Historisch Archief 1877-1940
Zoolang de geheele opzet zuiver verwerking
van de eischen bleef, was het stadion zeker in
alle opzichten een goed modern stuk werk, echter
heb ik met leede oogen dm verderen bouw zien
voltooien.
De interessante constructie in beton, welke
de zitplaatsen draagt, is thans geheel schuil gegaan
achter een baksteen bekleeding en machtige muren
en eindelooze muurvlakten dekken het zoo leven
dig spel van pijlers en balken. Veel is hier ver
stopt dat zeker de moeite waard was om
altijd gezien te worden.
Foto nummer l toont een stadium iri den bouw
voordat de gevels" in baksteen aangebracht
zijn. Foto nummer 2 laat een ongeveer gelijk stuk
zieii ria het aanbrengen der muren. Behoudens de
op de eerste foto reeds zichtbare decoratieve
spielerei" boven de trappen, vertoont de bouw
in dit stadium een veel belangwekkender en aan
vaardbaarder vormgeving dan op foto nummer 2.
Waar bijv. de ruimte boven de trappen verkleind
wordt terwille van een architectonische vormge
ving, is de grens der toelaatbaarheid werkelijk
overschreden.
Natuurlijk weet ik, dat de ruimten onder zit
plaatsen gesloten moeten
worden, daar ze voc r
kleedkamers, restaurant,
enz. moeten diener. Echter
had dit sluiten ook kunnen
gebeuren met behoud van
het zicht op de constructie,
bijv. door tusschen de
pijlers de afscheidingen te
plaatsen, inplaats van er
voor. De baksteenen wan
den geven het geheel iets
zwaars en monumentaals
dat m.i. voor een stadion
zeker misplaatst is. Hoe
veel feestelijker doen bijv.
de witgepleisterde bijge
bouwen, die ter weers
zijden van de
Marathonpooit staan. Deze zijn
echter helaas tijdelijk en
GEZICHT IN HET STADION
zij worden waarschijnlijk direct ria afloop der
Olympische spelen weder afgebroken.
Evenals de Marathon-toren toont deze geheele
omsluitende baksteen architectuur een streven
naar monumentaliteit, die voor de klaarheid
van het geheel noodlottig is geworden.
Steeds treft het, hoe de gedeelten, waar de hand
van den architect minder sterk zichtbaar is,
(zooals bijv. de kappen van tribunes en van de
bijgebouwen) aan belangrijkheid winnen.
Dit is echter het gevolg van principieel ver
schil in opvatting over architectuur, en het zou
hier niet op zijn plaats zijn om daar verder over
uit te wijden.
Echter zal niet ontkerd kunnen worden, dat
ondanks de bezwaren, die deze architectuur-be
handeling aankleven, het stadion veel belangrijks
te zien geeft en men zich niet zal behoeven te
schamen deze proeve van Nederlaridsche archi
tectuur aan de buitenlanders te toonen.
Nieuwe Uitgaven
SCHERM ZAAL (TIJDELIJK O E BOUW)
' Nedf rland kent < p 't oogc-ntlik maw n
gebeurten's: de Olymj ische Fpelen. liet was daarom
een goede gedachte van de firma Lefebure en
Zoon te Amsterdam cm door middel van een.
practische uitgave deze Spelen betreffende, aan
dacht te vragen vour de Champagne Moet et
Chandon, waarvoor deze firma als generaal-agente
voor Nederland en Koloniën optreedt. Zij geeft
o. m. uit een volledig programma eler Spelen,
met dag, uur en plaats waar de verschil
lende wedstrijden worden gehouden. De typo
grafische uitvoering is goed veizorgd; een
beschaafde reclame vóór de genoemde champagne
is op de keerzijde van heft j rogamma aangebracht,
Lode Opdebeekf Peters lïind. Van
Ifolkema en Wdrerulorl.
Aanteekeningen over het leven van een kind.
liet zijn een aantal op/zichzelf staande no
tities, en die komen uit den aard van de zaak
nog al dikwijls op hetzelfde neer. \VeI wordt,
er telkens iets anders uit het leven van het kind
verteld, maar do wijze, waarop de
ontwakendekinderziel op de indrukken van buiten reageert,
is voor een objectief toczienden volwassene zonder
veel variatie. Ik gebruik
hier opzettelijk het woord
objectief: een liefhebben
de moeder ziet in haar
kind duizend dingen, die
andere kinderen niet
hebben, en praat er
zoov< el over. dat zij meermalen
den beleefdst en bezoeker
op ee7i zware proef' stelt.
De schrijver van dit boek
laat het met den Ie/er
y.oovci' niet : komen: hij'
Weet zich Ie l eheei'schen...
en voorkomt daardoor de
fout. waarin Streuvel.s
vi rva.lt met zijn
..IVutske". hoewel d", f hoek
hoogtepunten heeft v all
grooter schoonheid dan
het Wel'k v;m Opllebeel. ,