Historisch Archief 1877-1940
No. 2662
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JUNI 1928
VOOR VROUWEN:
Achterlijke en begaafde kinderen
door Ida Heijermans
Kleeding van de maand
Teekening voor de Groene Amster
dammer" van Mies Blomsma
IN het bijvoegsel voor opvoedkunde van The
Times... .
Laat ik eerst mijzelve in de rede vallen, want het
is zoo iets goeds te constateeren, dat er ergens
zoo'n bijvoegsel bestaat, al is het ook niet in ons
land. De groote courant die het genoemde blad is,
voegt elke week een Educationul Supplement den
Zaterdag aan de gewone bladen toe, doet het al
.achttien jaar. Het is een groot weekblad, altijd op
zijn minst twaalf courante-pagina's groot, waar
slechts hoel weinig plaats voor advertenties is
gelaten. Het brengt allerlei opvoedkundige be
schouwingen zoowel voor ouders als voor
beroeps?opvoeders, vertelt van belangrijke bijeenkomsten,
liet voornaamste op paedagogisch terrein in het
?wereldrijk, dat Engeland en al zijn koloniën is.
Het bijvoegsel geeft dus zijn massa lezers wat te
overdenken in het weekend" van rust.
In het begin van het jaar las ik in het blad een
beschouwing over een klas van kinderen, door den
schrijver dull genoemd. Het woord is niet geheel
?door een Hollandsch weer te geven, dat precies
hetzelfde beteekent, omdat uit het artikel blijkt,
dat er nu eens domme, sufferige leerlingen mee
bedoeld worden, dan weer bepaald achterlijke.
Een paar weken later vertelde een andere schrij
ver over ervaringen met knappe jongens.
Beide beschouwingen geven wat te overdenken
aan hen, die alle opvoeding en alle onderwijs be
schouwen als iets, dat zijn aanknoopingspunten
moet zoeken en vinden in het kind zelf, wil het
?wat anders doen dan water dragen naar de zee
of zaaien op een bodem, geheel onbewerkt gelaten.
In beide artikelen wordt verteld van methoden,
waarvoor de schrijvers in het Supplement bij
voorkeur propaganda maken: die welke prikkelen
tot het inslaan van wegen, welke opvoeder en kind
leiden naar zelf denken en zelf doen. naar werken
volgens eigen aanleg en gaven.
Met de domme kinderen werd gezocht naar iets,
?dat ook hen bracht tot waarnemen, denken,
werken. De onderwijzer had te arbeiden met
leerlingen, allen ouder dan tien jaar en bijeen
gebracht uit verschillende klassen, waar /.ij niet
"hoorden, omdat zij er niet mee konden.
Hij maakte eerst hun tongen los door de kinderen
te laten, vertellen over hun eigen huis en over mooie
?woningen die zij gezien hadden.
En toen ging hij met ze liuii woning der toe
komst bouwen". Hij stuurde jongens erop uit om
een huis te gaan zien, dat ergens in aanbouw was
<jn waarin zij wel graag allen zouden wonen, /ij
gingen na hoe groot het was, hoeveel deuren en
ramen er waren enz.
De meisjes moesten naaien in dien tijd, voor
Meeren zorgen, want de gelukkige bewoners
deitoekomst hadden van allerlei noodig.
fc Daarna werd gezamenlijk aan den bouw be
gonnen, in de school, naar afmetingen, voor de
ruimte daar geschikt. De jongens deden het eene
.soort werk, de meisjes het andere. De eerste
trokken op, de meisjes moesten behangen en
ver.sieren en ongemerkt leerden allen meten, rekenen,
nadenken, waarnemen, belang stellen in alles om
hen in die groote, groote wereld met zooveel erin,
dat hun arme misdeelde hoofden verwarde.
Boeken en couranten moesten er in het huis
komen. Lezen werd nu wat anders dan het ver
velende, vermoeiende van het letters-verwerken
^COR5ET1£RE 1"
KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM
? iTtifcF. 5715"7; ; '
. ; ATELIEC5VCDRRf%RATiËN ^\T
l', Df.sM.'.A', H_f>-N V«<-.: AC. Hc.T«-L.Cè-'NTkAL
zonder meer. Gezelligheid moest er natuurlijk
heerschen in de woning. Allerlei voorwerpen
werden dus gemaakt, die een huis tot een tehuis
ointooveren. Dan is ook nog het onderlinge prettige
monschenverkeer. Daar heb je ook muziek voor
noodig en het lenige bewegen, dat de rythmischo
gymnastiek leest, doet je minder lomp <-n plomp
zijn. Dus oefenden de kinderen zich in de schoono
kunsten van zang en dans. Het is bovendien leuk
in een gezelschap voor te dragen. Een nieuw
wonder steeg er uit de boeken op. Een ander»;
aantrekkingskracht was er in de letters: je kon er
iets moois uit leeren.
En als er zooveel gebeurt in je huis dor toekomst,
dan wil je daarvan ook graag wat vertellen in
brieven, echte brieven.
Een brievenbus bij het huis werd dus onmisbaar.
De vingers der misdeelden stopten er echte epistels
in. De kinderen hadden, geleid door het licht der
belangstelling in hen, dat der helpende liefde en
het inzicht buiten hen, hetwelk scheen uit de
lamp, die de verstandige leider hief, vaardigheid,
rekenen, lezen, schrijven geleerd n begrepen,
dat het leven naar het woord van Goethe altijd
interessant" is, ook vóór het achterlijke kind,
als de opvoeder de wereld gaat beschouwen, zooals
die zich weerspiegelt in de hersenen van dat
bizondere kind, in de indrukken, door zijn zintuigen
geleid.
* *
*
K i'11 paar weken later, gelijk reeds gezegd werd,,
girii,'. geprikkeld door het verhaal over de leerlingen,
die dull waren, ik gaf er slechts iets van weer in
eigen woorden. een andere inzender wat
meedeelen over drie knappe jongens, eischte voor hen
het recht van een opvoeding en onderwijs op, die
zich voegt naar hun bizondere gaven.
Hij vertelt van drie jongens, welke /.ouden hebben
kunnen mislukken, indien Juin onderwijzers niet
begrepen hadden, dat ook /ij een bizondoiv be
handeling noodig luidden in gaiisch andere richt in;.;
dan die domme, sufl'erige en achterlijke leerlingen.
De een is oen jongen van dertien, die een
buitongcwoiien. aanleg voor wiskunde Jieeft, in vijl' mi
nuten doen kan waar anderen een halt' uur voor
noodig hebben en een lastige kwajongen was,
omdat hij zich gruwelijk verveelde. Hij ki'eeg nu
werk, voor hem berekend, dat hij maken kon in
een apart hoekje van de klas en de jongen werkte,
werkte en was niet meer lastig, en hinderde niet
meer, omdat de school voor hem geen kussen meer
was, waarop luiheidsstreken konden uitgedacht
worden, Welke zoo fijn verveling verdreven.
De tweede jongen leek dom en onhandelbaar
totdat het bleek welk een buitengewone belang
stelling hij voor geschiedenis had. Toen hij eenmaal
daaraan zijn geestelijken honger stillen kon en
mocht, gedijde hij naar de ziel, zoo, dat hij ook in
de andere, vakken bij kwam op do onnaspeurlijke
wijze, waarop begaafde kinderen zich ten slotte
geheel opwerken, als /.e begrepen «'orden.
De derde jongen had den buitengewonen ijver in
alles, welke, niet het kenmerk van hot geniale is,
inaar zonder welken geen enkele ongemeen be
gaafde het tot iets brengt. Geen schooltasch was
hem ooit te zwaar om alles erin mee te zeuleii wat
vaardigheid en zucht naar kennis vorder brengen
kan. Hij was de eenige jongen, jonger dan twaalf.
vertelt de schrijver, die om werk in de vaeanties
vroeg en het ook maakte ! De eenige moeielijkheid
die hij den onderwijzer bezorgde, was de verwach
ting dat die een levende Kiicycloiiaetliu lirltunnlca
was !
Alle domme, sufferige en achterlijke kinderen
kunnen door opvoeders zonder barmhartigheid en
inzicht vergroeien tot stumperige wecrloozen en
misdadigere.
Alle begaafde jongens en meisjes, in den steek
gelaten door een opvoedingsstelsel, dat allen over
n kam scheert, ze of geestelijk overvoert ói
hongeren laat, kunnen worden de lastige, onhandel
bare jongeren, weike ten onder gaan door den druk
van het onverstand dei1 opvoeders; zij kunnen
Jurk <in 'iV7({ grom crépe ''*' Chi/ic niet zar.ht
<jeU' ma itchdleii en lifil^bicx. tSY/'oo/.'/V.s vti/i boven
''./" iiei'.lixaccrtl. nut oii'fci'i' ' nHi
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tcQcn sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908
\üf groeien tot ivxocialon, welke liini gaven op ver
derfelijke iir.inicr gebruiken ; /.ij kunnen ook worden
de niet U'grepen genieën, die ten koste van over
bodig 7. vaar leed. /.i(;h ondanks alles en allen, toch
omhoo.'-T werken.
/ij k ii<nen allen ten onder gaan.
liet gebeurde en het gebeurt ....
Om li -t (<: voorkomen Inoefen óók de ouders
aa:i d"ii arbeid Kaan. Koeds. geschiedt dit meer dan
vroeger. De school wordt door hen niet meer
bosjh-.iuwd als iets, dut er door hen en hun kinderen
maar e ondergaan is gelijk een bui, welke over hen
heen t.vkt.
De oad"rs beginnen gelukkig ten opzichte vai
tle fc'ch iol (e ontwaken, te begrijpen, dat, wanneei
er d'i'.i' over liet wel en wee van hun. kuuleror
bc .chikt wordt, /.ij er bij moeten zijn, het er ove
iets anders en iets hoogers gaat dan onderwijs
techniek alleen, /ij zijn niet meer allen passie!
Gelukkig, al zijn het nog maar enkelen, die ziel
laten hooivn en opstandig zijn en een volkome
siimjmvcrking van huis en school eiseJien.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud~Bussem"
Kerkstraat 67 Tel. 37344