Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n AUGUSTUS 1928
No. 2677
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
TOEGEPASTE KUNST
door Jan D. Voskuil
Een merkwaardige tentoonstelling van
Xilversmeedwerk
Het is geen alledaagsche gebeurtenis, gebruiks
voorwerpen te meigen bezichtigen uit een bedrijf,
?dat gedurende 175 jaren A ai vader e>p zoon
over;ging, te meer daar deze voorwerpen met ke'nnis en
-liefde ve>eir het ambacht vervaardigd weiden.
Eén dezer dagen viel ejns dit voorrecht ten eleel bij
?een bezoek aan de tentoonstelling van
zilveismeeelwerk, welke door de firma Wee?. H. Helweg en /eiem
te Amsterdam gehouden wordt, ter- herdenking van
haar oprichting in 1753. Het karakteristieke
eiuderwetsche huis op de Reizengracht. waai in eleze zaak
ruim tachtig jaar gevestigd is. bezit, evenals he>t
?bedrijf, in den geieelen zin des woords ..traditie".
Wanneer men de aiitie-kc toonkamer binnentreedt,
bemerkt men een harmonie tusschen deze inge
togen glanzende voorwerpen van waarlijk e.'rle-l
metaal en de deftige omgeving, waarin zij ge
xpo.seerd zijn. De tentoonstelling biedt een
overzichtvan hetgeen sedert de oprichting tot stand kwam.
In het kort memeireere-n wij ele veieirwerpen uit eïen
vroegsten tijd, die zich kenmerken eleieir hun een
voud en ietwat beiersche- degelijkheid, verveilgens
het latere werk uit de vorige eeuw. waarop de
?.speelsche versieringen hier en elaar aangebracht,
periodes van verval verraden en ten sleitte den
arbeid van ele laatste jaren, waai in over het alge
meen een gave en strenge- veirmgevirig gehandhaafd
is. Het jemgste; geslacht heeft van ele jarenlange
?ondervinding ongetwijfeld gebruik ge-maakt, deich
het ga!' tevens zijn voorwerpen e-en karakter, elat
zich bij dezen tijel aansluit. Oe>k hier is vereen
voudiging van vorm te bemerken, want men wilde.'
bovenal nuttig zijn en meer mag e-r niet van ee-ii
modern gebruiksvexii-vveip verlangd we>rele-n. Wan
neer men ele-ze' opvatting getrouw blijft, krijgen ee-ii
?geiedige paplepel, een nijdige vleeschvork eif een
.?sierlijke suikerstreieiier vanzelf hun ste:\ige. kantige
of zwierige vormen, die he-t best met het de iel,
waarveieir zij gebruikt zullen weirden-eivereenkeimen.
De nieuwe modellen worden meestal niet veioruit
op papier eintweirpen. doch wanneer de beide
broeders, die thans de zaak drijven, een ingeving
krijgen, nemen zij het zilver te>r hanel en verwerke
lijken al smedend hun ielee. /eieideiende vermijden
zij theoretische" onjuistheden, terwijl daardoor
evenmin overdreven eischen aan het materiaal
gesteld kunnen worden. Wij zagen van hen een
botermesje, uit n staaf zilver vervaardigd, van
waar men de bewerking als 't ware kon aflezen.
Verder noemen wij een menigte greiote en kleine
lepels, vorken en vischcemverts. waaronder menig
?oorspronkelijk model te roemen is en aspergetangen,
die het af kluiven van slieraspei ges te»t een minder
?emsmakelijk schouwspel verheffen. Documenten
door ouderdom vergeeld en oude prenten, elie een
beeld van het bedrijf geven, luisteren eleze tentoon
stelling op. Van vele geschiedkundige feiten noemen
wij echter een enkele, omdat hieruit blijkt elat het
ambacht en zij die dit nejbele hanelwerk in eere
Welden, voeir een groot kunstenaar aantrekkelijkheid
moet hebben gehad. .Teizef Israëls weiemele een
achttal jaren bij de familie Helweg in en schilderde
in 185(5 het portret van Hendrik Helweg. dat later
?geëxpeisee-rel werd einder den titel: ..Een mijner
vrienden".
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Een Inleiding; over inleidingen
Ik moet een aantal boeken bespreken over
schilderkunst, boeken, met inleidingen. Met ver
schillende soorten van inleidingen. Die zijn er
zoovele, als er inleiders 7.ijn, en er zijn vrij veel
inleiders. Misschien is het dus niet onjuist te vragen
welke eischen te stellen zijn aan zulke inleiders,
al lijkt dit wat bruusk, nu zoovele der inleidingen
7,00 oprecht van onkunde getuigen. K n dan schijnt
het mij toe, dat een inleider in eon schilderkunstig
probleem (een mensch, een schilderij) verstand
van, zeker gevoel voor schilderkunst moet hebben,
dit tot bewustzijn moet kunnen brengen en dit
moet kunnen uitdrukken, Dit lijken mij, den een
voudige, eischen toe, waaraan moet worden vol
daan. Ik weet echter dat er sommigen zijn in dezen
tijd, die 't verstand etc hebben een gevaar en een
bezwaar vinden integendeel, en die geen
verstanddaarvan-hebben veel noodiger \inelen. Deze /.eggen:
zonder verstand en gevoel etc. staat ge 't zuiverst
tegenover het te beoordeelen werk, ge staat er los
van. en als een god er vrij tegenover. Wellicht ver
gaten dezulken, dat de reacties op de besten
eenigszins toch de waarde van. liet kunstwerk
steeds bepaalden. Kr zijn andere soorten. Een
van deze heeft op een philosophischen trant een
philosophisch vermoeden van de schilderkunst, en
te vree noemt die soort dat eene Idee; ik heb
exemplaren van dat soort vóór een schilderij zien
staan, als een panther voor een beeld van
emelelgbarc schoonheid; onbevreesd, maar onkundig,
menschelijk-hoogmoedig maar overtollig; verma
kelijk om te zien, mant' nutteloos.
Kr is een ander soort. Dit soort bevat de
Verwa:den. die b.v. litteraire expressie! en schilder
kunstige waard" en waarheid door malkanele-re-n
haspelen. Dit zijn gevaarlijke lieden, want zij
schrijven soms go< d maar over iets, dat niet
bestaat elan in hun verwarde hoofd. Kr is e-en
dei d" soort, elat der l'oluwe-pe-n. Deze naam lijkt
op den naam van een soort mest kevers, die bol
letjes rollen, liet zijn echter meiischen, die te
veel woorden voortbrengen, en ge begrijpt, dat
elke Inleiding hun een gezochte buit is. /ij zijn
toch steeds in de mogelijkheid, waar ook. iets
van hun overvloed te verliezen, en dut raken zij
dan ook bij het minste kwijt, zonder eenige.
terughouding en bewustzijn. Hiertoe, tot de
l'oluwepen., behoort- een paar Broers. Kr is een.
verder soort: dat der Brutalise-ere-nelen. /ij meenen
door brutaliteiten (b.v. hun hoed scheel'-achter
over op hun hoofd) het schilderij zijn geheim af te
dwingen; nooit zag ik het: zwijgen van het schilderij
groot er worden dan voor hen. Kr zijn goedhartige
inleiders. Die voerden gesprekken met schilders.
/ij bekennen, dat zij er niets van. wisten, hopen er
nu iets van te weten, maar bewijzen onbeschroomd.
dat de e:erste toestand bleef bestaan. Kr zijn er,
die trappen opklimmen, in zich zelven. of die een.
alles smarteloos en smakeloos aannemende, onder
danigheid bezitten. Deze zijn vooral door schilders
zeer geliefd, maar zij bezitten voor de overigen
geen autoriteit. Kr is nog een soort. Die, als
musschen, sjilpend om de stukjes brood vliegen,
dat brood is hun des meesters roem. en verheugd,
na veel vreezen, op een klein afdakje; ergens komen
te zitten, treitsch en dankbaar als de musse'heii.
Dat zijn ele; bij brokken ejn be'etje.s veive-rde-rs.
Oeik elie schrijven Inleidingen. Het mee-st eloe-n dat
ele Theoretie'i; elat zijn de gouverneurs e'ii ele
commissarissen der kunst, /ij spre-ke-ii met auto
riteit over hun provincies, alsof elie gansche!
continenten groot zijn. Er zijn n< gamle'iv soorten
maar voor een ander artikel zijn eüej. Ik wou in
deze Inleiding alleen elie eenvemeligvn behandelen,
die verstand hebben van schilderkunst (en dat zijn
zeker nie't alleen ele schilders!) < 11 elie wij ele
Kescheiuwe-rs iie>emden. en neie-meii. Die: zijn er
eie>k neig, en. elie schrijven we-l e-e-ns Inle-ielinge-n.
Maar weet van schilderkunst hebben (elat is e>en
betere uitdrukking elan verstanel er van hebben)
is niet voleleie'iule veieir een ware' Inleiding. Ke'ii
Inleieling te>ch is een ingang, en e'e'ti e>verzicht; e'eii
eipweikking en eje'H terre;in-teekeiiing; e'eii liefde,
ee-n plattegrond e'n soms e>e-n gebouw, waarin ele
schilder kan huizen voor ee'ii ge-eleelte- of geliee-1.
De schrijver van e-en Inleiding moet ee'ii me-nse'h
kunnen s<'he>ppen e'n e-e-n sphe-e-r eleien ge-veie-le-n.
Hij moe-t daarvoor ze-!f ee'ii mensch x.ijn, e-en sphe-er
GIDDING&I
iTUYNENBURG MUYS|
bezitten, en kunnen schrijven, want door het
schrijven (o. schilders) bestaan ele Inleidingen. Het
klinkt vreemd voe>r velen, die; Inleidingen schrijven,
maar ele' Inle-ielers meieten kunnen schrijven, en zij
meieten, weet hebben, ik herhaal het van de: schil
derkunst, /ij moeten zich zeïlve kunnen realise-e-ren
i want dat is schri.jve-n) e-n zij nu>eten anderen
kunnen realiseeren. /ij meieten van achteren naar
ve>ren teie kunnen le-ze-n. e-n zij moe-ten ele- tee-kens
kennen, waarmede ele> psychische toe-standen
verteilkt weirele-n in de' een eif andere kunst, /ij moeten
ze-lf elvis zoo psychisch rijk zijn als maar meigelijk
is. e'ii els> schrifturen van ele-ii ge-e-st moete-n ; e' i
hun meige-lijke lectuur zijn.
«ij Kle.ykaiii»: Schilderijen van. < edric Morris;
l'ottebakker's werk door W. State Miirray
Het pottebakkerswerk van Murray is ongetwij
feld belangrijker deieir seiberheiel. eenvoud, e'ii be
handeling eive-reeiikeimstig het materiaal, dan
he-t schilderwerk van Morris. Hij eh't laatste vindt
ge; ee-n aant il invloeden van zeer moelerne, kunst
uitingen te' l'arijs. maai' er is elaar toch niet ge
nen-g van eipgesteikeii eif e-ruit gehaald. Keil factuur
als elie van Marris maakt het verteiemde niet aange
namer; el<> verf bleef we-l zee-r verf. en werd te zelden
't te- huis v;-j;i e-;-n («iii'/oetii»'/, van e-e;ii zekerheid.
e>f van ele se-hoonheiel. ze-lf. Waiine-er ik van al eleze
dingen twe-e- se-hilelerijt je-s ze m willen noe-me-n,
zemelen het zijn: .\o. -'12. «-n hoeip bleic-men
geworele-ii te>t een vaste- kle-ur e-n. Xo. ."> e-e-n ele-
Winterachtige e-xpre-ssionislise-he veiorstelling. De: meeste'
overigen zijn niet te \\vl-ge-slaagele; herinneringen
(iil veirin. aaret. veiorste-llingl aa-u anelere.
meide-rnen.
He-t peiUe-bakke-rswe-rk van Miirmy is
e-venmin e-en wonder van perseiemlijkhe-iel. noch
\e-rtoont hel e-en groot.- aantrekkelijkheid elaarejeieir.
.M;':ir het is. i'l s k rit i klis \ a n veirineii e'H van kle-ureu
ge'spreike.'i. 1'a! soenli.jk. Ili-t i-; geen exe-e-s. e-n elat
is geie-el: elie ga:m voeirbij als e-e-n wiiielvlaji.g:
he-t is geen ontkenning van \ak of materiaal en
eht is goeel. w;>nt zoiieler eli.- be.iele blijft, in elulible-n
7,\\\. geen enkel werk. lle-t is wci-k. van ee-n e-e-rbaar
werkman, e-n elat in e-en elie-pkleiirig binnenhuis
liete-r zal blijken elan znoals het hiel'uioi-st weifelen
uit ge-stil lel. Ve.eiral bij ele bruine potte-n (C>0. 7>S)
e-n bij ele- grijsbri.ine-n e-te'. Cl'.\. 27). zijn iWingeüiam ?
dingen, die: zich nie-t eipelringe-n. maar bij blijven.
Voor de vacantiel
SORRELL en Zoon
DeieiK
WARWICK DEEPING
Ing. f 2.90 Gib. f 3.75
Wie eT van houdt, op ee-n zoinei'se-he-n
namielelag in e>e-n still'-n lommerrijken
tuin i-ustigje-s te- geiiicti-n van ee-n
goeele-n roman, eli-.-n kunnen wij
emvejorwaarele-lijk elit beiek a-:mbi-ve-len.
lv:ii beiek. elat elcii leze-i- onafge-broke-il
bex-it. e-en sterk boek. e-ele-1 en
verfrissciienel. Ki. elaarbii. . . . alle'-s arielers
dan zwaar-e>p-ele'-haiiel. \Vij Wi-iise-hen
hi-t ve-le- le-zt-1's teie.
In iede're'ii boe-khande-1 vi.'rkrijgbaar.
VAN HOLKEMA & WARENDORF's
Uitgevers-Maatschappij - Amsterdam.