Historisch Archief 1877-1940
No. 2675
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 SEPTEMBER 1928
September- Tooneel
door Henrik Scholte
(met teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door
Karel van Seben)
Frits van Dijk «l? Jimmy Du/< n
(Ver. icoiieel)
I
Joséphïne Baker
IX plaats van naar Artis kan men
thans evengoed, maar iets minder
goedkoop, naar liet Concertgebouw
ijaan. waar langzamerhand alles kan
?en alles mag. en waai' iets van een
oont'érencier zijn best doet orn het
nolmale concertgebouw-publiek zoo
plebejisch mogelijk 1e beleedigen. Tenslotte
krijgt men er ook Joséphine .,te zien".
Volledigheidshalve hen ik er heen
geJoopen, om enkele oude indrukken te
doen bevestigen: dat n.l. Joséphine in
een negerrevue zeker een heel aardig
effect maakt, maar als curiosum 7,00
zielig werkt met haar altijd maar ,.gek"
moeten doen in stereotiepe fratsen,
haar mager kinderstemmetje en haar
intenze armoede, die zij zichzelf niet
bewust is, zoodat er tenslotte maar n
tling nog mistroostiger is dan Jos
phine. eu dat is het publiek, dat
haar komt aangapen. Wie Joséphine
Baker zegt. veroordeelt zijn tijd op de
meest typeerende wijze
Overigens was er nog Pepito. een
soort Mama Brann. die reeds lang van
te voren demonstreerde, dat hij mi
Pepito was. de ..eenige" manager van
Joséphine, en geen pinchertje. wat
men anders misschien zou denken.
Frankrijk heeft drie jaar noodig gehad
om hiervan zat te worden. Dat kunnen
wij tenminste in drie avonden.
I>e Strafzaak Mary I)ugan
Men kan niet anders zeggen dan dat
?dit in het buitenland reeds herhaalde
lijk vrijgesproken meisje ook hier naar
behooren is berecht. Zoowel in eersten
a,aiileg als in hooger beroep had ik het
genoegen, deel uit te maken van een
overigens vrij omvangrijke jury. en het
lijdt dan ook geen twijfel: Mary Dugan
is onschuldig.
In deze geruchtmakende zaak heb
ben wij ons emerikaansche methoden
van onderzoek en bewijsvoering moe
ten laten welgevallen, en zoo kregen
wij in beide gevallen een rechtzitting.
waar de waardigheid van de
Priiisen.gracht wel ver te zoeken was. .Jury.
kruisverhoor, duel tusschen
rechts.geleerden, basta ! Maar verder een
rechtzaal, waar men vrij in ("n uit en
doorheen mag loopen. relletjes schop
pen, incidenten kweeken,
applaudisseeren (dit alleen onder rechter
Saalborn). waar een broer van beklaagde.
.zonder ingeschreven te zijn en zonder
?dossier, de zaak op leven en dood voor
zijn zuster mag overnemen, waarin
hemel ja. ik vergat het ook'.?- bijna
vergt ten wordt om eerst nog even
iemand ter dood te veroordeelen, (ver
velend zijn toch zulke incidenten !) en
waarin de hoofdgetuigen reeds bij den
aanvang aanwezig mogen zijn om alles
naar believen mee aan te hooren.
In hooger beroep was dit alles nog
vele graden bonter: daar waren eenige
markschreeuwers ter verhooging van
standing bijgehuurd, daar maakte men
farcen van een soort bode en van een
allerergerlijkst den eed afneinenden
giiffier. Daar mocht men blijven zitten
als het Hof binnenkwam, ja de rechter
zat er al toen voor de derde acte het
doek opging, zoodat weer een stuk
illusie ten doode opgeschreven werd
(bij Verkade kwam het doek aan de
heele voorstelling niet te pas, heigeen
zonder twijfel het effect verhoogde).
Daar zat ook, midden in de rechtzaal!.
een heuschelijk tikkende typiste: wat
die daar tikte, begreep niemand, mis
schien tikte zij omdat zij een tic had.
.Maar dit alles zal wel dooi1 de
bizondere amerikaansche experts van beide,
gezelschappen onderzocht en als
anterikaansch-echt bevonden zijn. Het erge
in een sensatie-stuk als dit. dat maar
n pretentie heeft : die van feilloos
te zijn. blijven de storende
constructiefouten. Kr zijn verhaaltjes, die ge
schreven worden om er den lezer zoo
veel mogelijk fouten uit te laten halen.
Ken normaal meiisch noteert hier
twintig, en meer. Ik mag de grofste
blunders niet verklappen, omdat gij in
uw leven ook nog wel eens jurylid zult
willen zijn. Maar neem mij niet kwa
lijk: zoo'n politieman, die het niet van
belang acht t:1 weten wie er op de flat
naast den vermoorde woont, zoo'n
dokter, die een lijk schouwt zonder te
weten met welke hand de stoot is toe
gebracht, zoo'n toch als ongehoord
clever bedoelde dame. die zich in de
kaart laat kijken door haar kamenier
te bevelen, om hel uur te constateeren
dat zij in bed ligt. en die bang is. dat
men rechtskracht zal toekennen aan
een codicil, dat de een op de knie van
zijn maitresse schrijft om den ander
van vijf millioen te onterven. Xoo'n
opsporingsdienst, die niet op de hoogte
is van het blijkens het verhoor van be
doelde kamenier algemeen bekende
feit. dat mevrouw een minnaar heeft.
tenzij dit in Amerika behoort tot de
z.g. notoire feiten, die de rechter naast
zich neer kan leggen. Ja. zóó wordt
het niet zoo moeilijk om zoo'n stuk te
schrijven ! Minder erg zijn daarnaast
ele talrijke niet ter zake dienende uit
wijdingen, die culmineeren in het ge
heel overbodige verhoor van de drie
girls betreffende een zeker
..voorsnijmes". Zeker, aan te nemen is dat men
in een proces zulke foutieve richtingen
inslaat, maar het pleit toch niet voor
de technische kracht van een auteur.
dat hij zijn stuk met dergelijke ver
zetjes opvullen moet !
Voor Yerkade was dit processtuk
een kluifje. waarin hij oude
Bernardieffecten in zijn regie opnieuw kon be
nutten, en vaak met groot succes. Zijn
opstelling, zijn doen intreden en op
lossen der incidenten, de onmisken
bare spanning, waarmee hij de atmos
feer toch nog wist te laden, getuigen
van een voor dit soort kunst meester
lijke hand. waartegenover S,aalborn
een alzijdige vergroving van dit (och
reeds niet fijne stuk ten tooneele
bracht.
liet is op hel l .eidseheplein een
inannen-stuk par excellence geworden.
evenals Bernardi. waarin verschillende
acteurs zichzelf overtroffen. Men moet
hier helaas aan toevoegen dat. op de
kleine rol van Marie Faassen na.
daarentegen alle vrouwen het er dit
k ?(?!? bitter slecht afbrachten: zoowel
de uiterst onpersoonlijk gespeelde
hoofdrol van Nel Stanls. als de in
haaiaccenten er voortdurend naastsiaande
weduwe van Mitmy ten liove. als ook
d ? overdreven van zich doen sprekende
reviie-girls. Bij Snalborn bracht Sophie
de Vries, als de weduwe, ook wel de
valsche tonen van een overleefde dra
matiek naar voren, maar .lulia de
(iruijter kwam even gul voor den dag
Xel Stmdt al.
( TVr.
Dtujan
>S'. run l'fM«j en .!/«ftlii ./((H.wois- i,( [)<? Slr.ii-tiii'c ..Muri/ Dm/nu'
(AT/Vt//r AV h't'ltin'l^fh Tti'itu'il}
als het kleine artistetje. Kn Magda
JansseiisalsMary Dugan had met name.
in haar groote scènes uit de tweede
acte de eenige knap geschreven dia
loog uit dit stuk -een zweem van ont
roering. waarnaar wij tussehen dit niet
j'ltijd even intelligente geredeneer toch
maar vaak smachtten.
Verkade had II uf. te veel Hul', maar
hij was prachtig: een groot-inquisiteur
v;"i. justitie, die het /wakke punt van
zijn. rol: de koppigheid waarmee hij
aa,n zijn vooroordeel vast houdt, mees
terlijk wist weg te spelen. (Joba.u was
daarnaast voortdurend meer kwaad
aardig dan scherpzinnig en miste ook,
misschien doordat hij veel zitten bleef,
het decorum, voor zijn rol vereisclit
iets waaraan Saülborn's voorstelling
overigens wel meer leed. YAY.nt ook
de eene rechter is de andere niet. Welk
een noblesse in Kerens. dien ik in zijn
z\\ ijgvnde superioriteit bewonderde, en
welk een gelnis ;>;ui demineeren in
Saalborn. die tnch dezelfde decisies
g,if. Maar het duidelijkst bleek liet ver
schil der opvoeringen een verge
lijking. die de omstandigheden, ons
opdringen! tusschen Kritsvan l*ijk.
den broer-verdediger, niet zijn zeer
zuiver vertolkt e gevoelens en zijn gaan
deweg. in de derde acte. waarlijk groot
wordend spel. en zijn dubbelganger
Kliiis van Praag, die nergens boven de
melodramatische drukte, waartoe de
rol in zijn en Saalborn's opvat! ing aan
leiding gaf. wist uit te komen.
Ik kan met den besten wil van de
wereld Saalborn's regie hier niet waar
deeren: charge, vergezeld van een
gemis iv.,11 fond en een onlogische in
de 'l ing. die t wint i g man in een
sardineblikje pakte. Ku dan tallooze kleinig
heden. die de toch zoo noodzakelijke
illusie verstoorden: het laten zakken
van het doek. liet verkeerd inleggen
van de pauze, waardoor ook het
oudemaimen-scènet je in het gedrang
k wat 1 t :
Van Verkade achtte ik fout het on
verhoeds over tafel smijten van het
nachthemd en het nies. bij
Sa.alborn weggeh-teii waardoor ik veel
te vroeg ging Vermoeden wie de ware
dadel' w;;,s. Kn bij beiden v ..... 't s de
costunies der verdachten. Ik ben jury
en ik ni"g /eggen, dat het op mij geen
gunstigen indruk maakt e, dal
\erdachtrn verschenen in w.Midelt oilet ten.
wa.-i.iin men liever tea.'t dan ter dood
veroordeeld wordt.
Z'io hebben wij dan het proces van
.Mary Diig.in in de gebruikelijke
instinties gehad.