De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 14 juli pagina 10

14 juli 1928 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JUU 1928 Modebrieven uit Parijs (Met teekeningen voor <& Groene Amsterdammer" door Fini Warburg) Zomer NU kan ik u over twee soorten van zomermode schrijven : zooals ik die zag op den Grand Prix of zooals zij gedragen wordt door de vrouw, die den zomer ziet als het ideaal seizoen voor lichaams beweging, autotochten en buitenleven. Want de mode wordt dezen zomer beheerscbt door twee idealen, die twee zeer verschillende stijlen beoogen: Parade of Sport. Wat de Grand Prix ons toonde, wat de groote tea's van 't Chateau de Madrid, de déjeuners in den tuin van den Cercle Interallié(een tuin als van een landhuis in het hart van Parijs) ons lieten zien, op de zonnige mo menten in 't wisselvallig Parijsch seizoen, het was alles: volants, mousseline de soie, jupes en forme, ongelijke, in punten val lende rokjes, jurkjes met aangeknipte charpes (op den rug weggeslagen), veel gebloemd, nog veel meer gemoesd, veel kleu righeid met een uitge sproken streven naar oorspronkelijke kleurcombi naties. Kortom, een mode uitsluitend gericht op, laat ons maar zeggen : elegantie, een woord dat haast ouderwetsch aandoet, maar dat wijst op iets van allure, iets zwierigs; dat typiach-vrouwelijke, dat de laatste jaren week voor het sobere korte, strakke begrip: chic. Het sport-ideaal echter houdt nog vast aan deze simpele chic", dit eischt een veel volmaakter lichaamsbouw ,een nobeler type en meer distinctie. Het _ buitengewoon elegante" genre van de robe floue" geeft natuurlijk evenveel gele genheid tot mis lukkingen als de correcte chic" van het sport genre ; al loopen de fouten niet zoo in 't oog en al is er eerder een effect te be reiken. Allereerst de stoffen; nog al tijd veel imprimé's. Meer dan ooit zijn de groote coutu riers erop uit om de goede dingen voor zich te re serveeren, om het aparte niet algemeen te doen worden ; en het is in een stad als Parijs werkelijk een kunst om in de grands magasins iets bevredigends te vinden. Het heeft mij altijd verwonderd hoe gauw be paalde creaties van zijden stoffen in Frankrijk gevulgariseerd worden door slechte kleurenkeuze, verknoeid dessin, enz. Daarom ook staat de goede confectie in Parijs veel lager dan in Amsterdam, den Haag, Rotterdam. De Fransche vrouw is misschien ook te veel uit op het vertoonen van een ingewikkelde coupe, ook HET adres voor prima PARKETVLOEREN tegen sterk cpncurreerende prijzen is FRED. MEIJER Amsterdam v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908 als haar beurs haar een eerste rangs coupeuse niet veroor loofd. Zeer zeker is het, dat wat ik zag in dit modieuze genre van de elegante" stijl, alleen dan geslaagd ,was als zoowel stoffen als snit vol maakt waren en alles spelen derwijs opgelost scheen. Het is niet een ieders werk een charpe aan te knippen; toch zetten velen er de schaar moedig in en een bloem of een gesp moet de fouten dan maar bedekken. Daarom lijkt een groote, in printen vallende, jabot van destof van het jurkje veel aan bevelenswaardiger. Die valt bijna altijd goed, cacheert dikwijls de wat omvangrijke midden rif partij en verhoudt zich goed tot het wijde, aardige als uit groote puntende zakdoeken ver vaardigde rokje, dat zoo jeugdig en slank maakt, al doet het dan misschien niet zoo geraffineerd en zoo hél erg haute cou ture" aan. In Frankrijk, waar een zomerrobe wordt uitgestoomd in twee a drie dagen en dan goedkoop, kan de vrouw die niet in weelde baadt, met een beperkt aan tal van deze jurkjes toe, wat de qualiteit van de zijde allereerst ten goede kan komen. Het voordeel van het jurkje van deze typisch vrouwelijke légance is, dat het 's avonds in intiemer uitgaanskring en in niet al te paleis achtige hotels ook gemakkelijk gedragen kan worden ondanks de lange mouwen. Overigens wordt de style flou." ook sterk ge lanceerd in de zijden en cropémarocain mantels, die ongelijk van onderen vallen. Gedrapeerd en heel dikwijls met een aangeknipte charpe losjes dichtgestrikt zijn. Hierin is veel blauw, marine ^^--«^ blauw, en er zijn veel f i \ moezen. Er is oen neiging om va;r de effen mantels over te gaan naar do bedrukte zijdo en mousseline do laine mantels, maar dit compliceert de quaestie van het ensemble zóó, dat alleen de rijke vrouw deze fantaisie zich zal kunnen veroorloven. Dit geldt ook min of meer voor de mo dernste tailleurs van soepele stoffen, met een ongelijken rokzoom. Voor ik naar het sportgenre overstap heb ik eerst nog iets te schrijven over het model der hoeden die bij het genre flou" gedragen worden. Veel groote capeline's van bangkok of aanverwant stroo. Naturel of geverfd, ook hier veel marineblauw. Eén rand neer en breeder dan den anderen kant, die met mate opgeslagen is en soms een voering vertoont, soms wel van kasha ! Alleen de heele grooten bereiken effecten met zulke gevoerde strooien capelines, alleen de zeer bekwame en alleronbereikbaar-duurste modiste bereikt soms iets met geprepareerde struisveer applicatie^op^of onder denhoedrand. De poging om bloe men te doen dragen op de zomerhoed van 1028 is mislukt. Gelooft mij on laat u niet bepraten ! De vilthoed. de heel kleine gntulbandeerde heeft zich, zooals ik het voor spelde, volkomen ge handhaafd. Hierop viert liet wel zeer al gemeen geworden hyou nog steeds MODERNE KLOKKEN in speciale uitvoering A. D. SPILLNER Vijzelstraat 83 AMSTERDAM hoogtij. Want hot is vreemd dat het gedrapeerde ? vilthoedje niet af is zonder den pijl van brillanten, het motiefje van strass. Het hoedje van. Agncs, van 1-feboux mist dat byougarnituurtje., kan het missen. Waarom toch? Waarom kun nen tien modistes in hél Parijs zich de weelde veroor loven het byou weg te laten en de anderen niet? ..Genie" is een groot woord voor een kleine hoedemaakster, en toch rnoet het wel iets aparts zijn dat zulke fijne plooiende vrouwevingeren in spireert. Maar nu mag ik vrijelijk over het sportgenre schrij ven, dat het winnen zal langs alle wegen van Frankrijk, op> alle stranden van dit heerlijk land, op; de tennisvelden, op de jachten, overal. Het sport-genre ! Wijde rokjes ook. hier. Veel platte plooien, van voren of ' op n knie. Veel shantung naturel en wit. Witte en gele wollen Rodier-stoffen, ook wit flanel. Korte j ekkert j es in don kerder tint dan het jurkje. Veel puntcharpes nog, in ruit (geen bloemen) motief of ook als ceintuur voor het tengere vrouwtje. Veel yersey, soms in zeer grillige geometrische figuren, evenals de charpes. Ook puntécharpes van zachte yersey en kasha. Kr is een heel goed blauw, dat aan bleu roi doet denken, mooi voor kasha-shawls en bij witte chemisier jurkjes. Veel witte crêpe de (- hine chemisier-blouses in mouwlooze sweaters. Veel geel, maar dit staat alleen bij zonnig weer goed, en de blondine kan het geel alleen dragen als het hél bleek is met oen groone gloed; zwavelgeel dus. Goede, toile de soie. En ook zeer zwaai naturel linnen, handgewevon: rok in portefeuille model, mouwloos vest geboord niet het linnen zelf, kleine Bangkok hoed antieke geruite zakdoek als halsdoekje, wanneer men het wenscht. Heel kleineV-vormige décolleté's kleine staande kraagjes, aangenaaide smalle dasjes van de stof van de jurk. los gestrikt of loshangend. Taille niet te laag. somsprecies op zijn plaats. Aardige cape's van naturel wol. Een nieuwtje voor avondjurken die heel wijd. en steeds langer van achteren worden is fel ivxxle kant, soms met geel on tusschen tinten: ook echt erwel hardblauwe en schelgroerio kant. Choisissez Mesdames ! KTÉFAN: Tentoonstellingen Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling: Olympische Spelen. Schilderijen, teekeningen en_ beeldhouwwerk. Tot 15 Augustus. Arti et Anücitiae, Amsterdam. Tentoonstelling van schilderijen en beeldhouwwerken, ter gelegen heid van de Olympische Spelen. Tot 15 Augustus-:. Nenijto, Kotterdam. Handel en Industrie. Tot l September. Atelier Blaricummertollaan 31, Blaricum. Wer ken vanLouLoeberen DirkKoning.Tot l September. E. J. van Wisselitigh en Co., Amsterdam. . Hollandsche en Fransche schilderijen uit de 19e on 10e eeuw. Tot l September. J. H. de Bois. Haarlem. Moderne schilderijen en teekoningen. Tot l September. Willem Brok. Hilversum. Schilderijen, teekenin gen etsen en houtsneden. Tot l September. N.V. J. S. M E U W S E N ' S O r o o t s t e k e u z e . . . S T l', T S O X K-

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl