De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 30 juni pagina 13

30 juni 1928 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2665 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JUNI 1928 Stilte bij Schouwenbank y/i.jn 1>elang voor «Ie Itcvaren en tl e onfoevaren zeelieden DE dokter en de predikanten van dit bekende sierlijke zeescheepjo hebben op himne tochten van barm hartigheid het leven van onze visschers <ip zee leeren kennen. In het laatste jaarverslag van de Nederlandsche Vereeniging ten behoeve van Zee lieden van elke nationaliteit, welke vereeniging dit vaartuig beheert, kan men lezen hoe genoemde heeren dank baar zijn dat hun weg naar de Hoop" geleid werd. Daai aan boord hebben zij iets gezien van het zeer moeilijke leven van hunne medemenschen en hebben zij leeren gevoelen hoe noodig het is, dat het werk van de Hoop" tot zegen van onze visschers en ook van die van andere landen wordt voort gezet. Inderdaad. Zijn er wel velen, die, wanneer zij genieten van het bekende IIollandsche zeebanket, er aan denken dat de omstandigheden, waaronder dit voor hen verworven werd, dikwijls ?zeer moeilijk waren? Waarschijnlijk niet. En het is niet alleen het consumeeren van d°S7iiakelijke visch. maar er mag ook wel even herinnerd worden aan het groote algemeen belang dat ons land bij de visscherij heeft. Deze tak van welvaart is t^genwoordig voor ons land zeker niet van minder belang dan in de dagen van Willem Beukelszoon. * Meer nog misschien dan de bekende gevaren der zee, diene men onder moeilijke omstandigheden hier te verstaan de ontberingen, die zich de menschen moeten getroosten. Op de vaartuigen is de huisvesting beperkt en dat is ook het geval met de i water voorraad, hetgeen zeer ten nadeele van de,hygiëne uitkomt en zonder twijfel oorzaak is van lastige en zelfs ernstige ziektegevallen onder de bemanning. ?aNaast de geestelijke ver zorging die bovengenoemde vereeni ging zich ten doel stelt te geven aan deze zeelieden, staat dan ook een medische verpleging en het is vooral de^ geneesheer, Dr. van Asperen, die nu reeds zeven jaren lang met de Het Hospitaal-kerkschip De Hoop" door J. Oderwald Directeur van de Kweekschool voor de Zeevaart Hoop" is uitgevaren, die in dat op zicht veel voor de visschers gedaan Viooff heeft. * * * Behalve wanneer er zieken aan boord van ,.de Hoop" zelf, in het goed ingerichte hospitaal, te verplegen zijn, begint het werk van den dokter gewoonlijk eerst wanneer een schip l.eb twee vlaggen-sein toont. l)an gaat hij niet den ziekenoppasser in de sloep, geen kleinigheid voor landrotten die hij en de predikant, die dan ook medegaat, tenslotte toch zijn, en be handelt hij den zieke en neemt hem zoo noodig mede naar de Hoop" ter observatie of voor langere behandeling. Dat dit tijdig ingrijpen noodig is, daarvan getuigen de vele behandelde gevallen. Als men weet dat vaak meer dan 4000 Hollandsche visschers op het terrein zijn, terwijl de buitenlanders toch ook behandeld worden, dan kan geschikte vaartuig dat voldoende ruimte biedt om het groote aantal leerlingen van de Kweekschool ge durende een aantal dagen te huis vesten en te onderwijzen. I-)e kweekelingen hebben daardoor een schoone gelegenheid een poos op de Noordzee en in het Engelsche Kanaal te kruisen, teneinde praktische kennis op te doen van de manoeuvres met een zeilschip en van het navigeeren in nauwe vaar waters een tak van de zeevaartkundige kennis, die later door hen niet zoo grondig meer kan worden beoefend. Om niet te spreken van het algemeene nut, omdat zij in die dagen kennis maken met devi praktischen kant van de door hen geleerde theorie. Aan boord van de Hoop", waar zij zich eensklaps in staat voelen zelf hun standplaats op de aarde te be palen, wordt het voor sommigen een openbaring en verandert de aanvan kelijke * onverschilligheid in groote In voll' zee f Looden aan bakboord men nagaan hoe druk het soms kan zijn voorzeker niet minder druk dan in een plaats van 5000 inwoners. Onomwonden geven de visschers dan ook hunne instemming te kennen met het heilzame werk dat de Vereeniging doet, door middel van haar zeer goed ingericht vaartuig. Het blijkt uit de vele dankbare brieven die opgenomen en behandelde patiënten des winters aan dokter en predikanten schreven. Er zou dan ook zeer zeker veel geleden worden, als dit mooie drijvende lazaret niet van Mei tot December op zijn post was om hulp te verleenen. Maar ook op ander gebied is het vaartuig nuttig en dit is juist voor mij de aanleiding om er in ruimeren kring de aandacht op te vestigen. Heeds sedert eenige jaren stelt de Vereeniging het vaartuig, wanneer het voor de visscherij niet noodig is. beschik baar voor de Kweekschool voor do Zeevaart om er oefentochten mede te kunnen maken. Dit is van bijzonder belang, omdat het schip niet alleen zoowaardig is, maar ook het eenige belangstelling. Terwijl het ten slotte voor allen de eerste stap is in de richting van het onbekende, waar naar zoo verlangd werd. Eindelijk dan is voor hen de tijd daar, dat zij in wer kelijkheid kennis maken met de z; e on hare geheimen, en interessant zijn dan ook de opmerkingen in de door hen bijgehouden journalen, waarvan hier een enkele aanhaling moge volgen: ,.ln dat tijdsverloop schoten we aardig op en tegen zonsondergang waren we dwars van het Schouwenbank liehtsclup. De zijdelichten werden uitgezet en om acht uur de wacht vervangen. Langzamerhand was het al aardig donker geworden en zagen we de felle lichten van de Hollandsche kust, allen van verschillend karakter. Dat was weer eens wat nieuws, 's Nachts hadden we nog niet gevaren en wat vonden we het aardig toen we niets anders zagen ..dan het schijnsel van het licht in het ..nachthuis en enkele andere flauwe lichtpuntjes aan boord en boven ons hoofd de witte zeilen van de Hoop" die met regelmaat door het duister ..schommelden. Wat was het stil en rustig. Men hoorde slechts het ge,.dempte geluid van den officier van de wacht, waarmede hij'ons'op het bepalen door zoituhooyte nut van de kustïicht n wees en van de sterren boven ons, terwijl dit ..geluid nu en dan werd afgewisseld door een roe]) van den uitkijk op den bak, als hij een vuur in zicht kreeg. Top- en zijdelichten van stoornschepen zag men langzaam aan de kim voort schuiven, een enkel maal passeerde er ook wel een in de nabijheid en kon men meer onderscheiden. C. . . komt uit de kaartkamer en rapporteert het resultaat van zijn stershoogte. Wij mogen dat contro,, loeren door een kruispeiling." Deze weinige woorden geven voor een groot deel weder, wat de jongens in dien korten oefentijd loeren. Zij krijgen dan ook een goed inzicht in het doel en de samenstelling van zee kaarten en van het geb.uik van het lood, de sextant en de plaatspasser, dus van alle hulpmiddelen noodig bij de navigatie in nauwe en ondiepe vaarwaters. Ook het praktisch geleorde wordt nu meer in werkelijkheid beoefend. Het loodeii met het handlood en met liet zwaarlood geschiedt nu echt" en er wordt ook met het Thomsonlood gewerkt. Met voorbij gaande schepen wordt geseind. Kenmaal kwam het voor dat de jongens in do gelegenheid waren tel' hoogt:1 van Kamperduyn een Kngelsclic schoener, voor Haarlem bestemd en die niet zeker van zijn bestek bleek te zijn, do juiste standplaats aan te geven. Dank zij het Hadio-ontvang-toesfel aan boord kunnen zij steeds de beide tijdmeters aan boord controleeren en zijn zij in staat het geleerde van de Meteorologie toe te passen, door met behulp van de uitgezonden weer berichten het woorkaartjo samen te stellen, terwijl zij ook in andere ge vallen kennis maken met het nut van de Kadio-telegraphie voor de zee vaart. Wij gelooven hiermede te kunnen volstaan, daar ons eigenlijke doel was de aandacht te vestigen op het nuttige werk dat door de Vereeniging met haar vaartuig wordt verricht en wij hopen hierin voor de lezers van de (iroeiie" te zij 11 geslaagd. Zeilen bijzetten

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl