Historisch Archief 1877-1940
No. 26 j 4
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i SEPTEMBER 1928
Toon Kelder
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Twee zeegezichten van Pornickc
Wij hebben indertijd in Holland een aantal Bos
gezichten gezien, die IVrmeko tijdens een zoiltociit
had geschilderd. Deze zeogezichten, boewei niet de
volledige kracht bezittend van Permeke's
figuurstukken, waren van grooter belangrijkneid, dan de
meesten ervoeren bij het bezien daarvan, /jij waren
echter dezen meesten, en dezen onkund ir/en een
graag gevonden gelegenh-.'id om hun onkunde te
verbergen onder een aanval op de waarde juist
dezer zeestukken, liet is een der vele dingen, die
ik met een glimlach heb zien voorbijgaan, deze
aanval uit onkunde, en ik heb stillekeiis bij mij
zelf zitten denken, hoe de heeren van dezen aanval
later hun draai zouden moeten zoeken, en hoe zij
dien vermoedelijk zouden vinden in een onmatigeri
lof aan de figuurstukken. Hun is die gelegenheid
nog niet gegeven maar die komt wel ....
Ik heb nu pas weer aan. die zeestukken moeten
denken, nu er twee werden aangekocht voor een
Hollandsche verzameling in wording, en die. mits
geleid blijvend met dezelfde scherpte, een. belang
rijke kan worden. Het waren twee zeestukken van.
verschillenden aard. en daardoor ook een aange
name ervaring te meer. liet eerste was een grijs
werk; met een lichtgroene zee. De lucht had de
stilte van een bloey va:i wolken, en daaronder ging
teeder de zee. Juist om die teederheid. die ook in
de lucht was, trof het werk want niets is roeron
der dan. de teederheid van een krachtige. .Hij een
zwakke zijt ge in zijn teeder moment onmiddellijk
aan den einder daarvan; bij een sterke «-ijkt welig
de kim, en blijft wijken als naar bet eindelooze.
en toont bij ieder verder doordringen ongeweten
schoone. De andere zee. in bruinen en blauwen.
was als een zwaarte tegenover de teederheid van
de grijze. Jjij was meer in het type van het
zeegezicht, dat hier in Holland is bekend geworden
Zeist als Woonplaats.
BOUWTERREIN TE KOOI' in liet centrum
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
liet Raadhuis, de Hotels Hermitage en Figi
en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
riolecring, gas, water en electriciteit,
Bfadcre gegevens worden verstrekt door de
Bf.V. PARK KERSBEKGEX,
Moutaubanstraat 4, Zeist.
Maai' zij had in haar zwaarte geen logheid, en een
zekere plek, vlak boven de kim. onder de wolken.
in het midden van hot werk, had (waarom haperde
hier het penseel:1) een suite als een spraakloosheid
voor een. wonder, en do natuui'weergave had Uier
het /.wijgen van en hij een ontroering. *§!£
Deze twee werken zijn vorder doodeenvoudig.
Zij zijn niet vol subtiele vondsten, die feitelijk niet
die dor schilderkunst zijn; zij zijn. simpelweg.
schilderkunst geworden gevoel, /ij zijn daarom nog
niet grooler dan de figuurslukken van "IVrmcko.
Zij missen de plechtigheid, de plechtige stoutheid
van Permeke's bloedvolle figuur, die - - ik schreef
het meer dooi' on uit de aarde schijnt te zijn
omhoog gestuwd, zij zijn belangrijke aanduiding
van een dor grootste schilders van dozen t ijd.
Kolder's laatste werken
! Het laatste werk va:i Kelder bestaat uit oen.
aantal geleekende caricaturen (uit 1!>2S) (die zal
ik later bespreken) en uit een aantal schilderijen.
figuur: naakt* n en zoogende moeders, en figuren
voor het wit van een schuimende zee. die bewijzen.
dat de voortgang in dit \verk. dien ik reeds besprak.
niet tot stilstand is gekomen, maai' een blijvende
blijkt te zijn.
' Het werk van Kelder is dikwijls in zware bruinen
geschilderd, vooral de figuur is dat. hoewel bier
en daar deze bruinen wat lichter worden in een
werk. dat niet de primaire functies van het
mensehelijk wezen vertolkt. Bijna ui t sluitend in
Kelder's zware kleur zijn de zooyoide moeders, die
tevens als naakten kunnen gelden. Het onderworp.
en dat is een bewijs boe groot het is. word ontelbre
koeren op verschillenden trant geschilderd. Telkens
persoonlijk, en telkens met die persoonlijkheid
wisselend. Hij sommigen als oen graficus geval, en
als fijrikleurig vlecsch tegen 1'ijnkleurig ander
vleeseh; bij andere als een groote, daaglijksche
daad. maar die zij toch niet ten volle doorgronden;
bij derden als een lustig geven en een lustig ont
vangen; bij weer anderen als een heiligheid -?? bij
Kelder is do zoogeiide moeder de groote. groot ge
houden menschelijke figuur, die met het kind, n
geheel vormend, tragisch werd gegeven.. De zoo
gende moeder van Kelder is door de kleur en door
het zicht op wat gebeurt, van dezen tijd. maar met
een sterk accent op wat blijvend is in deze daad en
in dit doen; hot is een schildering van geven en van
ontvangen, vol van de beteekeiüs daarvan ....
en het is altijd ecu schilderij.
Dat zijn ook de )in<il,ien voor liet wit van de
bewogen zee. Het is een tegenstelling van het
rhythme. dat d e figuur is, tegenover de wanordelijke
kracht van het water; het is de gebondenheid dor
figuur tegenover de hiei' levensrijke wanorde van
de zee: mensch tegenover natuur, waarin de ge
sloten schoonheid van. oen jong lichaam hoofdzaak
bleef tegenover dien achtergrond.
Hot werk van Kolder heeft tegenwoordig n
doel: leven te zijn. l>at leven is ook i:i de twee
figuren aan een tafeltje, buiten, van Duin en Daal:
het cafébij den Haag in de duinen, liet doet
denken, door de voorstelling. a:i:i liet bekende
schilderij va:i n figuur ook aa-;i een tafeltje voor
oen koffiehuis, maar dit laatste schilderij va;i
mevrouw K. 011 den lieer ('.. die als om een hoekje
kijkt (en zóó juist werd getypeerd) bewijst Kelder's
vooruitgang. Do kleur, niet zoo /.«aar als gewoon
lijk, is veel zekerder, d.i. zuiverder dan in hot
vroeger schilderij; 't eenvoudigst is dat zonder
twijfel te ervaren in het wit van 't tafeltje niet hot
witte kopje er op. on nit den witten mg van den
stoel, pal op den voorgrond van het se bilderi.j. Deze
dingen bewijzen, dat Kelder's onophoudelijk
werken zijn zekerheid heelt vergroot, en dal dil
talent, waartegen te velen nog weel barst ig bleven.
n is. waarmee later die weerbarstige!! rekening
zullen hebben te houden: mot andere woorden:
dat zij zullen, hebben te erkennen.
Tentoonstellingen
Nenijto, Rotterdam. Handel en Industrie.
Tot ;i() September.
J. II. de Uois, Haarlem. Moderne schilderijen en
teekeningcn. Tot "(l September.
AVillem Brok. Hilversum. Schilderijen,
teekeningeii, etsen en houlsiiodeii va.'i l'.e-ii va i "s
l>( liie.z Tot :id September.
Holwog en /oon. Uo/eiLgra'.-l t 00. Am?(<-rd;m.
TciitooiisU'Uing van Kdelsmci dwoik. Tut l (letol e'.
Toon Kelder
Nieuwe Uitgaven
Hi'/i'id i'mlm'L Krintin LurraiixdoeMer..
J)c lirtiidxf.ntHH. ^'e>?t. nit het \oornch d.
Dr. A. S»cll>litt/e. A»i#terd<i»i H>27,
,/. M. Meiilenlioff.
Kr zijn boeken die alles in je stil imtkcii. Hoeken
waarbij je hol rumoer om je been en b 't rumoer
in je eigen hart vergoot: alles valt wen' behalve
d" Verbeelding waarin de schrijver je meetrekt.
Tot met d" laatste bladzijde de betoovering wijkt:
je vindt je zelf terug in de bekend" omgeving,
en je merkt met verwond"i'ing. d'it je nog lezen
kunt als toen je een kind was. zóó vol overgave.
zóó toegewijd, zóó verloren voor al hol and"re.
Xoo'n boek is dit. Ik aarzel om er over te
schrijven, want ik vrees d-it mijn woord'Mi niet
innig genoeg zullen klinken, d'it ik den juisten
vorm niet zal kunnen vind"ii voor mijn eerbied
en mijn l'ewond"ring. Want d -ze dingen /.ijn moei
lijker in woord"ii uit te drukk 'n d ".M hol meen
vorkoord is en onvolkomen. Dit boek is 7.00
machtig, zoo verheven, het is als kora:ilgoza;ig.
Het is een historische roman uit d" l Ie eeuw.
Ken moderne historische roman, zooals wij zo
ook in onze eigen litteratuur wol hebben: de his
torie zelf is van weinig belang en er worden geen
pogingen in het werk gesteld om hel verled"ii uit
t>'. beelden. Veeleer ha'alt de schrijfster liet verleden
naa.r zich toe en schept hot om tot een verbeelding.
waarin een moderne geest zich vrij bewogen kan.
De hoofdpersoon is Kristin, hè! slille.
geresignoerde meisje, dat den moed en d" kracht bezit
om trouw te blijven a,a;i haar liei'd:'. tegen alles
on iedereen in. en ton slotte overwint: niel si ril
lend 011 sterk eii gelukkig, maar uitgeput d-ior d"
moeizaam bevochten zege. en aar/elt-nd liet bezit
aanvaardend, waai- 7.00 velen voor geled"i> hebben.
l >eze meisjesfignur is in haar s( ille \ ,"st berad nheid..
waarin de kra.cht en het hulpelooze in n drang
tot superieur-vrouwelijke uiting knm"ii. van een
zeldzame zuiverheid.
Maai' er i^ meer ia de/.en roman te bewonderen,
De verhouding van Kristin tot haar ouders, en
hel samenleven van d'"/- twee goedwillende
monsclieii o]) zichzelf, do verschillend" bijfiguren
en. vooral die van d"ii oud'-ii monnik, broeder
Kdvin. dat allos is schoon. De verhouding v;::i
de oud"i's brengt het boek op een breed"!' plan:
liet lovensgoheim van d" stille moeder blijkt Ion
slolle te zijn. d'1.l ook deze in haar moisjosjaren
de opstandigheid van haar ziel tegen een gedwon
gen \orloving niet heeft kunnen bedwingen.
/oo word liet biiek tot een wonder-tnooie eenheid.
een volkomen sluitenden kring. w.Tii'bini'en j|,.(
Verhaal verheven en ed"I sla.af opu.-elxr.iwd. OM
men we -t met wat men ei' meer in :n<ie!
uaardoeriM : het zeldzii.am-beheerseht e kuu"e:i. .-l'([?
ontro; ronde eenvoud v,".'.! d- kimM. t f
Dl-. Snethlage :'.or!/d" \ oor ui! munt end \eder
liind.-ch. i'. ,1.
T ALS A SïGAu^ K
' ZIJN TOCH Uli BESTU