Historisch Archief 1877-1940
No. 2667
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JULI 1928
ir
SCHILDERKUNSTKRONIEK
Tentoonstelling Olympische spelen in Arti
Martin Monnickendam, Salom
Tentoonstelling Olympische Spelen in Arti
C. J. Maks, Gitanedans
Arend Hendriks, Vuurslag, Den Haag
Er schijnt langzamerhand een groep te ontstaan
van. wat ik zou willen noemen het gespannen geduld.
Ge weet, dat ik een onderscheid maak tusschen de
toewijding en dat geduld. De toewijding is in 't
kort gezegd, de liefde die vindt, die dus als eind
loon de schoonheid zich verwerft; het geduld is
daarvan de mindere; het is onophoudelijk, nauw
keurig, maar onderscheidt dikwijls niet genoeg;
en 't kan in zijn voortdurende zorg om den vorm,
vorm na vorm, vormpje na vormpje alleen zien,
los van het groote geheel, buiten het groote geheel
om; het geduld vergeet, dat de deelen zooals dat
heet ten eerste functies moeten zijn, afgeleid van
het geheel, dat een schilderij moet zijn,
en ook wanneer het om een figuur gaat op
zulk schilderij, dat de details nooit los naast
malkaar mogen liggen, of los naast malkaar
mogen staan, dat het heele lichaam het
eerste is, en dat de details in zekere orde
daarvan moeten afhangen. Het geduld is
de toewijding zonder de bindende kracht.
Een geduld vol intensiteit is wat ge vindt
in het werk van Hendriks. Het is een
hard geduld, en we kenden een verwant
geduld in het werk van den jongen Brem
mer. Het werk, dat ontstaat, heeft geen
bevrijding gekend; de uiting maakte het
niet vrij van den maker; ge ziet deze lieden
zitten ? uur na uur, verloren in het werk,
en verloren door de details. Ik bedoel hier
mee niet, dat zulk doen verwerpelijk is. Er
is een totaliteit in dat geduld en als
zoodanig is het te waardeeren. Maar op
nieuw: alleen het geduld won nooit de
schoonheid. En omdat wij daar altijd op
uit zijn en haar zoeken (welke maanden
lange wandelingen hebhen wij er niet
voor begonnen en langzaam gemaakt !)
daarom zoeken we hier naar iets dat meer
is dan respectabel, dan het geduld; we
zoeken de vlam van het gevoel, die 't geduld
maakt tot toewijding. De toewijding vereenigt zich
met het beschouwde; het geduld alleen doet dat
niet, het beschouwde blijft staan buiten den
t;<;kenaar. Hij hanteert het eindloos, maar het wordt
geen bloed van zijn, des tekenaars, bloed; hij
bespringt het nooit, en bezit het nooit; geduld is
de werkman; toewijding is van de i kunstenaar. . . .
Hendriks is nog een geduldige bovenal, een
werkman met een hard geduld. Wat hij dan ook
tot nu toe schilderde, kan hier buiten bespreking
blijven; het heeft noch bekoring, noch heeft het
persoonlijken vorm in persoonlijke kleur. Het is
een begin, zijn schilderen, dat geen einde nog
zuiver voorspelt. In vele van de teekeningen vindt
ge eveneens niets dan het al vermelde harde geduld.
Hoewel sommige wat meer open en grooter ge
houden zijn dan de andere, vindt ge bij Hendriks,
wat ik bij Bremmer junior vond: een ongebonden
hoop détails, en een geloof, dat de waarheid bij
voorkeur in het leelijke is. Ge zoekt bij zulken van
zelf naar sporen van gevoel, dat is van een leven,
dat weer leven uitzendt. Dan is er hoop. Bij den
jongen Bremmer was dat in een houtsnee, bij
Tentoonstelling Olympische Spelen in Arti
Ferd. G. W. Oldewelt, Naakt
Hendriks is dat, in een ietwat Teixeira-achtig
teekeningetje van een kanaal; in een duingezicht
met radiopalen, in een vrouwengezicht, in den
ingespannen schilderenden Bremmer J r. en wat
van vrijheid is er in de studies voor een muurschil
dering etc
Er is dus kans, dat het geduld toewijding
kan worden }.£&
en tegelijk zou hij zichzelf gestreeld voelen door
deze uitdrukking, en needrig-hoogmoedig denken r
van welke uitmuntende ,,sta.nding" ben ik, om
dat zoo te kunnen zeggen ! Hij is een der vele
lieden, die het maatschappelijke verwarren met.
het menschelijke en dat maatschappelijke daar
boven stellen. Maar om het juist en
eenvoudigerte zeggen: deze schilderes en borduurster is inder
daad een onverwoestbare vrouw. Zij is toch alles;
behalve jong in jaren, en haar leven was niet zonder
moeiten van allerlei soort, en niet zonder een groote
droefenis, want zij verloor een begaafden zoon
(en haar trots was in dien zoon) toen hij nog
jongwas, en god-weet tot welke dingen later in staat !
Maar dit moederschap werd niet werkeloos.
na dat verlies; integendeel, de heugenis.
van dat sterven zette haar aan 't werk,.
en het groote borduursel van deze tentoon
stelling met de figuren vanKaveldoNeive..
een werk niet alleen van toewijding, maai ?
ook van langen duur, van inhoud naast
gegevens, bewees waartoe een gelijkgeaard
moederwelen in staat is. Dit groote bor
duursel vertoont een vrijheid, die het
char-meerende is van een handwerk: het is niet
stipt regelmatig, maar het is in evenwicht,
toch als geheel (zóó zijn dat ook de Perzische
tapijten !) het is fijn en sterk van kleur,,
en de naa-ister hield de omlijning der figuren
levendig. En zeldzaam bij zeldzaams, op de
tentoonstelling werd het werk verkocht..
Naast dit werk, dat een werk is van
moeder en zoon dus, zijn bij d'Audretsch
een aantal geborduurde landschappen
t;:zien, die in den laatsteri tijd zijn gemaakt,.
We zullen ons zelf het genoegen gunnen
te zeggen, dat er onder deze borduursels
(en dat is onze getrouwe meening!) een aan
tal landschappen zijn, die bizonder belang
rijke eigenschappen op sierlijke wijs
vertoonen. Twee der voornaamste eigenschap
pen willen wij dan noemen, en do eene is dat het licht,,
een licht vol leven, de'heele voorstelling vult; dat de
voorwerpen, de boomen, alles, in dat licht, dat om
hullend licht staan ! De tweede eigenschap, die be
wijst hoe levend deze al bejaarde vrouw nog is, is.
deze. dat de grond, bij vele schilderijen een doodeof
slechts dunne korst, bij Mevrouw de Nerée's werk
een beweging heeft, zooals ile huid dat heeft van een
levend mensch. A. I'LASS» H A K K T
II MUZIEKHANDEL
PIANO'S
A" 1835 D
Achter St.Pieter 4
H. RAHR
VLEUGELS
H Tel. 443
UTRECHT
Mevrouw de Xerée tot liahberieli
d'Audretsch. J)«'ii llau££
'".l
Een vroegere kennis van mij, en die. niet-aris
tocratisch, toch a,lle moeite doet. en deed. om zich
als zoodanig te gebaren, zou van -Mevrouw^ de
Xerée zeggen: zij is een onverwoestbare ..dame"
Nederlandsche Munt
Holland'* beste 10 cents sigaar i