De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 23 juni pagina 13

23 juni 1928 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

Mo. 2664 DÉGROENE AMSTERDAMMER VAN 23 JUNI 1928 NIEUWE UITGAVEN Dans J. W. F. Werumous Buning be schreef op onderhoudende en deskun dige wijze de figuren uit de geschiede nis van den dans in Twee eeuwen dans kunst en curiositeit; de uitgever Eni. Querido gaf dit op aantrekkelijke wijze, verlucht met vele portretten en pla ten, uit. Deze kleine portretgalerij van groote dansers en danseressen uit het ver leden, ontstond niet met de bedoeling om zwaarwichtige historie te geven, maar in de eerste plaats om, ten be hoeve van d3 toenemende algemeene belangstelling in historische figuren, ook enkele verschijningen op het ge bied van den dans bekender te maken. Waar het noodig was bracht de schrij ver de curiositeit naast de kunst op den voorgrond, waardoor het boekje zijn waarde heeft gekregen voor de Nederlandsche bibliotheek van wer ken over den dans. D. Duitsche boeken llomano Ouardini. Briefe vom Corner See. Matthias Gr newald Verlag. Dit zijn de brieven (aan een gefingeerden vriend) van een modern zoeker naar liet verband tusschen chaos en ego, naar het schijnbaar zoek geAuguste Vestris. Caricatuur van Isabey (Uit: Twee eeuwen danskunst en curiositeit) raakte contact tusschen Wereld en God. De problemen die Guardini hier aanroert, raken ieder denkend mensch van dezen tijd. En de, manier waarop hij ze behandelt, zullen den lezer nog meeraanhetdenkenbrengen, omdat hij telkens door een treffend juiste vergelijking, een nieuw licht weet te werpen op de kwesties dio vooral van onzen tijd zijn: op de demonische overheersching van getal en machine. Toch is Guardini niet iemand die zich stelt naast den tijd waarin lüj l'eft, of die van het door een vorig geslacht bereikte hoogtepunt mede lijdend, neerziet op wat de menschen van nu zij het dan niet altijd op de juiste manier bezig zijn tot stand te brengen. Dat de dingen van thans hem vaak hevig kunnen hinderen, is waarlijk niet zijn schuld. Zoo klaagt hij erover hoe neben dein hohen (Campanile auf einmal ein Schornstein stand und alles zerrisz". Toch is hij niet iemand, die een star terug-tot-de-Natuur predikt. Immers: Die Sehnsucht nach der ganz unberührten Natur is selbst bereits ein Kulturergebnis, aus dein L'ebermasz eines verkünstlichten Daseins entspringend." * Intusschen geeft Guardini ook zoo juist aan, dat de mensch zijn vele redeneeringen noodig heeft, omdat hij niet zien en meteen begrijpen kan. Gott braucht keine Begriffe. Er schaut." De mensch echter, de werkelijk levende mensch, is genood zaakt om voortdurend na te denken, met het gevolg wederom, dat ons doen voortdurend onderbroken wordt door het denken over dat doen. En bovendien worden langzamerhand, door dat voortdurend willen ontra felen van alles, de wortelen van den boom des levens blootgelegd. En een wortel behoort nu eenmaal in het donker dezer aarde verankerd te blijven, indien de boom wil blijven leven". Slechts uit het duister kan die opgroeien in het licht. Ook over de machine en de wijze waarop die het heele leven vermacl naliseerd heeft, zegt G uardini opmer kelijke dingen. De bevolkingstoename der laatste zestig jaar is door de machi ne mogelijk gemaakt. En die bevol kingstoename maakt op haar beurt weer de machine mogelijk. Daaruit volgt dus, dat het n niet uit liet ander ver klaard kan worden. Toch heeft de machine heel wat vernield. Zoo wordt bijvoorbeeld over de mo torbooten in de kanalen van Venetiëopgemerkt: ,,Ks ist tief symbolisch, dasz der harte kurze Schlag ihrer Wellen von den Fundamenten der Hauser nicht vertragen wird." In den negenden en laatstee brief ziet de schrijver dan den weg voor zich, die tot een oplossing kan leiden. Niet dat hij precies aangeeft hoe die weg zijn zal. maar hij weet althans de rich ting aan te geven en ook ons te overtuigen dat inderdaad in die richting de oplossing te vinden moet zijn. Allen die wer kelijk deelnemen aan het leven dezer zonderling bewogen tijden, allen die werkelijk inzien dat lan gen tijd die weg in een verkeerde richting geI zocht en daarom niet gevonden is, zullen door dit waarlijk wijze boek aan het denken worden gebracht en, laat ons hopen, ook tot het doen van wat er thans gedaan moet worden. Alles wijst erop, dat er in die rich ting reeds krachten aan het werk zijn, al wordt daarover niet veel gepraat: ..-..kein Wort wird von Gott gesprochen, und doch ist alles von I hm voll." De schrijver van dit buiten gewoon belangrijke en niet veel beel dend talent geschreven boekje ge looft dan ook, dat wij aan het begin staan van een groote verandering ten goede, of, zooals hij op de laatste bladzij zegt: Ich weisz im G runde nichts mehr zu sagen, als dasz ich aus tiefstem Herzeii glaube, Gott ist arn Werk." A. M. BUIS in dit bonk hoofdzaak is, is bij De Balzac slechts ondergeschikt aan een hoogere waarde, een waarde, waardoor de vergelijking van beide romans ook maar geen streep verder kan worden voortgezet. De onbekende vertaler bleef in stijl. Dat wil zeggen in den stijl van De man met het ijzeren Masker. (J. A. Herinner! n//en rein een adelborst. Uniirh'iii 1027. II. D. Tjecnk Willink en Zn. A. Weruméus Buning zegt in zijn hartelijk en joviaal gesteld inleidend woord tot dit boek, dat hij den schrij ver van deze schetsen (de inleider verklapt ook. dat het de oud-zeeoffi cier J. P. Muller is) als zijn opvolger" op hot gebied, der Marine-schetsen be(Uit: Twee IVedcrlandsolie bopkcit ('Itdrlcs Folci/. liet yefieitii-iiinif/e kasteel. Amsterdam ~. j. Van Munster'a (r. J\l. Naast boeken van culturoole waarde geeft de firma Van Munster ontspanningslectuur uit, om ook in de mindere behoeften van een leosgraag publiek te kunnen voorzien. ..Het ge heimzinnige kasteel" behoort tot de tweede soort. Xiet de meiisch is hier do hoofdzaak, maai' het avontuur. Do menschen zijn sto.root.iep; dooit; pop pon, min of meer belachelijk opge dirkt mot kleurig-romantische lappen. Maar voor don lezer, wieii hot gelukt zich zoo in do situatie in te werken, dat hij die malle bijhangsels niet meer ziet, heeft hot verhaal nog wol wat interessants. De geschiedenis speelt in don tijd van de ('arlistenopstand.eii onder Louis Philippe. en do manier waarop do rechtschapene on ridderlijke Guilleri Guillorézijn choone bruid uit het warnot van tegenwerkende omstandigheden van daan weet te krijgen, is werkelijk boeiend verteld, liet avontuurlijke van den roman herinnert aan ..Do Chouans" van De Balzac; maar wat schouwt. Hij had oen slecht eren kun nen kiozoii. Hot is waar. ik geef do voorkeur aan do schetsen van Woruméus Buning: ?/.<? zijn litterair moer geperfer.-tionwei'd; ze zijn boter van vinding, rijker aan fantasie, verzorgder van taal. Maai' laat ik er dadelijk bij voegen dat do ..Herinneringen van een adelborst" geen litteraire pretenties hebbon. Do schrijver zegt hot /elf uit drukkelijk: ..Tenslotte de vorzekeriruï, dat ik mijzoll' goonorloi journalistieke bekwaamheid toeken en mijn ge schrijf voorwaar niet als wat nien noemt literair werk zou wenschon be schouwd te zien. Mijn bedoeling is niet anders dan oen poging te doen, een paar dingen, nog evo7i te vertellen voor zo geheel on dooi- iedereen ver goten worden, - moor zie men niet in het gebodene !" Moor behoeft men er ook niet in. to zien. Deze eenvoudige, trouwhartige herinneringen laten zich prettig lezen; ze zijn levendig on humoristisch ver teld, en door den overvloed vr.n nauw keurige bijzonderheden zijn zo onge twijfeld van waarde voor d.e geschiede nis onzer marine. HEKMAN M I Du KN DO H!'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl