Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JUU 1928
Modebrieven uit Parijs
(Met teekeningen voor <& Groene Amsterdammer" door Fini Warburg)
Zomer
NU kan ik u over twee soorten van zomermode
schrijven : zooals ik die zag op den Grand Prix
of zooals zij gedragen wordt door de vrouw, die
den zomer ziet als het ideaal seizoen voor lichaams
beweging, autotochten en buitenleven.
Want de mode wordt dezen zomer beheerscbt
door twee idealen, die twee zeer verschillende
stijlen beoogen: Parade of Sport.
Wat de Grand Prix ons toonde, wat de groote
tea's van 't Chateau de
Madrid, de déjeuners in
den tuin van den Cercle
Interallié(een tuin als
van een landhuis in het
hart van Parijs) ons lieten
zien, op de zonnige mo
menten in 't wisselvallig
Parijsch seizoen, het was
alles: volants, mousseline
de soie, jupes en forme,
ongelijke, in punten val
lende rokjes, jurkjes met
aangeknipte charpes (op
den rug weggeslagen),
veel gebloemd, nog veel
meer gemoesd, veel kleu
righeid met een uitge
sproken streven naar oorspronkelijke kleurcombi
naties. Kortom, een mode uitsluitend gericht op,
laat ons maar zeggen : elegantie, een woord dat haast
ouderwetsch aandoet, maar dat wijst op iets van
allure, iets zwierigs; dat typiach-vrouwelijke, dat
de laatste jaren week voor het sobere korte, strakke
begrip: chic.
Het sport-ideaal echter houdt nog vast aan deze
simpele chic", dit eischt een veel volmaakter
lichaamsbouw ,een nobeler type en meer distinctie.
Het _ buitengewoon elegante" genre van de
robe floue"
geeft natuurlijk
evenveel gele
genheid tot mis
lukkingen als de
correcte chic"
van het sport
genre ; al loopen
de fouten niet
zoo in 't oog
en al is er eerder
een effect te be
reiken.
Allereerst de
stoffen; nog al
tijd veel
imprimé's. Meer dan
ooit zijn de
groote coutu
riers erop uit om
de goede dingen
voor zich te re
serveeren, om
het aparte niet
algemeen te
doen worden ; en
het is in een
stad als Parijs
werkelijk een kunst om in de grands magasins
iets bevredigends te vinden.
Het heeft mij altijd verwonderd hoe gauw be
paalde creaties van zijden stoffen in Frankrijk
gevulgariseerd worden door slechte kleurenkeuze,
verknoeid dessin, enz. Daarom ook staat de goede
confectie in Parijs veel lager dan in Amsterdam,
den Haag, Rotterdam.
De Fransche vrouw is misschien ook te veel uit
op het vertoonen van een ingewikkelde coupe, ook
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk cpncurreerende prijzen is
FRED. MEIJER Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908
als haar beurs haar een eerste
rangs coupeuse niet veroor
loofd. Zeer zeker is het, dat
wat ik zag in dit modieuze
genre van de elegante" stijl,
alleen dan geslaagd ,was als
zoowel stoffen als snit vol
maakt waren en alles spelen
derwijs opgelost scheen. Het
is niet een ieders werk een
charpe aan te knippen; toch
zetten velen er de schaar
moedig in en een bloem of
een gesp moet de fouten dan
maar bedekken. Daarom lijkt een groote, in printen
vallende, jabot van destof van het jurkje veel aan
bevelenswaardiger. Die valt bijna altijd goed,
cacheert dikwijls de wat omvangrijke midden rif
partij en verhoudt zich goed tot het wijde, aardige
als uit groote puntende zakdoeken ver
vaardigde rokje, dat zoo jeugdig en slank
maakt, al doet het dan misschien niet zoo
geraffineerd en zoo hél erg haute cou
ture" aan.
In Frankrijk, waar een zomerrobe
wordt uitgestoomd in twee a drie dagen
en dan goedkoop, kan de vrouw die niet
in weelde baadt, met een beperkt aan
tal van deze jurkjes toe, wat de qualiteit
van de zijde allereerst ten goede kan
komen. Het voordeel van het jurkje
van deze typisch vrouwelijke légance
is, dat het 's avonds in intiemer
uitgaanskring en in niet al te paleis
achtige hotels ook gemakkelijk gedragen kan worden
ondanks de lange mouwen.
Overigens wordt de style flou." ook sterk ge
lanceerd in de zijden en cropémarocain mantels,
die ongelijk van onderen vallen. Gedrapeerd en
heel dikwijls met een aangeknipte charpe losjes
dichtgestrikt zijn. Hierin is veel blauw, marine
^^--«^ blauw, en er zijn veel
f i \ moezen. Er is oen
neiging om va;r de
effen mantels over
te gaan naar do
bedrukte zijdo en
mousseline do laine
mantels, maar dit
compliceert de
quaestie van het ensemble
zóó, dat alleen de
rijke vrouw deze
fantaisie zich zal kunnen
veroorloven. Dit
geldt ook min of
meer voor de mo
dernste tailleurs van soepele stoffen, met een
ongelijken rokzoom.
Voor ik naar het sportgenre overstap heb ik
eerst nog iets te schrijven over het model der
hoeden die bij het genre flou" gedragen worden.
Veel groote capeline's van bangkok of aanverwant
stroo. Naturel of geverfd, ook hier veel
marineblauw. Eén rand neer en breeder dan den anderen
kant, die met mate opgeslagen is en soms een
voering vertoont, soms wel van kasha ! Alleen de
heele grooten bereiken effecten met zulke gevoerde
strooien capelines, alleen de zeer bekwame en
alleronbereikbaar-duurste modiste bereikt soms iets
met geprepareerde struisveer applicatie^op^of
onder denhoedrand.
De poging om bloe
men te doen dragen
op de zomerhoed
van 1028 is mislukt.
Gelooft mij on laat u
niet bepraten !
De vilthoed. de
heel kleine
gntulbandeerde heeft zich,
zooals ik het voor
spelde, volkomen ge
handhaafd. Hierop
viert liet wel zeer al
gemeen geworden
hyou nog steeds
MODERNE
KLOKKEN
in speciale uitvoering
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83
AMSTERDAM
hoogtij. Want hot is vreemd dat het gedrapeerde ?
vilthoedje niet af is zonder den pijl van
brillanten, het motiefje van strass. Het hoedje van.
Agncs, van 1-feboux mist dat byougarnituurtje.,
kan het missen. Waarom toch? Waarom kun
nen tien modistes in hél
Parijs zich de weelde veroor
loven het byou weg te laten
en de anderen niet? ..Genie"
is een groot woord voor een
kleine hoedemaakster, en
toch rnoet het wel iets aparts
zijn dat zulke fijne plooiende
vrouwevingeren in
spireert.
Maar nu mag ik
vrijelijk over het
sportgenre schrij
ven, dat het winnen
zal langs alle wegen van Frankrijk, op>
alle stranden van dit heerlijk land, op;
de tennisvelden, op de jachten, overal.
Het sport-genre ! Wijde rokjes ook.
hier. Veel platte plooien, van voren of '
op n knie. Veel shantung naturel en
wit. Witte en gele wollen Rodier-stoffen,
ook wit flanel. Korte j ekkert j es in don
kerder tint dan het jurkje. Veel
puntcharpes nog, in ruit (geen bloemen) motief of ook
als ceintuur voor het tengere vrouwtje. Veel
yersey, soms in zeer grillige geometrische figuren,
evenals de charpes. Ook puntécharpes van zachte
yersey en kasha. Kr is een heel goed blauw, dat
aan bleu roi doet denken, mooi voor kasha-shawls
en bij witte chemisier jurkjes. Veel witte crêpe de
(- hine chemisier-blouses in mouwlooze sweaters.
Veel geel, maar dit staat alleen bij zonnig weer
goed, en de blondine kan het geel alleen dragen
als het hél bleek is met oen groone gloed;
zwavelgeel dus. Goede, toile de soie. En ook zeer zwaai
naturel linnen, handgewevon: rok in portefeuille
model, mouwloos vest geboord niet het linnen zelf,
kleine Bangkok hoed antieke geruite zakdoek als
halsdoekje, wanneer men het wenscht. Heel
kleineV-vormige décolleté's kleine staande kraagjes,
aangenaaide smalle dasjes van de stof van de jurk.
los gestrikt of loshangend. Taille niet te laag.
somsprecies op zijn plaats. Aardige cape's van naturel wol.
Een nieuwtje voor avondjurken die heel wijd.
en steeds langer van achteren worden is fel ivxxle
kant, soms met geel on tusschen tinten: ook echt
erwel hardblauwe en schelgroerio kant.
Choisissez Mesdames ! KTÉFAN:
Tentoonstellingen
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling:
Olympische Spelen. Schilderijen, teekeningen en_
beeldhouwwerk. Tot 15 Augustus.
Arti et Anücitiae, Amsterdam. Tentoonstelling
van schilderijen en beeldhouwwerken, ter gelegen
heid van de Olympische Spelen. Tot 15 Augustus-:.
Nenijto, Kotterdam. Handel en Industrie.
Tot l September.
Atelier Blaricummertollaan 31, Blaricum. Wer
ken vanLouLoeberen DirkKoning.Tot l September.
E. J. van Wisselitigh en Co., Amsterdam. .
Hollandsche en Fransche schilderijen uit de 19e on
10e eeuw. Tot l September.
J. H. de Bois. Haarlem. Moderne schilderijen en
teekoningen. Tot l September.
Willem Brok. Hilversum. Schilderijen, teekenin
gen etsen en houtsneden. Tot l September.
N.V. J. S. M E U W S E N ' S
O r o o t s t e k e u z e . . . S T l', T S O X K-