De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 15 september pagina 11

15 september 1928 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

No. 2676 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 SEPTEMBER 1928 Charles Braakensiek in De Juffrouw van de Gruwelkamer" II. I»c KevurN DK Amsterdammer is recalcitrant: toen hier wat men noemt ..de Olympiade" was, had de stad niet /,oo heel veel aan te bieden. Maar nauwelijks zijn de kampioenen de groote deur uit of men kan in ver schillende /ij-kapellen van ons tooneel al weer heel aardig terecht. Drie revues: groote kunst geeft men er u niet, maar dat is aan het groote tooneel ook maar lauw. en bij de revue; loopt men toch altijd kans ontdekkingen in miniatuur te doen van dat soort tooneelbuitenissiglieden, dat slechts in het stof van deze planken avond aan avond ongestoord kan vegeteeren. Kon revue is immers een worst waar alles ingaat d.w.z. ging alles er maar in ! en er kan geen jongetje geboren worden in Amsterdam, dat op een rare manier op zijn hoofd kan staan, of geen bloedavm scharminkeltje, dat een brokje charleston danst. of er is op dit tooneel nog wel plaats om een riks te verdienen en zijn nummer te ,. brengen". En dan is er nog altijd de mogelijkheid om onverwachte voorhistorische groot heden, de roem van. onze vaders, tegen het niet meer jonge lijf te loopen: de vurige soubrette van voor den oorlog. Tilly Kalkhoven met haar gedres seerde duiven, of een eertijds befaamden clown van Carré, die hier het bestaan leidt van een gedoofde ster door de wereldruimte. De beste emoties van dit slap; vindt men meestal in die rare mirakelkast in de Plantage, waar alles een beetje goedkooper kost dan elders en waar het zooveel smakelijker toegaat met een potje bier tusschen je voeten. Als het publiek van goeden wille is. leeft men er zoo sterk mee, dat soms een heele scène in het honderd raakt, en de laatste maal dat ik er was. liep de tooneelkat er maar doodgemoe dereerd tusschen de spelenden door. Waarom niet? De Plantage-schouw burg is ook de geboorteplaats van d :e allerhartelijkste Jordaan-diva Oor .Smit, in wie Amsterdam een volks actrice van het goede ras bezit. Jammer genoeg staat zij thans in d ? veel kostbaarder gestoffeerde revue in Flora en heeft 7.ij niet altijd t it haar voordeel het hessie en de baaien rok verwisseld voor de dure kleeivn van een primadonna. Omgekeerd i.-: ('orrie Vonk in die Flora-revue zeer September'Tooneel door Henrik Scholte (met teekeningcn voor de Groene Amsterdammer" door Karel van Seben) op dreef in haar uitvallen, haar typen en haar voor een deel blijkbaar gcïmproviseerden text. maar vreemd genoeg krijgt zij de zaal niet altijd mee. Het schijnt, dat het Flora-publiek reeds vari zoo hooge. kruideniersstanding is. dat het zijn eigen g il en echt Jordaaiisch maar liever niet meer verstaat. Overigens is deze revue ..Van. Mond tot Mond" niet slecht van aankleeding. haar rcgi ? is door (!or llermus goed verzorgd en ia Is. Xwaaf en Louis van l)ommel"n (als Sally Leefla.ng) bezit zij beproefde komieken. Die in de Plantage heet ...NaaKaapstad", hetgeen een vervolg is op het va.il Lear .Black-delirium ..Halln Batavia", en voor den oprechte! tooneelvriend minstens even aardig. Want hier leeft, ontdaan van finaleen lichteffecten, een zoo oerechte volkshumor in text en typen, dat ik haar eiken bewonderaar van Amsterdamsche folklore kan aanbevelen. Het middelpunt is de zeer goede. degelijk en eerlijk werk leverende volkskomiek Deel' (roubitz. hetknechtje van Van Lear. die thans op zijn gemeen hebben: zij zijn l'riseh. en dut kan men van de Weensehe revue m het Kika. Hopper Theater niet altijd zeggen. Zeker, er is hier een perfecte aankleeding en er zijn een paar zeer goede decors. zoo'u brug uit de aardige l[alleluja-pa.rodic is in dit opzicht een kleine inventie! -?maar er zijn daarnaast zooveel «masigeraffineerde l fans Heiiiz Kwerselïecten. waarmee men den simpele pateeren wil. dal: wij ons wel eens terdege mogen afvragen of een derge lijke import gewenseht is. Om zoo'n ..va.mp' ' als Barones vou Seotli 1e zien gaat men gemeenlijk niet naai den schouwburg en ook het kinderhoofd. dat als confereiicier optreedt. heeft niet iets wat voor liem in neemt. Men ha l voor de Amster damsche gelegenheid vrat extra hautaria.'s aangeschoten, liever hadde men het Aufklarimgs-koinnientaar in het algemeen eens wat lieryien. want d;i;ir school de ware .lacob. Overigens is deze revue, die ..Das lebende Magazhv' heet. een magazijn van ongeregelde goederen, waai' naast de verwerpelijke dingen ook. wel het een en ander uit op te visschen is. 7i\\ bezit een voortreffelijker! eaoutchoiic?«j^i i ,».« - tetK_ /*-Cor /?wys m 2ü)'w voortreffe lijke rol in De familie Aziaz" (Grand Theatre') LINCOLN de meest volmaakte wagen JAN LIMBACH- Haarlem beurt een krieehtje gekregen heeft. Ma.upi de Vries welke eveneens aardig om den hoek komt. K n. de Geruite Janet van Marie Schafstad mag ook wel een compliment hebben. Xu /.e hun Xeute-Marie kwijt zijn. hebben ze een (iarnale-Trees opgescharreld in den vorm van ('lara Viseher-.Bla:-iser. en dat trekt weer samen de wereld rond, daar hoort men weer een taal en een humor, daar antwoorden ze met- zoo'n lekker Amsterdamsch ..owi, me kneutje". dut ik er gaarne het aanst ellerige hoo^"ha,arlemmerdijksch va n FI< »ra v< tor ca.deati geef ! dancer ik heb nu eenmaal altijd een bo.intje voor een acrobaat, die op een hand e '\\ ra l slaat en ook Uaa.igirls zijn aardig geschoold. Wei va.11 het. bij elke revue meer op. hoe be perkt liet gebied voor zulke alleen collectief bruikbare girls toch is. (In de Pla-ntage heeten ze ma.ar gewoon ..meisjes". vier in geta.l. mei een \"eel ruimere i werkkring. /e doen daar bij Voortduring dienst als: de menigte). IC n voor dr rest va.lt nog te melden, dat in de Klora,-revue Ludowsky niet een nieuwe pm-lner ren nummer iuit.fi kt. dllt tltssehen de meestal slecht.e ver zorging van <'en solo-dim-; in onze reviie's. eet. heel behoorlijk figuur slaat. me' tiame'iii/ijniicroba.t ischegedeell en. Nic. de Jong in De familie Aziaz" (Grand Theatre) Geschreven lettervormen M KT de ontwikkeling vandereclame als uiting van aest betisch be wustzijn heeft die der lettervormen geen gelijken tred gehouden. .Noch het inzicht van de irininli', noch dat van de finc/icti van goed 1< tterscliril't is bij de reclame-practici. over 't algemeen gesproken, bijster groot. Kr zijn er onder hen nog zeer velen. die. hetzij uit onmacht, hetzij uit onverschillig heid, de letters bij hunne ontwerpen verwaarloozen. De behoefte bestaai aan tegelijker tijd eenvoudige en Dierlijke en duidelijke lettervormen, die daarbij levens zich leenden voor .-?/«?//?: uit voering mi fte hintd. meer »//,sy///vro< dan acteerend zouden kunnen \\orden en. bo\"endien nog 7,ich zouden leeiieu voor x'arianten. die ha.ar deden aan)nissen bij den si ijl vari de versiering. Om in de bestaande behoefte ti voorzien zijn vele pogingen gedaan. Het resultaat van eeri dier pogingen ligt thans voor ons in een i-tal bij elkaar aansluitende boekjes: koordschrift dooi- W. lloouenboom en A. S. Moerman. Het eerst e boekje bevat Methodisch gerangschikte schri j f oefeningen. bet t weede Moderne l oepassingen, V ? het '2c boekje \.-rle.-nde de reelameteekenaar Bernard IJoinein y.iin medewerking. Het ..Koordschril't " vvof.lt geheel vervaardigd niet de /..g.n. Kedis pen een fabrikaat vim lleintze en Blarickertz - in Holland ingevoerd door de Ka Nitor te l'treeht. Hoewel uitgegeven door de fa. Brusse maken deze boekjes: toch den indruk een reclame-uit ua\ e \ooide Kedispenneii te zijn. Vooral door (Ie uitvoerige adxertentie \an de fabrikanten op de achterzijde \ ;m den omslag. Maar wellicht is dit alleen geschied uil idceele overwegingen ten dienste n.l. van event. adspirant-beoel'enaai> van het .. Koordschritt.' Of niet deze let t ervui mi-ri in de be staande leemte werd v.ior/.ien meen ik te mogen betwijfelen. Althans voor een groot gedeelte. Alleen (f.'iar. \\aar groote soberheid werd betracht, zijn practisch bruikbare resultaten ver kregen. Waar de samensteller-, aan liet variëereii zijn gegaan, de grondvor men hebben willen verrijk-1!! i- de duidelijke leesbnarheid. (/. hoofdeiM-h dus. in het g'edrang gekonieji.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl