Historisch Archief 1877-1940
Na. 2663
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 JULI 1928
ii
Moderne architectuur
door B. Merkelbach
Be nieuwe fabrieken van de firma
van \~elle te Rotterdam
HET is zeker een typisch verschijnsel van dezen
tijd en van de hedendaagsche architectuur,
dat we in utiliteitsbouw de beste uitingen der
bouwkunst aantreffen. Waar voorheen meer de
^;gn. ideëele gebouwen dienden om de Architectuur
te manif esteeren, ( at meestal ontaardde in
Momuxnentenbouw, waarbij de bruikbaarheid eerst in
?de tweede plaats kwam) zien we thans den moder
nen architect het best en volledig tot uiting komen
in de bouwwerken waarin de bruikbaarheid tot het
maximum wordt opgevoerd.
Dit is niet alleen een gelukkig, maar tevens een
noodwendig verschijnsel. In onze twintigste eeuw,
in welke de techniek een zoo groote vlucht neemt,
?dat we haast aan overschatting der techniek gaan
lijden, zal zeker ook de architect niet kunnen en
niet mogen achterblijven om in zijn werk de
utiliteitsvraag volledig op te lossen en alleen daar
mee zijn resultaten te bereiken.
Helaas zijn er nog maar weinige architecten in
den lande die deze belangrijke en belangwekkende
?zijde van hun beroep reëel kunnen en durven ver
werkelijken. De architecten Brinkman en v. d.
Vlugt, de bouwers van het hierbij gereproduceerde
fabrieksgebouw voor de firma van Nelle te Rot
terdam, beh >oren ongetwijfeld tot deze architecten.
Niet alleen dat de verschijningsvorm van de
geTjouwcomplexen zeer interessant en verrassend is,
maar de geheele bouw omspant als 't ware het
bedrijf in een dusdanigen soepelen vorm, dat er
Tiergens, maar dan ook nergens, een conflict ont
staat tusscben bedrijfseischen en bouwvorm.
Het gekozen bouwsysteem van balklooze vloeren,
dragend op doorgaande betonnen pijlers, leent zich
bijzonder goed voor den bouw van fabrieken.
De muren krijgen bij dit systeem in het geheel geen
belasting, zoodat alle beschikbare
wandoppervlakten voor raamopening kunnen worden benut,
waardoor de verlichting buitengewoon goed is.
'Tevens biedt het 't voordeel, dat de geheele fa
briek als een geraamte (vloeren en pijlers) is op
gebouwd, waar tusschen zich, naar behoefte van
het bedrijf, afscheidingen laten plaatsen en ver
plaatsen. Dit laatste is, zooals licht te begrijpen is,
van het grootste belang voor fabrieken. De steeds
wisselende bedrijfseischen maken herhaaldelijk
inwendige veranderingen noodzakelijk. (Men denke
slechts aan het steeds perfectioneeren der machines
en de daarmede gepaard gaande wijziging in hun
opstelling). Bij deze veranderingen zal de bedrijfs
leider niet stuiten op groote of onmogelijke ver
bouwingen. allo afscheidingen zijn uitneembaar
en zij kunnen op gemakkelijke wijze anders geplaatst
worden. Zelfs do buitenmuren kunnen, daar ze
onbelast zijn, op dezelfde wij zo naar behoefte
veranderd worden.
Zooals de foto's d'ien zien en zooals de meeste
lozers uit eigen aanschouwing zullen weten (de
fabrieken zijn zichtbaar uit den trein op de lijn
Den Haag Rotterdam, tusschen Schiedam en
Rotterdam) is de bouw nog in vollen gang; het
complex is nog lang niet voltooid.
De foto's toonen slechts een van de drie te
bouwen fabrieken nml. de tabaksfabriek. Voor
het kantoorgebouw heeft men nog maar juist de
palen geslagen, terwijl de tweede fabriek in de
fundeering ligt. De andere fabrieken zullen echter
volgens hetzelfde systeem gebouwd worden, zoodat
er nu al veel te zien is, dat oon bespreking waard is.
Later hoop ik. als hot geheele complex voltooid is,
nog eens op dezen interessanten bouw terug to
komen.
Thans kan ik dus alleen de tabaksfabriek be
spreken, terwijl ik de ovenzeer belangrijke, onder
linge situatie buiten beschouwing moet laten.
Met voorbijgaan van de vele technische
bouwmoeilijkheden. die een d. g. werk noodwendig
met zich brengt, wil ik thans in het kort do fot;>'s
toelichten.
Zooals afbeelding Xo. l duidelijk te zien geeft.
is hot voorste gedeelte over het trottoir van de
(fabrieks)straat heen gebouwd.
Twee grooto toegangsdeuren onder dezen
overbouw leiden direct naar de liften voor het personeel.
Een kleine tourniquet-dour dient als toegang,
tijdens de werktijden, voor bezoekers, kantoor
personeel. onz. Indien hot geheolo complex gereed
is, zullen do fabrieken door middel van overdekte
gangen in directe verbinding staan met hot kan
toorgebouw.
Laat ons thans den wog volgen dien het werkvolk
dagelijks zal moeten afleggen. Door middel van
liften bereiken zij de etage waar zo werkzaam zijn.
Boven gekomen moeten zij, alvorens de eigen
lijke werkruimte bereikt wordt, garderobes, toi
letten, onz. passeeren. In deze; garderobes zijn de
ramen hoog bo\cn don \loor aangebracht, zooals
foto Xo. 2 duidelijk doet zien. Do zoo suggestief
werkende tegenstelling van do gohool ..beglaasde"
werkruimten togon de gesloten kopstukken van do
garderobes is dus eenvoudig hot gevolg \an oon
goode \orv\orking van do praktische oisohon.
-~?Des avonds bij hot naar huisgaan
"\ -uilgt hot personeel de
bovongonoemde route iri omgekeerd*'
volgorde, zoodat werkelijk
" gezegd kan worden, dat
Afbccl'lin(/ I
TABA SIGAREN
~ ~ ZIJN TOCH DE BESTE ??-*
aan do hoogste eischen dor hygiëne, is voldaan,
terwijl tevens een goede controle gewaarborgd
blijft.
Do groote werkruimten zijn nog vrijwel
oningodeeld en men is nog in vollen gang om do machines
on transport-banen te moiiteeren. Door een werke
lijk gonieuse vinding is het don architecten gelukt
een systeem uit te denken, waardoor bet mogelijk
is op elk willekeurig punt van het plafond iets te
bevestigen. Het aanbrengen dor leidingen en
transport-inrichtingen geschiedt dan ook eenvoudig
door ze grootondeels aan hot plafond op te hangen.
Tevens zijn er nog speciale leidingsseha.ehten aange
bracht, waardoor zich voor don oningewijde,
oogenscbijiüijk, eoii warnet van leidingen slingi.rt.
Van deze eerste fabriek heeft men een verruk
kelijk uitzicht over de Maasstad.
De Directie heeft gemeend dit panorama niet
aan bare bezoekers to moeten, onthouden. Zij liet,
boven op hot dak. ecu tearoom bouwen, waar
men onder het genot van oen kopje thee van dozen
aanblik kan genieten.
Het spreekt, dat do architecten bier allo muren
zooveel mogelijk vermeden, en zoodoende- kwamen.
tot e<!ti geheel glazen huisje, dat als een diainaiit
in de zon ligt Ie schitteren. Ook dit gedeelte is
nog mot de li.'i ie. bereiken, omdat de liftschacht
yjch nog juist hierboven verheft.
Zoo is bij dezen geheelen bouw gewerkt mot de
middelen, die do opdracht gaf 071 niet met andere.
hetgeen helaas van onze Amstordamsehe archi
tectuur maai1 zelden of nooit gezegd kan worden.
Deze fabriek te Rotterdam staat er als het bewijs,
dat er Xederlandsche architecten zijn, die de
architectuur weder weten aan te passim aan de
?eischen van. dezen tijd en niet langer als
..kunstenaaijs" in de beruchte ,,ivoren toren'' loven,
maar midden in hot leven staan on daaruit de
elementen voor hun architectuur putten.
Amsterdam Juni 1928.
Afbeelding IJ
Bezoekt de Hollandsclie Badplaatsen,
Ia het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tarief.
ZAND VOORT:
HOTEL D'ORANGE en
HOTEL DRIEHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DEPENDANCE.