der bijoute
rieën, waarvoor dit biljet de opmerkzaamheid
vraagt, terwijl een ander met twee geestige kopjes
en een vlot opschrift de voorbijgangers juist vol
doende attent maakt op de prestaties van modiste
Agnès. Even ontroerend als grappig is het
droomerige In het bosch" met een vrijend tweetal, dat
ondanks modern en modieus costuuni, het eeuwen
oude wonder beleeft van de liefde. We zonden, voor
een geheel rechtvaardige beoordeeling, dit werk
eens naast den arbeid van hen, die dezelfde school
bezochten dienen te zien, doch het lijkt zeker niet
voorbarig nu reeds vast te stellen, dat Ro Keezer
als ontwerpster voor modes en als illustratice een
bijzonder talent heeft !
E ff i ciency
De Volkenbond behandelt het verschil tusschen de Nederlandsche regeering en den
Voorzitter van het Permanent Hof in zake den voorrang der rechters van het Hof
bij officieele aangelegenheden.
wW'<^
Jumbo moet koffiemolen
MUZIEK
door Constant van Wessem
Muzikale ae t lier-golven
DE Fransche musicus Maurico Martenof heeft.
zij het dan in een wat anderen vorm. de voor
stelling der Grieken over een muziek der sferen''
of van Von Dalberg over een ..muziek der geesten''
met zij 11 ,,ondes musicales" werkelijkheid gemaakt.
Door middel van zijn uitvinding, gebaseerd op de
radio-techniek, laat hij inderdaad ..de aether'1
zingen. De uitvinding is niet zoo mysterieus als /ij
er uit ziet. Alleen het maken van toonhoogten uil
niets", in casu een electrische stroomkring door
een condensator en een inductie-spoel, behoort
tot het muzikale bestanddeel van deze uitvinding.
De vibraties, anders onhoorbaar, worden versterkt
langs een electrischen draad naar een soort
Joudspeaker geleid en, nu duidelijk verneembuar, tot
geprononceerde toonhoogten omgeschapen. J let
regelen dier toonhoogten dus het maken van
muziek - geschiedt dooi' middel van een modula
tor, bediend niet de rechterhand die een
celluloidring, wa.-iraan een koperdraad, vasthoudt. en. dichter
of verder van het toestel brengt. Deze ..afstand"
omvat een tonengamma va.ti /.even octaven. IK:
toonproductie zelf, haai- korte of lange duur
(portamento, staccato, enz.) wordt weer geregeld
door middel van. den regulator, die niet de linker
hand wordt bediend.
Wal Marteiiot's instrument tot een muziek
instrument maakt is dat het befifieelil moet worden.
dat de intensiteit en de zuiverheid van den toon
zelf niet mechanisch, doch op het gehoor gemaakt
moet worden. Het is dus geen mechanisch instru
ment, als b.v. do pianola. Het heeft: een eigen
timbre, hoewel op bepaalde toonhoogten do klank
herinneringen wekt aan do flageolet van een viool
(in de hoogte), aan een orgel (in de laagte), aan het
mezza voce van de menschelijke stem en aan de
zingende zaag.
Wat Voor Martenot's uitvinding minder
voordeelig bleek was het moeten gebruik maken van.
gel ranspoiieevde muziek.
DIT
G i'eatcst
Artists
MERK
Finest
Record in g.
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERK4DE 22A DEN HAAG
int. Muziek tentoonstelling Genève 1027
Hoogste onderscheiding