Historisch Archief 1877-1940
No. 2675
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 AUGUSTUS 1928
GIDDING
TUYNENBURG MUYSI
De Amsterdamsche Stadsschouwburg
Amsterdamsche Bijzonderheden
door Prof. Dr. H. Brugmans
I«V. I>c Stadsschouwburg
TIKN jaar geleden, in l!) l 7, heeft men ve'i-gvtcii
een jubileum te viefen, d;it tocil wa.uHi.jk wel
van be'teekenis zou /ijn. geweest voor liet
kunstlievend.; Amsterdim. "Het was toon toch
di-iehonderd jaar geleden, dat -de eerste schouwburg
werd opgericht in onze stad. nog wel de schouw
burg, die jaren. lang liet eenige theater iu Amster
dam is geweest en bovendien d;; rechtstreeksche
voorganger en vooi'/.aat van on/en tegenwoeneljgen
stadsschouwburg. Hoewel er thans geen
gedenkfeest valt te vieren, is het toch wel van belang de
voorgeschiedenis van einzen schouwburg in groot e
trekken na te gaan.
Xatuurlijk werd er in Amsterdam ook vóór Ui 17
comedie gespeeld- Minstens een eeuw bestond toen.
al de befaamde rederijkerskamer de Kglasitier
met het bekende devies ..In. ljiefd:> Hoevende": de
broeders speelden op bepaalde tijden sinnespelen,
esbatementen en andere stukken. Dat was ook
in het begin der zeventiende eeuw het geval;
meer dan eens wordt melding gemaakt van de
rederijkers, die bij allerlei gelegenheden en op
allerlei plaatsen tooneelstukken. vertoonden. Maar
in 1017 kwamen er moeilijkheden in de Kglantier,
die de eendracht verstoorden en den bloei aantast
ten. Een aantal van de beste leden trad uit en
stichtte onder leiding van dr. Sarnuel ('oster de
Duytsche Academie, die zoowel wetenschap als
kunst wenschte en trachtte te bevorderen. Voor
de Academie kocht. Coster een erf aan, aan de
Keizersgracht tusschen de Bereristraat en de
liunstraat. Daar werd een houten schouwburg
gebouwd, die in het meergenoemde jaar werd ge
opend: het was het eerste, vaste theater in Amster
dam. Het behoorde; persoonlijk aan ('oster. Ma,ar
deze letterkundige geneesheer, ontmoedigd dooi
den scherpen tegenstand, d'en zijn. stichting vond
bij de predikanten en hun aanhangers, verkocht elen
schomvburg in. Kiü2 aan het weeshuis, waarxan,
de regenten dus blijkbaar in zulk een liex.it een
uitstekende geldbelegging hebben, gezien. In l (?:!.">
verkocht het weeshuis het derde gedeelte van zijn
bezit aan het oud"m"?:ini nhuis: sedei t was de
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
schouwburg het gemeenschappelijk bezit van
beide liefdadige instellingen; perceiusgewijze wer
den de inkomsten verdee'd.
De- houten schouwburg van J (i l 7 werd twintig
jaar later door een steenen gebouw op dezelfde
pl;ia,ts vervangen. (Iet is die schouwburg, die
den :!den Januari HiH.S met de opvoering van
Vondels (üjsbreght van Aeniste-l i.s geopend; van
dien t ij d d;>,gt eekent de trad'tie om ons in liet begin
van het jaar dat Amsterdamsche tivurspel te
vertooiieii. JJe gewoonte om daarna de; Bruiloft van
Kloris en Koeisje te geven is niet zoo oud- maar
toch nog eerwa.ardig genoeg; zij dagleekeiit van
1707 en heeft' dus ook al \\eer haar tweede eeuw
feest achter den rug. De schouwburg van lolï.s,
naar een Itaiuvóuseh mode) gebom\d. hael eeii
monumentale inrichting van het tooneel: een vast
tooneel dus met weinig afwisseling van decors.
d'it o<jk nog wel aan het Kngel.sche tooneel in
Sh'ikespeares tijd herinnert.
Intusseheii wild" het publiek op den duur iets
anders: geen traditie meer, maar een illusie van
werkelijkheid; de. nieuwe romantische drama's
eischteii bovendien iets geheel anders d'«n een vast
tooneel. .Naar de- eissclien van den nieuwen tijd
werd, in l (.>(>"> de schouwburg verbouwd en tevens
belangrijk vergroot. Onder den. invloed van Jan
Vos, tooneeldichter en schouwburgregeiit, werd.
alweer na.ar het voorbeeld van J talie. een. moderne
tooneelinrichting gebouwd, zooaJs wij die in
hoofdza.'ik nog kennen. Met trots roemen de
stadsbeschrijvers in de zeventiende en achttiende, eeuw,
dat op den Amsd.rdamschen schouwburg alles
kon wortelt vertoond, paleizen en boerenwoningen,
bosschen eii stranden, kasleelen en hutten, tot zelfs
de hemel en de hel toe. De techniek van Iie-t too
neel met het befaamde kunst- en vliegwerk was
zoo volmaakt a.ls men maar kon wensehen; men
kon engelen uit den hemel doen nedei dalen en
duivelen uit de onderwereld doen opstijgen.
Naar de eischen v;.n den toenmaligen tijd was
di /.e schouwburg stellig wei volma.aiit. te meer
elaar teoüeeispelers van griote talenten i-r hun
gaven ten toon spreidden, l lier speelde de
wijdVe-i-maare'.e .I«n Tsmt in de achttiende eeuw. wi -ns
roi m nog Ir.iig he-el't geklonUt-n. In elu' dagen wa-.-:
de schouwburg de r<>ein vj'n Amstere'.r.ui. liet
werd. dan ook ;:.ls e.'ii groole ramp gevoeld,, toen
deze iieroeied'1 schouwburg op Maandag 'l Mei
177'-! door et-n l>efa,amii-n hirnd ten gronde ging.
\'a,n deze' c;;t."st roj)iie n.u is het gevolg uv\vi<-M,
d;i't. (Ie se'houu burg \;:n de Keizei-s^raeht u,,.ar hei,
l.eidsel.'i Tiein werd ve: plr.-t'.t. 'Toen nir-i' n;1, d. n
brand plannen maakte \oor ecu nieuwe-n
schou>\burg, bleek het terrein aan d'! Keizersgracht voor
dat doet te klein. De beide godshuizen verkochten
toen d" ruïne van den schouwburg aan het
roonischkatholieke ai'iiienkantoor, d')>t er zijn bure;elen
bouwde: zij zijn nog di.ar ter plaatse achter het
oude hek van den schouwburg te vinden. .Maar
toen zagen het weeshuis en het ond"rnannenhuis
geen kans om e-en nieuwen schouwburg op het
Leidsehe Plein te stichten; zi.j trokken zich terug
van een functie, die zij nu anderhalve eeuw hadden
verricht. De stad zelf leun d" ta:ik over: zoo kwam
do stadsschouwburg tot stand, die ook d'ior de
stad in eigen beheer werd genomen.
De nieuwe stedelijke kunsttempel werd den
1.") September 177-1. meer dm twee jaren na den
brand, geopend met het destijds bel'a.'i.me!/; stuk van
l,ueretia \\ilhelmina van .Mei-ken. Jacob Simonsz.
de Hi.jk. Het was voorloopig slechts een houten
gebouw, de bekende houten kast. De inwendige
inrichting van liet tooneel was weldva, even rijk
als d'.e van den. ouden schouwburg aan d" Keizers
gracht was geweest; de techniek was. voor dien ti.jd
volmaakt. Ook was de/.e schouwburg jr.rcii lang
beroemd d'ior de groot e acteurs, die d't>;>?r telkens
en telkens weer een groot publiek wisten te boeien.
Het is merkwaardig, d'i/t juist d" Fransche tijd
voor ons tooneel een periode van uitnemende!!
bloei is geweest : het waren d" d'igen van Corvor
en \'oora.! \'aj]i Snoek ; maar d" beroemdste van allen
was mevrouw \\a,ttier. \olgens niemand minder
da,n Napoleon de grootste tragédienne van het
j-ijk. Toen was U'ebrokeii met allerlei sleur en tra
ditie; eenvoud en soberheid heerschten naar den
eisch d.es tijds; iiajii' \\'aarjeid in voordi'iM'lit en
uit beeliüng werd met toewijding en ook met goed
gevolg gestreefd.
Omstreeks IS^d, a,ls de groot e acfi-urs zijn
heengi'ga.:!ii. beu'inl een periode; Vii.n. verval, die onge
veer een halve eeuw heeft a.ai)gehoildell. Stellig
heeft de schouwburg ook in dezen tijd
tooiieelspelers en t ooneelspeelsters va n }>'-tee]ü'iiis
gehad. Miijofski. liooliol. 'Pjasink. en vooral
'i'eters. M aai'wat werd, vertoond, stond in den regel
niet hoog; het was de tijd van het romantische
melodrama: zang en d;i,ns zag en hoorde men
gaarne op het tooneel; het \eriia.nd Insschen
tooiu-i>! (>n letterkunde was /.oo goed als geheel ver
broken. Daar staat v,eer tegenover, dat de schouw
burg zich in een groot e. populariteit mocht ver
heugen; ieder behoorlijk Amsterdammer ginu met
zijn familie geregeld naar de komedie.
Die periode van populair verval eindigt kort,
na JS70. i)at einde wordt gekenmerkt, door twee
zeer belangrijke; i'eiten: ele eiprie-hi ing eler Konink
lijke Vere'eniging liet \eelerlanelse-h Tooneel, en
in verbailel daarmeeJe ele; verbeiuwing van elen
sclieniwbui'g tot e-e-n stee'iieii gebouw, fn 1H7I.
dus een e-e;iiw 7ia haar beniw, We-rel de- he-rboi-e-n
,sche)iiwburg ge-opend me-t. he-t bekenele s[)e'l van
(ilanor. l itgaan. Hij wa,s in den re-naissane-e-st ijl
van die' elage-n emt worj)en eloor ele;
sta<Lsbe>uwmee;sters li. eh' (irevf .Ir. e-n \\". Springer; voed-a,! ele'
klassieke \eiorbemw weid de'st ijds zejer be;wondeT<l.
Onget wijfeslel hangt of althans valt d:iarmede>
.sa.me'ii de hooge-ro }>l(K'i \-an liet toonei'l. Me;vr.
Kleine en \'eltman. he-t e'i-ht|iaar Albi-e-gt. la.te'r
eiok d<' l!ou\\ meestei-s, hebben liier elen euiete'ii i-oem
van )irt' .\nistei-iiare.se-lie- tooneel we-er boeig
gehouelen.
Maar ook deze AmsteM-damsche kunsttempel i,-,
in. e te v lammi-n ojigegaau: in l S! M) is de srhouwbiirn
van. l Je (ireef en Springer ve-rbi-nnd. l i ij is natuur
lijk doeir d,i' sti'.d lie'i-lmuwd; in nog we'e'dei-iger
\eirme-n ela.n hc' enulc gvbemw (oonele. is liet
nii'imv the'a,ti'f liei-i-e-ze-n. Te-genwooreüg valt deze
onbe'ki-oiiiiie'ii \\-i-elde we-inig mrer iu den smaak.
ie'ite'miM bea,n; wejor.lt ele
stail-ise-hotiwiiuri;ch ti-ii \oll-' a,an d ? eise-h.-n. die de
ti.g,.nooi-di-..'-e' tijel mag ste-llcn. Over d- t oollei'lkims1
.'Ml e'ieil t ije! (e spr.'ken. ligt liüile'll einze- bi'di Jeling .
i'! ^i"L; bi' r om e!.e g.-se-hii'i'.enis ', a.n h.'t gi'boiiw
n h.-t iiislituiit.
8 x vergrootend, ons speciaal merk
Cristal-Prisma, onovertroffen
11.45.JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 _ Nobelstraat 2S
Rotterdam. Utrecht.
PRISMAKIJKERS