Historisch Archief 1877-1940
i6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN J SEPTEMBER 1828
No. 2674
Dramatische Kroniek
Joodscli-Acadrmlsch. Theater van
Moskou: £00.000.
IN ,.de Gids" van Augustus neemt Malt hijs
Vermeulen met een belangwekkend opstel, ter
inleiding van het tooiieelwerk van den. Franschen
dichter Paul Fort. ernstig stelling tegen het
nieuwe" theater en zijn ..beide cont rast eerend e
methoden van primitieve improvisatie en mecha
nisch raffinement". Hij toont aan hoe ..zoowel de
eene als de andere slechts consequenties zijn., ge
trokken naar tegenovergestelde richting, van het
zelfde traditioneele ..naturalisme, dat men zwoor
te verdelgen", en vraagt of ..de inventies van een
Meyerhold een andere superioriteit hebben boven
de kinderachtige naïeveteiten der Wagneriaarischo
mise-en-scène (die eens voor modern gold) dan dat
ze nog niet den tijd kregen om ouderwetsch te
worden?" Het gebeurt maar zelden, dat iemand in
dagblad of tijdschrift aldus kleur bekent en zich
zoo, wel toegerust met bezonken argume it en, kant
tegen de uit Kusland geïmporteerde
t.mneelaberraties. Den meesten, voor zoover niet vari het
moderne hondje gebeten, laten ze daarvoor te
koud.
Ik heb dit toon.ee! ook nooit anders kunnen be
schouwen, dan als een der excessen en uitwassen.
die na eiken oorlog, in de periode van geestelijke
ontreddering, waarin de psyche der menigte voor
alles en nog wat vatbaar is, een tijdlang opgeld
doen, zonder dat ze feitelijk raken aan de eeuwige
normen en waarden; verschijnselen, waarvoor men
zich alleen als zoodanig kan. interesseeren. Buiten de
dramatische kunst, wat ik daar onder versta, gaat
dit op het gebied der techniek terstond tot ..truc"
geworden ..illusionisme", vrijwel om. al kan men
bij de monteering en belichting van een drama
daarmede, het zij erkend, s.mis zijn voordeel doen.
Daarnaast zijn en blijven circus, revue en variét
op hun tijd niet te versmaden, en leent zich de ge
willige tooneelruimte vandaag evengoed voor
heelal", als morgen voor arsenaal", en overmor
gen voor dolhuis."
Intusschen kan het dan toch geen kwaad, wan
neer iemand van het gehalte van Matthi.js Ver
meulen de puntjes eens op de i's zet. opdat het
publiek zich niet late wijsmaken, dat van deze
Kussische zijde de zaligmaking en de ..nieuwe"
tooneelkunst moeten komen, noch dat het er in de
kunst van het tooneel iets toe doet: welke sociale
beginselen men erbij sleept, en of men ..groeps
gewijze" of in persoon, optreedt voor zekere ideeën
van een zekeren tijd. De mensch", zegt Vermeiden.
nog reageert zelden bewust en de vluchtigste
analyse zijner reacties voert in een labyrinth van
motiveeringen, welke in alle omstandigheden
slechts theorie blijven". Kn hij herinnert wie zou
hem niet erkentelijk zijn. ! aan het groot e. niet
minder sociale dichterwerk. dat als gevolg van a.I
deze omstandigheden", nagenoeg nooit het voet
licht ziet. De Koningsdrama's van Shakespeare o.a..
en de historische drama's van Ibsen welke zelfs
bij zijn honderdsten geboortedag nauwelijks her
dacht zijn". Verlegen zit het oude tooneel in elk
geval nog niet.
Van de vier op naam van den regisseur
(iranovsky geboekte vertooningen door het
JoodschAcademisch theater uit Moskou heb ik alleen de
eerste gezien, het zangspel ..200.000". Ik was. na
de Vlaamsche en Duitsche adoptaties. die mij het
streven nooit recht duidelijk wilden maken, on
tegenzeggelijk nieuwsgierig naar deze dan nu
authentieke en veelbesproken nieuwe kunst".
Ik ben er niet minder door teleurgesteld geworden.
en van deze eene vertooning meer dan verzadigd.
Ik heb ook niet begrepen, waarom dit nu moderner
zou zijn dan een goede Goldoni of een der charmante
zangspelen van den ouden \\Yener Joharmes
Nestroy. of de parodie op Kotzebuc Die Dout ?
schen Kleinstadter", of het door Volmoeller jaren
geleden bewerkte sprookje Turandot" of onze
Krelis Louwen". 11'et zij dan door sma.keloo/.e
overdrijving van het in genoemde grotesken binnen
de perken van den stijl aann'-melijk-l'aiitastische.
Het vermaard ..rliythni"". m."t zijn
hoogspanningen" en ..ontladingen", waarvan ik wonderen, ver
wachtte, deed zich alleen, kennen in plompe
dansdemonstraties, met vele herhalingen, stereotiepe
en benepen handgebaartjes; daartusschen lagen
groote brokken van gewone, alleen dikopgelegde
kavakterbeelding. waarvan de eeuwige familie
...lourdaiii", vertegenwoordigd door den kleer
maker Schimele en zijn gade, die de 200.000 trokken
uit de loterij, de inzet was.
Wêit ik er van gehoopt had, dut deze improvi
satie 7iu volmaakt uit de verf. springveer-licht en
snel. droom-vei-ijld. en doorloopend bezield, langs
ons heen zou eaneaiioeren. zóó ni'-osleepeiid. dat.
we er ons reddeloos aan gewonnen gaven, bleek
bij alle moeite niet bereikt. ..Charges", uit de
Comedia dell' arte overgenomen, barok-figureii.
zooals ze pasten in het kader van een anderen tijd.
ter nauwernood levend, zielloos of ontzield, en als
..model" zoo verschrikkelijk op de stang gereden.
dat het pijnlijk was om aan te zien.
liet gezelschap scheen bij deze druk bezette ver
tooning slee hts over n tooneelspeler te beschik
ken. Micho.'ls. die de rol van het snijdertje te aris
tocratisch (de onloochenbare aristocratie van den
geboren, kunstenaar:') maar overigens boeiend ver
tolkte. Ken echte Comedia dell' Arte-speler: spel.
dat in de drie stadia van
vroolijkearmoede.bezwaarlijken rijkdom, en na het verlies daarvan
verhoogde tevredenheid, dank zij alle geheimen
waarover de ware tooneelspeler als het erop aan
komt beschikt, de Vertooning droeg en de verveling
verdreef. Noch de tooneelspeelster. die voor de
vrouw van Schimele speelde, noch het dochtertje,
de begeerde bruid van twee gezellen, noch deze
gezellen zelf, kwamen uit boven een vlijtig dilet
tantisme, waarnaar men op den duur verzuimt
te kijken en dat. wanneer het ziel» zoo opdringt.
kregel en vermoeid maakt. Lafotitaine heeft met
zijn Savetie, qui chanlait du matin jusqu'au
.soir". in enkele sterk-dramatische versregels meer
van die arbeidzaam-blijmoedige stemming gewekt
dan deze Kussisehe joden met hun ingewikkeld
samenstel van mensclien en gymiiastiok-toostollon
met elkaar vermochten. Kn wanneer er dan sprake
moot zijn van het Leven", van de tragiek van
het rijk bezit en liet geluk van het nederig verlan
gen, dan spreekt dit uit den kreet van het Frarisehe
schoerilapportje stellig ruimer, navranter en viriler,
dan aan hel slot van deze vertooning, waar - alle
illusie tot den bodem uitgeput met 0071 salvo van
zinnelooze a7-m- 071 beeribewegingeii een stemming
moest worden opgezweept, die o7is bij alle koude
drukte van den avond lang was vergaan.
..Re7idez-moi. lui dit-il. 7iies chansons et 711011
S'imnio.
Kt reprenez vos cent ns !"
TOP N A K FF
,,l>e Heks" en ..Itcn jam i n III".
Du silblime au ridicule.... het tooiieelwerk
van deze Joden is inderdaad een voort durend
voltigeereii tusseheii beiden. -Men sta::-t er versteld
van hoe op hetzelfde moment uit den rommelpot
van deze gedesorganiseerde, uit elkaar gehaalde
kunst eensklaps een vurig vizioen van Uroughel
ontstaat. Men ziet boven een over de Volle diepte
van het tooneel rumoerende heksensabbat h een
menschelijke pop. wonderlijk verteokend wezen in
het frenetiek rhythme van. zijn dans. solist \ oor een
moment ondanks (ie collectiviteit van deze kunst.
Schijnbaar argeloos, maar in werkelijkheid magisch
aangetrokken, valt het oog op een vreemden dikken
danser, allerzonderlingsto paragraaf tegen de
meelevende wereld van hot decor. . . . op een vrouw
terzijde, als een gekwelde vogel tegen den wand
van oen kooi. . . . op oen man. die extatisch uit een
scheeve ladder hangt.... op een dakwandelaa.r.
die onbewogen met een geel paraplnut je een schroei'
draait in. den hemel. Dat alles zijn evonzoovelo
kortstondige vreugde i. het beeld, het moment
temidden van zijn rhythme. welke onmiddellijk
weggevaagd worden door slordige stoeten van
lompendragers. die dwars of schuins over het
toonoel trekken en die wonderlijk wel lijken op do
verkleedpartijen van kinderen, die mot komischen
ernst langs do trappen en gangen v;;.n hun huis een
optocht fabricooron. Wellicht verschilt dit ook niet
zooveel van het principe dezer rovolut ionaire .loden.
die va.'i speler tot volk hot onmiddellijke toonoel
willen ereocrrn on die geen enkel medium en
/.oker niet dat van het gesproken woord
!>"nv;1 arden, dan alleen liet primitief h-aristoohteiijk
gebn,"..r: massaal, grot'-exprossiol' a!;-, een
stivtballet. onderbroken, door de aria. eoner opéiv
oomique. die /.ich \va:',;- voorl durend niM/.iek hel
rhythme op/.weept gril' overgeeft a:tüeen popu
lair bel canto.
CORN VAN DER 5LUX5
Het duidelijkst blijkt dit alles inliet verst door
gevoerde n hel oudste stuk van dit gezelschap:
..Do Heks". Dit geeft te donken. Kou gezelschap..
dat eerst sinds kort /,ijn repertoire verschuift va.n
de oude, la.ng 011 te lang beproefde tooiieelwet t on
naar dezen losbandigen. dionysischcn vorm. die
maar nauwelijks, maar dan toch nog juist genoeg
rnnit is - dit gozolsoha.p met nog slechts weinigv
stukken op zijn. repertoire is hot overtuigd d'.t in
x.ijn gewaagd ;te werk. Hier is het tooneel volmaakt
excentrisch en van liet voorplan, mot zijn dialoog
overgebracht naar de volledige tooneelruimte. waai
men spoelt op ladders, al'dakeii en ba.leons. (Jeon
plek in do ruimte, waar het oog niet beweging
speurt. Kn in zijn. geslaagde oogonblikken ziet men
over dit decor van onbewoonbaar verklaarde
woningen niet hicctilluj van do7t schoorsteenveger
op het dak naar den gekwelden hansworst van
enhoog: hel is dan het rhylhme der vertooning. dat
den blik leidt.
Xioor zeker goot t dit geen groote ontroeringen. Hot
hart is hier volmaakt uitgeschakeld. Hot is alles
het oog. het voortdurend mee-kijken in dit in zijn
kalmste oogeiiblikken altijd nog kwikzilveroii
paiiopticum. dat de stille slechts kent op een
plotselinge bekkonsla.g: de stilte van een
acroba'.eii-toer. waarachter hel circuslevoii doorraast. .Men
staat hier stil om met het beeld extatisch en
semble een oogenblik te verbazen, voor men
doortuimolt in het bezeten rhythme van don
bewogi igs-roes. Hot is het volk. waarvoor inon speelt.
en waarop men spoelt.
Dat in ..Do Heks" het rhythme zooveel
doorloopondor wordt gevoeld, pleit voor de creatieve
mogelijkheden van. deze kunst, die echter ook hier
nog in haai'aanvangsstadium is. Te duidelijk blijkt
in de andvre stukken de vooropgezette wil om
lo(e komen uil hot oude. om do natuurlijke zwaai -t
ekracht van liet organisch tooneel te ovei winne?».
Do negatieve zijde schijnt in al deze re\ olut iona.ire
kunst te overheerscliond. Toch is n bliksemflits
voldoende om te doen /ion. dat het ook hier om
meer dan een fanatieke reactie gaat. AU in
..200.000" Snskin ;'.a_n een parapluut je uit den
hemel zeilt, (rekt hij oen curve door de tooneel
ruimte, die op haa.r manier evenzeer verrukt
aloon feilloo/.e entreehal van Pavlova. Als in ..De
Heks" (iaertner do formidabelste aeroba.a.t van
allen, zooa'.s Michoels buiten kijf de boste speler is
-- op hot opperste dak verschijnt on rusteloos in
i-aust isohe sprongen over de platforms springt,
i
dat meer dan aerobatio: het is t oom elaet ie in den
alloreigeiiston zin van het woord. Kn als in
..Benja.inin 111" een linnen sta.dje uit den achtergrond
oprijst als oen fata, morgana voor die zonderlinge..
dolende .lodenridders. of als de spelers zelf mot do
decorstukken komen aanwandeloii om die achter
zich neer te planton, da.n is dat in al zijn primitivi
teit het te voorschijn goochelen va.n een
tooneelillusio. die door de met veel meer zorg (maar minder
tooneel-instinct ) ontworpen ..illusie" van hot
gangbare tooneel niet geëvenaard wordt.
/oo reilt en zeilt hier hot losgebroken schip dei
revolutionairen. \Oor velen is het voor goed uit
de veilige haven weg. Anderen, die geloovon dal
do aarde even rond is als in ..Benjamin I l l", hebben
wol hoop. dat dit schip misschien ergens aelitei
Shakespeare «'eer uitkomt. Kn da,t het daarbij
wellicht landen ontdekt, waarvan wij hot bestaan
niet wisten.
Kon overstelpende ontroering w;;.- <iit bezoek
geenszins. Kou vilijno prikkel.... zeer /.oker.
HFAIilK. SCIIOLTK
Verzoeke bij opgave van ver
huizingen duidelijk te vermelden
of deze tijdelijk of blijvend zijn.