De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 9 juni pagina 9

9 juni 1928 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2662 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928 VOOR VROUWEN: Achterlijke en begaafde kinderen door Ida Heijermans Kleeding van de maand Teekening voor de Groene Amster dammer" van Mies Blomsma IN het bijvoegsel voor opvoedkunde van The Times... . Laat ik eerst mijzelve in de rede vallen, want het is zoo iets goeds te constateeren, dat er ergens zoo'n bijvoegsel bestaat, al is het ook niet in ons land. De groote courant die het genoemde blad is, voegt elke week een Educationul Supplement den Zaterdag aan de gewone bladen toe, doet het al .achttien jaar. Het is een groot weekblad, altijd op zijn minst twaalf courante-pagina's groot, waar slechts hoel weinig plaats voor advertenties is gelaten. Het brengt allerlei opvoedkundige be schouwingen zoowel voor ouders als voor beroeps?opvoeders, vertelt van belangrijke bijeenkomsten, liet voornaamste op paedagogisch terrein in het ?wereldrijk, dat Engeland en al zijn koloniën is. Het bijvoegsel geeft dus zijn massa lezers wat te overdenken in het weekend" van rust. In het begin van het jaar las ik in het blad een beschouwing over een klas van kinderen, door den schrijver dull genoemd. Het woord is niet geheel ?door een Hollandsch weer te geven, dat precies hetzelfde beteekent, omdat uit het artikel blijkt, dat er nu eens domme, sufferige leerlingen mee bedoeld worden, dan weer bepaald achterlijke. Een paar weken later vertelde een andere schrij ver over ervaringen met knappe jongens. Beide beschouwingen geven wat te overdenken aan hen, die alle opvoeding en alle onderwijs be schouwen als iets, dat zijn aanknoopingspunten moet zoeken en vinden in het kind zelf, wil het ?wat anders doen dan water dragen naar de zee of zaaien op een bodem, geheel onbewerkt gelaten. In beide artikelen wordt verteld van methoden, waarvoor de schrijvers in het Supplement bij voorkeur propaganda maken: die welke prikkelen tot het inslaan van wegen, welke opvoeder en kind leiden naar zelf denken en zelf doen. naar werken volgens eigen aanleg en gaven. Met de domme kinderen werd gezocht naar iets, ?dat ook hen bracht tot waarnemen, denken, werken. De onderwijzer had te arbeiden met leerlingen, allen ouder dan tien jaar en bijeen gebracht uit verschillende klassen, waar /.ij niet "hoorden, omdat zij er niet mee konden. Hij maakte eerst hun tongen los door de kinderen te laten, vertellen over hun eigen huis en over mooie ?woningen die zij gezien hadden. En toen ging hij met ze liuii woning der toe komst bouwen". Hij stuurde jongens erop uit om een huis te gaan zien, dat ergens in aanbouw was <jn waarin zij wel graag allen zouden wonen, /ij gingen na hoe groot het was, hoeveel deuren en ramen er waren enz. De meisjes moesten naaien in dien tijd, voor Meeren zorgen, want de gelukkige bewoners deitoekomst hadden van allerlei noodig. fc Daarna werd gezamenlijk aan den bouw be gonnen, in de school, naar afmetingen, voor de ruimte daar geschikt. De jongens deden het eene .soort werk, de meisjes het andere. De eerste trokken op, de meisjes moesten behangen en ver.sieren en ongemerkt leerden allen meten, rekenen, nadenken, waarnemen, belang stellen in alles om hen in die groote, groote wereld met zooveel erin, dat hun arme misdeelde hoofden verwarde. Boeken en couranten moesten er in het huis komen. Lezen werd nu wat anders dan het ver velende, vermoeiende van het letters-verwerken ^COR5ET1£RE 1" KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM ? iTtifcF. 5715"7; ; ' . ; ATELIEC5VCDRRf%RATiËN ^\T l', Df.sM.'.A', H_f>-N V«<-.: AC. Hc.T«-L.Cè-'NTkAL zonder meer. Gezelligheid moest er natuurlijk heerschen in de woning. Allerlei voorwerpen werden dus gemaakt, die een huis tot een tehuis ointooveren. Dan is ook nog het onderlinge prettige monschenverkeer. Daar heb je ook muziek voor noodig en het lenige bewegen, dat de rythmischo gymnastiek leest, doet je minder lomp <-n plomp zijn. Dus oefenden de kinderen zich in de schoono kunsten van zang en dans. Het is bovendien leuk in een gezelschap voor te dragen. Een nieuw wonder steeg er uit de boeken op. Een ander»; aantrekkingskracht was er in de letters: je kon er iets moois uit leeren. En als er zooveel gebeurt in je huis dor toekomst, dan wil je daarvan ook graag wat vertellen in brieven, echte brieven. Een brievenbus bij het huis werd dus onmisbaar. De vingers der misdeelden stopten er echte epistels in. De kinderen hadden, geleid door het licht der belangstelling in hen, dat der helpende liefde en het inzicht buiten hen, hetwelk scheen uit de lamp, die de verstandige leider hief, vaardigheid, rekenen, lezen, schrijven geleerd n begrepen, dat het leven naar het woord van Goethe altijd interessant" is, ook vóór het achterlijke kind, als de opvoeder de wereld gaat beschouwen, zooals die zich weerspiegelt in de hersenen van dat bizondere kind, in de indrukken, door zijn zintuigen geleid. * * * K i'11 paar weken later, gelijk reeds gezegd werd,, girii,'. geprikkeld door het verhaal over de leerlingen, die dull waren, ik gaf er slechts iets van weer in eigen woorden. een andere inzender wat meedeelen over drie knappe jongens, eischte voor hen het recht van een opvoeding en onderwijs op, die zich voegt naar hun bizondere gaven. Hij vertelt van drie jongens, welke /.ouden hebben kunnen mislukken, indien Juin onderwijzers niet begrepen hadden, dat ook /ij een bizondoiv be handeling noodig luidden in gaiisch andere richt in;.; dan die domme, sufl'erige en achterlijke leerlingen. De een is oen jongen van dertien, die een buitongcwoiien. aanleg voor wiskunde Jieeft, in vijl' mi nuten doen kan waar anderen een halt' uur voor noodig hebben en een lastige kwajongen was, omdat hij zich gruwelijk verveelde. Hij ki'eeg nu werk, voor hem berekend, dat hij maken kon in een apart hoekje van de klas en de jongen werkte, werkte en was niet meer lastig, en hinderde niet meer, omdat de school voor hem geen kussen meer was, waarop luiheidsstreken konden uitgedacht worden, Welke zoo fijn verveling verdreven. De tweede jongen leek dom en onhandelbaar totdat het bleek welk een buitengewone belang stelling hij voor geschiedenis had. Toen hij eenmaal daaraan zijn geestelijken honger stillen kon en mocht, gedijde hij naar de ziel, zoo, dat hij ook in de andere, vakken bij kwam op do onnaspeurlijke wijze, waarop begaafde kinderen zich ten slotte geheel opwerken, als /.e begrepen «'orden. De derde jongen had den buitengewonen ijver in alles, welke, niet het kenmerk van hot geniale is, inaar zonder welken geen enkele ongemeen be gaafde het tot iets brengt. Geen schooltasch was hem ooit te zwaar om alles erin mee te zeuleii wat vaardigheid en zucht naar kennis vorder brengen kan. Hij was de eenige jongen, jonger dan twaalf. vertelt de schrijver, die om werk in de vaeanties vroeg en het ook maakte ! De eenige moeielijkheid die hij den onderwijzer bezorgde, was de verwach ting dat die een levende Kiicycloiiaetliu lirltunnlca was ! Alle domme, sufferige en achterlijke kinderen kunnen door opvoeders zonder barmhartigheid en inzicht vergroeien tot stumperige wecrloozen en misdadigere. Alle begaafde jongens en meisjes, in den steek gelaten door een opvoedingsstelsel, dat allen over n kam scheert, ze of geestelijk overvoert ói hongeren laat, kunnen worden de lastige, onhandel bare jongeren, weike ten onder gaan door den druk van het onverstand dei1 opvoeders; zij kunnen Jurk <in 'iV7({ grom crépe ''*' Chi/ic niet zar.ht <jeU' ma itchdleii en lifil^bicx. tSY/'oo/.'/V.s vti/i boven ''./" iiei'.lixaccrtl. nut oii'fci'i' ' nHi HET adres voor prima PARKETVLOEREN tcQcn sterk concurreerende prijzen is FRED. MEIJER Amsterdam v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908 \üf groeien tot ivxocialon, welke liini gaven op ver derfelijke iir.inicr gebruiken ; /.ij kunnen ook worden de niet U'grepen genieën, die ten koste van over bodig 7. vaar leed. /.i(;h ondanks alles en allen, toch omhoo.'-T werken. /ij k ii<nen allen ten onder gaan. liet gebeurde en het gebeurt .... Om li -t (<: voorkomen Inoefen óók de ouders aa:i d"ii arbeid Kaan. Koeds. geschiedt dit meer dan vroeger. De school wordt door hen niet meer bosjh-.iuwd als iets, dut er door hen en hun kinderen maar e ondergaan is gelijk een bui, welke over hen heen t.vkt. De oad"rs beginnen gelukkig ten opzichte vai tle fc'ch iol (e ontwaken, te begrijpen, dat, wanneei er d'i'.i' over liet wel en wee van hun. kuuleror bc .chikt wordt, /.ij er bij moeten zijn, het er ove iets anders en iets hoogers gaat dan onderwijs techniek alleen, /ij zijn niet meer allen passie! Gelukkig, al zijn het nog maar enkelen, die ziel laten hooivn en opstandig zijn en een volkome siimjmvcrking van huis en school eiseJien. Koopt U een gouden ring zonder merk? Waarom dan wel boter zonder Rijksmerk? Hofstede Oud~Bussem" Kerkstraat 67 Tel. 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl