Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 AUGUSTUS 1928
A/o. 2670
Boekbespreking
door Miek Janssen
Dr. A. PU. Aesthetische Ontwik
keling. Em. Querido's (Uit
gevers Ulij. Amsterdam (1!(2H)
Dit keurig uitgegeven "boek, niet
eenige mooie, interessante foto's van
kunstwerken geïllustreerd, behandelt
veel lezenswaardig». Het begint met
een overzicht te geven, hoe nimmer
dezelfde schoonheids-vormen lang
achtereen de menschen bevredigen,
maar hoe zij steeds gedurende de ver
schillende eeuwen wisselen en vaak
geheel zich wijzigen. Daardoor, zoo
zegt Dr. Pit, komt het vermoeden in
ons op, dat ,.het schoone" nooit als
eindelijko bevrediging voorhanden is,
dat het gevoel voor het schoone iets
betrekkelijks is, dat het slechts een
verhouding aangeeft welke zich voort
durend wijzigt. .Blijkbaar gaat iii ver
schillende tijden 's menschen belang
stelling niet naar het zelfde uit. wordt
de aandacht steeds door andere ver
schijnselen geboeid on zijn de kunst
werken, waarin die belangstelling, die
aandacht zich afspiegelen, daarom van
zoo uiteenloopend karakter. Dr. Vit
verklaart verder, dat datgene wat een
maal als iets schoons is ondel-scheiden
en in het kunstwerk tot uiting is ge
bracht, zich laat gelden, zij het onbe
wust, in de latere waardeering.
Verschillende kunstwerken uit vroe
gere eeuwen werden in l»tere eeuwen
niet gewaardeerd b.v. de
middelceuwsche kunst werd niet in de l Te en
18e eeuw brji'i-epcH, maar telkens
komt er dan weer een tijd. de t die
bewondering herleeft. Dr. Vit vertelt'
verder van de Ond-Kgypt ische kunst.
over de beeltenissen van Rahotep en
Nofrit, van Hanoter (Oude Uijk) etc.
Verder over dr- kunst dei1 Oude
Grieken van Kiiossos. Virynte en
Mykene. De schoonheid en het rhyt hme
van de kunstwerken dezer oude rijken
werden na eeuwen nog jviuvi'ard.
In het primitieve kunstwerk be
paalde de kunstenaar zich tot hel
lichamelijke van d:'ii mensch; in het
klassieke" vinden wij reeds het stre
ven een geestelijk c intact uit te
drukken waar een groep werd ge
beeldhouwd. Kn zoo ga.",t het in
stijgende lijn, meer en moer legde de
kunstenaar zich er op toe psychische
aandoeningen te openbaren.
Over Vompeïworden zeer interes
sante opmerkingen gemaakt, o.a. ook
over het rhythmc der kunstwerken.
Men vindt het illusionisme in de
Pompeïaansche kunst vertegenwoor
digd. De vroeg-Christelijke schilde
ringen in de katacombeii. meestal toch
door minderwaardige kunstenaars ver
vaardigd, getuigen van een zelfde visie.
De Egyptische pyramide boezemt
eerst veel eerbied en ontzag in. dan
pas worden wij ^door hot rhythme
M°10
4ETZ6C2
aesthetisch aangedaan. De Dorische
tempel Theseiin te Athene wordt
nader beschouwd, evenals de minia
turen uit de 13e eeuw. de beeldhouw
werken aan de kathedraal van
('hartres (1,'ie eeuw), waarvan deextaUsohe
('hi'istuskop is gereproduceerd.
,,!)<! vormgeving en het kleurgevoel
der West-Knropeesche kunstzinnige
beschaving, die op haai' beiii't de
.Byzantijnsche als leermeesteres heeft
gehad, kunnen wij alleen hegrijpcii en
waardeei'en wanneer wij die zien in.
voortzetting van. het door de oudheid
gegevene."
Eenige oude l'Yansehe gebouwen
worden er in genoemd o.a. hel Motel
d'Kireux uit I7(lli met zijn sierlijke,
fijn bewerkte trap. .Mooie foto's van
enkele oude Italiaansche meesters
zijn ei' in te vinden, en de machtig
sprekende kop van den (Ji'ttrmelata.
Ten slotte wordt het zoeken der
moderne schilders, zooals o.a. van. den
Krimschen ('ézajine naar ..stijl'' nog
naar voren gebn>,cht. M nar juist omdat
('ézanne dit zelf zoo kinderlijk op
merkte, d:'t hij zocht m'i'r stijl, moet
het w.el duidelijk worden, hoe de
moderne kunst juist <!.;>< ne groot e
mist. behalve enkele uitzonderingen
n."1 uurlijk. ..de st ijl".
Hr. Til eindigt /ij n voor velen
waardevolle beschouwing nut de/e
epmerki ng: ..Met kunstwerk, uiting
van eeu bep;v 1<1" a "st ll«'{ iselie
gedachte. moet logisch verha.nd liouden
met d!'ii <l'tarlooi)rn<l''ii a.';st het isclien
geducht e-stiMiom. /oo spoedig v.'i.j
zulks ei'kenncii. krijgt li"t kunstwerk
vooi' ors ook e.'n blijvend"
schoonlii'idswu.iM'de. \'ei'werjien wij een klinkt
\\"erk, \'itnl''ii wij in-t leelijk. (l,:'n is de
reden (l;>:'!-v;:;i. i!.."| \\-ij hel j;i de
continuïteit \'i:n hel midei's-H'ox'.eii
niet als iiiipiiient kunden a.'Mibevelt-n".
II» VI ii Ilii. Uil Hor!, nui ili'ii
L/l-i':<:lc,l(;,,ll. l' il Illl l>,lilM-h
MO:)I'IIHIII'H iii'rniilit'1,1- f'r/x.
XN'i'jnneer mi'ii o\cr de eerste
dikge<lrukte en 1'uiiiLselHjots VUIL
uitroepleekens vooi'/ienc; wiWM'schuwingeii
dapper heeft heen gelezen, omdat men
..De wil lot het. Licht" sterk in zich
weet. dan ontmoet men hier en daar
naS'St veel onnoodig gepraat een fijnere
gedachte. Vaak heeft, men het gevoel
dat de Oostevsche (?) schrijver een
kinderlijk plezier el-in heeft gehad, een
boosaardig masker op te zetten en ei'
achter angsti'.i'.njii.gende geluiden te
maken, maai' het valt alles toch hél
erg mee. .Men komt den over ,. l )e
vreeS'lijkste boo/e Wezt-ns'' heen. en men
voelt el' een inenseh aan. die iels
goeds en schoons heeft, willen geven
aan een lijdende menschheid.
..Vrij moeten ook uw goedheid en
liefde zijn, of zij worden u tot on
deugden."
..Kr gaa.t een smachten door de
wereld, een verterend verlangen.
en iedere ziel, die niet geheel verhard
en ongeschikt tot ontkiemen is ge
worden, voelt zich daardoor aan
gegrepen." «* *?*»?
Ja -?..wonderen" zal men
door het woord doen !
,,Wonderen", veel wonderbaarlijker
dan alles, wat de oude tijden ..won
deren" noemden !"
Toch geloot' ik voor mij. dat de
tijden nog ver zijn dat alleen dooi' de
VRAAG LOYTE 00/ÏEEC-EEK
ADVIES VOOCl) WE
\\OOMNLKHTIVj
IMEIBIIEN
HEBBEN EEN
GUNSTIGE
DEPUTATIE
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
5TEUNZO LEN (6^ÖHO
HET OPSTAANDE!* BUITEN RAND
HERSTELT D E/ PLATVOET
O. A. MESSING. V
O. Z. VOORBURG WA L 334-. ArDAl»
"
VfcMET BINNEN6ASTHUI5J
N,V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
HOTEL?V£LSEF*BEEK" MIMN (Mie1
Gemakkelijk te bereiken per autobus en Eleetrische Spoor.
Schitterende cmgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ
LUNCH DINER SOUPER
Het geheele jaar geopend. Tel. 504 G. L. v. TOOMBERGEN.
VOOR BETERE MEUBELEN
ARNOLD HOUTSCHILT
AMSTERDAM
zoowel in eenvoudige als rijfïe uitvoering
Onder den ^{. (Jffaarfen Qlmsferdam, Q)en (JCaaq, tffaarlem.
magische ki-aelit van liet \voord.zooals ii.lt ijd de daad. zooals bij een (ihandi,
deze schrijve!' gelooft, de wondei'eii een Lenin. een M ussoüui. die de
tot stand zullen komen ! Mi- staat muist nieiischheid dwingt tot haai-
ontzaghet woord in de eerste plaats nog wekkende innerlijke l evolutie.