Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER<VAN 21 JULI 1928
No. ?
Toen de pers Parijs regeerde
door Dr. U. Huber Noodt
TOEKANG AËR
(Tekst en teekening door J. G. Sïnia)
Pierre de la CJorce, Charles X
VLUCHT in deze troebele jaren een groot
deel van het Fransch lezend publiek opzette
lijk naar het verleden? Vaststaat wel, dat de
litteratuur, overvloedig, overstelpend als haar
omvang is, in al haar verschillende aspecten
nooit mér gedrenkt was met de nationale historie
dan thans. En aangezien de centenaircs het
menschdom van vandaag nu eenmaal in het bloed zitten
(een merkwaardig verschijnsel, waar dieper op zou
zijn in te gaan!) spreekt het vanzelf, dat men zich
meer dan tevoren maar het teteekent niet
veel interesseert voor het oogenschijnlijk wat
rale tijdvak der Restauratie.
Want 1930 nadert. Dus brengt diezelfde herden
kingsgewoonte mee, dat het nu het ocgenblik
wordt, ria te gaan, wat er een eeuw geleden ge
beurde. Zoo verschijnen de werken over Karel X
op de Parijsche boekenmarkt.
Eén kies ik er uit: de beste studie over de re
geering van den ouden vorst, die boette (vrijwel
ten onrechte we weten het nu) voor de opeen
stapeling van misverstanden, die zijn /es jaiig
koningschap hebben kunnen doen beschouwen
als een bespottelijk anachronisme. Misschien heeft
de académicien De la Goree (de onsterfelijkheid
geeft zijn zins-wendingen soms een statig cachet.
maar het scnaadt niet, soms ook eens Fransch
van den ouden stempel te lezen) misschien
heeft de schrijver de anecdotische zijde van
zijn onderwerp te veel verwaarloosd. Soms is
het een bijna abstract-wijsgeerigo uiteenzetting,
waar men de feiten, de werkelijke omstandig
heden niet zonder eenige moeite in klasseert.
Want in deze jaren en regeeriugslotgevalleri is er
wel degelijk een plastische kant: de wonderlijke
ceremonie der zalving te Reinis, bijvoorbeeld, de
daverende politieke processen, de korte, hijgende
revolutionnaire worsteling aan het slot, begeleid
in Algiers door een Engeland trotsende, tot ver
overing uitgroeiende strafexpeditie de geboorte
van het Noordafrikaansche Frankrijk in een woe
ling van gloeiend zand, hollende paarden, golvende
ruitermantels, met bloed bespatte lelievanen,
en het blaffend gebrul der bandieten, het snerpen
der trompetten, dat klinkt zoowel in Sidi-Ferruch
als langs de Seine. De beeldende kunst dier dagen
toont ons deze romantische kruitdampatmosfeer,
waar de persoon dea konings sterk op den achter
grond blijft. Want hij is oud en niet bestand tegen
deze rumoerigheid, die vooral te Parijs nauwelijks
in verhouding staat tot het gewicht der gebeurte
nissen.
Daartegenover stelt De la Goree het sober ver
haal der voorvallen, de beheerschende omstan
digheden, de verkilling der partijen, de ongesta
dige wijzingen der stemming, kortom de
philosophie der staatkundige geschiedenis van het
bewind van den laatsten Bourbon, die de Fransche
kroon droeg. De vreeselijke ironie der historie
maakt den erfgenaam van zooveel koningen slechts
groot, door de waardigheid, waarmee hij weer
stand bood aan een toomelooze oppositie.... van
papier en drukinkt.
De zeer groote verdienste van het laatste boek
van De la Goree ligt in zijn schildering van de
krachten, die den troon eerst aan het wankelen,
toen ten val brachten. De beschuldigingen volgden
elkaar op met een ongeloofelijke hardnekkigheid,
steeds dezelfde, maar varieerend onder verschil
lende namen. .. . Edicten van het ancien régime,
decreten der Revolutie worden ingeroepen met
een gelijke uitstalling van ontwikkeling, hetzij
om het ultramontanisme aan de kaak te stellen.
hetzij om een vermaarde orde te vernietigen.
Dezelfde mannen, die, door het Katholicisme heen,
den troon beoogen, doen net, of zij den troon
verdedigen tegen de aanmatigingen der Kerk,
zoodat de ongeloovigheid zich tooit met het
koninklijk belang zelf. Vandaar verwarring en
gevaar, vooral als de regeering even onhandig is
als de oppositie perfide. ... Tegen de Bourbons
'heeft de Oppositie de schim van twee groote
doodeli doen verrijzen: Bonaparte eerst, daarna
Voltaire. Gisteren onder Lodewijk XVIII was het
schrikwekkend spookbeeld vooral Bonaparte; nu
is het, meer nog dan Bonaparte, Voltaire." ,
De ware zetel dezer oppositie bevond zich niet
in de Kamers, niet in het leger, evenmin onder
ambtenaren, adel, burgers of kleine luyden. Iri
het maatschappelijk samenstel heeft n orgaan
zich gansch van het verzet meester gemaakt:
de pers." De ontstellende macht van de journa
listen over de openbare meening, in zekeren zin
zelfs inplaats van publieke opinie vond ik nog
nergens zoo nadrukkelijk, haast verbijsterend,
aangetoond.
De pers onder de monarchie van Karel X is
een kracht, die zichzelf pas ontdekt heeft, en eeri
magischeii invloed uitoefent op haar lezers, die
ook nieuw" zijn, ongewend, niet'op hun hoede,
ongewapend; denkend, dat zij zich verlichten,
worden zij slaal'sche werktuigen van een partij
parool, vooral in de provincie, waar men de
komst van de post met ongeduld verbeidde, de
bladen van A tot Z las en besprak. In die dagen
waren de gilden verdwenen, zekere stedelijke
corporaties door de li evolutie weggevaagd, de
parlementen bestonden niet meer. Voor de bena
deelde belangen stonden slechts twee wegen open:
een petitie aan de Kamers en de pers.
liet koningschap, in de worsteling tegen de dag
bladen haast verstikt, tracht op hot laatst door een
buitengewone krachtsinspanning zich vrij te
maken, maar bezwijkt bij die poging. Sinds het
begin der Restauratie zijn er zes perswetten uit
gevaardigd, is de eens-uur viermaal ingevoerd of
afgeschaft. Xoch strengheid, noch lijdzaamheid
heeft de journalisten ontwapend, dio toegeven
bespotten als zwakheid en krachtige; maatregelen
geeseleii als dwingelandij. De ordonnanties, ge
publiceerd in den J\Ioriiteur van UU Juli 18150 geven
den bladen der oppositie gelegenheid hot masker
af te werpen: niet het miiiisterie-Poligriao be
strijden ze, doch de monarchie. Do journalisten
winnen eerst advies in bij Dupin. die als jurist
verklaart, dat do decreten, onwettig zijn, maar als
politicus zich niet uitspreekt. Een commissie
bereidt een gemeenschappelijk protest voc.r; Thiers
stelt het vermaarde document op, signaal en mani
fest der revolutie tegelijk: zonder schikkingen,
heftig, maar ernstig. Het stuk besluit: ..Vandaag
heeft de regeering haar wettig karakter, dat gehoor
zaamheid oplegt, verloren. Wat ons betreft, wij
bieden haar weerstand. Het staat aan Frankrijk
te oordeelen, hoever zijn eigen verzot zich moet
uitstrekken."
Vier-en-veertig journalisten onderteekenden deze
regels, liet manifest verschijnt in den ochtend
van 27 Juli in National, Temps en Globe. Als de
politie de oplaag in beslag wil nemen, zijn de meeste
exemplaren reeds in omloop. Bovendien wordt de
oproep door middel van aanplakbiljetten verspreid.
Het resultaat is verbluffend: den 2Gen is de orde
nauwelijks verstoord; in den ochtend van den 27eii
verschijnen de eerste teekenen van gisting; tegen
den avond ontwikkelen zich de symptomen van
oproer zóó, dat het bewind overstelpt wordt en
dat de parlementaire oppositie genoopt is. eenbewe
ging te volgen, die aan haar leicHng ontsnapt, indien
zij daar al ooit aan heeft gehoorzaamd; in den nacht
van 27 op 28 Juli komt de opstand tot organisatie
en wordt zich zijn eigen kracht bewust. . . .
De lozing vooral van de laatste bladzijden is
bijzonder suggestief, leder, hoe oppervlakkig hij
ook op de hoogte moge zijn van Fransche toestan
den, wordt getroffen door een onmiskenbare ana
logie tusschen toen en thans. Het is werischelijk
het volslagen gebrek aan invloed van deri parle
mentairen strijd" op de massa toe te schrijven aan
verschillende oorzaken in heden on verleden.
Maar als voorbeeld van de huiveringwekkende
macht, die do Fransche pers op het zoo gretig
lezende en heftig reageerende publiek kan doen
gelden, mist de Juli-revolutie noch belang, noch
actualiteit. In geen land van West-Europa is do
gezindheid van alle lagen der bevolking zoo onder
worpen aan denkbeeld of fantasie van den jour
nalist als in Frankrijk. - s
/Iet woord ,.foe/;iiity" du«lt in hei iflyemi'; ,* ,:-"ti
beroep of ambacht <inn en n:on!t altijd i/evolyd .'/<,<./? een
woord, dat dor liet beroep of am'Ktc/it l/e/taalf. /.<>« /.s
ce,n loekaiifj (t.e,r een 'tcrtlerdra'/er (aer = tJ'alej'j. >i'e!!;e
niMiije persoonlijkheid in Inili'. iri<ur ../?,-/ »v/
hier en daar primitieve, toestanden bestaan. < > t< feit.
voorkomende verschijn inr/ is. Hij ilraaat In-I
dfitikcater aan, vultden mandibal', maar /reedt nol,- n-el u/i..
in dienst der overheid, als siruleimiiroeicr. Mijn
plaatje yeeft een (lerye.l ijken </e>r!ehti</en JHiirtinmiris..
Tentoonstellingen
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling;
Olympische Spelen. Schilderijen, teukeniiigeii on
beeldhouwwerk. Tot 15 Augustus.
Art.i et Amicitiao, Amsterdam. Tentoonstelling
van schilderijen OH beeldhouwwerken, tor
gelegenhoid van do Olympische Spelen. Tot l") Augustus
Nenijto, Rotterdam. Handel en Industrie.
Tot l September.
Atelier Blaricummertollaan Jll, Bla.rieum.
Wer-ken van. LouLoebereri Dirk Koning. Tot. l September..
E. J. van Wisseling!! on Co., Amstenlani
Hollaiidscho en Franscho schilderijen uit do l'.'e en.
lüo eeuw. Tot l September.
J. II. de Bois, Haarlem. Moderne schilderij-u en
toekeningen. Tot l September.
Willem Brok. Hilversum. Schilderijen, teeki-nin
gen etsen en houtsnedoii. Tot l September.
Verbetering
ArtÊstU'Si Kintlnv
In mijne bespreking van het bij do firma Met/
en Co to Amsterdam verkrijgbare artistieke
kinderspeelgoed (zie do Groene Amsterdammer
van 23 Juni 1.1.) hol) ik gesproken over vervaar
diging in een ..fabriek vt.or houtbewerking ..Duin
en Bosch" te Apeldoorn.
Thans blijkt mij dat dit niet geheel jui.-! is ei;
dat het speelgoed <ip de n-erki>laatsen ..ller/i en
Jtosch" aldaar tot stand komt. Ook kan ik thans.
don naam van den ontwerper der diverse modellen.
vermelden, die ./ac. \'erzttn lieet. Ik <(<"? <Ut.
met des te moer genoegen, omdat hem inderdaad
alle eer van zijn. werk toekomt.
O. v. T.
BRANDBLUSSCHER
HOLL ANDIA"
SPAN J AARD *C2
? ' " - FABRIEK ESPAK1A
UTRECHT