Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 SEPTEMBER 1928
No. 2675
TOLSTOI HERDACHT
Tolstoi en Fcdja
EEN diepe'schroom bevangt ons wanneer een
datum in de geschiedenis en de behoefte, zich
nu en dan te scharen om de nagedachtenis van
een uitverkoren geest, wil dat wij iets zullen neer
schrijven over Leo Tolstoi. Is het, 18 jaren na
zijn dood jaren, waarin zijn idealen tot een
chaos uiteenspatten en de huiselijke tragedie van
Jasnaja Poljana geen tijd had tot legende te
worden is het, vragen we ons af, nog niet te
vroeg? Men kan zich ieder ander beter voorstellen
als het middelpunt eener officieele huldiging dan
dezen mensch, die zóó bitter heeft moeten strijden
om een mensch" te mogen zijn, en om zijn vrede te
vinden moest sterven aan een spoorwegstation.
Wie van allen, die toch leven op ee:i ander levens
plan dan het zijne, kan het gegeven zijn iets te
benaderen van wat er in dien machtigen
machtelooze is omgegaan, in dien broeder v?jn ..Fedja"
voor wien altijd andere dan de gangbare levens
waarden den doorslag hebben gegeven, en die voor
deze afwijking" zijn leven lang ootmoedig ver
giffenis heeft gevraagd. Van zijn worsteling, die
geen ander doel heeft gekend dan de innerlijke
waarachtigheid van dit leven vol tegenstrijdigheid,
die hij als een religie verkondde en als een zonde
beleed, te redden, ,,de sauver ce quelque chose dont
parfois il sentait la tracéen lui", gelijk zijn dochter
Tatjana, die hem het naast stond, getuigd heeft.
Van dezen oud-testamentischen pelgrimstocht ligt
nog de gansche druk op de wereld en een huivering
doorvaart ons bij den aanblik van de geïmprovi
seerde sterfkamer, waar, door het besneeuwd
venster, de vrouw, die achtenveertig jaren naast
hem leefde, zijn doodsstrijd gadeslaat. ... en zich
in die houding fotografeeren liet.
Naast het oeuvre, dat Tolstoi nagelaten heeft,
hebben zich om zijn figuur de geschriften vóór
en tegen zijn persoon opgehoopt. Zijn priv
leven, een jaar na zijn dood lag het, door zijn dag
boek en zijn intiemste brieven geopenbaard, dooi
de commentaren van vriend en vijand aangetast.
op straat. Dit alles moet diep bezinken eer de
wereld de realiteit van Tolstoi's leven als een
harmonisch deel van diens smartelijk en volledig
mensch-zijn kan beseffen. Als dan al het geharwar
om zijn eenzame grootheid tot zijn schamele pro
porties zal zijn teruggebracht, dan zal de legen
darische gestalte er in zijn volkomenheid uit op
rijzen; als meer dan een profeet of een apostel, als
een mensch, in wien de wil-ten-goede tot het
uiterste gekampt heeft; als een onverbrekelijke
eenheid; als een voorbeeld van de innigste'
trouw aan den God in eigen binnenste, waar
van h\j, ten koste van alles wat zijn leven naa,r
buiten ophield, tot zijn laatste uur getuige lisheeft
afgelegd.
In den kouden Octobernacht van 1910 ont vluchtte
Tolstoi, tweeëntachtig jaar oud, voor de laatste
maal de plek, waar het beste, dat in hem was. in
zijn groei en bloei belemmerd werd, waardeliefde,
trots genegenheid en inspanning, falen moest,
omdat de harten er leefden op een verschillend
Sascha Viroubow, als Fedja
in Het Levende Lijk"
Alex. Moissi, als Fedja
in Het Levende Lijk"
plan. dat misverstand hopeloos deed zijn.
Zelfbevrijding, als laatste middel tot zelfbehoud, was
het eenige wat den grijsaard bleef. Beschuldigen
deed hij niemand dan zichzelf. Kn aarzelend, maar
voldragen, vol nederige troost, zijn de woorden,
waarmee hij de streep trok onder dit leven, dat hij
als een Evangelie beleden had:
Misschien dwaal ik, doch ik geloof, dat ik mij
gered heb niet Leo Niko'ajewtsj. maar dat
waarvan soms een weinig in mij is. . . .''
liet levende lijk" is Tolstoi's dramatisch testa
ment geweest en wat wij van zijn innerlijk wezen
benaderen mogen, kan ons niet zuiverder en
schooner worden geopenbaard dan door de ziel
van ..Fedja". Tolstoi. zoo gibjten op .,de kunst
om de kunst", in wiens oogeii zelfs Shakespeare
geen genade vond, schiep de machtigste kunst
werken ondanks zichzelf, zulk een geniaal dichter
was hij. zóó na stond hij zijn figuren, zooveel van
zijn hartebloed kregen ze mee. Van een ontstellende
vitaliteit zijn bij hem nog de minste figuranten.
Bestaan er op do wereld eigenlijk romans, waarvan
wij meer houden dan van ..Anna Karenine", van.
..Oorlog en Vrede"? Xaar don letter is het
bellotristisch deel van Tolstoi's oeuvre niet groot, voor
het tooiiecl schreef hij maar enkele werken (..De
macht der duisternis". ..Het levende lijk", en
,,Kr ist an allem Schuld"; Opstanding" en
..Anna Karenine" zijn nog voor het tooneel bewerkt
geworden) maar geweldig is de ziel. die er uit
opslaat, zij zet het gehcelo leven in gloed.
Het levende lijk" is vermoedelijk nog maar o u
schets geweest, men heeft het met zijn weinig
gelukkigen titel in zijn nalatonsiehan gevonden, en
welk een meesterwerk het woord is haast nog Ie
gering blijkt het bij elke opvoering! AI had
Tolstoi niets anders gedaan dan met dit werk
bewezen hoe ondoorgrondelijk schoon het leven is.
en hoe ondoorgrondelijk schoon het tooneel kan
zijn, dat daarvan een afspiegeling geeft.... men
zou hem moeten vereeren als weinigen.. Kn l.e'. is
in deze overvulde horinneringsdagon soms alsof
alles zich samentrekt op de lichtende figuur van den
..zwakken" Fedor Vrotassow. in wien de lief d
ekracht tot elk offer bereid was om het vermeend ge
luk van een panr argelooze medemenschen te beves
tigen. In dit werk zijn de burgerlijke maatschappij
en het wijde land der ziel tegenover elkaar gesteld
met zulk een breed gebaar, dat wij tot het einde
gelooven aan gelijke rechten, en de eene schuld de
andere de'gfc. Tot er van geen ..schuld" meer
sprake kan zijn. In Fedja. Lisa en Victor Karenin
vinden we alle schakeeringeii van menschelijkheid
op deze beide afgescheiden gebieden tegen elkaar
afgewogen met de striktste eerlijkheid. Waarheid en.
rechtvaardigheid dragen het, een mildheid, boven.
elke litteraire verdenking, straalt er overheen. Dit
leven en sterven van zijn held moet Tolstoi als een
verlokking voor den geest hebben gezweefd.
l>ez<over alles zegevierende liofde zonder op- of omzien.
als een zuivere en onwrikbare natuurwet, deze
oplossing, terwijl het Koninkrijk der hemelen zich
opent. . . . hoe moet hij in den diopsten nood van
zijn eigen hart Fedja hebben benijd !
TOT NAKFF
IJew Tolstoi:
H KT eerste, dat ons in de biographie van Tolstoi
opvait. is het buitengewone feit. dat hij een
herinnering aan zijn eerste levensjaar bewaard heeft.
Hij vertelt hiervan het volgende:
Ik ben gebonden, ik wil mijnarmenuitstrekken.,
maar ik kan dat niet, ik begin te schreeuwen en te
huilen, ik vind dit zelf onaangenaam, maar ik
kan me toch niet inhouden. Kr buigt zicli iemand
over me hoen, ik herinner me niet. wie het is.
Alles speelt zich in het halfduister al'. Ik herinner
me, dat het twee personen zijn. .Mijn sebrecmvc-ii
maakt indruk op hen. zij worden er angstig van.,
maar toch maken zij mijn banden niet los, wat ik
juist zo;> gaarne wilde. 011 ik begin nog b;>.rder Ie
schreeuwen. Zij vinden, dat ik die banden mo. t
dragen, ik daarentegen weet. dat dit niet noodig is.
en. ik wil hun dat bewijzen. Daarom schreeuw ik ei
zoo onbarmhartig op los. Ik wil mijn vrijheid. wr,-i
ik niemand mee schaad, maar ik ben zwak. terwijl
de anderen juist sterk zijn."
Deze scène uit de kinderkamer kan als eei»
prachtige proloog worden beschouwd v< o;'het diepe
fel dramatische leven van den grooten Kussischoii.
schrijver: hij begon m-jt een protest tegen de
onnoodige luiers, en dit luide protest tegen alles.
wat de vrijheid bindt, werd tot aan. het eind v»,u
zij 11 leven volgehouden.
Ik stond hem in de laatste tien jaar van zijn
leven zeer na. ik had het geluk om diep te mogen
schouwen in deze steeds vlammende ziel. en mi
ik aan hem terug denk. word ik getroffen door de
kracht van dit leven, een leven, dat- geen grenzen
duldde. Tolstoy is de meest uitgesproken, de mcesf
radicale individualist. Zijn ..ik" was voor hem het
centrum van het heelal. Hij boog voor niets en
voor niemand het hoofd. Hij was bereid al de
smarten van Golgotha op zich te nemen, ter wille
van de souvereine vrijheid van den mensch. hij
heeft, de Hussische rogveHng meer dan eens
veizocht. om hem in de gevangenis te zetten, om hem
samen met de anderen op te hangen. Hij voelde a!
spoedig den ondragelijkeii last van liet ruwe, geweld
dadige bijgeloof van de, Russische kerk. en hij heeft
na lange jaren van strijd deze banden verbroken.
Kn. verder doordenkend komt hij tot de conclusie.
dat ook iedere andeiv machtsorganisatie van deit
mensch offers eischt. waarmede noch zijn verstand.
noch zijn. hart vrede kan. hebben, - men herimi"ro
zich maav even den laatsten oorlog 011 hij komt
er toe om al die const itut ie's. de meest vrije incluis.
in do roninielkanier te werpen. Men haastte zich
om hem bij do anarchisten in te lijven, maar dat i>
absoluut onjuist, hij wa.s niet alleen geen anarchist.
hij was zelfs geen Tolstoyaan. Isme" beleekent
bovenal een menigte, oen hoeveelheid, en dat \va.>
juist iets. dat hij niet kon verdragen. Zijn pos.it ie
van aristocraat, van rijk man. van beroemd
schrijver bracht mee. dat hij iia do nuialtiju'e'i
tennis moest gaan spelen. In plaats van dit te doeii
houdt hij zich niet het lappen van schoenen
bezisjMaar nauwlijks ziet hij. dat zijn. volgelingen. <!<?
Tolstoyanen dit ook gaan doen. of hij werpt prieiit
Er. Willem Royaards, als Fedja.
in Het Levende Lijk"