Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JUNI 1928
No. 2665
Een extra-variéténummer
L.J1 Dagover bij Tuschinsky
EHALVE een Hawaiïan-duo en een
paar Indiaansche koorddansers kre
gen we bij Tuschinsky deze week
een extra-nummer: Huldiging en
causerie van de Nederlandsche
filmkunstenares Lil Dagover. Naar mijn
smaak was dit huldigingsnummer
ongetwijfeld aardiger en amusanter
______ dan do Hawaiïan-jammer, hoewel
gedecideerd mindsr dan de kleur
rijke, knappe prestatie van de Amerikaansche acro
baten. Maar dit tusschen haakjes ik verklaar mij
te dezer zake volkomen onbevoegd en laat een goed
gefundeerd, deskundig oordeel gaarne over aan mijn.
collega's van de dagbladpers.
Intusschen heeft de zaak ook een filmischen kant
van voldoende belang, om het komkommer-zwijgen
een oogenblik te verbreken. Hier wordt voor den
derden keer in korten tijd de Nederlandsche film
kunst" in het geding gebracht en het schijnt mij
niet geheel overbodig omtrent deze welluidende,
maar ietwat eufemistische benaming met ons ge
weten in het reine te blijven. De beide vorige ge
legenheden betrof het de Nederlandsche film
kunstenaressen" Lien Deyers en ruus van Aalten.
De Internationale Tentoonstelling op Filmgebied
in den Haag was op den, voor een serieus bedoelde
onderneming, eenigszins zonderlingen inval ge
komen de jeugdige Ufa-sterren aan het vaderlands
lievende publiek voor te stellen, om van hun
cirieastische inzichten kond te doen. Het was een beetje
belachelijk en een beetje pijnlijk deze onschuldige
kinderen, wier aardige prof ieltjes en goedgevormde
beenen in de requisietenkamer van een Duitschen
regisseur zijn opgenomen, naar voren te zien schui
ven als de pionniers eener jonge Hollandsche film
kunst. En het was ook een beetje compromittant
immers het is heelemaal niet prettig voor de
bona fide-belangstellenden, dergelijke
onnoozelheden als ernstige propaganda te zien doodverven.
Maar overigens liep het nogal los: de vertooning
was te absurd en behalve een paar interviewende
journalisten vloog niemand er in. Met de
zaak' Dagover echter staat hot eenigszins anders.
Lil Dagover is niet de eerste de beste. Haar naam
is verbonden aan de glansperiode der Duitsche
productie: in Caligari" en ,,Der müde Tod" ver
vulde zij op intelligente wijze de vrouwelijke hoofd
rol. Dit zijn belangrijke antecedenten, die haar figuur
legendair gemaakt hebben en aan de misleidende
voorstelling, als zouden wij hier tegenover een film
kunstenares en nog wel een Nederlandsche ?
staan, meer dan een schijn van waarheid verleenen.
En nog eens, voor de zooveelste maal, dit ma<j
niet zijn, terwille van de filmkunst, die
wordende is. Om te beginnen laat ons voorzich
tig zijn met het toekennen van den kunstenaars
naam. Heeds voor jaren (?Pilm-fétichisme"
Gr. Amst.", Sept. 1024) is te dezer plaatse den
strijd begonnen tegen don kinderachtigen
heroworship der massa, die het creatuur voor den
schepper den falrn-acteur voor den cineast aan
ziet. Een strijd, die nog altijd voortduurt en tot
steeds scherper conflicten leidt, daar de moderne;
film zich vrijwel geheel van de centrale
helden"figuur afwendt, terwijl het groote publiek hardnek
kig aan den cultus van zijn geschminckte en gegri
meerde lievelingen vasthoudt. Ik heb bij de be
spreking van ,,Vader" (The way of all flesh)
uitvoerg aangetoond, hoe zelfs een groot
reproduceerend talent als Emil Janrdngs, zonder
den scheppenden, levenwekkenden adem van
den cineast, op den duur verstart in den clich
vorm in het doode tooneelpathos. Wij hebben
VAM HELLES
TABAK
het honderdmaal gezien: het grootste ongeluk voor
den filmspeler is succes! Het leidt onvermijdelijk
en onveranderlijk tot zelfoverschatting en
onafhankelijkheidsbevliegingen. De acteur wordt star"
hij bepaalt zijn eigen rollen verlegt het zwaar
tepunt van het film werk naar zijn centraliseerende
persoonlijkheid verzwakt, verveelt en.... ver
ongelukt. Op die wijze zijn in het zonderlinge film
wereldje, waar alles zoo pathologisch snel groeit en
verwelkt, heel wat reputaties ontstaan en ver
dwenen. Groote en minder groote: een Jannings,
een Pola Negri en een Swanson naast een Paul
Richter, een Harry Liedtke en een Lya de l'utti.
Want het ongeluk wil, dat de mindere goden, als
het maar even kan, het voorbeeld der eerste-plans
volgen en op hun beurt een gooi doen naar het on
afhankelijke kunstenaarschap. De zonderlingste
misvattingen en de malste resultaten zijn daarvan
het gevolg. Wij zien aldus een intelligent en bruik
baar sujet als Paul Pachter, de prachtige
Siegfried" uit Nibelungen," plotseling in eigen" films
terugzinken tot het niveau van een middelmatig
acteur. Wij zien de onvergetelijke verleidster uit
Variété" in speciale Lya de Putti-füms dalen tot
het peil van een perverse, coquetteerende deerne.
Zoodra al deze lieden zich aan den biologeerenden
invloed van den cineast onttrekken is het einde daar
en zakken zij ineen, als marionnetton, door de hand
van den meester losgelaten.
Ook met Lil Dagover schijnt zich hetzelfde te
herhalen. Na door Itobert Wiene en Eritz Lang met
succes te zijn aangewend in hun werk, acht zij zich
blijkbaar belangrijk genoeg- om zichzelf als middel
punt te durven opwerpen. Kn ziedaar een film als
De dame zonder sluier", waarin het charmante
werktuig" haar star-avontuur met een
vroegtijdigen artistieken dood moet bekoopen en hot
treft wel bijzonder ongelukkig, dat zij zich juist
met deze film laat huldigen.
Natuurlijk zijn zulke huldigings-grapjes heele
maal niet erg, mits wij ze nemen voor wat ze zijn:
extra variéténummers. Kchtet' in een geval als met
Mevr. Dagover is het zeker niet overbodig nadruk
kelijk te constateeren, dat zij hoezeer een be
vallig vrouwtje noch een kunstenares", noch
een Nederlandsche" is. Zulks niet uit
pure nurksheid, maar terwille van de lieve, nuch
tere waarheid, die bij de appreciaties in de film
wereld toe al zoo in het gedrang raakt.
Bovendien komt daar nog iets bij. In het afgeloopen
jaar is hier zonder veel ophef werk vertoond van
jonge Nederlanders, die van hun taal nog wat meer
wisten dan Koeten af end" ! en van het
filmhandwerk nog iets ander?, dan schniineken. en
flauwvallen. Een deel van de pers, dat in allen ernst
den analfabetischen hoogspriiiger Albertini naar
zijn inzichten op filmgcbied ging vragen en van de
Filmtontoonstelling de filosofie der winkeljuffrou
wen verspreidde, zweef/ dit ernstige en veelszins
knappe werk dood l Toen er sprake was van een waar
achtige poging tot het scheppen van waarachtige
kunst, door waarachtige Nederlanders waren de
heeren niet thuis nu een pseudo-kunstenares van
een uiterst problematiek Nederlanderschap een
causerie" van zeventien woorden brabbelt, moet
er een feuilleton van in de krant. Ziedaar een zonder
linge opvatting van het begrip Nederlandsche
filmkunst", die lichtelijk onduldbaar is en door
het groote publiek maar al te gretig wordt over
genomen.
Enfin men kan zich blijkbaar te hoog achten
voor den bescheiden marionetten-vertooiier on
nochtans den heer Jan Klaassen met gratie de
houten hand kussen. . . .
Waarvan hierbij akte '.
Bezoekt de Holland* Badplaatsen,
In het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tarief.
ZAND VOORT:
HOTEL D'ORANGE en
HOTEL DHIEHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DEPENDANCE.
BEURSSPIEGEL
Donderdag 28 Juni
TEGEN het einde van de hier besproken
weekperiode vond aan alle internationale beurzon
van eenige beteekenis een koersherstel vrijwel ovei
de gohcele linie plaats. Zulks nadit in de laatste
drie, vier weken de meeste fondsen min of moor
aanzienlijke verliezen hadden te registreeren.
Of intusschen de betere beurstendens zal aan
houden is een vraag, die door velen nog stei-.'i be
twijfeld wordt. Wel heeft een zekere saneering reeds
plaats gevonden, men bezie slechts de koersreductie
van verschillende Hollandsche aandeelen, als kunst
zijde-waarden en andere specifieke conjunctuur
fondsen, maar de opinie dat hetzij nog in den. zomer,
hetzij togen het najaar, do klassieke periode voor
flauwe beurskoersen, het koerspoil nog eens
besnoeid zal worden, wordt door velen aangehangen.
Vooralsnog maken de verhoudingen op de
NewYorksche geldmarkt, welke toch nog steeds een
niet te onderschatten factor in de internationale
tendens beteekent, een niet al te gunstigen indruk.
In elk geval zorgen als tegenwicht voor dit minder
gunstige moment enkele feiten voor wat- afwisse
ling. Zoo verhoogde do Anaconda ('opper haar
kwartaalsdividoml, terwijl de berichten uit de automo
bielindustrie bijzonder bullish luiden.
* *
*
Wat, te Parijs na het perfect worden van dr
wettelijke stabilisatie voornamelijk is opgevallen,
is do flauwe stemming voor obligatiën. Te ver
wonderen behoeft dit niet. Ten eerste heeft op de
beurs het verwezenlijken van een lang gekoesterd
en in het koerspeil dus verdisconteerde ver
wachting dikwijls een reactiomxair effect.
M;uubovendien, mag worden aangenomen dat nou steeds
een zeker contingent buitenlandsclie speculanten
op re valorisatie van den franc heeft gehoopt, /ij
onderhielden met het oog daarop een voorraad
rYansche deviezen, on om deze zooveel mogelijk
rentegevend te maken hadden zij dien belegd in
obligatiën. Nu de hoop op revalorisatie definitie!'
den kop is ingedrukt, worden die posities goliqiiir
deord. hetgeen verkoopen van obligatiën. mot zich
brengt. Dat ook de aandeoleribours flauw was. is een
gevolg van de algemeene zwakke internationale
beurshouding. Af te wachten valt thans of /.ij. i',i<
van de stabilisatie nog een verhooging van. hot
koerspoil verwachten gelijk zullen krijgen. Het w*l
mij voorkomen dat op het huidige niveau nog maai
zeer weinig .Fransche aandceloii aantrekkelijk zijn.
en dat, indien er al een koersbeweging gemotiveerd
zou zijn, dit eerder een neerwaarts gerichte is. \Vat
niet wil zeggen, dat alvorens die zal intreden het
publiek do koersen, niet nog wat zal opdrijven.
* *
*
? Aan de locale beurs was de stemming vooi
Koninklijke zeer willig. Op do inmiddels gehouden
jaarvergadering dor Shell Transport, do Konink
lijke zustermaatschappij, is gebleken dat do presi
dent dier instelling den toestand van de olieiiulust ric
inderdaad gunstig inziet. In meel' onomwonden
termen dan Sir lleiiry ter jaarvergadering van zijn
maatschappij deed, heeft do Shell-presideiit zich in
dien. zin uitgelaten. Trouwens zou do Koninklijki
met oen emissie-aankondiging komen, wanneer zij
niet het tijdstip daarvoor thans gunstig gekozen
achtte ?
DIT
Greatest
Artista
MERK
Pinest
Recordlng
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERK<VDE 22A DEN
HAAGInt. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding