Historisch Archief 1877-1940
No. 2665
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JUNI 1928
ii
TOEGEPASTE KUNST
door Jan D. Voskuil
Het knnstpaviljoen van de N.E.N.Y.T.O.
Inzendingen van de B.K.I. en de "V.A.N.K.
De grootsche poort van de Nenijto, ontworpen
door architect van der Tak, wekt de verwach
ting op van een soort beloofd land" en bij den
eersten indruk van deze witte stad in het felle
zonlicht schijnt die belofte werkelijk vervuld.
Doch bij nadere beschouwing worden we al spoedig
ona angenaam getroffen door de vele,meestal leelijke
reclames, die tegen de gebouwen werden aange
bracht en aan het geheel een onrustig aspect geven.
Het blijft raadselachtig, waarom men eerst een
werk door een bekwaam architect laat ontwerpen
en uitroeren en het later voor een groot deel
bederft met smakelooze advertenties. Reclame is
natuurlijk voor een expositie, die beoogt propa
ganda voor de nijverheid te maken, een belangrijk
en onmisbaar onderdeel, doch daarom zou het
slechts een reden te meer zijri, bij zulk een gele
genheid te laten zien, dat zij op daarvoor bestemde
vlakken doeltreffend en aesthetisch kan worden
toegepast. Het tegendeel van dit laatste kunnen
wij op de Nenijto constateeren, waar zelfs de
monumentale poort niet voor dit vandalisme
behoed werd. Volgen wij nu den grooten weg tot
het centrum, dan vinden wij ter linkerzijde, een
weinig afgezonderd van de tentoonstellingsdrukte,
aan een vijver, als een moderne idylle, het blanke
kunstpaviljoen, waarvan de sobere en strenge archi
tectuur een weldadige rust brengt tusschen het
geroezemoes van lunapark en luidspreker.
In het paviljoen bevinden zich de inzendingen
van de B.K.I. en de V.A.N.K. Zooals men weet
is de B.K.I. (dl bond voor kunst in industrie)
een bond van industrieëlen en uitgevers, die in
samenwerking met kunstenaars streven naar de
voortbrenging van een fabriekmatig vervaardigd,
schoon en deugdelijk product, en van die lichamen,
welke de distributie daarvan bevorderen." In zijn
afdeelingen, door Wouda ontworpen, vind°n wij
het aesthetisch massaproduct, terwijl hetgeen de
'V.A.N.K. (vereeniging voor ambachts- en
nijverheidskunst) inzond voor een belangrijk deel uit
uniek werk bestaat. De inrichting van haar expo
sitieruimten werd aan v. Anrooy toevertrouwd.
Beide afdeelingen maken een aangenamen indruk
en er is niet te veel opgehangen of neergezet.
z;oodat elke groep en ieder voorwerp goed tot zijn
recht komt. Achtereenvolgens zien wij er artis
tieke behangsels van L. Goudsmit, Hof f en Zn's
Eerste Ned. Behangselpapierindustrie met fraaie
stalen, uitgevoerd naar ontwerpen van verschil
lende bekende kunstenaren, waarvan ons vooral
die van Chris Lebeau en Sico van der Wonde bij
bleven, terwijl eveneens Chris Lanooy's jute-,
wand- en bekleedingstof de aandacht vraagt.
Het typografisch goed verzorgde boek, dat niet
alleen om den inhoud, maar ook door een mooien
band en een keurige letter, voor den eigenaar
een dierbaar bezit zal worden is niet vergeten.
Daar zijn W. L. en J. Brusse's Uity. M/j., de
Lettergieterij Amsterdam" v.h. N. Telterode en
Em. Querido's Uitg. Mij met een keurcollectie
boeken, waarvan de rij ontwerpers te lang is om op
te noemen en wij bepalen ons daarom maar tot het
Interieur van het Kunstnijverheids- paviljoen op de Nenyto. Ontwerp Wmida.
Behangsel-ontwerp van Chris Lebeau
(Goudsmit, Hoff en Zoon). ,.,
neerschrijven van de namen van .9. H. de Roos
en J. van Krimpen ? ook van Raoul Hijnclces
herinneren wij ons een boekje met pittige en kleu
rige illustraties. De naïeve rijmprenten van A.
van der Vossen, in houtsneeletter uitgevoerd door
de Lettergieterij Joh. Enschedéen Zonen bezitten
een bijzondere aantrekkelijkheid. De glasfabriek
Leerdam" is uitstekend vertegenwoordigd. Naast
het bekende glaswerk o.a. van de Bazel. Berhuje en
Giddinr/ ontdekken wij ook een nieuwe reeks van
Copier's forsche Unica's en zijn statig servies in
rouwpaars. Vernieuwing van glaswerk voor do
katholieke kerk brengt het gaaf gevormde
religieuse glas met gouden opschriften, vervaardigd
naar ontwerpen van Dom. Grey. de \Vit O.S.H.
en .4. D. Copier. Aan bet einde van do eerst o
zaal vinden wij een tafel, keurig gedekt mot
Lebeau's damasten, uitgevoerd door r. Dissel en
Zonen te .Eindhoven, waarbij eer flinke verschei
denheid in servetten en vingerdoekjes aanwezig
is, versierd met zwierige scholen visscherx, lotus,
hop en vlmderbloemen. De plateelbakkerijen
Ram" en Zuid-H olland" toonen
gebruiksaardewerk als eetserviezen, theeserviezen en ook
sieraardewerk en plastiek. Van de eerste herinneren
wij aan hetgeen Ilenri van Lerven ontwierp, alsmede
aan de vloeiend gevormde voorwerpen van I<\ .1.
Mansveld, terwijl de laatstgenoemde fabriek een
goed figuur maakt met L. J. Muller's eri C. de
Lorm's arbeid en met de d'-'oomerige vogels door
B. J. Richters. Eenvoudig en strak zijn W. Penaat's
tapijten, doch die van Lion Cachet bezitten
speelsche motieven; beider werk werd bij Metz en Co
vervaardigd. Van een viertal interieurs is mij dat
met de meubels van N. I', de Koo, uitgevoerd bij
Ciof/arn, om zijn flinke vormgeving en statig
cachet het liefst. W. Penaat blijft als altijd, deftig
in de donker gehouden meubileering van oen eet
kamer door Metz en Co vervaardigd en, //. \\~ouda
is frisch in zijn bij Pander en Zonen gemaakte
meubels van blank eikenhout met helderblauwe
bekleeding. Het donker gebeitst dressoir, ont
worpen door Muntendam. dat de L.O.V. inzond.
staat mij beter aan dan r. d. Wey's meubels uit
dezelfde fabriek. Ik had echter tegenover al dit
min of meer gematigde werk gaa.rne wat
geavaiieeerden arbeid gezien, zooals b.v. de metalen
stoelen van Rietveld en. van ir. i'tut IfaresU-'jn.
De kleurige kindermeubels van Cor A IOHX en het
grappige hobbelpaard van Verbeek brenger, veel
levensvreugde, terwijl de eenvoud in. Verbeek's
g<. makkelijken stoel KOI d overeenkomt met d"
degelijke sta.ar.de lamp van (fiN/ieit. die daarnaast
fie<xposeeid is. liet glas-in-Iood van Toon llei</
bezit mooie sprekende kleuren, maai' ook het
raam dat hij samenstelde} uit^ blank.J geslepen
N.V. J. S. MEUWSEN'S
tirootste keuze . . . S T E T 8 O KT S.
glas weet te boeien. Ken rijke compositie
vol diepe en schitterende tinten is het raam.
uit 1!)28 van Joe/> Nicolas met een voorstelling..,
die aan Jireuyhel denken doet. (iedistirigeerd zijn.
de voorwerpen van de Kristal l'nie ontworpen
door II'. ./. Rozendaal. l'it historisch oogpunt
mogen Lion Cachet's beide armstoelen van belang
zijn, in deze omgeving hac' ik ze toch liever gemist.
De schoonheid van. hot hout komt prachtig tot,
haar recht in de. k ommetjes van. IJ'. A. Radecker en.
Chr. Latioo>/'s ceramiek bezit een groote ver
scheidenheid. Er is beeldhouwwerk van ?/. van
Lunte.rcn en Chtibot zond een paar massale figuren
in. ok zagen wij penningen gemaakt naar ont
werpen van Cnrel J. A. Jieycer, L. Holle en C. J.
i: d. Hoef. In zijn overige inzendingen treft Ucijeer
door y.ijri sobere doch strakke vormgeving1, (üddiny'it
bedrukte stoffen zijn rustig van motief en zijn ta
pijten bekoren door hun levendige vorm 011 kleur,
terwijl wij ten slotto de aandacht vragen voor de
kleedjes on sjaals van ?''<<? llartoi/. ./. Serentei
de Snoo, J lic. Jonueii en A*. ./. r. </. Vecht. Het
is onmogelijk alle inzendingen, die vermel
ding verdienen, te noemen, waarbij tevens in
aanmerking moet worden genomen. d:it toen wij
kort IUL de opening de tentoonstelling bezochten,
sommige werken nog niet aanwezig waren. Doch
uit het bovenstaande blijkt voldoende dat, bij
een bezoek aan de Nenijto het kunst-paviljoen, met
y.ijn prachtig bezit aan toegepaste kunst. c.p een
aandachtige! beschouwing volkomen recht- Leeft.