Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i SEPTEMBER 1928
No. 2774
Vrouwen over mannen:
SA M PRAEGER
door Anna Benavente
(Met teekening voor de Groene Amster
dammer" door S. Polak)
HET zal het meerend.ee! der menschen, die de
laatste vijfentwintig jaar den Schouwburg in
Amsterdam bezocht hebben, wel op n of anderen
avond, zijn opgevallen, dat er, vóór de voorstelling
begon, een man in de orkestruimte trad, die eerst
met een kennersblik de zaal monsterde, daarna op
de dirigenten-plaats of aan de piano ging zitten,
en met een eenigszins nasaal-klinkende stem den
musici het teeken tot beginnen gaf. Dan kwam er
de Menuet van Boccherini, het Madrigaal van
Simonetti, of iets anders, dat geschikt was om het
te spelen stuk in te leiden. De man aan de piano
dirigeerde vaak ijverig met n hand en draaide
onderwijl zijn zwierige kuif uitnoodigend dan naar
de eerste, dan naar de tweede violen. Deze man,
Sam Praeger, de populaire, wiens kuif in den loop
der jaren wit is geworden, doch even zwierig is
gebleven, heeft in bijna alle groote theaters van de
hoofdstad, het langst in den Hollandschen
Schouwburg in de Plantage, de muziek verzorgd.
In zijn huis, dat in een gedecideerd hofjesachtige
straat van Plan Zuid ligt, heeft hij verteld van zijn
druk en afwisselend leven van vroeger, en zijn lief
hebberijen van tegenwoordig: kippen-fokken,
een massa huisdieren om zich heen hebben,
pianostudeeren; want deze meer dan zeventigjarige,
vlot Chopin-speler als hij is, zit lederen dag nog
eenige uren voor zijn vleugel en tracht het peil van
zijn spel voortdurend te verhoogen.
Zijn vader, Arnold Praeger, zelf musicus, gaf hem
al vroeg de eerste piano-lessen; later werd hij
leerling van Van Loeneii, en daarna van Julius
Röntgen.
In 1869 deed hij zijn entree in het orkest van
Johan Coenen in het Paleis voor Volksvlijt als
violist en pianist-accompagnateur. Destijds werden
de zangers en zangeressen meestal door de piano
geaceompagneerd, en dikwijls was het een heele
dobber, om met ijdele, en niet altijd even goed
voorbereide solisten in veilige haven te belanden.
Is U daar langen tijd gebleven?"
Ik heb daar veel routine opgedaan. Toen kwam
ik in het Grand Theater, onder directie van den
ouden heer Van Lier, en speelde de altpartij in
Duitsche operettes, Fransche en Italiaansche
opera's. Daarvandaan trok ik naar den
ParkSchouwburg, waar ik het café-concert af en toe
dirigeerde. Daarop ben ik weer naar het Paleis en
Johan Coenen terug gegaan, en in '91 ging ik naar
Parijs, waar ik als pianist-accompagnateur van een
gezelschap operettes ingestudeerd heb onder den
componist Lecocq, onder Leon Vasseur, Andr
Wormser, den man van het mimodrama l'Enfant
Prodigue en van Messager."
Het is hem daar n keer overkomen, dat hij
werd uitgenoodigd om op een feest in Hotel Con
tinental, waar ook o.a. de groote Mounet-Sully zou
medewerken, n of anderen beroemden Franschen
zanger te begeleiden. Hij had al gretig zijn mede
werking toegezegd, vereerd, dat hij in zulk illuster
gezelschap zou komen, toen het hem te binnen
schoot, dat hij geen rok-costuum bezat. ,.Ik ging
vlug naar een kleermakertje" vertelt hij ..in mijn
buurt bij wien ik een rokpak te huur vroeg. -Hij
had het wel, echter maar n enkel, en de pantalon
kon ik vanavond komen halen, die was op het
oogenblik verhuurd- Ik had geen keus en stapte
's avonds naar den man toe. Toen bleek het. dat dit
kleedingstuk mij zoo veel te groot was. dat mijn
voeten totaal schuil gingen, ook nadat ik 't tot
onder mijn armen opgesjord had. Er bleef mij niets
anders over dan zoo naar Continental te gaan, waar
ik in een hel-verlichte zaal met veel bravoure werd
aangekondigd. Mijn eerste werk was een hoek van
de zaal te bereiken, waar ik mij verdekt hield
opgesteld, zoolang de anderen aan het woord waren.
Ik heb ondanks mijn penibele situatie toen toch
zeer genoten van Mounet-Sully, die een stem bezat
als een god. Toen de beurt aan mij kwam en mijn
Franschen zanger, schoof ik besmuikt naar het
podium, speelde de inleiding, waarop de
Franschman zoo erbarmelijk valsch begon te zingen, dat
er geen redden meer aan was. Xadat hij zijn sok)
had geëindigd, was hij zoo in de put. en ik ook. dat
wrij ons heel kameraadschappelijk om ons te
troosten samen een flink stuk in onze kraag
gezet hebben."
Het was natuurlijk een afwisselende interessante
werkkring, maar toch ging hij op den duur naar
verandering haken. Hij ging op tournee door
Frankrijk met een operette-gezelschap van Baron,
en reisde daarmee door het land. Zoo waren zij eens
in Marseille beland, waar zij om n of andere
reden geen orkest konden krijgen. Op verzoek van
Baron ging Sam Praeger aan de piano zitten, om de
inleiding te spelen en verder de heele operette te
begeleiden.
.,lk zet moedig in mijn eentje de ouverture in.
maar al dadelijk laten de Marseillanen merken, dat
er te weinig geluid naar hun zin is en in hun woede
beginnen ze mij te bekogelen met eindjes sigaretten.
kastanjes, er kwam heel weinig naast mijn hoofd
terecht , onderwijl schreeuwend om ..orchestre.
orchestre !" Ik poetste natuurlijk de plaat, en was
niet te bewegen weer in de orkestruimte te gaan.
vóór dat Baron geannonceerd had, dat er door
omstandigheden buiten zijn wil geen orkest te
krijgen was geweest, maar dat monsieur Praeger"
rustig zijn gang moest kunnen gaan, anders sloot
hij Baron den schouwburg. Ik begon toen
maar weer, en kijk. nu was het stil, en we hebben
het stuk uitgespeeld !"
Later, in Amsterdam, heeft hij een dergelijke
verrassing beleefd, toen hij muzikaal medewerker
was bij de Ned. Tooneelvereeniging. Het was
tijdens n der eerste voorstellingen van Op Hoop
van Zegen. Op het tooneel, zoowel als achter de
coulissen en inde kleedkamer, was bij dit stuk altijd
een haast plechtige stemming. Midden onder een
groote scène komt Adriaan van der Horst, de
directeur, opeens radeloos naar Praeger toe vliegen
en fluistert heesch: er speelt iemand in het orkest !
Dat kan niet!" antwoordde hij, want hij had
allemaal geroutineerde spelers, maar opeens be
dacht hij, dat er een jong violistje zijn toestemming
had gekregen om de entre-acte muziek mee te
spelen, hij loopt haastig naar beneden, en jawel,
daar staat 't jongetje, en studeert onder de voor
stelling de Etude van Kreutzer! Praeger pakt direct
zijn arm vast en vraagt hem met gesmoorde stem:
wat bezielt je?" Waarop de jongeman in alle
kalmte antwoordt: Och, ik verveelde me zoo. Ik
heb het stuk nu al zoo dikwijls gezien !"
Voor afwisseling heeft hij dikwijls zelf gezorgd:
vooral als de omstandigheden er aanleiding toe
gaven. Zoo is het hem nmaal in de provincie
gebeurd, terwijl zij er met het gezelschap van
Heyermans in een tent speelden, dat er een jonge
man naar hem toe kwam, met de vraag, of hij
Heyermans was.
De administrateur, die toevallig naast mij stond,
haastte zich ja" te zeggen (hij rook waarschijnlijk
al de mogelijkheid, dat hieruit iets vermakelijks
kon volgen) en de jonge man bekende mij, dat hij
als zooveel jonge mannen in de provincie aan het
N.V. J. S. MEUWSEN'S
Grootste keuze. . . . STETSONS
Feilen en vijlen aan de l
Scheveningsche straf gevangenis *
Opgedragen aan de vier uitbrekers
('ij. vrienden, die, door fijten loont
de feilen run 't door u bewoond
getralied huis met dikke muren,
d/it wij onfeilbaar achtten, n-ijl
liet feilloos vijlen met een rijt
belet R-ordt door yestudiy gluren
.... gij dankt uw slayen uiteraard
aan 't fait dat (/ij niet vijl-loos u-aart,
hoewel ge uw feilen niet meer feldet ....
En philosofisch zocht ge uu- heil
bij 't u-oord: Geen menseh 'is -onder .... vijl . ,'f
(n-aarbij IJK ,,/e.il" expres fout speldet . . . . )
(ie hebt gevijld .... en onderu-ijl
sloop in des wakers dienst een feil,
en daardoor sijt ge hun onlstopen ....
(Sr zaagt in vijl en feilen heil
en luidt, al zagend, 't leren reil
iitn 't root' dn vrijheid te t-erk<it//>en.
.Men rekent u dit vijlen min
als feiten, die ge hebt begaan,
met lutt]> icellieht van veile nun-hlen.
die, kennend tralie-cijlbaarheid
u, dank zij u'akersfeitbuarheid
(n ieilen, reilig vijlen brurlitcn ....
MELIS STOK L'
tooneel wilde. Ik bestelde hem 's avonds na de
voorstelling om een proef al' te leggen en waar
schuwde hem daarbij, dat ik in dit geval hem.
blootvoets zou laten loopen. daar de stand van zijn
teenen bij het /.eggen van verzen van het grootste
belang was ! Om kort te gaan, deze jongeling heeft
dien avond voor de gezamenlijke tooneelspelers. en
met mij aan de piano om melodrama-muziek te
maken, verzen gedeclameerd. Wij nebben allen
serieus zijn teen-stand beoordeeld en hem toen
maar weer op een zachtzinnige manier weggewerkt. !
Er komt af en toe een kwajongensachtige bal
dadigheid over je, als je zoo als een echte cabotin
noor het land reist !"
Toen er eenmaal een iets serieiizeren toon aan
geslagen werd, waren, we direct in een gesprek
over moderne composities en toen bleek Praeger een
vurig bewonderaar van. Gustav Mahler te zijn.
Van muziek komen we weer gemakkelijk op het
andere, dat Praeger zeer na aan het hart ligt: zijn
dieren. Hoeveel verdriet het geeft, als n
deibeesten waaraan men zich is gaan hechten., ziek
wordt, waarbij dan soms een bevriend medicus
geroepen wordt om met narcose en. alle voor de
menschen bestemde middelen den viervoetige!!.
kameraad uit zijn lijden te helpen. Maar ook het
groote succes, toen n van de moeder-katten uit
de artisten-societeit de Kring" zich
omiatuurlijkerwijze van haar pasgeboren spruiten niets wilde
aantrekken, en Praeger, geholpen door een paar
jonge musici, lederen dag met poppezuigfleschjes
de kleine poesjes ging voeden !
Ik bekommer me dan weinig om de spotters
en ben met een welvarend»! kolonie beesten, en mijn
piano heel tevreden !" besluit hij ons gesprek.
En dat is van alle mogelijke levensopvattingen
toch een heel zacht»! en blijmoedige en waard, dat
Praeger er lang en tevreden naar leven kan.
VAM
TABAK