De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 29 september pagina 1

29 september 1928 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

^^?^^^^ ^É** "^^ Me Groene feOAV voor NedeHcmd Sinds meer dan vjjftig jaar aan de apita der ?weekbladen . . . ." ONDER HOOFDREDACTIE VAN G, W. KERNRAMP Redacteuren: H. BRUGMANS, M. KANN EN TOP NAEFF Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM KEIZERSGRACHT 3 3 3 Uit.: N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER AMSTERDAM. C. Alom verkrijgbaar ?OPGERICHT IN 1877 No. 2678 ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1928 De Luchtverbinding Nederland-Indi door A. Plesman, Directeur der K. L. M. T N den herfst'van 1924 volgde heel Nederland met spanning den vliegtocht van Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke, ?die met een langzaam, zwaar vliegtuig, dat een gemiddelde snelheid van slechts 120 K.M. per uur had, in 127 vlieguren naar Indiëvlogen. Als men nagaat, hoe gebrekkig het materieel en ?de grondorganisatie waren en over hoe weinig er varing men beschikte, dan moet men bewondering hebben voor den moed en het doorzettingsver mogen, de bekwaamheid en het inzicht van Van ?der Hoop en zijn bemanning. Op het werk van deze pionniers werd voortge bouwd en als wij dan zien, dat in den zomer van 1927 Geysendorffer, Scholte en Weber met den grooten vriend der K.L.M., den Amerikaan Van Lear Black en zijn bediende Bayline, onder de moeilijkste weersomstandigheden in 27 vliegdagen ?en 183 vlieguren naar Indiëheen en terug vliegen, ?dan blijkt daaruit, welke groote vooruitgang in nog geen drie jaar tijds was gemaakt. Vlak daarop, l October, vertrok Koppen met Frijns en Elleman voor zijn postvlucht Amsterdam?Batavia en terug ?en legde met zijn Postduif" den afstand af in 19 vliegdagen en 154 vlieguren. Vergelijk dit met ?de 127 vlieguren van Van der Hoop over de enkele heenreis. De grondorganisatie bleek ook in 1927 nog steeds niet in orde te zijn. Het schijnt, dat de daarbij betrokken regeeringen de verwezenlijking van een regelmatig luchtverkeer tusschen Austra lië. Nederlandsch-Indië, Indo-China en Europa nog verder verwijderd achten, dan practisch wen.schelijk is. Omdat de grondorganisatie in den moessontijd nog zeer onbevredigend is, werd het overvliegen van de vier vliegtuigen der Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij tot September 1928 uit gesteld, temeer, daar dit'uitstel de technische voor bereiding zeer ten goede zou komen. De tweede reis van Koppen naar Indiëheeft op nieuw bewezen, dat met groote regelmatigheid, met goed materieel en een bekwame bemanning een postdienst naar Indiëmogelijk is in de helft van den tijd, welke nu voor het vervoer per boot en trein wordt vereischt, en dan wordt nu nog maar gemiddeld 7 a S uur per dag gevlogen. In de toe komst, wanneer dag en nacht kan worden door gereisd, zal de verbinding tusschen Moederland en Koloniën nauwelijks een week vereischen. Mochten de vijf vluchten, welke nu naar Indi worden ondernomen en waarvan de eerste vier voor rekening zijn der Nederlandsch-Indische Lucht vaart Maatschappij, ter overbrenging van de vier vliegtuigen, bestemd voor het luchtverkeer in Nederlandsch-Indië, slagen, dan zal de verwezen lijking van een regelmatige luchtverbinding Am sterdam?Batavia aanmerkelijk nader zijn ge bracht. Het vijfde vliegtuig, dat voor rekening van de K.L.M, vliegt, zal, naar het voornemen is, ook terugkeeren en de resultaten van de mail der eerste vier vluchten mede terugbrengen. Deze vlucht is de eerste van een reeks van 12 proef vluchten, welke voor de Xederlandsehe en Nederlandsch-Indische Posterijen zullen worden uitge voerd. Voordat tot een regelmatig verkeer kan worden overgegaan, moet de noodige ervaring zijn verkregen en deze vijf vluchten en de volgende 12 proefvluchten zullen hiertoe aanzienlijk bij dragen. Het is duidelijk, dat in beginsel aan het lucht verkeer tusschen Java en Nederland niets in den weg staat en dat het er slechts op aankomt, de gunstigste, meest praktische oplossing te kiezen. Mochten deze proefvluchten slagen, dan zal een vloot van groote vliegtuigen, welke zoowel geschikt zijn voor het overbrengen van mail als voor passagiers en goederen, moeten worden ge bouwd. Hier zal zich een schitterende gelegenheid voordoen voor de Nederlandsche nijverheid om te toonen, wat zij vermag. Deze exploitatie zal aan vele volken toonen, tot welke daden Nederland in staat is. Voordat het zoover is. zal nog flink gewerkt moeten worden. Door goede overeenkomsten moet de Nederlandsche Regeering met buitenlandsche Kegeeringen de verbinding Nederland?Indiëver zekeren; overeenkomsten betreffende het inrich ten van vliegterreinen, regelingen omtrent het geven van radio- en weerberichten moeten worden gemaakt, maar vóór alles moet gekweekt worden een corps van bekwaire vliegtuigbestuurders, werktuigkundigen en ander technisch personeel. DE GROENE AMSTERDAMMER P r ij s per jaargang ?10.?bij vooruitbetaling. Per No. 25 Cent. Advertentiën ?0.75 per regel. Postgiro 72880, Oem.-Giro G 1000. INHOUD: 1. A. Plesman. De Luchtverbinding Nederland-Indië. 2. Dr. P. van Olst, Wetenschappelijke Varia. 3. Aanteekeningen Braakensiek. 4. Top Naeff, Dramatische Kroniek Aanleekeningen. 5 Herman Middendorp, Boekbespreking Jordaan. 6. Dr. Joh. Tielrooy, Nieuwe Fransche boeken. 7. Dr. K. Kuiper, In de Rotterdamsche Diergaarde. Mr. Frans Coenen, Kroniek. 9 Voor Vrouwen, redactrice Elis. M. Rogge. 10. Mr. Hennus, Tentoonstellingen?A. Plasschaert, Schilderkunst. 11. Prof. Dr. H. Brugmans, Amsterdamsche Bijzon derheden Melis Stoke, De vale vlek. 12. A. M. Buis, Nieuwe Duitsche boeken. 13. Prijsvraag. 15. C. A. Klaasse, Suiker Beursspiegel. 17. Melis Stoke, Herfstreis H. Scholte, September* tooneel. 18. W. van Bemmelen, De Klok der Klokken. 19. Uit het Kladschrift van Jantje Alida Zevenboom's Croquante Croquetjes. 20. Cel 2, Telefoontje Charivaria. Omslag: Spelproblemen. Bijvoegsel: Joh. Braakensiek, De Engelsch-Fransche Vlootovereenkomst. Vraagt sfeec/s Et on bon s R/NGERS op den naam die de bemanning van deze S tot ld groote ver keersvliegtuigen moeten vormen. Hiervoor is tijd en geld noodig en dan. . . . hoe zal de vloot er uit moeten zien? Tiet materieel /.al het beste moeten zijn waarover beschikt kan worden. Hierin moet onze ervaring van vele jaren zijn verzameld. Voor den bouw van deze vloot zullen eenige jaren noodig zijn en dit zal veel geld vereischen. Het is duidelijk, dat de verbinding Nederland Nederlandsen-Indiëvan groote politieke en econo mische beteekenis zal zijn en dat het te bereiken doel den inzet van een belangrijk kapitaal recht vaardigt. Het is zeker, dat ten slotte na enkele jaren deze exploitatie zichzelf zal kunnen bedruipen en oj) dezelfde wijze zal medewerken tot groei eu bloei van den handel en de handelsbetrekkingen in Nederlandse!»-Indië, als dit thans reeds op zoo voortreffelijke wijze gedaan wordt door de Mij. Nederland en de Hotterdamsche Lloyd. De resultaten van de luchtlijn Amsterdam Batavia zullen een voortdurend bewijs vormen van Nederland's energie en economisch inzicht.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl