Historisch Archief 1877-1940
4.
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u AUGUSTUS 1928
No.
Achter den afsluitdijk
door H. G. Gannegieter
Vacantie
Ter verzachting en genezing van
stukgeloopen voeten, zadelpijn, schrijnen en
smetten der huid, muggebeten en zonne
brand, moet men op reis voorzien zijn van
Doos 30, Tube 80 et.
PUROL
I. Prospectieve reportage
ELUKKIG komt er een doorbraak in de
vast\JTgerofcste gewoonten. De moderne mensen heeft
ondekt, dat alles een kwestie van wennen is en dat
het ten slotte net zoo goed andersom kan. Waarom
de zaak dan niet eens op haar kop gezet? De oude
methode is te dikwijls herhaald om nog te boeien.
Wat geven wij om de gebeurtenissen uit het ver
leden? De angstwekkend aangroeiende historische
documentatie is goed om archief-ambtenaren den
kost te geven en leegstaanden rijksgebouwen een be
stemming te verschaffen. Ma?j' het lezend publiek
wil het nieuwste, en de voortschrijdende techniek
achterhaalt de feiten steeds sneller.
Was 't niet te voorzien, dit zij eenmaal de feiten
vooruit zou loopen? De wedstrijd in actualiteit
heeft tot deze logische consequentie genoopt. Als
de Harderwijksche Veldbode den verongelukten
voetbal-kampioen een dag na zijn dood in d" krant
heeft, is het Doornspijksche Nieuwsblad verplicht
hem op den sterfdag zelf in het avondblad te
lierdenken en de Puttensche Courant dient het
Doornspijksche Nieuwsblad weer vóór te zijn met een
extra-middag-editie. Helaas ontdekt de directie
te laa.t, dat de Oprechte Old'-broeksche een kwartier
na des kampioene dood reeds een bulletin met por
tret heeft verspreid.
Een paar jaar geleden nog gold a's het toppunt
van journalistieke vindingrijkheid, dat de courant
een kwartier na de gebeurtenis het nieuws bracht.
Dat kwartier kromp in tot dertien minuten, de
dertien werden er vijf en allengs was de afstand
tusschen feit en publicatie slechts in ond"rd"eleri
van seconden meer uit te drukken.
Toen dit chronometrische verschil zoo goed als
tot nul was gereduceerd, kon het gevolg niet
uitblijven, dat de reportage op de toekomst vooruit
ging loopen. Hoe hopeloos verouderd komen ons
thans die aftandsche reporters voor, die den dag
na het jubileum hun held herdachten ! Nu weet de
krantlezende wereld een week vóór den datum al
zooveel van den jubilaris, dat er op den dag zelf
de aardigheid heelomaal af is.
Eenmaal het kritieke punt in hun haast
voorbijgehold zijnde, wisten de actueele cortvspond'-nten
den afstand tusschen hun kopy in de krant en de
ophanden zijnde gebeurtenis allengs evenzeer te
vergrooten als ze den afstand tusschen kopy en
voldongen feit in een vorige periode hadden ver
kleind. De concurrent huldigde voorzichtigheids
halve den aanstaanden man van den dag maar drie
weken tevoren. Ken ander concurrent vervroegde
den datum nog rnet ee?i week.
En zoo viert de krant Kerstmis in 't najaar, in
den nazomer, in de bondsdagen. Straks k< mt het
aotueelste blad omstreeks Pinksteren met zijn
Kerstnummer uit; het aller-actueelste met Paschen
en het aller-aller-actueelste zal d--n cyclus hebben
hersteld door op den Kerstdag te komen met het
Kerstnummer voor 't volgend jaar.
Er heeft zich een volstrekte revolutie in de repor
tage voltrokken. De antieke reportage was
ictrospectief; de moderne reportage is prospectief.
Waarom zou men het middel, dat ten opzichte
van feestdagen en jubilea zoo profijtelijk is ge
bleken, niet evenzeer op de geschiedbeschrijvitig
gaan toepassen? Ken moet de eerste zijn. en van bet
half- millioen dagblad-correspondenten, dat ons
vaderland telt, heeft alleen de eerste nu-rcantieL)
beteekenis.
Deze overweging leidd" een schrand'-r en voort
varend jongmensch. Josef Calp geheet en. er toe.
patent te nemen op een nieuw reportage-systeem
en hiermee zijn diensten aan te bied"ii aan het
Dagblad van Urk. (ie lacht, lezer? ma-v ge la-hi
ditmaal te vroeg ! Want het Dagblad van l'rk is
wel het best getmtilleerde orgaan van d"
vad'-rlandsche pers. Het heeft zijn kopy tot d<-n omvang
van weinige regelen beknopt en d'-ze weinige regelen
zijn voor de helft advertentie. De vijl' dikke edities.
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN n SNAREN
D H DAHD Achter St. Pieter 4 D
D ?n' JVrYl in. Utrecht D Tel. 443 O
PIANO'S D D VERHUREN D D VLEUGELS
welke de rotatie-pers dagelijks uitwerpt, bestaan
verder uit plaatjes en prijsraadsels, benevens bons
voor de film en bekendmakingen omtrent do uren,
waarop de dagelijksche radio-courant zal ver
schijnen, liet meeste nieuws gaat bij het Dagblad
van Urk langs radiografischen weg door de lucht.
Maar voor de ouderwetsche menschen. die liever
lezen dan luisteren, schrijft Josef l'a'p zijn brieven
uit het drooggelegde gebied ten gerieve van de
filialen, welke het Dagblad van l'rk in d" oud
bakken vastelandsprovinc.ies gevestigd heeft.
Sinds T'rk na d'; drooglegging het centrum van
Nederland is geworden zijn d" Amst'-rdamsche.
Haagsche en Kotterdamsche bladen tot
kopblad'-n van het Dagblad van l'rk gedegradeerd.
Josef ('a'p bezit allo hoedanigheden, welke hem
voor zijn prospectieve reporterstaak geschikt
maken. Xijri overgrootvad'-r was tamboer in d,"U
Tieiidaag.schen Veldtocht: zijn grootvader aan
spreker, zijn vad'-r pedel, l'it een. geslacht van
a'dus vooraangaand" en. vooraanstaande mannen
geboren, had d" jeugdige Josef zich reeds a's jongen
de vaa"digbeid eigen gemaakt, op den neus overal
bij te zijn en te zorgen, dat hij haantje d" voorste
was. Als advertentie-reiziger gewend" hij zich aan
de vrijmoedigheid, welke hem a's reporter to stade
zou koni'-n.
Want. toen d" drooglegging van de Zuid--rzee
haar voltooiing begon te naderen, en a', zijn collega's
van ongeduld op d'-n dijk stonden te trappelen om
(Ie primeur te krijgen van. bet nieuw te ontginnen
journa'istiek gebied, overtroefd" Josef ben door
maar vast op voorhand met zijn brieven, te be
ginnen. Kn m'j verkocht hij bet recht. d"Z,e brieven,
nadat ze hun dienst in het Dagblad van l'rk
hadd"n gedaan, bij voorbaat te reproduceeren.
Ook in dit opzicht immers gaan wc modern.
worden. Oudtijds wa; het publieeereii van brieven
het werk van d'-n archix a-is. De brieven moesten
eerst eenige eeuwen oud zijn. aleer ze het geestelijk
bezit van d--n historicus mochten worden, die
kieschheidsha!ve op zijn beurt wachtte, totdat ze in
een dissertatie bewurkt wa"en. en ze dan eerst het
publiek aanbood, /oo leefden wij iii"d" ni"t het
geen, in een schimachtig verlt d"ii aan liefd". haal
en allenoverigenha-tstocht aan het perkament toe
vertrouwd was.
Allengs verdween ook te dezen opzichte liet
voorvaderlijk geduld. Kr hoorde toch tot voor kort
nog een. zekere onbcschi'oomdheid toe. brieven van
pas overledenen aan d" publiciteit prijs te geven.
De eerste brief van nog levend" tijdgenoot en. werd
m--t een verontschuldiging van d(-n uitgever afge
drukt. Het wa; voor d"it zeven-en-negentig-jarige
wel aardig, zijn mémoires nog tijdens zijn leven in
boekvorm te zien. Memoires van tachtigjjyigeii
volgden, toen van zeventig, zestig-,
vijftigja-igeu.Ook hier gaat liet retrospectieve karakter met
het versnellen van het moderne tempo van liever
lede verloren. Kri de tijd van het prospectief uit
geven van brieven lijkt mij spoedig aanst aand".
AVij weten niet. hoever onze kinderen het straks
zullen brengen. Allicht schuilt er ond'-r de zuige
lingen van thans een toekomstig minister </f
handel sma griaat.
Moeten we wachten, tot ze d" berin mdhcid
bereikt hebben, met het publiceei-cn van hun
ni'-rkwa-vdige eigenschappen;' Ma-v dan is. Hen (ep-u
n. een and-r ons voor. Laten we veiligheidshalve
dus maar beginnen met hi-t gedenkschrift op te
stellen en uit te geven omtrent hetgeen d" film-diva
of de minister van landbouw v;vi het jaar lütiil <a!s
kleuter beleefd heeft. Men heeft d:vi a'thans tl"
primeur.
Het systeem van José!' ('a'p volgend.. hei> ik er
d"i-li;-,!ve van afgezien, tl" brieven van Abé!a"d en
Jleloise te publiceeren of d" aandacht te vestigen
o]i het- leven en d" lotgevallen van een gi>.ter be
roemd geworden specialiteit. Inplaats vr.'i retro
spectief ga ook ik prospect ie j' te Werk en \ r. w; dus
uw belangstelling voor tl-- d-'.^bladi-orrespoiidenl ie.
wa-ymee d" voort va-end" reporter vsvi l'rk een
maal zijn lezers op de hoogte za! houden.
1) liricrcti ran ei n i'dort/'iir.'ii'l ri'iiorli'i' ".'il liet
d rooi//el -(/(Ie i/ebi'l. Jij ronrhimt i/e/niliJi -eenl.
Nieuwe Uitgaven
Joh. C. f\ Alberlx. Feexteli jke oiiinteifaiiff.
lili>e»ile~hii/ uit hel leren r//>i ct'/i 20.sti
ecini'cr. Jti'i'l l?V. h'.r/iloitii'ic deelen
I /o/ en niet V: A', l". Drukkerij Jtictib
r. C<oti[>ei>, A niHlerdditi. Jltirendictr
deelen I en //: ..F.uelor (t ente/'</<t.'
den Haan. 1Ü21- 1!)27,
De ..bloemlezing" uit liet leven, van den 2(lste i
eeuwer Allierts is nu genaderd tot het zesde deel.
De geestelijke bagage va-i den omm'-ganger
begint waarlijk volumineus te word'-n.
Quantitatief tenminste; veel nieuws komt er niet bij. Ik
heb d"Ze ..bloemlezing" ind'-rtijd, toen er t wet?
deelen compleet waren, ontl-r oogeu. geha.d;
de auteur was toen even ver als nu. Het
hoofdbestandd'-el van al dit werk is een hopeloos
verge\oi-d'-i-d-'üstiint \'an c)j'>centriciteit. Die
verklasirt in de eerste pla-tts het totale gemis aan
zelfcritiek. dat d'-n ommegaiii-'er kenmerkt. \"an.
behoorlijke selectie kan bij een zoo fisingelegdc
natuur geen sjnviike ziju.
Psychologisch is hè'. \erschijnsel-Alberts stelli
niet zontl'-r belang, ma-ir het eerste deel kan a.ls
bewijsmateriaal volstiv.m. \ oor d" rest blijft de
schrijver doorloo))eml belleden de opgave die hij
zich zelf steld": ..liet boek wil in letterkundige
uitingen een overzicht geven van het leven van
t»en haad'-loozeu all-round. die xcel. \ a-n wat
van onzen tijd is. ond'-rging. doch zicli in weinig
verliezen kon." - ..Letterkundige uitingen"
komen, in hongeren, iirtistieken zin, in tle/.e vijl
deelen niet voor. De talrijke verzen zijn, qua iioi'-zie
-? - en hoe moet een vers un(l<-rs heoonleeld Wordi-n
gebrekkig; ze zitten vol stoplappen. en
kreupelrijmen. en uit d" verhevene sferen, waarin <!??
(lichter ziju Ik lust i g opvoi-rt. komt bij o]i <le meest
onverwachte oogeiiblikken Jillernuchterst naar
bela-d"!!-. een t \vt-edc-rii.ngs-1Carns. die zich bij gebrek
aan tr»i';iek. met een mantel viin zieligheid d"kt.
'Tweed''rangsch is trouwens lui.gtMioeg al dit werk:
de dramatiek is .stuntelig van bouw, d" mystiek
vaag en zweverig, d" satyre overdreven, de poli
tieke beschouwing dom en. oppervlakkig (men
moet eens ..St. lYoletarius" lezen. wa>ariti als
bewijzen voor de traagheid van d"ii arbeider o.a.
het Amsterd-imsche dia.lect en het gebrek aan
manieren van d»n inind'-ren man worden,
jiaugevoerdl). -- Te wn:irdeereii '/.ijn eigenlijk alleen eelt.
aantal bladzijd-n Ix-hoorlijke journalistiek. iu 'l
bijzond"!' eenige reishesclirij\'ingen.
\Cre("'ders van dezen schrijver komen nog al
eens aan m>-t zijn grenzenloo'/.e ee-lijkheid,
mam- ik moet eerlijk bekennen, dat de eerlijkheid.
van den heer Alberts mij heel weinig schelen kan.
Wal er voor mij op aan komt. is of hij
bel;mgwekkeii(h- dingen schrijft. Ik bedoel hier natuurlijk:
eerlijkheid als menseh. l*e eerlijkheid viin (l"ii
kuhstena'H' is een geheel <>}? zich-zelf staaiiil iets,
en Int verband tusschen beid" eerlijkheden" kan
in di-n regel niet word-n vastgesteld.
Wa.t een pose. wal een liehl va.'ird'ge schrijverij,.
wat. een rheloi-iek. wat ecu expositie va,n
ijdelhi-id. \\~a.t een \'er-, elende herhaling'. \\'at ei.nopen"
deuren-intrapperij. en. het elyste. \\at een
geco(|iiet(eer m-'t hetgeen, al d'-ze hond-rd -n pagina'--.
<loor. in hoogste instantie niet te vinden is:
d..ziel van een kunstenaar.
L E CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM