De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 23 juni pagina 5

23 juni 1928 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2664 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 JUNI 1928 Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Getuigenissen in de Veendammer-affaire Str. koud ca warm water op alle kamers ,','. / W A" 7 j <* j PRIVÉBADKAMERS _ Telefoon 22223 Teekening voor de Groene Amsterdammer door Jordaan SPREEKZAAL Als maar vredesbewegen Aan Dr. J. F. L. van Essen Dr. van Essen acht mij veelszins te laken om hetgeen ik over de Ver. voor Volkenbond en Vrede mij veroorloofde in het midden te brengen. Maar ik begrijp waarlijk niet in welken zin. Ja, ik vergat, da.t op 1,8 Mei 1899 de officieele vredesbeweging" ? begon, och arme ! Dr. v. E. zegt niet of hij zelf bij deze jammerlijke herinnering een zucht heeft gelaten, dan weleen traan geslaakt. En ik wist ook niet, dat de Volkenbond zich nu onledig hield met in onderdeelen" van den Vrede te werken. Eigenlijk dacht ik, dat hij nooit anders gedaan had dan werken in onderdeelen", onderste onder deelen van den Vrede. Voor zoover ik dan verstand heb van Vredesonderdeelen. Wat heeft dr. v. E. verder tegen goedkoope cynici?" Waar alles anders zoo duur is ? En men overigens niet merken kan, dat zij een geest van verlamming" brengen? Een geest, die onmerkbaar is, kan men gerust zijn gang laten gaan. Een onschuldige liefhebberij.... De 18e Mei zegt tenslotte Dr. v. E. had den geschiedkundigen kroniekschrijver.... tot andere beschouwingen kunnen verleiden." Als Dr. v. E. mij bedoelt, zal het hem genoegen doen te vernemen, dat ik die verleiding gelukkig heb weerstaan en ongeschokt de Ver. voor Volkenbond en Vrede gewezen op de eenige vruchtbare taak die voor haar is weggelegd: ons te leeren wat wij in godsnaam moeten beginnen als er weer oorlog komt. F. C. Geachte Redactie. In zijn bespreking van mijn boek meet de heer van Lunteren mijn werk met den maatstaf van de Hegel'sche zuivere rede". Natuurlijk zal hij er wel van overtuigd zijn, dat hij op zijn manier den eenig mogelijken weg naar de waarheid be wandelt, maar het staat allen onbollandschen nietHegelianen vrij aan de deugdelijkheid van dien weg te twijfelen. Uw blad is niet de plaats om een wijsgeerige discussie te beginnen. Ik zou echter gaarne willen vaststellen: 1°. Dat de heer van Lunteren een antagonisme tot Hegel construeert, dat in mijn werk niet te vinden is; ik geef toe, hierover is verschil van meening mogelijk: het komt er op aan hoe men Hegel opvat. O ver 2) is echter gén verschil van meening mogelijk: v. L. rukt herhaaldelijk enkele woorden uit hun verband en knoopt daaraan zijn sarkastische bespiegelingen vast en de eenige plaats, waar hij dit niet doet (onderaan Ie kolom) citeert hij foutief. Niet alleen laat hij een komma weg, waardoor het geciteerde onbegrijpelijk wordt, maar hij verdraait buitendien den zin: misschien" een substraat" staat er niet. Dr. A. VLOEMANS (Van redactieware bekort). SCHILDERKUNST Rik Wouters te Antwerpen en Parij» Wanneer ge. zooals te Parijs, een groep ziet van Rik Wouters' werk, schilderij en beeld, dan is dat een verkwikking. Want er is in de schilderkunst zoowel als in de beeldhouwkunst van dezen Vlaming evenveel zuiverheid als spontaneïteit. De kleur is gewoonlijk zonder eenige troebelheid, niet zwaar, toch vol, en van licht doortrild neergezet, en zoo ge dat op negatieve manier Justitia: En dat zou nu de waarheid zijn?!" zoudt willen ervaren, dan kunt ge dat op iedere tentoonstelling, waar hij tusschen anderen is te zien; hij maakt altijd de andoren groczelig, zooals Permeke veel anderen maakt oppervlakkig. Ik zeide u, dat zijn kleur van licht is doortrild, Wouters kan een kamer schilderen werkelijk vol van licht, van een de ruimte vullend, de dingen omhullend en aanroerend licht. En hij kan even goed het licht buiten over een open waereld laten vlagen, een gezichtskleur het doen wijzigen; hij kan het licht zóó geven, dat ge erdoor wandelen woudt. Er is spel en beweging bij Hik Wouters. Er is beschaving in dezen colorist. Want dat is hij. Hij kent het rijk tezamen gaan van rood en geel met soms blauw erbij, maar hij bezit ook de heer schappij over 't vele blauw, dat or kan bestaan, en zijn Paddestoelen te Parijs is een der vertïjndste en meest bijblijvende werken van hem. liet is rijk ?/.onder y.ich op te dringen, en het is van. een zeld zame beschaving. . . . Natuurlijk is zoo'n schilder niet geheel gereed uit de lucht komen vallen, (ie ziet een invloed, naar den vorm, van Cezanne; een invloed, naai' de kleur, van Ensor; wien heeft de/.e niet beïnvloed in Belgiëvan de oorspronkelijke schilders, en go ziet hier en daar een analogie mot Heiioir (niet met dien van den roso-suikeron tijd). Van den beeldhouwer zijn hier (Parijs) de borst beelden te noemen, de koppen van .lamos Knsor en van kinderen, het Masker, dat lacht, (.je zoudt moeten zeggen, dat Wouters zich, beeldhouwkunstig. hetzelfde probleem stelde, dat hij schil derkunstig zich stelde met het vlagend licht. Bij de beeldhouwkunst is de beweging een e der volumina. l'itbundig deed Kik Wouters dat met de Danseude, in wier lichaam dyonusisoh de vreugd opvoer; verfijnder deed hij dat in het gezicht van een kind, waar een gedachte een rimpeling der volumina, te voren stil als stil water, verwekt, en waar bij Ensor, den phantasierijken meester, de ironie, do beginnende beweging veroorzaakt. . liet werk van Hik Wouters is leven, dat ruim of zacht, uitbundig of zedig, bewoging is. 'liet is een realisme, dat altijd loven's gezel zal blijven .. . PLASSCIIAEKT Nederlandsche Munt Holland'» beste 10 cents sigaar

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl