Historisch Archief 1877-1940
?No. 2669
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JULI 1928
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
Moderne Duitsche
muziek
door Paul F. Sanders
Het kamerniUKïrkfeest1»2(S te llatlcn-lludeii
II KT vorige jaar werden do muziekfeesten der
l Duitsche avant-garde, die sinds 1921. door het
ma.ecenaat van vorst Max Kgon von Fiirstenborg
mogelijk gemaakt waren, van het stille
Demaueschingen A erplaatst naar het mondaine
BadenBaden. Ingewijden weten dat deze vorst ook thans
nog zijn on-alledaagsche belangstelling schenkt
-aan de hedendaagsche toonkunst. Naar buiten
treden echter als eenige verantwoordelijke leiders
?de componisten Heinrich Burkard, Josef Haas en
Paul Hindemith op. Zij schiften de inzendingen
en stellen de programma's te Kamen.
Ditmaal was het feest gewijd aan orgel- on
fihn-muziek, kamer-cantates en -opera's.
Helaas zijn de resultaten tamelijk poover ge
bleken de jongere Duitscbe componisten toon
den nog altijd vast te zitten in het experiment.
liet orgel schijnt door hen beschouwd te worden
-als een vervanger van het >Simi honie-orkest. Een
nieuwe stijl is uit de vermenging van
Schoenbergharmonieën, Jaz^-rhythmen, Kegeriaansche vari
atie-vormen en Amerikaansche bioscoop-orgel
effecten nog niet geboren .... De meeste muziek
klonk nog in de fantasie en fuga over het koraal
,,,Aus tief e ? Xot" van Fidelio F. Finke.
Inzake het begrip kamermuziek heerscht blijk
baar algemeene verwarring. Xiet de vorm en
inhoud, maar de instrumentale bezetting schijnen
hier het genre te bepalen. Onder de vier eerste
uitvoeringen op dit gebied stond die van een
?cantate van Darius Mildand. op André(liele's
dialogen van ,.De verloren Zoon" bovenaan. Het
werk is geschreven voor sopraan, tenor, bariton,
bas en klein orkest. (Jeen der Duitsche modernen.
bezit die klaarheid van stijl, schrijft een zoo door
zichtige orkestpartituur, heeft een zoo soepel
gevoel voor de zangstem.
Hermann Seherchen verrastte door de fijne
smaak, waarmede hij dit werk gaf. .Maar helaas
had hij weinig medewerking van den kant der
solisten, zoodat het vocale gedeelte der uitvoering
onder de logheid van den zang leed. Ook de Duitsche
vertaling klonk eenigszins plomp. Milhaud staat
in dit werk weer op de hoogte van zijn ,.1'oêmes
juils.".
Het grootste uiterlijke succes was voor Josef
Matthias Hauer met zijn ,,Kammeroratorium fiir
Bühne: IVundluwjen" oder Konzert riach \Vorten
von Hölderlin". De componist verloochent hierin
zijn harmonische principes bijkans geheel. Hij
schreef een helderen koorstijl (Hugo Holles
Madrigalvereinigung deed wonderen), en be
reikte een mooien orkestklank met een vijftal blaas
instrumenten, enkelvoudig bezet strijkkwartet en
piano. Bezwaren heb ik alleen tegen de vh> thmir.ehe
monotonie en het groot aantal solisten (zes), dat
den eenvoud der bezetting wederom te niet doet.
Onder de drie specimina van kamer-opera waren
?er twee die als f^rce in het cabaret eenige kans
zouden kunnen hebben, maar wier muzikale waarde
ook daar gering zou blijven. Het waren ..Tuba
mirum" van Gustav Kneip en Tn zehn Minuten"
van W alter Gronoslay. Het eerste is de klucht van
?een orkestknecht die de honderdduizend trekt en
midden onder de Zerlina-aria uit de Barbier een
vreugdesolo op de tuba aanheft die door geen
mensch te stoppen is en de geheele voorstelling
VAM HELLES
? TABAK
is
Mannequins in Deauville
Rubens, Drie Vrouwen
_g t een gedwongen chaotisch einde brengt.
Het tweede duurt ondanks zijn titel mini een
half uur, en heeft in den tekst veel meer mogelijk
heden dan de componist benutte. De handeling
speelt in Kaïnerun en geeft de strijd tusschen een
mormonen-zendeling en een Joodschen theater
agent om de zelfde neger-dorpssehoorie. De muziek
verliep in oppervlakkige uiterlijke illustratie.
Talent als operacomponist toonde alleen
Hermanu lieuftrr in zijn drama Saul". Het is vóór
alles een speel-stuk. De componist was zoo ge
lukkig voor deze première zangers te A-inden die
bovendien voortreffelijke acteurs waren.
Het meeste resultaat leverde do ochtend A'an
filmmuziek op.
liet is op zich zelf al een belangrijk feit dat men
inziet dat de gewone wijze van film-illustratie op
den duur niet bevredigen kan. Het is hier
niet de bedoeling geweest de componisten muziek
A'oor geheele filmelramn's te laten, schrijven, maar
om aan te tooiien dat een goede, origineele muziek
bij elke film mogelijk is. J n de eerste plaats is
daarbij dus rekening gehouden met de orkest
bezetting, die ook voor het kleinste theater bruik
baar moet zijn. Aldus werd het een demonstratie,
hoe enkele componisten zich een praotisohe en
artistiek verantwoordde filmmuziek voorst ellen.
J)arii(K Milfiaiid illustreerde een l'fa-journaal
waarin hij inderdaad aantoonde dat ook de
eenvoudigste dingen van den dag muzikaal te
styleeren zijn.
Krnat Toc/i schreef bij een teekenfilm van de
Paramount (de Babyfabriek) een vlotte bege
leiding, waarin hij de illustratie van bepaalde
film-taf creolen A'ermeed.
Ken fotostudie van Sacha Stone, een fotografisch
licht en bewegingsspel, gaf ffui/o l{crinnini aan
leiding tot een eontrapuriteerende muziek die vrij
onafhankelijk tegenover het filmbeeld stond.
De dankbaarste opgave had }\'olfynni/ Keiler die
eenige scènen uit een silhouet-film \'an Lotto
Reiniger (Alladinl romantisch begeleidde.
l'nnl Hindemith zei over zijn muziek bij de film
,,Bowegte Gegenstande" van Hans Richter: ..Sic
illustriert nicht, obwohl sie in. manehen Teilen den
Film geschelmisseri enger anliegt. als ii'gendeine
Filmmu ,ik bisher. Kilm umi Musik bilden, eiii
untre.mbares (Janzes. Die geiiar.e Anpassung der
Musik an den Film ist mir müglich bei absolut
synchronem Bild- und Musikablauf. Ich habc
vorgezogen. die Musik fiir ein mechauisches Instru
ment z\i schreiben, nicht imr, weil luir damit ein
genaues /usammonlautVn erreicht werden kann,
sondorn weil icli der f est en f'berzeugiing bin,
dasz zu einer mechanisch a.brolleii<len Uildl'olge
auch eine mechivnisch zu re])roduziereiide .Musik
gehort".
Inderdaad lijkt dit procédétoekomst te hebben
en men mag dergelijke proefnemingen verel-T met
belangstelling tegemoet zieu. /eker zou znnd'-r
deze practische e\|)erinienteii eu de medewerking
van Milhaud en Hindemith de totaal-indruk van
het muziekfeest een van gi'oote middelmatigheid
en begripsverwarring geweest zijn.
Een tuinschouwburg
door Henrik Scholte
OpenliK'Iittlirater Volksuniversiteit,
l.aan v. Merrilrrvoort. "s ll;ii;e
ft"* I'SSCIIK.V de rozen van een sta.dstuin een
« charmante dialoog van IAVOC menschen. . . .
waar ligt. hier de grens tusschen illusie en we>rke>lijk
heid? De> oude gebi'eken v;in het openluchttheater:
entourage, die men ter eene zijde wciiseht. maar
die ter andere; zijde om het behoud der illusie
Aveggespeeld moet Avorderi. zijn in deze A'errnkkelijke
enclave met een slag verdwenen. Niet ten .onrechte
begint de tuin aan do haan v. Meerdervoort zich
naam (e verworven: wij raken hier aan. het
.">()1 oeschouwers tooneeltje van t'raig en Yeats en wij
zijn hier verre van den geïmproviseerden
rompslomp en den altijd eenigszins jiijnlijken broexljacht
der gebruikelijke! O|)enhichtscliouwl>urgen.
Men speelt hiel' ee'ii goeel repertoire in allen
e-envonel ejn eim hot spel ze'lf. Uohrtlve enkele moor
bekende romaneske-n e>ok bet stukje, elat Kmma
(Jramjitica ons hier in elen herfst bracht, Barrie:'s
,,()ld Lady's Mcdals", elai ik in eh' eloor anderen
zee-r gereu-mele vertolking van Ksthe1!' eh' Ben-r
hi'laas neig iiie't zag. Kn A'oorts het spirit uoele
Avoordonduol A'an Dario Nicewlcmi, dat wij reeds
uit e!e>n ?/.<»> uitne'mende opvexüijig van v. d. Lugt
kenden eineh'r elen tite>l: ,,'s Morge-ns, 's middags e>n
's avonds". Kr ligt in eleze-n virtuozen, maar toch
bchoerschten. dialoog iets A'an deüi vroe'ge'Ti
Schnitzler: een stemming van villatuinon, uit ele> A-oorstad,
zeuner (meen weinig me-laiicholischo lichtzinnigheid.
Hot is nie'ts, het is ele- zome'relag ze'lf met he't
divei'(issoment %'an zijn Tiuancen e'ii lierhalingen. Men
jirijst eli-n dag voor elen a,vonel. men ))i'ijst de'n flirt
van elk uur, het is alles een behood'/.ame ver]»ioziiig,
e'en iiite'resse we-kkeii aan de Aerve'ling.
Dat elit spel tusschen twee1 m nsethen - me-t ele'ii
gemex-de-lijken bas van Antem Hoemei' ae'hter ele!
lieestors - e'en middag lang boeide, lag zeer zeker
aan ele fijne A'erve van Jan van ICeK e'ii het goede
tegenspel van <'e>rrie' Hoo/,e'nelaa.l. Maar hef lag,
naast elen text. vooral ook aan ele bekoeirlijke
e)inge>ving van elit f oone-eK je, elat tot naetere en
wellicht gedut'i'ele-ve e>xjieriment en A'exirbe'st emd
se'hijut. De'/e t uil! mei zijn prete'iit ie'loo'/.e
\'e-rtexmingi'ii is i'eri wemelerlijke ve'ra.dcniing te'inidelen
A'a,n liet staelsleve'ii. l^n veior toeinei'H rienelen is zij
nog \\el \\:if nii'er.
H. RAHR
MUZIEKHANDEL
Violen (2) Snaren
Achter S t. Pi et er 4
Utrecht Ca Tel. 443
PIANO'S