Historisch Archief 1877-1940
No. 2676
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 75 SEPTEMBER 1928
De oude Plantage
De nieuwe Plantage
AMSTERDAMSCHE BIJZONDERHEDEN
I. I>e Plantage.
EIGENLIJKE parken hadden onze oude
steden niet; de structuur van onze oentra
bracht dat evenmin mede als de neiging van hun
burgers. Wat er aan plantsoen in onze steden
werd gevonden, was min of meer toevallig ontstaan,
meestal met geheel andere doeleinden dan rustige
verpoozing. liet Voorhout in Den Haag, de Hout
in Haarlem, de Maliebaan in Utrecht hebben 'm
oorsprong en bedoeling niets te maken met den
smaak voor natuurschoon. die de nieuwere parken
in het leven riep. Die smaak of zelfs de liefde voor
natuurschoon ia een product der achttiende eeuw;
wij denken dan natuurlijk dadelijk aan Rousseau,
die den terugkeer naar de natuur predikte. Terug
naar de natuur keerde men wel niet. maar men
begon wel de natuur binnen het bereik te brengen
van den burger. liet is de tijd. dat vooral in onze
steden zoogenaamde plantages werden aangelegd.
Amsterdam had en heeft dus ook zijn Plantage';
onze stad was zelfs daarmede haar tijdindenmeest
letterlijken zin vooruit. Reeds in de ze ventiende
HOUW kwam de vraag van een park in Amsterdam
aan de orde. Dat kwam zoo. De groote uitleg van
UiiïS, die de drie hoofdgrachten doortrok van
de Leidsche gracht naar den Amstel en dus de
befaamde bochten schiep, zotte het grachtenstelsel
ook voort aan den rechteroever van de breede
rivier. Daar kwamen een Nieuwe Heerengracht.
Keizersgracht, Prinsengracht en zelfs Achtergracht
ttii Lijnbaansgracht. Stellig is het oorspronkelijk de
bedoeling geweest ook dit grachtenstelsel te laten
uitloopen op een dwarsgraeht. zooals de
Rrouwersgracht aan den linkeroever. Die nieuwe gracht, die
het grachtenstelsel van het nieuwe stadsgedeelte
zou afscheiden van de ook hier gevormde eilanden,
Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg, is inder
daad ook gegraven; het is de Nieuwe Vaart of. wil
men, de Rapenburgergracht, of het Entrepotdok.
waarbij dus de Kadijk buiten de Plantage komt te
liggen. Intusschen is dat plan ten slotte niet ge
volgd. Een blik op de kaart is voldoende om. te
zien. dat alleen de Nieuwe Heerengracht is doorge
trokken en door de .Schippersgracht uitmondt op
de Nieuwe Vaart en daardoor op het Oosterdok.
Maar zoowel de Nieuwe Keizersgracht als do
Nieuwe Prinsengracht en de Nieuwe Achtergracht
loopen uit op de Muidergracht.
Dat is met een bepaalde bedoeling gebeurd. Want
in 1682 besloot de vroedschap ..in de nieuwe ver
grooting der stad tusscheii den Amstel en de
Raapenburgergraft. van de Ileerengraft tot aan
de stadswallen de nog vele ledige erven te be
planten en uit te geven." Dat was mogelijk, omdat
de aanwas der bevolking in de tweede helft der
zeventiende eeuw niet meer zoo snel ging als
daarvoor. De bebouwing en bewoning van de buurt
van de Weesperstraat ging niet al te vlot. Vandaar
dat hier in de eerste plaats ruimte overbleef voor
de stichting van groote gebouwen van openbaar nut :
wij denken a,an het Besjeshuis. het ('orvershof. het
Werkhuis en zooveel andere monumentale bouw
werken in deze buurt. Ook juist door de dunne
bewoning kwam hier plaats voor tuinen en lanen.
door
Prof. Dr. H. Brugmans
Dat was ook de bedoeling van het raadsbesluit
van IHS2. Dat was het begin va.n de ..Nieuwe
Plantaadje", zooals de buurt weldra werd genoemd.
Van belang was het al dadelijk, dat de oude ..hortus
medicus" of ,.artsenijtuyn". die vroeger in hel
Reguliershof was geweest, juist in 1(>K2 werd ver
plaatst naa.r den inga.ng der Plantage. Waarschijn
lijk is kort daarna de Middellaan aangelegd, die recht
op de Muiderpoort aanliep. Keeds in 1700 is do laan
een zoo drukke verkeersweg geworden, dat de
vroedschap besluit haar te doen bestralen en wel
..met enkelen brabantsche steen", liet is om van te.
watertanden, als men. hoort, dat zulk een. werk
ruim achtduizend gulden moest kosten en dat het
onderhoud van dezen weg geraamd wordt op
honderd gulden per jaar. Het klinkt haast als oen
idylle.
Ken idylle was de Plantage naar hot oordeel dor
tijdgenooten wel zeer bepaald. Kr werden langs liet
water breede iepen- en lindelaiien aangelegd. wa.n.rin
men. als een bosch kon wandelen. Maar bovendien
werden de verkavelingen, die ook hier werden
gemaakt, door de stad niet als bouwterreinen
uitgegeven, maar verhuurd als tuinen. Dat blijkt
uit de bepaling, dat ..de erven niet mogen worden
gesmaldeeld. noch met huizen betimmerd., behalve
niet kleine wooningen voor een tuinman, en zulks
nog niet dan met kermis van Hoeren
Thesaurieren". Ken groot complex dus van wat wij
toge7iwoordig volkstuintjes noemen. Nog ligt de tijd
niet zoo heel ver achter ons. dat d.e burger gaarne
niet ver van zijn huis een tuin had, waarin hij zich
op Zon- en feestdagen kon verpoozen.
Tntnsschen. zooals het meer gaat. men. heeft zich
niet aan de wet gehouden. Er ontstonden, minder
idyllische toestanden in de Plantage. In. Wagenaars
tijd waren de erven ..met allorley wooningen, bier-,
wijn- en theehuizen bezet, waardoor eerlang zoo
groot een verloop is gekomen in de Plantaadje,
dat burgemeesteren en thesaurieren. om dit ver
loop, zooveel mogelijk ware, te herstellen, geraaden
gevonden hebben.. . in 't jaar ITtil de erven. in. de
Plantaadje niet te verhuuron dan tot tuinen."
Uitvoerige bepalingen worden dan gemaakt om
de Plantage haar karakter va.7i tuinstad te
doen behouden.
Dat is voor een dool dan ook wol gelukt. De
dichter Daniël Willink heeft naar den eiscli des
tijds de Plantage bezongen, in zijn ..Tempo of
Nieuwe Plantjigie". waarin hij do heerlijkheden
tuinstad in broeden versval uitmat. Kn
do negentiende eeuw dichtte lieve het
zangerige liedje van de kroeg in de
Plantage. Poëzie dus overal. Poëzie va.n minder
allooi zocht men hier ook wel. De Plantage werd
reeds in de achttiende eeuw en bleef nog een groot
deel der negentiende eeuw een oord van amusement
en plezier. Het waren de theetuinen, waar ook nog
wel andere vochten dan thee worden geconsumeerd
van de
nog in
bekend
en waar men ook nog wel op andere wijze zich te.
buiten ging, die a,an de gehcele buurt een eigen
aardig karakter gaven. Misschien is het daaraan
wel toe te schrijven, dat het stadsbestuur hoe.
langer hoe minder vasthield aan het denkbeeld van.
een open bebouwing en den aanleg van gesloten
bouwblokken toestond en begunstigde. Hot ge
deelte van do Plantage bij den hortus werd het
eerst bebouwd; hot is niet toevallig, dat hier in de
tweede helft der vorige eeuw niet minder dan vier
schouwburgen ontstonden :d e t hans verd wonen
Parkschouwburg, de llollandscheschouwburg. Frascati.
nu het H i ka Hopper-t heat er. h et /omert heat er.
lateide schouwburg van Stoel on Spree. Ook andere
gebouwen verrezen hier. Op het terrein van den
bekenden Franschen Tuin, oen ..fraaie inrichting
vooi' vermaak en kunst" werd het groote St.
.laeobsgosticht gebouwd. In 17!)7 verroes in de
Plantage het eerste badhuis, waarvan de,
tijdgenooten. niet: bewondering spreken en wa.arnaar
de Hadlaan nog altijd haar naam draagt. Kn dan
word in l SKU het Panorama opgericht en geopend.
Met het Panorama was het nog een bijzonder
geval. Wij /.oiden boven, dat do Prinsengracht
uitloopt op de Muidergracht. Dat is thans ook
inderdaad het geval. Maar vroeger was dat anders.
Toen liep do Nieuwe Prinsengracht dwars door.
de Plantage door tot de Hapenbnrgergraeht. In
lS(il werd evenwel hot gedeelte van die gracht
tusschen de Middellaan en het Kntropótdok van de
gemeente aangekocht; het \\ater werd voi'gra ven :
de bekende vijvers door Artis, waar het
wutorgovogelte hoogtij viert, zijn zoo ontstaan. Hot
overblijvende gedeelte van de Xieuwe Prinsen
gracht word in 1SSO gedempt ten behoeve van den
bouw van het Panorama; nog altijd heet hier de.
straat Plantage Prinsenlaan.
Wij spraken van Artis. In l SUS werd hier de
eerste openbare dierentuin geopend on sedert
goregeld uitgebreid tot het groote complex, dat wij
thans nog kennen en waardeeron. Artis hooft het
karakter van de Plantage geheel veranderd: men
kan zich de Plantage zonder Artis eenvoudig niet
moer denken. Aan den anderen kant kou Artis ook
nergens anders in Amsterdam worden geplaatst;
nergens vond men zooveel en zoo groote terreinen
bij elkander d»n hier: Artis vond zijn plaats
eigenlijk aangewezen. Kn eigenlijk heeft Artis ook
het landelijke karakter van do Plantage gered: oen
dergelijk ruim on. aantrekkelijk park als de
Artistuin heeft nauwelijks een andere stad binnen haar
oude muren. Hier vindt men in waarheid nog veel
van de oude Plantage terug.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT