Historisch Archief 1877-1940
No. 2670
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 AUGUSTUS 1928
KRONIEK
Branding, strand en jonge duinen op Texel
Uit wandelen
door Dr. Jac. P. Thijsse
M KN
ITJ. mou
heeft iii'j wel ee.is gevraagd, wat d"
mooiste wandeling in Nederland KOU y.ijn. 't Is
een vraag, die eigenlijk niet gesteld mag worden.
Jk heb nu al herinnering van minstens vijf en vijftig
jaren wand'jlen, bewust wandelen en met genoegen
en om het wandalen. Mijn ouders waren gelukkig
niet erg angstvallig en 7,00 geviel het d'in vaak.
dat mijn broei' Jan en ik. jongetjes van !) en (i jaar.
van Grave langs d ? Maas wandelden in d" richting
naar Lithoyen, de l'riris van Oranje tegemoet. Ket
stoombootje dit voer tusschen Venlo en
Kotterdim. De kapitein van d" boot nam ons dan aan
boord, hetzij a:in een landingsplaats of als 't KO<>
uitkwam, eri dat gaf natuurlijk dubbel genoegen.
werd d'; reddingsboot uitgezet om ons op te halen.
Hoe goed herinner ik mij nog d" hooge grassen en
groote margrieten, d" bleek lila scabiosen langs
d'>n d'jk. het vee aan d,"n waterkant en als we op
de boot ware.n. d'; oever die voorbij gleed, d"
beschad'iwd" landingsplaatsen, d" rood-wit-blauwe
bakens op hooge staken eri d- lekkere teerlucht
van de boot. Natuurlijk ben ik van dien tijd af een
vereerd,"!' van onze groote rivieren, hetzij ik ze
bevaar in velerlei vaartuig, per fiets of auto langs
d-; effen d \jkwegen rol of m'jri weg zoek langs
visscherspad",ri of jaagpad"n. die op menig" plaats
nog langs d" zonu'rbedd'mg zijn te vind"M. De Maa:;
is wel het mooist tusïcheri Roermond en Mook.
beid'! oevers even interessant vooral op d" plaatsen
waar zijrivier!jes uitmonden of wa°/.? liet heuvelland
dicht aan d'; oevers komt, zooals in de buur! van
-Vrcen. 'Probeer het eens met d,-.t Ma,a;jc. bet Ka! u
meevallen en a!s het eeiiigszins kan. herhaal het
bezoek in den 'inksterüjd.
De, Gelderschc JJsel is m -er bekend en verdient
d.it in alle opzichten. De hooge Veluwe en de merk
waardige landschappen van Achterhoek en Salland
geven een indrukwekkende omlijsting. Maar d"
oeverlanden zelf rii"t hun bloemrijke doode rivier
armen, de hanken. hun hooge populieren,
knotwilgen, hagen van meidoorn en sleedoorn, de
malsche graslanden, hier en daar afgewisseld met
zandstrooken met zeer bijzondere plantengroei en.
de heele uitgestrektheid flink bevolkt ni"t gevogelte
van allerlei aard geven onuitputtelijk genoegen.
D<: Waal. de Rijn, d" lek. allemaal prachtig en
vol afwisseling.
Na de rivieren koni"n d" stranden. Die blijven
BRANDBLUSSCHER
.HOLLANDIA"
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
ook altijd mooi en voorloopig zal d ? wandeltocht
van Koog op Texel haar "West-Tersehclling wel
even mooi blijven als in de dagen van Holkeiiia.
die de eerste Flora der Noi.rdzee-eilanden schreef.
?7\ilem is zij nu wat gemakk«lijl;er door de geregelde
bootd'.erist Mieiand. Terschelling. fTarlingen. De
postdienst, ('ocksdorp?-Vlieland, is opgeheven, maar
ge kunt u gemakkelijk, houw el tamelijk duur, in
('ocksd-irp laten overzetten over het Kijerlandsche
gat. 't Is aan te raden, met het oog op liet getij,
om die overtocht eerst te bespreken eer ge de
-wandeling aanvaardt.
Deze tocht doet mij altijd denken aan een groot
wandeling in 7wit.,erlarid. Je bent ook. om zoo te
zeggen, aan het randje van d" wereld en in het
volle licht. Dwalen is onmogelijk, want het gaat
voortdurend langs 1-et strand, l.a.at de lijd liet toe.
dan kunnen we even rechtsaf slaan, om bij paal 2:>
en 21 de vorming van de jonge duinen te
bewond"ren. of we wippen er even d"ti zeelooper ove-r.
om te zien. hoe, vlak daarachter-, geen honderd
meter van bar zand en schelpen een liefelijk land
schap ligt. vol weeld'-rigste bloemenpracht, lüj
paal 25 moeten we d'.- kleine. Sluiter omgaan, hij
laag water gaan we gemakkelijk er dwars door
heen en dan is het wel aardig, om een wijl verder
te gaan. niet langs het strand, maai' over de wijde
Slnl'tervlakle.
Weld'-a liggen <!?? vuurtorendniiien voor ons. c"n
flink massief, dat voorde inpoldering van Kijerland
een afzond'-rlijk eilandje wils. \Vij kunnen er
dwars de>orhee.'ii. of ook wel ze omtrekken lartgs
den zeekant of langs d" landzijde. liet een is al
even plezierig als het ander, mat'.r \\'at we doen zal
ook moeten, afhangen van de plaats, waar onze
schipper ons besproken heeft. Liefst vaar ik af bij
liet verdronken poldert je de Volharding. De
overlocht duurt niet lang. soms maai- een half uurtje.
zee en strand en lucht en ruimte. De oever van ele
Vliehors waar we uitstappen is een weeke pap.
maar geen drijfzand en dadelijk staan we ook op
vaiter grond om nu kilometers en kilometers flink
door te stappen over de effen zandvlakte. In
negen van de tien gevallen kunnen we hier genieten
van liet verschijnsel van de fata morgana, de
lucht verheveling. Meestal is op d" Vliehors de
.Noordzce-oever iets steviger dun de kant van de
Waddenzee. Maar als we de Meeuwend'iinen
naderen d'.'n is het toch beter om links;1..!' (e slaan
en het Waeld'.nslranet te nemen, dal spoedig
slibrijk wordt en da.ar wandelen we dan al spoedig
langs liroene "paden, een merkwaardige tegenstel
ling met het frajecl van het laatste uurtje. De
sf ratidweide is maar smal. de duinen /.t-li' nog deels
in hun oorspronkelijke n si aal, d< els l:i -wei kt door
de sta.alsbebossching. ^
De wandeling langs hel Waddenst r;:i:d l,lijft
boeiend tot het einde loe, vooral door de lalloo/e
De Kcuw van de Auto
H KT is niet. dat ik in 't algemeen iets tegen
auto's heb. maar zij rijden zoo hard. Dat heb
ik in 't bij/oiider op ze tegen. Kn ook weer niet,
dat zij in 'l algemeen zoo hard rijden, maar dat
zij het in d" I lolh'.ndsche steden doen, die daarop
k!;-a blijkelijk n i 4 zijn ingericht. Het schijnt niet
billijk, det men eenvoudig op een eenvoudige
bood.srho,;» uilgffi'ide.lrols d" uiterste
voorzichligheid,, d,-i maal z.ijn leven in gevaar zi<'t. en het ten
s.lotte van toeva' of d/- onzekere welwillendheid
onzer medemenschen ;-fhi:iigt of wij met heele
beeneii naar huis zullen terugkeereii. De
Mollaiidsche sleden en slrdjes met hun stille, nauwe
grachtjes eri bochtige straatjes kunnen den was
senden verkcersx loed eigenlijk al minder ver
zwelgen. Wat voor een toe-slee", een handkar
of zelfs e.'il (ieftige karos ruimte genoeg had, is nog
niet berekend op een serie groote, vervaarlijk
snelle auto's, die niet o ibe.suisde vaart van de
bruggen boldercri en om d- hoeken zwieren. Xoo
zijzelf elkaar ook niet al te vaak in d" wielen rijden.
helaas ! de arme voetgangers loopeii al loopende
m<'er gevaar, naarmate de training d"r chauffeurs
vooruitgaat en worden al meer <|uantiténégligeable
et iiégligée. Wat voor een voetganger niet
prettig is. Kr er zijn nog vele voetgangers.
Doch er is iets in dit steeds jachtiger verkeer,
(U-t nog veel prikkelend"!1 op onze vermoeide1
zenuwen werkt, dan de angsten, en schrikschokkeii.
die wij bij eiken slraatnoek moeten doorstaan, en
dit is de overtuiging der volkomen nutteloos- en
iioodeloosheid van al d"Ze herrie. Of meent iemand.
dit, liet er inderdaad op aankomt of de naai-'
machines. het behangselpapier. de drukkers
artikelen, de rieten tuinstoelen. de. confectiepakjes.
de nam.iak-Ooslersche tapijten, de
linioriade.. flesschen. d" bruinkoolbriquettcn een half uur
eerd".r bezorgd worden dan vroeger, toen de paar
den liet tran-port bedienden:' Kr is immers niel
met;i haast om te le\eii. mtiiLi- d" auto's kunnen
sneller loopon elan paarden, d.at is de zaak. De
capaciteiten van de machine ..bezitten" de
meiischeii en maken hen bezelen. ed'loos volgen zij
de uiterste machinale; mogelijkhed'n ejii worden
j'.ld'is niet zoozee'i- slaven van hun eigen
machiiK1rieen. als van hun e'ige'ii malle heiofden. De woediüide
ceniciirrentii1, elat is he't tevee-1 aan bevolking, doel
dan el" rest e 11 zeio wordc'ii wij. arme ve>e-Uoopers.
ge'kraakt, gekneusel, verminkt, vermoord, enkel
emidat d1 ine'nschh'-id stajie'l zol is e;n einel 'lijk hel
werktuig geVond 'il werd, om elit nu zuive'r (e eloen
blijke-n.'
vogels, die hier soms el" slibbankeii be-veilkcn. leil
vlak in liet dorpje, elat al schameler worelt. Nu
ri'st nog het zeeieisje iia:ii' Te'rschelling: eerst me't
d"ii ..motor" naar ele Vlieslrooin. e>m daar oji hel
wablielig water o\er te stappe'ii op de KriUis, die
ons naar \Vesl-Terschelling brengt. Na zooveel
ure'H lexipens is het we'l jirettig. eini nu e'e-ns te
vare'n en te luisleivn naar ele ]ieilingen, elie el" man
o[i ei" veiorpleeht afroept, wanl ?t is laag wal er en
el" navigatie door ele geulen nog al ingewikkeld.
Sommmige plale'ii liggen al blank, ver iia.ar recl(ts
op e'eu richel rusten enke'le zeehonel"ii. Kindelijk
wordt el" peilstok ingeuomen. we y.ijn in de1 wijd"
poort van het Viie1 en er komt Noeirdzee'-deiiiing
naar binnen. Voor ons liggen de hooge duinen van
T"rschelling nie-t elen vereerden Hrandaris en zijn
roodgekapten lantaarn bove-n he't wijde plalfonn.
waar we zoo menig.-nnachl
de'iirondedansdertrcvkvogels hebben gadegeslagen. Maar e.'eT we daar zijn
varen we nog e'e-n jioos langs elen Noordvj'.arder elie'
voor Tersche'lling lu1! zelfde is a.ls ele Oliehors voor
\"lieland. lli.j ligt vlak uitgestrekl oiieler ele- hooge'
lucht en langs el"ii oever is ee'ii mannetje, heel
alleen in de oneindigheid, bezig niet st randpieren
te spitte'ii \eior visch-a;i.s. \'er naar rechts kunnen
xve' niet den kijker nog ele' baken van he{
vogeleilandje (irie'nel onelerse-heiden. Dan «urelen ele
groene hoornen van We'st al eluielelijker en \\eldr;!
elra.a.ieii we binnen in ele bedrijvige ha\'en van on.-,
el"rde Noord/.ee-eilaiid. e'\ enals Texel een kost! aar
kleine-iid. dal roept om een waardige behandelina.
Ja. ik geloof toch wel. dal de tocht Texel.
Vlieland. Terschelling lot het mooisle behoorl.
wat Nederland ons geven kan. Maar er is wel wat
opvoeding en oefening voor noodig, i m die i-e -lit
te ge'l l i et e 11.