Historisch Archief 1877-1940
Ne. 2668
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 JULI 1928
HOLLAND
AMERIKA LIJN
door G. A. Klaasse
ZIJ die bij het bekijken van de cijfers der
resultatenrekening dezer maatschappij het
?eerst het oog hebben laten vallen op het saldo
der exploitatierekening moeten een gevoel van
teleurstelling hebben gekregen. Dat saldo toch is
ten opzichte van het vorige boekjaar
teruggeloopen met eenige tonnen. Door die oppervlakkige
beschouwing late men zich echter niet verleiden tot
de conclusie dat dus de moeizaam verkregen ver
betering der exploitatieuitkomsten alweer is ge
volgd door een reactie. In het saldo van
exploitatieTekening dat ten vorigen jare op de winstrekening
paraisseerde was n.l. begrepen oen bedrag groot
circa IJ millioen gulden: winst behaald bij ver
koop van een drietal stoomschepen. Het behoeft
"wel geen betoog dat zulk een buitengewone
-bate" niet op een exploitatierekening thuis hoort,
indien deze tenminste een juist beeld moet geven
van den gang van zaken. Ondanks de daling van
het exploitatie-saldo uit dien hoofde steeg het
batig slot van de winstrekening met ongeveer
J millioen, o.m. tengevolge van de daling van de
intrestlast. Ook de afschrijvingen, die volgens een
vaste schaal plaats vinden, nemen een geringer
bedrag in dan op de vorige jaarrekening.
Houdt men rekening met de bijzondere bate in
1926 en beschouwt men de daling- van de afschrij
vingen als niet tot exploitatieuitkomsten
belioorend, dan is de slotsom, dat het bedrijf onge
veer IJ millioen meer opleverde dan verleden
jaar. Zoodat thans de kosten gedekt worden
en de afschrijvingen tenvolle uit de resultaten
.kunnen worden bestreden.
* *
*
Maar overmatig zijn de uitkomsten nog aller
minst. Het saldo van de winstrekening dat
overigens wordt bestemd tot vorming van e-e;n
speciale reserve voor bouwkeistengarantie der
.Statendam ad emgeveer 6 ton vertegenwoordigt
niet meer dan ruim 2 pCt. van he;t aandeelen
kapitaal. Vergelijkt men dit e;ijfer met de voor
laatste jaren dan spreekt daaruit wel een
voor'lütgang. Zoo was er in 1925 neig een ve-rliessaldo
van circa 4 J millioen. Maar in vergelijking met
-de resultaten van vroegere jaren is de indruk
van de huidige cijfers alles behalve bevredigend.
Nu hoeft men een winst van me-er dan 20 millioen
gulden, zooals die in het hoogconjunctuurjaav
1919 werd gemaakt, niet als voorbeeld te nemen.
maar ook de meer normale jaren vertoonen een
veel gunstiger cijfer. Trouwens de beste verge
lijkingsbasis is wel het winstcijfer van zuster
maatschappijen, die zich op ongeveer gelijk terrein
bewegen. Ik noem daarvan b.v. de Hamburg
Amerika Packctfahrt A.G., de Norddeutsche
Lloyd en andere, die alle weer behoorlijke
divi?denden uitkeeren. De H.A.P.A.G. maakte in 1927
bij een vloot van nagenoeg een millioen ton een
winst van ruim 12 millioen mark. De; Holland
Amerika Lijn scoorde een resultaat van (j ton bij
een vlootcapaciteit van 400.000 ton. Beziet men
?de winstcijfers ten opzichte van de grootte van
liet kapitaal dan blijkt al evenzeer een
wanproportie te bestaan.
* *
*
Waarom die voorspoed bij de H.A.P.A.G. en
«die noodlijdendheid bij de H.A.T/.? in elk verslag
van laatstgenoemde maatschappij treft m-jn wee-r
«en jeremiade aan over de Duitsche
voorkeur? tarieven op de spoorwegen, waardemr Duitsche
havens worden bevoordeeld tenkoste van
Heillandsche. De juistheid van die stelling valt, niet te
ontkennen. Maar Hollandscha schepen kunnen
toch vreemde havens aandoen. Heeft niet b.v. de;
Nederland een geregelde i dienst van Hamburg on
Bremen uit, evenals van Amsterdam? En al
stuitte dat op bezwa,ron. elke onderneming heeft
toch moeilijkheden door verschuiving van be
hoeften te overwinnen. Wordt in e;e-n bepaaldo
richting de afzet be;ïnv]e>ed, dan moet men e;lde-rs
emplooi vinden.
»?, Een tweede strop veior ele Maatschappij is
geweest: de sterke vermindering van he;t
omigratieverkeer naar Amerika, waarop zij zich speciaal
had ingericht. De; wetgeving in ele; Ver. Staten eip
dat punt heeft e-en streep ele ie ir haar rekening
gehaald, en destijds waardevol materiaal eip n
.slag gedegradeerd. Maar van die- tegenslag hebben
.alle andere op Amerika varende maatschappijen
te lijden. Ook hier geldt het devies: verzet de
bakens wanneer het getij verloopt. En hier komen
wij eigenlijk tot het kardinale punt. In de hoog
conjunctuur die voor eenige jaren heerschte heeft
de maatschappij zich wat te sterk georiënteerd in
de richting van hot vrachtvervoer. De depressie
welke noodwendig op de hausse moest volgen
bracht haar derhalve een gevoeli -e slag toe. Kn
de eenige weg om het verloren terrein in te halen
n.l. het aanpassen van de vloot aan de eischen
van hot moderne luxe-passagierssnelvervoer, heeft
men onbetreden gelaten. Dit verkeer is snel toe
genomen. Maar slechts die maatschappijen hebben
zich een overwegend aandeel daarin kunnen ver
werven, die voortdurend hebben voldaan aan de
stijgende eischen voor het meest geraffineerde
comfort aan boord. Steeds luxueuser, comfor
tabeler en vooral ook sneller zijn da transatlan
tische booten geworden. Voortdurend werden
nieuwe schepen in de vaart gebracht. Bij de
U.A.L. niet. En dat heeft haar een groot deel van
het passagiersvervoer gekost. De reiziger die ge
steld is op een gemakkelijke reis (en vooral oj>
een goede keuken), maar aan snel transport minder
h'e:ht kan bij do II.A.L. uitstekend te.'e-eht. Maai'
de schier overdreven c nnfort en snelheid die
sommige maatschappijen inrichten ten gerieve der
passagiers, die het nu eenmaal verlangen, vindt
men bij haar niet. Want het bouwprogram is
sedert geruimen tijd stopgezet.
* *
*
Natuurlijk moet niet uit het oog worden ver
loren dat makkelijker een oorzaak van het kwaad
is aan te wijzen dan een remedie. In de jaren van
doorloopend deficit en zeer krappe kaspositie was
nieuwbouw practisch onmogelijk, indien niet bij
zondere maatregelen te dien einde zouden worden
getroffen. Kapitaal-omissie was onmogelijk on ook
de uitgifte van obligatiën zou op groote bezwaren
gestuit zijn. Bij een kapitaal van 25 millioen, heeft
de H.A.L. toch reeds 30 millioen obligatiën te
haren laste uitstaan. De Duitsche maatschappijen
zijn te dien aanzien in aanzienlijke mate
ge-rugsteund n door den oorlog n door de inflatie. De
eerste ontnam haar veel oude schepen, die werden
vervangen door moderner ingerichte typen. De
inflatie was een aanleiding om liet kapitaal te
reduceeren en oen grondige financioelo saneering
door te voeren. Als vanzelf werd daardoor een
goede ondergrond geschapen om voort t (i bouwen
in de richting die de veranderde omstandigheden
wenschelijk maakten, l >c l lollandsehe maatschappij
kwam daartoe veel minder gauw. Maar toch ware
het wellicht boter geweest indien men ook hier
het mes er had ingezet,. De omstandigheden
maakten een omwenteling in de bedrijfspolitiek
noodzakelijk. Kn die omwenteling was practisch
sle.ehts uitvoerbaar door operatief ingrijpen. En in
de baissejaren van voorheen zou zulk oen operatie
niet eens zulk een opzien gebaard heb bon. Thans
zal men er veel minder toe komen. De maat
schappij zit nu met een vloot die bezwaarlijk
loonend geëxploiteerd kan worden. En van het
nieuwe mailschip de Statendam, die is ingebracht
in een daarvoor opgelicht (s vennootschap, geldt dat
tot op zekere hoogte ook. Dit schip voldoet wel
aan moderne eischen, maai' is bijzonder duur.
* *
*
Toch is waarschijnlijk het woelen ipne-men van de
nieuwbouw de eenige weg' om er weer bovenop te;
komen. Blijkens recente mededeelingen van de
Directie schijnt men dan ook plannen in die
richting te koesteren. Do liquiditoitspositie is ge
lukkig verbeterd. Maar het blijft de vraag of
'/.onder het aantrekken van nieuw kapitaal
noemciiswaarde resultaten bereikt kunnen worden. In elk
geval wordt de afschrijving thans verdiend. Daar
tegenover staat aan de i andere ? kant el;:,t dit jaar
do aflossing op de obligatiolooning met l i
milHo'.'ti jaarlijks aanvangt. Maar wanneer de ont
wikkeling op de vrjichtcnmarkt - die er
iiitusschen iiie't erg hoopvol uitziet niet dn resul
taten weer te zeer drukken kan toch jaarlijks
circa :i millioen beschikbaar komen. De maat
schappij make' zich die gelden tenutte.
Wanneer do haastige; zakenman zich weer de
gewoonte oigon. ina.akt eon schip va,i; de
ll<»l!a,ndAinerika lijn te kiezen, 011 wanneer men ginds.
met, d;- dienstregeling in do hand (?het is er oen
ingeworteld hanelelsge-bruik er zelfs de krant voor
<)]> te slaan - -) zijn brie-ve-nimiil niet im-or adres
seert )"'>' Oliini/iii' of Mdiirt'liinia. maar por IIuil.
Am. /.., -- dan zal liet blijken, dat de opgevoerde
oxploitatiesnollioid leidt tot opgevoerde
e-xploitatiowinston.
BEURSSPIEGEL
Donderdag 19 Juli
REDERT korten tijd neemt de ontwikkeling
. op de internationale geldmarkten aller aan
dacht weer in beslag. De beweging heeft haar
oorsprong gevonden in de Vereonigde Staten. Voor
enkele maanden word daar het disconto der
reservebanken verhoogd, nadat jarenlang de geldronte zeer
laag was geweest'. Kn sedert die verhooging heeft
voortdurend de vrees voor een hernieuwde ver
hooging bestaan, die nu voor enkele dagen, voor
zoover althans de voornaamste resorvebanken
betreft, in werkelijkheid is omgezet. Intusschen
hebben wij in New-York callronte van zelfs 10 pCt.
beleefd. De aanleiding tot den jongsten maatregel
van de roservebanken, waarnaar men natuurlijk in
hoofdzaak moet gissen, schijnt wel tweeërlei te
zijn. Voor de Xow-Yorksche is de politiek van
remeverhooging een middel geweest om de specu
latie aan de effectenbeurs te beperken. Reeds lang
werden daartoe stappen gedaan. De vorige! ver
hooging had ook hetzelfde; doel. Toen die niet
afdoend bleek te zijn. we-rd actief op ele geldmarkt
ingegrepen. Do Federal Reserve banken hebben te
dien einde een uitstekenel middel, dat in Europa
voel minder reou is. althans ve-e>l minder wordt
toegepast. N.l. ele; pe>litie-k van aa,n- en verkoop van
wisselmate;riaal eip ele eipen markt en van
regeoringsobligatiën aan ele; effectenbeurs. Ken tweede
motief voor ele rente;ve'rhe>e>ging zal waarschijnlijk
te /oeken zijn in ele vejortelnrenele- e;n omvangrijke
goudafvloeiingen, welke hot reservesystoom zich in
den laatst en tijd heeft moeten getroosten. Dit
argumemt geldt moor voeir het gohoele systeem.
* *
*
De rentestijging in de1 V.S. heeft in Europa haar
invloed natuurlijk de.>e-n geleien. Reeels spe>e;elig
begonnen Kure>pe-e-sehe> financieele instellingen
te New-York op korten termijn gelden uit te /etten.
hetzij eip de callmarkt, hetzij op ele; discoiitemiarkt.
Amerikaaiische banken veri'uimelen hare
kaspositie eloeir wissels af te geven e>p Kuropoesche
in het bij/onder Engolse'he relaties. Oiulor eleii
invloed van elie; beide bewegingen treik ele' geld
markt' in Europa aan. 'Kn zeieielra binnen
afzie-nbaren tijel ele; rembemrsacceptoii te'r financiering van
graan- en katoe-nversehepiiigon hier tor markt
komen, inplaats van in New-Yeirk, /;i,l die' ver
houding neig we;l verscherpt weirele-n. Te l ,onele>n
sfe'e'g elo partie'iilieTe' disceniteivoe-t boven ele l p('t.,
e-en niveau waai- be-noden hot zich nu al ge'ruime'ii
tijd had bewogen. '.Maar dosemdaiiks is men in
financieele kringen te Londe-n vrij algemoe-n van
me'oning ela,t venn'leiopig ge-en verliooging vu,n ele;
bankroiite; te' verwachten is. In de; a,t'ge-loope-n
maande-n he-cit ele- Olel Lady haai' ge>udve>orvaad
aanzienlijk kunnen ve>rgre>of e'ii. zoodat, mocht
onvei'heiopt wee-r e-e-ii afvleieiing dreigen, zij zich
dat zonele-r be-zwaar kan laten we-lge;v;i,llon.
Onzeplaatselijke disoontemiarkt is natuurlijk e-ve-iimin
ge-lie-e'l onaangepast ge-ble-ve-n. maar belangrijk was
ele- invloed teit nu ten' nog nie-t. De; valutamarkt
hoeft zich in.dat verband aller/.onde-rlingst'gedragen.
* *
*
De; olieproduconton schijnen het: alle- Me-iise'hen
werden Brüele-r, teie-h \ve;l meer e;ii moe-r te- wille-n
preipageeren. Al is ele hoi'make-rij neig wat links, on
al e>nt breekt hot, nie;t aan ele; traelit ieme-e-le- spe-lle-tjes
van aantrekken en afstoeite-n. krijgt, me'ii teie-h moe-r
e-n moor ele-ti indruk ela,t ele' ve-rlumeling nogal vleit.
Waarom ook nie-t? De- be-trokkon partije-n /.uilen
teit ele- slotsom ge-kome-ii zijn dat ele-/,e- preliminaire
teie-naeloring ueioel/.ake-lijk is eim li;-t : soiel
umse-hlunge-n Millionon in elo prae-fijk te- kunnen brengen. Al
zijn elan ele millioeiien hie-r wat moe-r
mate-rialistise'h opgevat. Ken int e-rnat ie>nale- ee>nfe-roiit ie> schijnt
op handen. Kn ele- Me-elwa,y Oil Storage-. ele- maat
schappij elie- el.e- Hussische- eilie- iu Enge-lanel bracht,
he-e'ft ope-nlijk verklaard te zullen aanvangen nie-t
e-e-n fonelsvorming tot se'haelo\ e'i'gooding \an elo
be-steile'iien. Dus toe-h. . . . '
* *
*
In do rubber .se-hijnt wat moe-r muziek te- komen.
Do se-hrik van elo rest rie-t io-.'i l'se-hat'fing is wat
bekoe-ld, on elo aaiihoude-nele- daling van don
LoneloiLse-iioii vooiTa.ael is een verheugend ve-rse-hijnse-1.
Voegt men elaaraüii too e-on t e-riigginig van ele'ii
uitvoer van bi-volkingsrubbe-r. on e-e-n ve-rgroot ing
van hot ve-rl.ruik in elo V .S. elan ka.u ele' markt.
wollioht rijp zijn voor eon \\a,t gnnstige-r stemming.
.Maar men ve-rge-te- nie-1 dat in ve-rhemeling tot el"
pi-eieliie-tsprijs ele- ;i:i neli-i-Ie-n nog re-lat ie-l' to lieiog
staan. ('. K.