Historisch Archief 1877-1940
No. 2664
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 JUNI 1928
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Getuigenissen in de Veendammer-affaire
Str. koud ca warm water op alle kamers ,','. / W A" 7 j <* j
PRIVÉBADKAMERS _ Telefoon 22223 Teekening voor de Groene Amsterdammer door Jordaan
SPREEKZAAL
Als maar vredesbewegen
Aan Dr. J. F. L. van Essen
Dr. van Essen acht mij veelszins te laken om
hetgeen ik over de Ver. voor Volkenbond en Vrede
mij veroorloofde in het midden te brengen. Maar
ik begrijp waarlijk niet in welken zin. Ja, ik vergat,
da.t op 1,8 Mei 1899 de officieele vredesbeweging" ?
begon, och arme ! Dr. v. E. zegt niet of hij zelf bij
deze jammerlijke herinnering een zucht heeft
gelaten, dan weleen traan geslaakt. En ik wist ook
niet, dat de Volkenbond zich nu onledig hield met
in onderdeelen" van den Vrede te werken.
Eigenlijk dacht ik, dat hij nooit anders gedaan had
dan werken in onderdeelen", onderste onder
deelen van den Vrede. Voor zoover ik dan verstand
heb van Vredesonderdeelen. Wat heeft dr. v. E.
verder tegen goedkoope cynici?" Waar alles
anders zoo duur is ? En men overigens niet merken
kan, dat zij een geest van verlamming" brengen?
Een geest, die onmerkbaar is, kan men gerust zijn
gang laten gaan. Een onschuldige liefhebberij....
De 18e Mei zegt tenslotte Dr. v. E. had
den geschiedkundigen kroniekschrijver.... tot
andere beschouwingen kunnen verleiden." Als
Dr. v. E. mij bedoelt, zal het hem genoegen doen
te vernemen, dat ik die verleiding gelukkig heb
weerstaan en ongeschokt de Ver. voor Volkenbond
en Vrede gewezen op de eenige vruchtbare taak
die voor haar is weggelegd: ons te leeren wat wij
in godsnaam moeten beginnen als er weer
oorlog komt.
F. C.
Geachte Redactie.
In zijn bespreking van mijn boek meet de heer
van Lunteren mijn werk met den maatstaf
van de Hegel'sche zuivere rede". Natuurlijk zal
hij er wel van overtuigd zijn, dat hij op zijn manier
den eenig mogelijken weg naar de waarheid be
wandelt, maar het staat allen onbollandschen
nietHegelianen vrij aan de deugdelijkheid van dien
weg te twijfelen. Uw blad is niet de plaats om een
wijsgeerige discussie te beginnen. Ik zou echter
gaarne willen vaststellen: 1°. Dat de heer van
Lunteren een antagonisme tot Hegel construeert,
dat in mijn werk niet te vinden is; ik geef toe,
hierover is verschil van meening mogelijk: het
komt er op aan hoe men Hegel opvat. O ver 2) is
echter gén verschil van meening mogelijk: v. L.
rukt herhaaldelijk enkele woorden uit hun verband
en knoopt daaraan zijn sarkastische bespiegelingen
vast en de eenige plaats, waar hij dit niet doet
(onderaan Ie kolom) citeert hij foutief. Niet alleen
laat hij een komma weg, waardoor het geciteerde
onbegrijpelijk wordt, maar hij verdraait buitendien
den zin: misschien" een substraat" staat er
niet.
Dr. A. VLOEMANS
(Van redactieware bekort).
SCHILDERKUNST
Rik Wouters te Antwerpen en Parij»
Wanneer ge. zooals te Parijs, een groep ziet van
Rik Wouters' werk, schilderij en beeld, dan is dat
een verkwikking. Want er is in de schilderkunst
zoowel als in de beeldhouwkunst van dezen
Vlaming evenveel zuiverheid als spontaneïteit. De
kleur is gewoonlijk zonder eenige troebelheid,
niet zwaar, toch vol, en van licht doortrild
neergezet, en zoo ge dat op negatieve manier
Justitia: En dat zou nu de waarheid zijn?!"
zoudt willen ervaren, dan kunt ge dat op iedere
tentoonstelling, waar hij tusschen anderen is te
zien; hij maakt altijd de andoren groczelig, zooals
Permeke veel anderen maakt oppervlakkig. Ik
zeide u, dat zijn kleur van licht is doortrild,
Wouters kan een kamer schilderen werkelijk vol
van licht, van een de ruimte vullend, de dingen
omhullend en aanroerend licht. En hij kan even
goed het licht buiten over een open waereld laten
vlagen, een gezichtskleur het doen wijzigen; hij
kan het licht zóó geven, dat ge erdoor wandelen
woudt. Er is spel en beweging bij Hik Wouters.
Er is beschaving in dezen colorist. Want dat is hij.
Hij kent het rijk tezamen gaan van rood en geel
met soms blauw erbij, maar hij bezit ook de heer
schappij over 't vele blauw, dat or kan bestaan,
en zijn Paddestoelen te Parijs is een der vertïjndste
en meest bijblijvende werken van hem. liet is rijk
?/.onder y.ich op te dringen, en het is van. een zeld
zame beschaving. . . .
Natuurlijk is zoo'n schilder niet geheel gereed
uit de lucht komen vallen, (ie ziet een invloed,
naar den vorm, van Cezanne; een invloed, naai' de
kleur, van Ensor; wien heeft de/.e niet beïnvloed
in Belgiëvan de oorspronkelijke schilders, en go
ziet hier en daar een analogie mot Heiioir (niet
met dien van den roso-suikeron tijd).
Van den beeldhouwer zijn hier (Parijs) de borst
beelden te noemen, de koppen van .lamos Knsor
en van kinderen, het Masker, dat lacht, (.je zoudt
moeten zeggen, dat Wouters zich,
beeldhouwkunstig. hetzelfde probleem stelde, dat hij schil
derkunstig zich stelde met het vlagend licht. Bij
de beeldhouwkunst is de beweging een e der
volumina. l'itbundig deed Kik Wouters dat met
de Danseude, in wier lichaam dyonusisoh de vreugd
opvoer; verfijnder deed hij dat in het gezicht van
een kind, waar een gedachte een rimpeling der
volumina, te voren stil als stil water, verwekt,
en waar bij Ensor, den phantasierijken meester,
de ironie, do beginnende beweging veroorzaakt. .
liet werk van Hik Wouters is leven, dat ruim
of zacht, uitbundig of zedig, bewoging is. 'liet is
een realisme, dat altijd loven's gezel zal blijven .. .
PLASSCIIAEKT
Nederlandsche Munt
Holland'» beste 10 cents sigaar