Historisch Archief 1877-1940
No. 2676
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 SEPTEMBER 1928
Kroniek van den dans
door J. W. F. Werumeus Buning
Croquante croquetjes
door Alida Zevenboom
. Paul Valéry. dansphilosoof
ALLE theoretische beschouwing
over danskunst is gebaat met de
hier reeds meer gestelde onderscheiding
van dramatischen en lyrischendans.de
eerste b.v. belichaamd in den
Javaanschen tooneeldans, de laatste in de
arabesken van Pawlowa's danse
pure."
De onderscheiding dier genres, die
dan geenszins zijn ,,de dans die iets
voorstelt, en de dans die niets voor
stelt" is de grondslag voor bijna alle
dieper gaande beschouwing over het
wezen van den dans en zonder thans
bij voorbaat te willen onderschrijven
dat een van beiden het hoogste is, kan
men toch niet ontkennen dat- het
Oosten zijn sterkste dansvormen vindt
in het dramatische," het Westen
sinds eeuwen in het,.lyrische" dansen.
No verre, wiens beteekeriis als ver
nieuwer van liet ballet de laatste jaren
hij stierf meer dan een eeuw geleden
steeds weer op den voorgrond
treedt, begon met dramatische idea
len: de dans als uitdrukking van dra
matische actie, gebaseerd op klassieke
principes. Hij eindigde met die mee
ning nagenoeg geheel te herzien: de
dans in den strikten zin van bet woord
is niet meer dan de kunst van het
vormen van figuren, met gratie, zui
verheid en lichtheid uitgevoerd op het
rhythme en. de maat der muziek".
Onderwijl hadden zijn vroegere
dramatische dans-idealen de wereld al
veroverd; eerst de romantiek keerde
terug, in Taglioiii e.s., tot wat onze
tijd de ..danse pure" 7.011 noemen, de
zuivere dans van louter lijnen en ara
besken, meer dan van dramatische
figuren. En hoewel Théopliile Gantier.
de grootste daiiscritiens der romantiek
zich bij dat ideaal aansluit, heeft hij
dien dans van zijn tijd toch geen
aesthetiek toegeschreven in zijn ontel
bare, tot op heden kleurig en plastisch
gebleven feuilletons: eerst (Stéphane
-.Mallarméschreef iets van dien aard.
toen hij de passen met de beelden der
poëzie, met hiëroglyfen ging vergelij
ken en over den dans sprak als een
bewegingsschrift van het lichaam, het
alfabet van het onuitsprekelijke. De
dans krijgt, in zijn beschouwing, voor
het eerst weer niet een hoogere
bewondering, want die hadden
Taglioni's bewonderaars er reeds aan
gegeven maar een sacralen zin, ge
lijk hij in het Oosten steeds had. eeii
diepere beteekenis, een raadselachtige
en ondefinieerbare kern.
De evolutie van deze en dergelijke
gedachten over de zin en beteekenis
van den dans is nog nimmer grondig
te boek gesteld *), wat des te meer te
betreuren is waar men. in den duisteren
wirwar van huidige theorieën, ge
dachten en experimenten hier een
richtlijn zou kunnen vinden; ik kan
hier slechts terloops de aandacht ves
tigen op twee publicaties die het laat
ste hoofdstuk van de studie; dier evo
lutie zou moeten omvatten: Paul
Valéry's sublieme dialoog ..l/.\me et
la Danse" en een commentaar daarop
van den uitiieinendeii danseritieus
Aiidréi Lévinscin: ..Taul Valéry.
philosophe de la Danse" (Kd. l .a Tour
d'Ivoire Paris 1!)27).
Valéry's Platonische dialoog word'
in deze kleine studie uit. haar
klassieke Grieksche sfeer herleid tol
de entree eeiier klassieke danseres van
on/eil tijd: immers de bajletdans
Pawlowa's dans is gedetineerd als ..la
danse de toujours. datisée comme
jamais" kan zich zulk een meta
morfose veroorloven, gezien haai- tra
ditie en stamboom. De dans dezer
Grieksche Athikféschijnt Valéry ge
nspireerd door een Pawlowa: deze
dialoog die schijnbaar den Griekschen
dans verheerlijkt, eert veeleer den
balletdans in zijn zuiverste beteekenis.
Inderdaad, beteekenis. De
taritaliseerend onuitsprekelijke ontroering
van Pawlowa's zuiverste seconden is
liiei niet gedefinieerd, want Va.]éry,
dichter, spreekt in gelijkenissen en
niet in definities - - maar herschapen:
in L'Ame et la Danse" leeft, als bijna
nergens in pro/a of poëzie, het levend
geheim van den dans. Een dei' onder
vragers van Socrates wil voor alles
vaststellen dat de dans iets voorstelt.
Maar Socrates antwoordt: ..Begrijpt
ge niet dat de dans de acte pur des
métamorphoses" is:* Wie stuwt de
danseres dooi' die veranderlijke vor
men:' Niet zij zelf: zij drukt niet uit.
zij steil niet voor. 7ij is, /.ij danst: /.ij
zegl, bekomend uit haar bezwijming:
Asile, asile, O nion asile, 6 Tourbilkm
.l'etais en toi, 6 mouvement,
en dehors de toutes les ehoses . . ."
Daarmee is liet geheim aangeraakt.
liet verder cimmenteeren en
verklaren'; Waarom-' Het schijnt vrucht
baarder dat de waarlijk belangstellen
de de/.en dialoog van Valéry ter hand
neemt en /.ijn eigen schatten opgraaft,
om /,e des te zekerder te bezitten.
Want wat baat liet over de extase
van den dans te oreeren. zoolang men
niet inziet dat ze in een Pawlowa leeft
in haai' vervoerde seconden, meel- dan
in eenig geëtiketteerd ..extatisch"
dansen.
\\at baat het over de esoterische
geheimen van den dans te debatteereii
zoolang men het er niet over eens is
dat .,une l'lexioii du jarrel, mie d
tente du cou de pied commandées par
Ja danse affectent prodigieusement
ce (|iie l'lotin appclait .,la partie su
périeure de l'ame".
De ware basis van het ondergaan
der danskunst, het zuivere zien"
van Valéry's geheim- -moet nog steeds
bij een groot deel der toeschouweis
gelegd worden, die zich vastgrijpen
aan elke draad van beteekenis en
dramatische handeling om hun weg
in den doolhof der danskunst te vin
den; men kan op het bovenstaande
slechts de a.a.ndacht vestigen, en
meer niet, op gevaar- van verwarring.
Want tenslotte zijn de zoogenaamde
idealisten in zake danskunst, zij die
overal de ziel" zien. en de ..bewe
ging" niet willen zien, vuige materia
listen: en de materialisten, die slechts
in. de onuitsprekelijke, volmaakte
beweging de ziel zien en erkennen.
de idealisten ....
Kn afgescheiden v a. n het feit dat.
na hun nuttig gebruik, de
ondi-rscheidingen dramatisch en lyrisch hierbij
- - maar ook eerst, hier - kunnen
vervallen, omdat tenslotte, en in
,Iodja.na. en in Pawlowa <le beweging het
eenige criterium lilijl't. schijnt mij dat
m-ilerialist ische-idea.lisme v c n u-I on p ij.
al diüishilosofie genoeg....
"M M OKTKN wij niet dankbaar zijn
Ifl dat wij in dezen tijd leven;' Die
heerlijke tijd. dat je geen krant, kunt
opslaan of er staat weer iets over den
vrede in l' Ik maak mij wel eens
ongerust, dat er wat te veel over
gesproken wordt want ik ben eens
verloofd geweest met iemand van heel
nette familie en die spra.k bijna, ner
gens anders over ais over trouwen.
maar als ik dan voorzichtig over den
trouwdag begon, dan wist hij het
altijd zoo te draaien dat ik er nooit
een antwoord op kreeg. Ik heb hem
toen maar laten loopen en het is Item
er naar gegaan, gelukkig, al mag men
een medemensch nooit iets slechts
1 f (cwenschen.
.Maar nu hebben ze in Parijs toch
ma.a.r den oorlog buiten de wet gezet.
en dat. is nog nooit eerder Lrelieurd in
de geschiedenis, heeft, meneer
Stanislafski. wiens haren mi weer de normale
klem- hebben want ik heb een
sodabadje voor hem kla.ii.r gemaakt, waar
hij ze in gevva-sschen heeft, mij verteld.
M da r nu d( rlog buiten de wet is.
heb ik me al afgevraagd hoe ik nu
aan moet met den zoon van lijn
zuster die sergeant-majoor is. Kan ik
zoo iemand nog wel op de visite
hebben;' Ik heb verleden week me al
niet thuis gehouden maar als ik dat
een paar maal achter elkaar doe. dan
denk! mijn zuster allicht wat kwaads
er van. want, dat heb je altijd met je
naaste familie. Kit hoe moet het nu
gaan met Generaal Duymaer vü.it
Twist? Mag die eigenlijk nog een dag
langer in de Tweede Kamer zit l en r
Niemand zal er aan denken om in
brekers en moordenaars in de Ka.merte
kiezen en zijn die niet net zoo erg
huilen de wet gesteld als de militairen
nu;' De Generaa.l zal misschien zeggen,
dat hij alleen bij plechtige gelegen
heden en op bizolldere /on- «'n
leestda.gen Generaa' is maar a-aal dat, op?
Als ik een inbreker tegen kom die mij
vertelt dat hij alleen op Koninginne
dag en nog een paar andere uitge
zochte dagen met zijn
inbrekerswerktiiigen iit /.ijn zak loopt, is die er
daarom minder gevaarlijk om? In
ieder geval zal liet mij benieuwen wat
de anti-revolutionaire partij met hem
doet het volgend jaar en of het den
euvelen moed zal hebbeA hem weer
candidaMt te stellen. Maar wat moet
je als vreedzaa,m mensch die dan toch
maar gelooft, wat. de krant je eiken
dag vertelt.denken vanon/.e regeering.
die dcn/.elfden dag dat bet pact in
Parijs geteekend werd. aanbood om
meneer \\Viss van liet \rbit
rageHol' - de andere meneer \\eiss. van
den Gemeenteraad leeft, gelukkig nog
met militaire eer te begraven !
Ik kan mij begrijpen da! d,, familie
voor een dergelijke eer bedankt heeft.
Kan het scha daligei'? Ma-ikt het. niet
den indruk of ie aanbied! den over
ledene de laatste eer te doen bewijzen
door een escorte \an
levensla!):;"veroordeelden? AU ie ii-in inch niet
builen de wel gestelden wil! Werken.
d,ie hel dan t'-nminsl e :_;oe,! ! I-.-L w.il
/.,-|.l de Wereld We' \H:i ons /ILTJ.. III.
\\-ii Mllop iil de e. rooi e l , i'l ? !Oe U \
l'e.zil!. n. a!>of meiie, ? !w!i«u-: nooil
he-taao bad en v.'ij n.ioi! \ ; < 'e>|.'\ ,?
U'e/.i ',;d. misd.-nl e.' l -H
m.-inoeu\ re- in l .im''':r
de lïeki-cle- -ren-- .! M,.
l,;.-,;:> eell palroc.l, .el.
.--r i,, -/a.,- i! i. i,eb; n:, '
poppen aan liet dansen. Ik weet wl<
dat wij ons in den Tiendaagschei:
Veldtocht mat, lauweren overdekt
hebben, maar wie zegt ons dat, dal
weer het geval zal zijn? Ik heb jaren
lang de sjako, die mijn o vergroot vadei
bij die gelegenheid gedragen heeft.
bewaard, maar de mot en. de muizen
hebben er zoo meehnisgehouden.dat
ik hem met, een bloedend hart aan den
vuilnisman heb meegegeven, maar
moet het zoo eigenlijk niet ga-in met
al die militaire uniform.'ii? Kn dan
heb ik nog niet, eens gezegd dat- onze
vioot groote zeemanoeuvres houdt in
de /eenwsche wateren, waarbij - ik
las het, gistel-en nog in de krant ouze
admiraals van de veronderstelling
uitgaan dat /eeuwsch-Vlaaitderen en
Tholen in handen van den vijand zijn !
Is het niet of wij over drie maanden
tof onzen hals in een oorlog met
Belgiëzitten ? l k heb a!s vrouw van al
die dingen geen verstand maar ik weel
wel dat ik eens een zeker verschil van
gevoelen met e"ii paar naaste familie
leden gehad heb - ?- u kan het eigenlijk
wei lioogloopende ruzie noemen
tnaa.r da.elit u dat. l oen wij eindelijk
weer voor de eerste maal bij elkaar
leggen, ik met een paar opgestroopte
mouwen en met de matteidJoppe!
binnen kwam. om toch maar t_oed ie
laten blijken hoe vredelievend ik was?
Ik denk da.t mijn schoonzuster, da;
mirakel om wie de herrie wa-
aangekonien. al heel ga.uw mei een haar-petd
wij droegen toen not; ha,ar-i>e!den
in (MIS haar - had klaar e;;-vta-i n. l lei
zou mij eigenlijk spijt en vuur < ieiieraa
Duymaer als hij buiten de «el werd
gesteld, want. wat moet de man be
ginnen? Ken mi ilair die aan politiek
gedaan heeft kan het er:.vr? l k /m;
hem mijn poes niet toevertrouwen
alik eens een v ri jka:i rfje van hel
acti-nitje van liet zolderkamertje voor den
Stadsschoiivv burg kreet; ,-n liet
huialleen moest, laten. Ik voor m'.j uelo.,i
da.t wij nooit, eenier vrede krijgen
voor wij al de generaals een bele1
betaald baantje be/.orgen. .Maar je
hebt sommige inbrekers die hè:
inbreken toch niet kunnen iaten ei.
als het den generaals net /., >o gaat ....
Adverteert in <x> <?
DE GROENE
clan bereikt u liet
beste publiek Ji sxs
= - ALLE STUKKIÏN
voor de admini
stratie te riciilen
arm e!e N.Y. De