Historisch Archief 1877-1940
No. 2669
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JULI 1928
De nieuwe Cultuur
door Mr. H. Giltay
Allwrt Schweitzer als t'ultuur-pioiiü-u
GTJT ist," zegt Schweitzer, Leben erhalten
und Leven fordern: bose ist, Leben
vernichten und Leben htmmen," en hij zegt het niet
alleen, maar hij doet liet. Hij verlaar, de beschaafde
wereld en trekt naar het oerwoud vau Afrika om
arme negers van bun kwalen te verlossen.
Zoo gezien is Schwe-tzer's ethische formule
allereerst de theoretische uitdrukking van wat bij
als persoonlijke roeping voelt. Maar zij is meer.
Zij is de verwoording van die algemeene
ethischhurnanita're geestesstrooming, die zich in onzen
tijd in velerlei vorm, in socialisme, auti-milita.visrm*,
anti-vivisectie, vegetariaat enz. openbaart. Uepaald
opmerkelijk is b.v. de overeenstemming, niet alleen
in gedachte, maar ook in formuleering, tusschen
Schweitzer's ethiek en de ethiek van Mevrouw
Kapteyn-Muysken, zooals deze o.a. in haar
bundel Affirmatie" is neergelegd. Schweitzer's
ethiek is de moderne humanitaire ethiek, die
levcnseerbied tot grondslag en levensontwikkeling tot
doel heeft.
Ik zal de laatste zijn om do moreele bcteekenin
der humanitaire gedachte te ontkennen. Huma
niteit is zonder twijfel een der hoogste cultuur
waarden; maar wat ik bestrijd, is, dat zij de nieuwe
cultuur-idee zou zijn. Wat aan de
humanitah-egedachte ontbreekt is hei positieve, scheppende
element. Het is alles negatief: gén oorlog meer,
gén uitbuiting, gén vlees-heten, gén vivisectie,
gén alcohol. . . . maar wat dan wél?
Daarop geven de humanitaire ethici geen ant
woord, alsof dat vanzelf wel terecht kwam. Kn
daarop geeft ook Schweitzer's ethiek geen ant
woord. Ik bedoel dit niet als een verwijt, ik stel
alleen vast. dit het zoo is. Hoe dit komt? Het
komt, doordat do cultuuridoe, welke onze
Westersche beschaving eens groot gemaakt heeft en i i
genieën als (ioethe en Lieethoveii hare laatste
triomfen vierde, oud geworden is en hare
scheppendekracht heeft verloren, terwijl een nieuwe
cultuuridee nog niet is geboren. Ja. misschien dat zij hier
en daar al begint te ontwaken, misschien leeft zij
al verborgen in enkele stroomingen, door de voor
vechters dier stroomingen zelf nog onbegrepen,
maar in elk geval: de ethiek-humanitaire idee is
die nieuwe cultuur-idee niet.
Want humaniteit is een groot en een goed ding,
maar zij is niet het een en al. Zij is een vrucht van
het Leven, maar het Leven zelf is oneindig grooter.
Het Leven is eeuwige scheppingsdrang'. een drang,
waarvan wij oorsprong noch einddoel kennen. Kn
zoo is ook waarachtige levende cultuur oneindig
meer dan humanitaire ethiek. Schweitzer's besef:
ich bin Leben, das leben will, inmitten von Leben,
das leben will" is een onweersprekelijke waarheid,
maar zij is onvoldoende om als grondslag voor een
cultuur-scheppende ethiek te dienen. Zij is de uit
drukking van den elementairen levensdrang, die
zich in alle levende wezens openbaart. In schorpi
oenen zoo goed als in menschen. Maar terwijl er
voor schorpioenen geen moreele en culturecle
problemen bestaan, bestaan ze voor ons menschon
wel. Wij willen niet alleen leven en zooveel mogelijk
anderen mét ons laten leven, wij willen op ecu
bepaalde wijze leven, wij willen ons, individueel en
collectief, ontwikkelen in een bepaalde richtlnij.
En daarom is dit de allerbelangrijkste vraag voor
elke ethiek en elk cultureel hervormingsstreven:
waar willen wij eigenlijk Jmen?
En zeker, dan zullen wij óók moeten antwoorden,
dat wij naar een samenleving willen zonder oorlog
en zonder uitbuiting, maar dat is ons niet genoeg.
Ons hoogste ideaal kan niet zijn een soort
algemeene VersorgUngsanstalt" voor menschen en
dieren, wij beseffen, dat het Leven te groot is,
dan dat het Bentham'sehe ,,geluk voor het grootste
aantal" zijn doel kan zijn. Wij kennen het doel van
het Leven niet en wij zullen het nooit kennen.
maar in onze beste oogenblikken weten wij het.
met volkomen zekerheid, dat geluk niet het doel
kan zijn, dat het Leven eeuwige schepping is.
nimmer aflatende worsteling naar steeds hooger
doeleinden, en dat het geluk ons alleen dun ten
deel valt, als wij het niet hebben gezocht, maar in
volkomen overgave hebben gestreden voor het
hoogste en beste, wat in ons is. ... ..Das Leben ist
der Güter höchstes nicht," er moet een goed zijn,
een doel, dat boven ons leven uitgaat, en waarin
ons kleine leventje geborgen ligt. Wij kunnen dit
niet bewijzen, maar wij kunnen het geïooven. Kn
Het Weensche Zangersfeest en de Anschlusz
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
Het Leit-motiv
men. zou kunnen zoggen, dat eigenlijk in elk menselr
zoolang hij leeft, iets van dit geloot' is. Want als hij
niet geloofde, dat zijn leven ergens goed voor was,
waarom zou hij dan blijven leven?
De fijne Thoreau heeft het zoo prachtig gezegd:
,.I know that l am. I know that another is who
k lows more than I, who takes inter, st in me...
l kriow that the enterpri.se is worthy. I know that
things work well. l have hcard no bad ne\vs."
Men zal misschien zeggen: wij hebben wel ..bad
news" gehoord. Ik ook. En. Thoreau ook. .Maai'
Thoreau bedoelt het in den allerdiepsten /.in. Van
hem is ook het woord,: ..Kead not the Times, ivad
the Eternities." Wanneer we de kranten, lezen,
hooren wij heel veel slecht nieuws. Vooral in onzen
tijd. Maar als wij pogen iets te verstaan van het
eeuwige leven, zooals dat
/.ic'.iiiulescheppingswondereri van natuuren mensch openbaart, dan kan al dat
slechte nieuws ons geloof in de regeneratieve
mogelijkhed n van bet Leven niet duurzaam meer
schokken en vertrouwen wij. dat ook uit onzen
verwarden, tot in het waanzinnige gecompliceerde!!
en rei-mechaniseerden tijd nog een nieuwe,
scheppingskraehtige cultuur-idee kan op ij en en onze
samenleving verjongen. Deze idee. als zij komt. zal
de humanitaire idee in zich sluiten. Maar zij zal
veel meer omvatten. Zij zal inhouden datgene,
watwij nu vruchteloos zoeken: ecu nicutccn ,-in ran
hel leren.
Het zou rnij niet verwonderen, als het l na het
bovenstaande niet recht duidelijk was, hoe ik
Schweitzer nog een cultuurpionier kan noemen.
Toch blijft hij dat voor mij, nu en altijd. Kn ik
kan mijn bedoeling weer niet beter duidelijk maken
NEEMT EEN PROEF MET DE
Caramel en Toffee
van de Lancashire Confectionery Products
L O OS D r I N E X
dan met d"ze Woorden van denzelfden Thoreau:
.,If yoit would eonvince a man lir.it hè. does
wrong d') right. Hut do not care tu eonvince him.
Me i will believe what tliey see. Let them see."
Sehweitzer wil onze beschaving ervan overtuigen
d H t zij op een dwaalspoor is. Dat zij, als zij geen
nieuwe idealen schept en tracht te verwezenlijken,
ten onder gaat. Hij roept op tot de hoogste daad
en doet zelf z(jn hoogste daad. Daarin ligt zijn.
onvergankelijke verdienste als levenwekker.
Bezoekt de Hollandsclie Badplaatsen.
In het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tariet.
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGE en
HOTEL DRIEHUIZEN"
WIJKAANZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DÉPEKDANCE.