Historisch Archief 1877-1940
No. 2677
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 SEPTEMBER 1928
HET TOLWEZEN IN NEDERLAND
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
Heel het raderwerk staat stil,
Als mijn machtige arm het wil.
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
,,»c «rug" II, Amsterdam;
Stertelijk M u-t-u m
Op een enkel werk na, dat ik vroeger zag, is dat
van Salomon Meijer in liet algemeen dat van een
ijverig dilettant. Het heeft bixonder weinig geineen
met dat van Rousseau Ie Douanier, wiens krachtige,
soms zeer decoratieve naïveteit hier niet te vinden
is. Ik bedoel met dilettant het volgende (ik weet,
dat Meyer een professional is !) In kleine steden
vindt ge menschen. die in hun vrije uren bevangi.ii
worden van de lust tot schilderen, /ij hebben een
wonderlijk geduld,me,ar zijn Keker niét Keer begaafd.
Ze zijn hardnekkig, maar z ? bezitten noch een
innerlijk, diep spel van gevoel, noch een groote
vaardigheid. Xe tellen, steen na steen, en (ellen
eerlijk! Uit die steenen ontstaan hun huizen, uit
die huizen ontstaan hun schilderijen, /e K'IJIL niet
verwerpelijk (waarom 7.011 dey.e kleine eerlijkheid
dat zijn?) maar ik vraag me af: kunt ge.-/.e schilders
heeten? Is dilettant, toegewijde liefhebber niet een
beter naam, en houdt daarmee niet alles verder
ook op? K,i ziet ge niet, d;-.t inderdaad alles
daarmee ophoudt bij Me\vr, vooral in zijn etsen!'
Kr is inderdaad te weinig spanning in dit hra:!f
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
D M D A. H D Achter St. Pieter 4 Q
D 11. rV./-\i 1I\ Utrecht U Tel. 443 G
PIANO'S D D VERHUREN D D VLEUGELS
werk ! Kr is eveneens te weinig spanning in Ltxleï-t'ii
l.odeizen lijkt me een schilder vol gevaar voor
zich /.elven. Ken. zekere klaarte kan bij hem
misl"iden; hoe groot is de innerlijke vlam. die deze
klaarte verspreidt 't Wordt die vlam genoeg gevoed 'i
De meeste schilderijen hier doen daaraan twijfelen.
Zijn een aantal stillevens van \\'uul tfchnttii wat
ge zoudt kunnen noemen ..genormaliseerde'' li.
Hynckes' (beter is zijn portret van ('or Ilermus en
dat van. een volksmeisje ongetwijfeld !) bij
Kruixhi</// vindt ge een aantal verzachte Schuhmachers.
Twee portretten geven echter een anderen kijk op
dezen schilder, en dat is het port ret van. zijn moeder
en. dat van Paul lint bovenal, liet laatste is een
leveiid mensch, en een goed portret, liet is een
teekening, die meer vertrouwen, wekt dan liet
overige. (Gedeeltelijk a la /andleven is ./. .\ iriny.
Heter is dr vrouw niet hoed en het sneeu wgezicht.
Hier zijn de mogelijkheden van dezen schilder
aangeduid. Ik heb het meer gezegd, hij heeft geen
druppel blued van Van (iogb in zich; waarom zou hij
zich dan ook a!s y.oodamg gebaren? Het ei-uige. wat
telt in de waereld is zich zelf te zoeken en te open
baren in het werk: dan is er een nieuwe, groote ol
kleine scha keering van het a Igernecne, en daar ga.;11
het om.
Mei l'uhxt is een lïi-i mmeriet. Dat weten we:
dat wisten we. /ij heeft, ven den leermeester, het
bijgeloof in liet opgehoopte deta.il: niet van het.
gevoelde détail: dat kimt ge alleen inderdaad
schilderen en teekeneii, dat laatste: het andere
zoudt ge ma.'.'liin:1:1! kunnen laten overbrengen.
Twee werkjes zijn echter beter da.n de a luiere, dat
uil liet Kriigsche liagijühoi'je. en de Toren va..n
Hliencn. Hier is meer dan 't enkele geduld.
Hij Jan \\'ill<'iilii'f(i wordt het. ondervinden
deidingen, en de makelij van hel schilderij tol een
procédé, (ie ziet dit min o l' meel' in de/e schildereen.
Strakheid is schco i. en fiillingis schoon, maar een
koele glailheid wien kan zij baten;1 Van J/ut
l'i.ssci' is de \Vitte Hegonia. het beste, /ij is ;i la.
Mankes. ma.ar zij heeft van Ma.nkes ec-n ietwat
innerlijk licht, dat toch een persoonlijke inniglieid
vertoont. Van Isaacson noem ik een portret (107).
van Arend Hendriks 't ververschingskanaiil bij
Schex eningen. van van Heil constateer ik do per
soonlijkheid, maar zie ik de grootheid niet, Kek man
is losser geworden in zijn droge-na^-lden (-W, ^9.
II etc.), van Dobbenbnrg lijkt in de Hinneiikade te
Haarlem op Hegonve, Hendien is, a,Is .steeds.
afzonderlijken verfijnd; bizar-levend. De overigen
geven hier geen aanleiding tot nieuwe bespre
king. . . .
Twee dingen troffen dus het- meest op de ten
toonstelling: de tei'keningen. psycliologiscli-realis
t isch. van Teixeira de Ma.ttos. en enkele der werken
van het overzicht over Na.nninga. l'eiidieii is de
afzonderlijke. Van de meenten is lief werk
t'Veel geduld.
<i<>ei is echti-r. dat va u e< u a, il.ut a.I seliiUie.rs een
gt-oep \\-[)i-ilt L'eui-\'en. \an niel fe \>~,-\ sehüders een
voldoend ;_Toote groep; da.t liel)>t hun \\'ezen
b,.palen.
Kunsthandel W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vomlcl^traaf (l. \iiisfoiMlaiii
Moderne Schilderijen
Hollandsche en Fransche Kunst