Historisch Archief 1877-1940
No.' 2677
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 SEPTEMBER 1928
Gemeente-Schulden
door C. A. Klaasse
0£' de markt der biniionlandsche
beleggingswaarden begint langzamerhand de vraag het
aanbod weer te overtreffen, (iedurende de zomer
maanden zijn geen nieuwe emissies uitgekomen,
maar wel kwamen uit coupons en af lossingen gelden
ter belegging en herbelegging vrij. Zoodat liet van
bdeggerszijde natuurlijk wordt toegejuicht dat
geleidelijk weer wat materiaal begint t-oetestroomen.
Te meer richt zich in den jongsteii tijd do belang
stelling der kapitaalbezitters en die der instellingen
niet groote te beleggen vermogens op
gemeontepa,pier, omdat de kans om staatsfondsen te krijgen
steeds kleiner wordt. Reeds kan men in de komende
jaren op de; crisisleeningen nog aanzienlij ko af
lossingen tegemoet zien. Maar daarbij komt nog
pen andere wellicht niet minder belangrijke factor.
Het sterk aangroeien van het Invaliditeitsfonds
iti verband met de bepalingen der iiivaliditeitswet
heeft n.l. de aandacht opnieuw gevestigd op de
argumenten vóór de belegging van het vermogen
van staatsfondsen en -instellingen in staatsschuld.
Kn nu met positief resultaat, naar het schijnt.
Ken wetsontwerp tot regeling van deze kwestie
is n.l. nog in de vorige zitting van de Staten-Gene
raal aanhangig gemaakt. Kn wordt dit tot wet
verheven, dan zal binnen afzienbaren tijd een be
langrijk deel van de staatsschuld worden over
geheveld van de vrije markt naar de portefeuilles
dei' fondsen.
* *
*
Maar dat is niet de eenige zijde van het vraag
stuk der gemeenteleeningen. \Vant niet iedereen
ziet de gemeontesohuld met zulk een welgevallen
aangroeien als de groote beleggers. De voor korten
tijd gepubliceerde Inleiding van de Statistiek der
(iemeentefinaiiciën, uitgegeven door het Centraal
Bureau voor Statistiek, geeft daarvan een. beeld.
Wel zijn helaas de cijfers niet al te recent, althans
wat betreft het totaal der uitstaande
gemeente«chuld. In den aanvang van. 192-1 stond in totaal
/ 1.530.000 schuld tenlaste van gemeenten uit,
en op l Januari l!>2(i reeds ? l .020.000. Nu geven
deze cijfers wel een ietwat te ongunstig beeld.
feitelijk hoeft men een juist ore voorstelling indien
van deze bedragen, worden afgetrokken de sommen
die werden opgenomen ter financiering van ge
meentebedrijven. Zulke schulden toch hebben
met het gemeentebeheer als zoodanig weinig te
maken. Kvongoed hadden die bedrijven geëxploi
teerd kunnen worden door particuliere vennoot
schappen. Trekt men. dan deze sommen af. dan
komt men tot een stijging van de zuivere
gemeenteschuld met rond 'i ton. In de l jaren sinds 102-1
is jaarlijks de schuld met ruim ? 100 millioeii toe
genomen. Tot dat cijfer komt men door van de
DRlQMMf l'tf PRQ 8 x vergroeiend, ons speciaal merk
rniOIVIMIVI.ilVr.no cristal-Prisma,onovertroffen
11.45.JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17
Rotterdam.
Nobelstraat
Utrecht.
28
ABONNEMENTSPRIJS
van ,.De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij Vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . . f 10
,, Ned.-lndié' p/mail . ,, 15
,, ,, ,, p/zeepost ,, 13.50
,, ab. binnen Europa ,, 13.50
uitgezonderd:
,, Kngeland-Itahë. \ -.
,, .Zwitserland e.a. J
,, Amerika .,..,, 15..??
,, Zuid-Afrika 13.50
,, Belgiëdirect
uit Holland 150 francs
,, ,, via den Ned.
Bhl. Antwerpen 125 ,,
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro ,, G. 1000
gemeenteleeningen de conversies af te trekken.
Natuurlijk geeft dat cijfer niet ecu geheel juist
beeld, omdat men ook rekening zou moeten houden
met de aflossingen. .Maar gezien totale schuld en
gemiddelden aflossingstijd kan men aannemen dat
inderdaad een belangrijk bedrag .,nieiur i/i'lil" tel
ken jai-e wordt geabsorbeerd.
* *
*
In tegenstelling met de staatsschuld dus. die,
zij het ook zeer geleidelijk, afneemt, is dus de
genieeiitescliuld stijgende. Ook die kwestie nu
kan men weer uit tweeërlei oogpunt beschouwen.
Allereerst hangt natuurlijk de fiiiancieole politiek
der geiieent-on daarmee ten nauwst'o samen. De
lasten uit schuld nemen jaarlijks met 7 a ,S millioon.
toe, en de schuldondionst neemt op de gemeente
lijke budgetten een zeer belangrijke plaats in.
* *
*
Kapitaal is een productiefactor, die allerminst
in onbeperkte nuite aanwezig is. en waarmede dus
economisch moet worden omgesprongen. Indien
de gemeenten kapitaal tot zich trekken, wordt dat
onttrokken aan andere bestemmingen. De gemeen
schap dient zich dus wel degelijk aftevragcn of het
kapitaal dat nu de gemeenten absorbeercii nuttiger
wordt aangewend dan het elders zou kunnen
worden gebruikt. Laat men zich met zulke over
wegingen niet in dan kan oneconomische
verniogeiisaanwending daarvan het gevolg zijn.
De vorengenoemde vraag is makkelijk te be
antwoorden indien het blijkt- dat het kapitaal
wordt gebruikt tot financiering van gemeentebe
drijven die op cominorcieelon grondslag worden
geëxploiteerd. Maakt dan de opbrengst der kapi
taalsbesteding de kosten, inclusief rentelast, goed
dan is het aiiingaan van een. leening gvniotiv'eerd.
Maar met het oog op deze omstandigheid Werdt-n
dan ook leeningen met zulk doel hierboven reeds
uitgeschakeld.
Veel moeilijker wordt het zich een ooi-deel te
vormen, wanneer gelden worden besteed voor
werken die niet op commercieele basis worden
geëxploiteerd. of waarvan, de opbrengst moeilijk
op geld waardeerbaar is. Men moet dan ///.s Illinn
liincin het nut van een aan de geineentenaren
bewezen dienst ta.xoeron. of zuiver ideeele waarden
omzetten in economisch.'.
* *
*
In. een kortelings verschenen publicatie wijdt de
tliosaurier-geiierivil -Mr. Van. Doommek aa-n dit
vraagstuk een beschouwing. De kern van zijn
betoog ligt in een waarschuwing aan het adres
der gemeenten, die bij de vra:ig of voor bepaalde
uitgaven geleend mag worden zich laten leiden
door andere motieven dan de staat. Sedert een
twintigtal jaren heeft de sta.at. met onderbreking
gedurende den oorlog, slechts leoningen gesloten
voor kapitaalbehoeften \ oor reclitsst reeks produc
tieve uitgaven. Voor n i t gv.. v en dus die «uit f l ex film il
~i'lrc voordeden of besparingen opleveren, waaruit
de schuldendienst kan. worden bestreden. De ge
meenten daarentegen volgen de politiek om uit
Iceningtedekkena.lle die uitgaven welk.'g-sohiedeii
ten behoeve van werken welke de gemeenschap
diensten bewijzen langer dan het jaar waarin de
uitgaven geschieden. Daarbij is het geen vereischt e,
dal rechtstreeksche rendabiliteit bestaat
(zooal.bij de st aa-islooiiiimvii i. terwijl /.ell's veelal niet
een. indirecte ivndahilit.-it a.ls vereischt e \\ordl
gesteld, /nik eeu indirecte rendabiliteit b,-staal
bv. tra n nci'i' «'<?! turl hi'l l'Tiit'nilr oi'i'flii'n/xli<-hu<iu/
zt'h'i' muil r 'lini l* n-f i tic f/r in i'i'ii.???'?/' tt /> vrucht en t t-ek ken
uit liet gefinancierde Werk. evenredig aan de kosten.
* *
*
Nu moet onmiddellijk worden toegegeven dat
het bezwaarlijk is voltehoudcn. dat een gemeente
slechts zou mogen leeiien voor direct remleeivnde
werken. Maar wel dient den betrokken autoriteiten
voor oogen gehouden te Worden, dat. indien en
voor zoover men verder gaat met de financiering
van die Wei-ken uil lecngeld. men grondig moet
overwegen of daarvoor kapitaal aan de gemeen
schap onttrokken mag worden. In zooverre hebben
de gemeentebesturen een economische taak te
vervullen, die zij niet mogen onderschatten.
BEURSSPIEGEL
DotulrrfliiK, 20 September
D K zonierslapte is nog niet heelemaal achter
den rug op de effectenbeurs.
In de af deelingen waar bijzondere st i muleerende
factoren ontbreken is de handel beperkt, terwijl
do koersen veelal aan den flauwen kant zijn. Zoo
kunnen rubberwa.a.rden zich maar niet aan het
huidige koersniveau ontworstelen. De ontwikke
ling van de productsmarkt is overigens weinig
bevredigend. In I.ondenscho insiderskringon stelt
men zich van de naaste toekomst te dien aanzien
niet al te veel voor. De eerstkomende jaarversla
gen over het looponde boekjaar zullen ons nu
nog moeten loeren welke kloof beslaat tusscheii
de aandeelenkoerseii en hun rendementswaarde
op basis der huidige prijzen.
Voor kunstzijdepapioren heeft in de afgeloopen
week in zooverre een. nieuwe factor zich doen
gelden, dat de conferentie te Parijs van de bij het
internationale kartell aangesloten ondernemingen
eeilig positief resultaat heeft opgeleverd. Veront
rustend was dat rosulta-at niet. Tot prijsverlaging
werd niet besloten, maar het besluit om een uit
gebreide reclamecampagne op touw te zetten.
komt voorloopig ongeveer op hetzelfde neer. De
nett o-opbrengst en zullen erdoor verminderen.
Slechts heeft de gekozen methode in zooverre iets
voor boven een politiek, van prijzenoorlog da.t het
resultaat wellicht blijvend zal zijn. liet succes van
prijsverlaging strekt niet verder dan. tot ha-ar op
heffing. Heeft een reclamecampagne succes in dier
v< icge dat zij de vra.ag naar de gead vert eerde soort en
verhoogt, dan. za,l dut resultaat ook na het staken
of beperken der campagne voortduren. Althans
wanneer de meerdere vi"i.ag berust op het bekend
wol-den van de bijzondere eigenschappen van de
gea-dverteerde soort product, hetgeen hier in de
bedoeling I:gt. Intussohen is daarmede de strijd
tusschen do twee machtige kunstzijdegroepen nog
niet geëindigd.
De ..Aniem ' schijnt wel erg bevreesd te zijn
voor vreemde invloeden. Werd voor kort een
..Nationaal Bezit" opgericht, thans dwingt zij.
door een emissie met een aanzienlijke claim via dat
...Nationaal Bezit" onder te brengen, de houders
harer aandeden pra.ctiseh om hun fondsen voor
de helft om te zetten in aandoeloii ..Nationaal
Bezit". Wellicht een practisehe dwang die wel wat
al te ver gaat. /.ij komt door deze a.a nuelegenheid
1 ronwens tot de meest gewrongen constructies.
Zoo moet aan a,ajicleel-reeepissen van / 5IMI. een
gelijk claimrecht gegeven worden als aan aandeden
van / 10IIO. . Kn om onbillijkheid te voorkomen
zal die verhouding in de toekomst ook steeds
u'eliandhaa!'d moeten blijven. Kn bovendien is het
de vra.ag of dit alles iets helpen zal. De Belgische
Kloot i'o-Trust heeft reeds een zeer omvangrijk
belang in de maatschappij zelve, alsook in hel
...Nationaal liezit ' verworven.
De Koninklijke hoeft blijkens de jongste
borieht en een nieuw t e n-e i n van ;:c' i v i t eit aa ne-eboord.
Zij Zou zich ni. willen begeven in de st
ikstol'prod net ie. /al dit een s] ir i n gpla n k \v< >rden voi ir verdei-e
peiiel rat ies in de chemische industrie tegen den
tijd dat liet ernst wordt met de sv nt het iseheolie ?
Of ligt het werkelijk in de hododiug de basis te
vet'breeden en los van olie en olieproduct ion een
nieuwe industrie te elll a n loeren ?
De plannen om de 1'inaiieieriiiL-. van de behoeften
van '^ l! ij k-; schat kist t e concent reei-eii bij ili-
Kijksfotidsen. waarvan wij vu.ir eenigen lijd nn-ldinu'
maakten, nemen ve^tei-e \ornien a;',n. Ueeds is een
«et ingediend nopens de/e kwestie, on niet de
l i'iuiit voerlegu'im;1 van de ich-e werd in April jl.
een aanvang gemaakt (oen de afgeloste leening
'^'ili bij de fondsen Werd geconverteerd. Kn mi
-laat weer een aflossing op het prouram nl. die'
dor Doliarloeniim- l!l'J:!. Wederom ligt het in het
\ooriiemeti om de ter ;? flos-iiu; honoodigde ueld.-n
op te nemen bij de fondsen. Zoo wordt v-oor de
overige hel.'g-gors hel beschikbare materiaal in
l!ijK>leoningon steeds beperkter. Al ueldt dit voor
de onderhavige leemnu;. die in hef buitenland werd
oüdergehra ehl . wa a I-M-h ij n lij k in mindere mate.
C. K.
PANDBRIEVEN BEURSKOERS
DIRECTIE M? 5.J.VANZlJST-M? J.F.VERSTEEVE